Mainos

Merirosvot Somalian edustalla

  • 70 885
  • 303

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Miksei muuten joku kiva ja leikkisä naapurivaltio suorita ns stabilisointioperaatiota ja valtaa koko ihmislättiä, jos ei siellä ole minkäänlaista keskushallintoa? Ei kai ne rynkyt kädessä heiluvat heimopäälliköiden teamit voi olla paha vastus organisoidelle panssariarmeijalle? Kuka muuten valittaa YK:lle, jos joku käy kaapparisatamasta hakemassa omansa pois ja ketä se kiinnostaisi?

Ainut ongelma tuossa "leikkisässä AK-47 passina vierailussa" on vain se että suurin osa Somaliaa ei ole paskankaan arvoista, pelkkää kuivuutta ja ei luonnonvaroja, ellet laske sellaiseksi kansaa joka on taipuvainen sotimiseen ja yleiseen ryöstely&raiskaus hupailuun. Tämä mielessä pitäen ainut luonnonvara taitakiin olla pääsy merelle ja sitä kautta merirosvoiluun.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Iltasanomat kirjoitti kirjoitti:
Kaapatun Sirius Star -tankkerin uskotaan olevan ankkurissa Haradheeren edustalla. Laivassa on liki sadan miljoonan dollarin arvoinen öljylasti. Merirosvot vaativat tiettävästi siitä 25 miljoonan dollarin lunnaita.

Miten niin uskotaan? Ei tuota 330 metriä pitkää VLCC:a piiloteta mihinkään.

Laivat ovat ns. "mukavuuslippujen" alla seilaavia huonokuntoisia ja vailla asianmukaisia pelastautumis-varusteita olevia kelluvia katastrofeja, joissa on alimiehitys.

Miehistöasiat ovat olleet tuolla tavalla jo ainakin 20 vuotta. Ei tuollaisen tankkerin hallintaan todellakaan tarvita satoja miehiä, vaan ne on suunniteltu nimenomaan ajettaviksi melko pienellä miehistöllä ja kaikki lastaustoimenpiteet on automatisoitu.

Tämä Sirius Star on valmistunut maaliskuussa 2008, joten se ei liene kelluva katastrofi. Yksirunkoiset tankkerit ovat nopeasti poistumassa valikoimista. Ainakin nuo pahimmat kelluvat katastrofit, eli kaikkein suurimmat yksirunkoiset tankkerit ovat suurimmaksi osaksi poistuneet jo 2000-luvun alkuun mennessä tai ne on muutettu kelluviksi lastausasemiksi.

Nuo vanhemmat tankkerit ovat erittäin epätaloudellisia, koska niissä on usein höyryturbiinit nykyaikaisten raskasta polttoöljyä käyttävien koneiden sijaan. Tankkereiden elinikä on usein sangen lyhyt, koska lastin arvo verrattuna laivan arvoon on suuri. Esim. jos laiva maksaa $500 milj. ja siihen mahtuu $200 milj lasti, ei sitä tarvitse kymmeniä vuosia käyttää.

Tässä vielä muutama linkki asiasta kiinnostuneille:

Suurin käytössä oleva tankkeri(kaksoispohja). Pituus 380m, leveys 68m, syväys 24.5m, vetoisuus 442500DWT

Suurin koskaan "tehtaalta" tullut tankkeri. Pituus 414m, leveys 63m, syväys 28m, vetoisuus 555000DWT. Tämä ehti seilata vain 6 vuotta ennen romutusta.

Maailman suurin laiva. Pidennetty valmistumisen jälkeen. Pituus 458m, leveys 69m, syväys 24.5m, vetoisuus 565000DWT. Edelleen käytössä varastotankkerina. Upposi Irakin ja Iranin välisen sodan aikana,mutta korjattiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kun ilmeisesti YK päätöslauselmat on hakusessa, niin laitetaan asiaan liittyvä linkki ja pieni hyvin oleellinen pätkä asiasta.
http://www.un.org/News/Press/docs/2008/sc9344.doc.htm


Todettakoon, että tuossahan hyvin selvästi lisäoikeuksia annettiin vain määräajaksi ja vain merellä suoritettaviin operaatioihin.

Suuri ongelmahan on tässä tämä rajoitus "merellisiin operaatioihin". Tiedän, että olisi suunnattoman vaikeaa saada suostumus maaoperaatioihin tai lupaa pommituksiin mutta pelkästään merellisiin operaatioihin turvautuminen ei takaa täyttä tulosta vaan merirosvot voivat toimia tavalla tai toisella niin kauan kun heillä on tukikohtia joita käyttää hyödyksi.

Minusta tällaisessä (tällaisissä) tapauksissa tiettyjen kv. sääntöjen yli olisi suotavaa astella ja käyttää ns. vahvemman oikeutta vaikka se saattaisi saada aikaan pienoisia protestiääniä. Riskinsä näihin sisältyy ja tällainen toiminta voi luoda lisää jännitettä lännen ja alueen hallitsijoiden sekä mahdollisesti islamilaisen maailman välille jos nämä tahot katsovat, että toimimalla näin agressiivisesti astutaan heidän varpaille.

Ongelma on tosiaankin se, että Somaliassa ei ole käytännössä toimivaa hallintoa jonka ote ulottuisi koko maahan. Suuri osa maasta on joko islamistien tai klaanien hallinnassa tai sitten julistautunut "itsenäisiksi" - kuten pohjoinen osa Somaliasta. Sopimusta ei siis voida tehdä minkään yksittäisen tahon kanssa koska yksikään yksittäinen taho ei hallitse koko aluetta. Siksi minä en näkisi suurta ongelmaa sille, että suoritettaisi rajoitettuja pommituksia tai muita operaatioita merirosvojen tukikohtia vastaan, sen ohella, että merellä käytettäisi tarpeellista voimaa jokaista epäilyttävää alusta kohtaan.

vlad.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten niin uskotaan? Ei tuota 330 metriä pitkää VLCC:a piiloteta mihinkään.

Hei kun tunnut asioista tietävän, heitetään pari kysymystä:

Mikä on VLCC ja ULCC ero?
Miten nuo öljykuljetukset yleensä rahditetaan? Lastin arvollahan ei pitäisi suoranaista vaikutusta kaluston pitoaikaan olla.
20 miestä OB kuulostaa kovalta miehistölukemalta. Johan tuolla tietyin rajoituksin puolustaisikin laivaa. Mistä tämä tieto on peräisin?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Hei kun tunnut asioista tietävän, heitetään pari kysymystä:

Mikä on VLCC ja ULCC ero?

VLCC= Very Large Crude Carrier ja ULCC= Ultra Large Crude Carrier. Ero on häilyvä. Raja on suurinpiirtein siinä, että yli 320000DWT ovat ULCC ja 200000-320000DWT ovat VLCC.

Miten nuo öljykuljetukset yleensä rahditetaan? Lastin arvollahan ei pitäisi suoranaista vaikutusta kaluston pitoaikaan olla.

No onhan sillä jonkinlainen vaikutus. Kummalla lastilla on suurempi arvo 300 tuhatta tonnia öljyä vai 300 tuhatta tonnia rautamalmia. Noilla uusillakin tankkereilla on dead even aika alle kymmenen reissua Persian lahdelta esim. USA:an, Le Havreen tai Bantry Bayhin ja parasta noissa vehkeissä on se, että supertankkereiden ei koskaan tarvitse mennä satamaan/rannikolle, vaan ne lastaavat lähes aina avomerellä, jolloin vahinkoalttius on paljon pienempi kuin pienemmillä tankkereilla.

Disaster kirjoitti:
Pientonniston laivoissa, missä oli ennen 30 miestä töissä, on nykyyän se 8-11, mikä on aivan liian vähän, varsinkin jos täkkäreitä on vain se 2-3. Riippuu toki laivasta ja lastista, mutta siltikin. Palkka ja työmäärä ei ainakaan tuolla pientonnistossa mene kohdilleen, ei sitten ollenkaan. Tuosta voi kyllä syyttää myös valtiota ja kovia veroja, mutta päin vittua se on joka tapauksessa.

Voin päätellä tekstistäsi, että olet merimies, tai ainakin opiskelet laivatekniikkaa tai jotain vastaava. Menikö arvaukseni ihan metsään?

Tässä nyt puhuttiin tuosta Sirius Starista, joka on nykyaikainen supertankkeri ja joka lastaa ja purkaa lastinsa kaukana vaarallisista paikoista. Pientonnisto on erikseen. Suomenlahdellakin seilaa kaikenlaisia purkkeja, enemmän tuurilla kuin taidolla. Pääosin nämä ovat kuitenkin venäjältä ja Baltian-maista.

Suomen kauppalaivastosta ei tosiaan enää kannata puhua. Finnlinesilläkin kansimiehet ovat jo kauan olleet Puolasta ym. maista.

Ja en tosiaankaan ole merimies. Kiinnostus asiaan on ihan sisäsyntyistä, sillä itse myös olen kaikenlaisia juttuja kuullut alasta ja ottanut myös jonkinverran selvää asioista, kun mahdollisuus siihen on ilmaantunut.

Tämä on kyllä aika vahvasti OT, joten jatketaan nyt merirosvoista tämän jälkeen.
 

TKH

Jäsen
Suuri ongelmahan on tässä tämä rajoitus "merellisiin operaatioihin". Tiedän, että olisi suunnattoman vaikeaa saada suostumus maaoperaatioihin tai lupaa pommituksiin mutta pelkästään merellisiin operaatioihin turvautuminen ei takaa täyttä tulosta vaan merirosvot voivat toimia tavalla tai toisella niin kauan kun heillä on tukikohtia joita käyttää hyödyksi.

Itse kannattaisin maltillista mallia, jossa asteittain nostetaan voimankäyttöä, mutta pidättäydytään vain todennettujen merirosvoaluksien tuhoamisessa, mutta tarpeen vaatiessa alukset saisi tuhota myös satamiin. En tiedä kuinka laaja "emoaluksien" varasto piraateilla on käytössään, mutta noiden isompien aluksien tuhoamisestahan homma kannattaa aloittaa. Ilman noita isompia aluksia piraattien toimintasäde ja siten toimintamahdollisuudet katoaa nopeasti. Käytännössä Somalian merirosvojen suosimiin satamiin hyökkäämistäkin on varmaankin harkittu, ja ajankohtaiseksi se voi tullakin mikäli muut keinot ei tehoa.

Kyllä noiden nykyisten valtuutuksien pitäisi kuitenkin riittää toistaiseksi, ja ainahan edellisen umpeutuessa niitä valtuuksia voi maltillisesti laajentaa jos tarvetta ilmenee. Toistaiseksi kuitenkaan kaikkia annettuja valtuuksia ei ole vielä edes käytetty. Ennen ylilyönteihin sortumista kannattaa ensin kartoittaa minkälaisesta porukasta on todellisuudessa kyse. Onko ryöstelijät enemmänkin hyvän apajan löytäneitä "pikkurikollisia" vain ihan oikeita "terroristeja". Voiko olla esimerkiksi niin, että kunhan piraatit ymmärtävät lähitulevaisuudessa, että aikaisemmin pätenyt pienen riskin ja korkean tuoton ryöstely on muuttunut korkean riskin ja huonon tuoton touhuksi, niin osa luopuu siitä jo suosiolla. Varsinkin jos ovat jo saaneet kerättyä hiukan pesämunaa. Tämän jälkeen jäljelle jää varmasti vielä sitä kovempaa porukkaa, mutta ne voi sitten hoidella kovemmilla keinoilla. Mielestäni tämäntapainen taktiikkaa olisi havaittavissakin. Ensin ammutaan varoituslauksia ja hätistellään pois, mutta seuraavan kerran kohdattaessa piraatit ei selviä enää vain säikähdyksellä.

Pysyvää ratkaisuahan tällä ei varmaankaan saavuteta, vaan heti kun länsilaivasto on poistunut, niin homma saattaa palaa pikkuhiljaa entiselleen. Toiveissa voisi kuitenkin olla, että muutaman suuremman laivasto-operaation jälkeen piratismi alueella putoaisi huomattavasti, jonka jälkeen alueen suojaamiseen riittäisi muutaman aluksen satunnainen partiointi. Ikäänkuin muistuksena alueen piraateille. Ei pommituksetkaan pysyvää ratkaisua saa sen paremmin aikaan. Ne ei lisää mitään muuta kuin siviiliuhrien määrää ja lännenvastaisuutta sekä kasvattaa terrorismia entisestään. Merioperaatiot ei varmaankaan lisää suuressa määrin lännen vastaisuutta alueella, mutta ilmaiskut tai maaoperaatiot sitä kyllä aiheuttavat. Lyhyellä tähtäimellä Somalian sisäisten olojen parantaminen ja vakauttaminen lienee utopiaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jahas, vatipäät iskivät sitten uudellensa. HS:n mukaan saaliina oli tällä kertaa jemeniläinen alus. Ennustukseni on, että ennen pitkää joku puuttuu tähän toimintaan hyvin väkivaltaisella tavalla.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä nyt olisi jo paikallaan rehtihenkinen sotilasoperaatio, jossa Somalian rannikolle ei jätettäisi jäljelle minkäänlaisia satamarakenteita eikä mitään mikä kelluu veden päällä. Oppisivat hieman tervettä kunnioitusta kansainvälisiä lakeja kohtaan.

Ja ennen kuin joku alkaa jeesustella, mikään köyhyys ei oikeuta moiseen pelleilyyn.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kuka laittaa hanttiin jos oletettaisiin seuraavan kaltaista tapahtuvan: Yhdysvallat(NATO), EU, Islaminuskoiset, Venäjä, Intia ja Kiina lähtisivät monen muun maan hyväksyessä, tuhoamaan ja partioimaan kyseisille vesille. Kansainväliset neuvostot yms..jaa-a. Tosin tässä nyt on niin paljon aukkoja, että turha kovinkaan kärkkäästi tätä alkaa kommentoimaan, pohdiskelin vain.

Käsittääkseni kuitenkin monet öljyvaltiotkin tästä melkolailla joutuvat kärsimään. Itse äänestäisin "paskaks ja vaikka palamaankin vielä"-taktiikkaa. Olkoonkin kuinka köyhiä tai kurjaa, ensin tämä, sitten korjaamaan tuhot kimpassa tai erikseen määrätyllä porukalla. Ei esimerkiksi pelkän USA:n johdolla. Kun sitten lopulta homma kussut ja taas tapellaan, pieni Suomi turvaamaan heimojen rauha.

Lisäys: Niin se oli homman ydin, minkä tietenkin huuruissani unohdin, että lopettaisivat hyvät piraatit homman jo. Niille kyllä massi jo riittää, eri asia on se mitä tällä rahalla rahoitetaan/tehdään. Joko kaapataan koko paskassa valta tai sitten muutama tyyppi elää kuninkaana.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins

Reckless

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Sami Kapanen
Ei nuo kaverit kyllä ole tuota touhua ihan loppuun asti miettineet, kävi miten tahansa niin hengissä eivät tule säilymään...

Muutama miljoona taskuun, laiva oikealle omistajalleen ja kaikki on sillä selvä? Epäilen.
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Ei nuo kaverit kyllä ole tuota touhua ihan loppuun asti miettineet, kävi miten tahansa niin hengissä eivät tule säilymään...

Muutama miljoona taskuun, laiva oikealle omistajalleen ja kaikki on sillä selvä? Epäilen.

Näiden panttivanki kuvioiden juoni ei ole minulle ikinä oikein auennut. Jos jotkut vaativat rahaa panttivankeja vastaan ja heille sitten kiltisti maksetaan nuo rahat, niin vapauttavatko he oikeasti ne vangit? Ja jos vapauttavat niin mikä sitten estää ottamasta rosvoja kiinni ja rahoja takaisin? Etenkin jos ne rahat ovat käteistä, mitä tuolla jutuissa sanottiin nykyään monesti haluttavan. Ja kun näitä lunnaita on kuitenkin näköjään makseltu, niin kaipa nuo merirosvotkin ovat sitten laivat ja vangit antaneet takaisin. Mutta miten ne ovat sitten vielä vapaana leveilemässä noilla rahoilla? Estääkö tuo Somalian poliittiinen tilanne tosiaan tekemästä kenellekään mitään joka sattuu siellä maassa oleilemaan?
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei mene, ei. Ei tarvitse olla kaksinen edustaja tietääkseen, miten Jemenin viranomaiset reagoivat mainittuihin herroihin. Oletan, että edessä on pikainen painonpudotuskuuri islamin laki -klinikan tutuilla ja turvallisilla metodeilla. Ihme kyllä kukaan vasemmistotoimittaja ei vielä ole älynnyt mitä tanskalaisten käytännön pila merkitsi. Muuten lehdet olisivat jo täynnä taivasteluja asiasta.

Jäämme siis odottamaan, että Jemenissä ajetaan lähipäivinä hieman Allahin pelkoa merirosvojen päihin, ja ne päät puolestaan....
 

TKH

Jäsen
Mainitaan sen verran että kaksi viikkoa sitten YK antoi operaatioon osallistuville maille oikeuden käydä piraattien vastaista sotaa myös maissa. Valtuudet astuvat voimaan tänään. Allaolevasta voi valtuudet lukea jos kiinnostaa.

http://www.un.org/News/Press/docs/2008/sc9541.doc.htm

Mainitaan myös, että Kiina on päättänyt lähettää sota-aluksiaan alueelle. Kiinan kaksi uutta 150 metristä hävittäjää saapuu alueelle tammikuussa.
 

TKH

Jäsen
Päivitetään tilannetta sen verran, että pari viikkoa sitten Jenkit ilmoittivat siirtävänsä piraattisodan somalian maaperälle, mutta toistaiseksi mitään ei ole vielä kuulunut asian tiimoilta.
http://uk.reuters.com/article/usTopNews/idUKTRE50F06M20090116

Lähiaikoina alueelle saapuu jälleen lisää aluksia suojaustehtäviin kun Venäjän ja Intian INDRA-2009 harjoitukseen kuuluu myös kauppa-aluksien suojaamista somalian edustalla. Mukana harjoituksessa on myös viime aikoina ympäri maailmaa purjehtimassa ollut toinen Venäjän raskaista Kirov -luokan risteilijöistä.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uusimmassa City-lehdessä muuten erittäin mielenkiintoinen paikanpäällä tehty juttu Somalian merirosvoista ja ylipäänsä Somaliasta:
http://www.city.fi/artikkeli/P%E4%E4kallolipun+alla/2949/

Tuossa kävi mm. ilmi, kuinka suurin osa noista merirosvoista on entisiä kalastajia, joilta lähti bisnes alta länsimaisten laivojen dumpattua jätteitä Somalian vesiin. "Hyvän" ja "pahan" ero on joskus kyllä aika häilyvä. Mielenkiintoinen huomio oli myös kuinka NATO oli tulittanut kuoliaaksi 5 merirosvoa ja länsimaisissa medioissa (ainakin Suomen mediat) oli painotettu merirosvojen kuolleen normaalissa merenkäynnissä.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Uusimmassa City-lehdessä muuten erittäin mielenkiintoinen paikanpäällä tehty juttu Somalian merirosvoista ja ylipäänsä Somaliasta:
http://www.city.fi/artikkeli/P%E4%E4kallolipun+alla/2949/

Tuossa kävi mm. ilmi, kuinka suurin osa noista merirosvoista on entisiä kalastajia, joilta lähti bisnes alta länsimaisten laivojen dumpattua jätteitä Somalian vesiin. "Hyvän" ja "pahan" ero on joskus kyllä aika häilyvä. Mielenkiintoinen huomio oli myös kuinka NATO oli tulittanut kuoliaaksi 5 merirosvoa ja länsimaisissa medioissa (ainakin Suomen mediat) oli painotettu merirosvojen kuolleen normaalissa merenkäynnissä.

vasenviheiriäistä kommentointia, 7,62 luotia hoopoille päähän niin oppivat olemaan. Merirosvoille luoteja tarjolle niin oppivat elämään.
 

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Eipä hirveästi tule itkettyä jonkun arabimaan öljytankkerin kaappauksen johdosta, jos merimiehet säilyvät hengissä ja muutama milli siirtyy beduiineilta Afrikkaan. Toki se, että nyt on kovat vastassa on myös hyvä, eikä pari kuollutta merirosvoakaan yöunia vie,mutta kokonaisuudessaan aika suhteettoman kova huoli Suomessakin on tämän suhteen. Kenties nykyajan Robin Hood on musta ja ajaa moottoriveneellä...

Olisihan edellisen lamankin aikaan täällä voinut sijoittaa jenkkien solttuja pankkien eteen valmiina listimään työttömiä hitsareita, jotka katkaistuilla perintöhaulikoilla kävivät hakemassa "omiaan" takaisin.
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
Mielenkiintoinen huomio oli myös kuinka NATO oli tulittanut kuoliaaksi 5 merirosvoa ja länsimaisissa medioissa (ainakin Suomen mediat) oli painotettu merirosvojen kuolleen normaalissa merenkäynnissä.
Mielenkiintoinen huomio myös että näytät ottavan tämän piraattien version varmana totuutena. Koska kyseessä on ilmeisesti tämä Iltalehden uutisoima tapaus ja HS:n mukaan erään kuolleen piraatin ruumis rahoineen on huuhtoutunut maihin, luulisi olevan mahdollista sanoa kumpi versio on tosi.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiintoinen huomio myös että näytät ottavan tämän piraattien version varmana totuutena. Koska kyseessä on ilmeisesti tämä Iltalehden uutisoima tapaus ja HS:n mukaan erään kuolleen piraatin ruumis rahoineen on huuhtoutunut maihin, luulisi olevan mahdollista sanoa kumpi versio on tosi.

No se nyt ei ollut tuossa pääpointtini, vaan ennemminkin mainostaa tuota mielenkiintoista artikkelia.

Ja siis muutenkin, miten tuo Iltalehden tai HS:n juttu nyt ilmaisee totuuden? Juurihan sanoin jutussa lukeneen kuinka länsimaiset mediat raportoivat hukkumisista ja rosvojen mukaan todellisuudessa kuolivat NATO:n tulituksiin. En tiedä miksi nuo nyt jotain pikkubudjetilla liikkunutta suomalaista dokumenttiryhmää alkaisivat tarkoituksella vedättämään, kun olivat aiemmin kieltäytyneet isojen kansainvälisten uutistoimistojenkin haastatteluista. Mutta samapa tuo nyt sinänsä.
 

scholl

Jäsen
Mitä väliä sillä on kuinka kuolivat. Pääasia, että heidät saatiin hengiltä.
Turha mennä yksityiskohtiin. Tosin yhtään en epäile sitäkään, etteivätkö voisi olla niin surkeita merimiehiäkin, että saavat veneensä uppoamaan. Liian paljon porukkaa kyydissä ja liian kova nopeus, jos pelkäävät, että joku ajaa takaa niin totta hemmetissä veneen saa nurin tai hajalle.

Saksalaisomisteinen MV Longchamp kaapattiin muuten Somaliassa torstaina, joten ei se vittuilu siellä ohi ole. Hemmetti kun jollain olisi cojones pommittaa aluetta.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Uusimmassa City-lehdessä muuten erittäin mielenkiintoinen paikanpäällä tehty juttu Somalian merirosvoista ja ylipäänsä Somaliasta:
http://www.city.fi/artikkeli/P%E4%E4kallolipun+alla/2949/

Tuossa kävi mm. ilmi, kuinka suurin osa noista merirosvoista on entisiä kalastajia, joilta lähti bisnes alta länsimaisten laivojen dumpattua jätteitä Somalian vesiin. "Hyvän" ja "pahan" ero on joskus kyllä aika häilyvä. Mielenkiintoinen huomio oli myös kuinka NATO oli tulittanut kuoliaaksi 5 merirosvoa ja länsimaisissa medioissa (ainakin Suomen mediat) oli painotettu merirosvojen kuolleen normaalissa merenkäynnissä.

Just juu. Citylehti uutisoimassa Afrikan tapahtumista. Eipä sillä, onhan tuo Käkkis Arhimäki voinut Somaliassa käydäkin.

Tuleepa vaan mieleen Sam Inkisen raportit Afrikan kuumasta menosta joskus vuonna miekka ja kivi. Neljän tunnin dokaamisella windhoekilaisen hotellin ilmastoidussa baarissa oli koko Namibia otettu kätevästi haltuun... Ehtipä toimittaja kaverinsa kanssa tuossa ajassa arvuutella useaan otteeseen, suomeksi toki, erään Helsingissä hammaslääketiedettä opiskelleen tummaihoisen naisen hintaakin. Poikien ilmeet olisi pitänyt saada nauhalle kun ko. nainen suomalaisen työntekijänsä kanssa meni kysymään hepuilta että "onko pojilla ollut Afrikassa muutenkin kivaa?"
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Just juu. Citylehti uutisoimassa Afrikan tapahtumista. Eipä sillä, onhan tuo Käkkis Arhimäki voinut Somaliassa käydäkin.

Niin, siis kyseinen kirjoittajahan ei ole Cityn listoilla, vaan oli itse tarjonnut juttua dokumentinteostaan Citylle, minkä olisit varmasti huomannut, jos olisit oikeasti jutun lukenut. Saa aika salaliittofanaatikko olla, jos nyt haluaa väkisin kaikkea epäillä. Vilahtelihan tuossa jutussa muitakin ihan tunnettuja suomalaisia filmialan nimiä, mutta ehkä nekin ovat mukana Suuressa Kusetuksessa, jolla halutaan huijata kaikkia Cityn lukijoita?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös