solamnic76 kirjoitti:
En ole ihan varma pitäisikö minun olla onnellinen vai onneton siitä, että oma pieni poikani (3 v 5kk) saa pikkuveljen tai pikkusiskon...
Ole onnellinen! Vaikka vaikea paikka onkin, katkeruus tai viha ei hyödytä mitään. Pojastasi tulee isoveikka ja se kulkee hänen mukanaan ikuisesti. Se on pojallesi tärkeä juttu, jos nyt ei ihan heti, niin myöhemmin kyllä.
Haluat varmasti, että poikasi saa parhaat mahdolliset eväät elämäänsä ja tässä on omalta kohdaltasi todella "näytön paikka". Mikäli sinä pystyt hyväksymään lapsen täysin, poikasi ammentaa siitä elämäänsä sellaista kokemusta, joka näkyy ihan varmasti sekä suoraan että epäsuoraan. Ehkäpä poikasi aikuisena nostaa tämän piirteen sinussa ylitse muiden ja olet hänen todellinen sankarinsa.
Itse avioerolapsena värikkäitä vaiheita läpikäyneenä voin todeta, että hienointa, mitä olen mukaani saanut on se, että sekä äitini että äitipuoleni "yhdistivät" voimansa minun parastani silmälläpitäen. Vaikka äitipuoleni oli toinen nainen ja minusta tuli isosisko vanhempieni yhä ollessa yhdessä, se ei ole koskaan vaikuttanut väleihimme. Biologiset vanhemmat ovat tietysti ykkösjuttu, mutta olen kokenut, että minulla on käytössäni mielettömän tärkeä voimavara näissä keinovanhemmissa. Kaikki ei tietenkään aina mennyt ihan suunnitelmien mukaan, mutta suurimmaksi osaksi kyllä. Äitini ja äitipuoleni ovat edelleenkin erittäin hyviä ystäviä, vaikka isäni ei kuvioissa kummallakaan enää ole. Ja siskoni on maailman rakkain, vaikka eri äiti onkin.
Suosittelen siis, että suhtaudut vähintäänkin neutraalin avoimesti vallitsevaan tilanteeseen. Ties vaikka joskus saisit jonkinlaisen suhteen luotua tähän poikasi sisarukseen. Paino sanalla poikasi sisarus, ei niinkään ex-vaimosi lapsi. Lasten sekoittamista aikuisten konflikteihin kannattaa välttää viimeiseen asti, vaikka se vaikeata onkin. Lapset ymmärtävät paljon, mutta ei tarpeeksi. Ne ymmärtävät ehkä juuri kaikkein negatiiviset asiat, ja saattavat kuvitella olevansa syyllisiä johonkin sellaiseen, mikä ei lapsen vika ole koskaan. Lapsen tulee saada olla lapsi, aikuisten ristiriitoja ehtii pohtia myöhemminkin.
Tsemppiä kaikille jo syntyneille ja vielä masuyksiöissään köllöttäville! Sekaan vaan, sopu sijaa antaa!