knttrtknkn1
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
Olinko kuulevinani Hollanti-Ukraina pelin selostuksessa vähän sellaista vanhaa kunnon värilasimeininkiä? Kysyn vissiin itseltäni. No olin.
En jaksa googlettaa, enkä muista näiden mimmien nimiä jotka ovat studiossa olleet, mutta kympin suorituksia heiltä.
Casting voi olla hyvä ajatus jatkossa.
Tämä on asia mikä itseänikin ärsyttää. Ne studioanalyysit ja analyysit itse pelistä pyritään ikään kuin kahlaamaan todella nopeasti pois alta, ihan puolessa minuutissa-minuutissa, jotta päästään näkemään jotain kikkavideoita tai muuta hassutelumateriaalia. Puhimattakaan loputtomalla loopilla pyörivistä Huuhkajat-matskusta, jota tungetaan nyt ihan jokaiseen peliin ja tauolle. Nyt mennään tämän suhteen ihan väärään suuntaan. Sen pelin mikä sillä hetkellä on käynnissä, niin se pitäisi olla pääosassa ja niiden analyysien siitä pelistä. Käydään rauhassa ja ajatuksella se peli ja tapahtumat läpi ja sitten, jos jostain käsittämättömästä syystä, materiaali ja jutut loppuvat, niin hätätapauksessa voidaan ottaa jotain kikkavideota tai Huuhkajat-videoita, mutta kun ei niiden juttujen saisi loppua, eikä ne Huuhkajat videot vaan kuulu mihinkään esim. Englanti-Kroatia tai Hollanti-Ukraina pelin tauoille.Sitä matskua ja aiheita pitää olla reservissä loputtomiin, jos mikään asia ei synnytä keskustelua ja ne vaan kahlataan läpi 20 sekunnissa. Tuntuu nyt että hyvä keskustelu tai asia loppuu liian äkkiä. Ja eikö niitä kikkavideoita tms turhaa täytettä voisi näyttää pelien välissä olevalla n. tunnin mittaisella tauolla. Turha niitä on alkaa näyttämään ottelun ollessa tauolla.
Kyllä. Niikko on itselleni ollut ns. slow burner, eli vähitellen olen oppinut tykkäämään valtavasti hänen tyylistään. Niikko taisi juontaa silloin Ylellä aikanaan välillä Leijona-studioita, eli tuurasi Tapsaa, ja silloin tuli vähän meh-fiilis, koska Suominen sattui olemaan vain täysin suvereeni ammattilainen siinä hommassa. Tätä nykyä Teemu on takuulla tämän maan kärkipäätä noissa studiohommissa, jollei jopa paras. Asiantunteva, analyyttinen, karismaattinen ja tarpeen tullen osaa huumorinkin, ja kykenee erittäin monipuoliseen keskusteluun asiantuntijoiden kanssa, ketä tahansa siellä sattuu olemaankaan.Mun mielestä YLE menetti aikanaan Teemu Niikossa valtavan paljon, kun hän siirtyi Maikkarille. Vaikka kuinka on Skoda Cupia ja väsynyt maikkarin mm-studio, niin mun mielestä Teemu Niikko on jo nyt todella vakuuttava, tilan haltuunottava ja karismaansa luonut studion kapellimestari, joka antaa muillekin tilaa hengittää. Asiallinen, miellyttävä ääni ja taustat kunnossa, josta näkyy innostus urheilua kohtaan laajemminkin. Olisi ollut aineksia tietynlaiseen Tapsamaiseen yleismiehen asemaan Ylellä yli lajirajojen. Ihan vaikka tässäkin turnauksessa.
Olihan YLE:llä ennen aika usein täsmähankintoja studioon, varmaan aina Italian peleihin mukaan otettu Jukka Pakkanen kovin suoritus näiltä osin. Tuli muutakin kuin otsikkotason tietoa. Enpä nyt osaa sanoa ketkä olisi nykyisin hyviä kommentaattoreita kun ei enää paljoa seuraa koko lajia. Mutta tuntuu, että YLE:llä on myös tehty tietoinen valinta, että asiantuntijoiksi otetaan vähemmän iäkkäitä miehiä (jotka ennen oli käytännössä koko ajan), enemmän nuorempaa osastoa ja naisia. Ja onko näistä monet olleet aiemmin studioissa, eli voi olla alkuun aika isot saappaat mutta ehkä se lähtee vielä tästä paranemaan kun hyvät taisteluparit löytyy asiantuntijoista, joilla juttu luistaa.
Saisi kyllä olla 4K myös ainakin muutamassa muussa "vähemmän tärkeässä" ottelussa kuin Suomen pelit ja finaali. Nyt ei oikein päässyt kunnolla testailemaan, kun ensin lähetystä oli vaikea löytää, kun etsin väärästä paikkaa suorien lähetysten joukosta. Sitten kun löysin oikean lähetyksen, oli ottelu jo alkanut ja muutaman pätkäisyn jälkeen oli pakko siirtyä varmatoimiseen tv-lähetykseen HD-tarkkuudella.4k lähetys oli huono vitsi, koska oli pari minuuttia myöhässä ja tosiaan pikselimössö oli taattua, pätkimisestä puhumattakaan. Tuskinpa toimii jatkossa yhtään sen paremmin.
Unohdit vielä kentänlaita raketit eli Laineen ja Forsselin. Eli itse asiassa näitä "toimipisteitä" joiden välillä lähetyksissä pompitaan on kolme. Ja se on ihan luonnollista, että mitä enemmän näitä toimipisteitä ja "studioita" on, niin sanoo sen järkikin, että joka paikkaan ei vain riitä tarpeeksi laadukasta leidiä ja gentlemania, joiden taso riittäisiä avaukseen niin sanotusti. Esim. asiallinen Laine menee ihan hukkaan tuolla kentän laidalla Forsselin vierellä, kun kaveri saa ruutuaikaa pelkästään Huuhkajien peleissä ja niissäkin peleissä, vain aivan marginaaliosan. Samaa mieltä, että pistetään nämä Porttilat sun muut joka paikan höylät juoksemaan näiden pelien perässä ympäri Eurooppaa ja aistimaan fanien tunnelmia ja antamaan, jotain makupaloja kentän laidalta yms.En oikein edes ymmärrä tätä nykyistä konseptia. Miksi pitää olla paikan päällä selostaja ja kommentaattori (Härkönen ja Lehtola), 'juontaja' ja toinen kommentaattori (Salminen ja Pohja) sekä lisäksi Pasilassa vielä erikseen studioporukka. Ihan hyvin riittäisi, että paikan päällä olisi selostaja ja mahdollisesti komnentaattori, ja sitten tultaisiin aina Salmisen vetämään studioon Pasilaan, jossa olisi laadukkaat asiantuntijat. Kentän laidalle ja kisakaupunkeihin voi tarvittaessa tunkea jonkun Ylen urheilutoimittajan aistimaa tunnelmaa, tekemään fanien haastatteluita jne. Nykyinen konsepti ja koostumus ei toimi.
Sama pistänyt silmään Perpan olemuksesta. Vähän on ankean ja katkeran kuuloista itkuvirttä välillä. Aito innostus ja kiinnostus on aika nollissa. Valitettavasti Forssel menee kentänlaita rakettina samaan kategoriaan. Ei mitään käyttöä. En halua alkaa kenenkään persoonaa, olemusta tai käyttäytymistä arvostelemaan, mutta ei tuo Forssel tuo mitään lisäarvoa lähetyksiin. En tiedä onko sitten itse halunnut tuohon rooliin, mutta on mielestäni ihan sen näköinen, kuin olisi pakotettu tuonne kentän laidalle. Leuka rinnassa mumisee, näyttää katkeralta ja lähes vittuuntuneelta.Jos studiossa ei ole mitään sanottavaa, niin silloin ovat epäonnistuneet kaikki. Mun mielestä siellä pitää näkyä liekki silmistä ja aatteen palo hommaa kohtaan. Kaikki kunnia Perpalle, mutta välillä mulle tuli mieleen, että ihan kuin osoittaisi mieltään, kun yhtäkkiä ei olekaan enään Riven maajoukkueessa (vaikka itse lopetti mj-uran). Niin ankeaa oli meno välillä. Pitää toivoa, että YLE ei raahaa näitä Moisandereja, Arkivoita tai Ringejä sun muita Roma Eremenkoja tuonne sen enempää, ketkä ovat jääneet enemmän ja vähemmän omasta tahdostaan pois maajoukkueen hommista juuri ennen Riven aikakautta.
Pahoittelut @Tifosi -merkille kun Italian peliä ei käsitellä vaan vedetään aastudioo.
Mutta tämän takia arvostan jalkapalloa eniten urheiluista kun se koskettaa koko palloa. Siis että tarpeeksi jämäkästi puututaan syrjintään. Vielä kun saataisi nuo pahat ja ahneet kattojärjestöt muun pelihengen tasolle.
Minä en tykkää turkista kun eivät halua olla eurooppalaisia niin pelaisivat sitten siellä omassa maanosassaan. Sama israel. Tai sitten otetaan ne kutsuvieraina kuten viisuissa.