Futista noin yleisesti aika vähän seuraavana voin omasta puolestani sanoa, että YLE on kokonaisuutena onnistunut mainiosti.
Kisastudio:
Asiantuntijoilla on oikeasti sanottavaa, ja riittävän monipuolinen valikoima on tuonut asiantuntijoiden sanomisiin raikkautta. Marianne Miettinen on vakuuttava. Pelien avainasioita on avattu hyvin, arvioita pelaajien toimista kentällä (+ valmentajien taktiikat) on kerrottu hyvin. Myös pysäytyskuvien ja klippien päälle laitetut grafiikat ovat toimineet hyvin asiantuntijoiden tukena.
Selostajat:
Selostajista mulla ei ole juuri sanottavaa, eli ihan hyvin ovat suoriutuneet. Negaa sanon sen verran kuitenkin, että Tero Karhun "vahvaa tekemistä" olen nyt kuullut liian monta kertaa. Tuo ylimääräinen apuverbi "tekemistä" on siinä se, joka nyppii. Miksei voi sanoa "Pelasi vahvasti"? Aaarhg. Mutta ei kai siinä selostuksen aikana ehdi juuri miettiä, minkälaisia sanavalintoja käyttää, kunhan puhetta tulee. Ei tuo iso miinus ole, mutta vähän parannettavaa olisi.
Muu sälä, (arvonnat, kikkavideot, yms.):
Mun puolestani nää arvonnat ja katsojien kikkavideot joutaisivat pois. Ei lisäarvoa. Ymmärrän kyllä, että studiohepuillekin pitää antaa vähän hengähdystaukoa pelin seuraamisen ja pelin analysoimisen oheen. Mutta se hengähdystauko voisi olla jotain muuta kuin nyt nähty muu sälä. (Mutta on siellä helmiäkin joukossa, esim. futsal-pelaajien tekniikkaosuus, jossa nostettiin esiin pallon käsittelyä jalkapohjalla futsalissa, joka on sieltä omittu futikseen. Pelaajista moni pelailee myös futsalia, joten tämä kehityksen suunta on ilmeisesti saanut sieltä alkunsa.)
Taas yksi asia, jota lätkäpuolella Petteri Sihvonen ei tuntunut ymmärtävän: muiden lajien harrastaminen voi tuoda päälajiin jotain lisää. Sihvonenhan oli (ainakin joskus) sitä mieltä, että vain omaa lajia koskevat treenit vievät omassa lajissa eteenpäin. Väittäisin, että esim. tennistä tai sulkaa pelanneet lätkänpelaajat osuvat maalin edessä ilmassa oleviin kiekkohin lähtökohtaisesti paremmin kuin vain lätkää pelanneet. Noissa lajeissa se ilmassa olevaan pelivälineeseen osuminen kun saa toistoja yhden tunnin aikana enemmän kuin lätkätreeneissä kuukaudessa. Mutta se Sihvosesta ja lätkästä, ei kuulu tähän ketjuun.