McTorson voimasuhdearvio kaudelle 2023–2024

  • 857 509
  • 4 009

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Aivan. Silti toivon että näissä käytettäisiin samoja arviointikriteerejä.

Mutta se siitä. Mielenkiintoisia hankintoja Dudas ja Bunnaman, vaikka jonkunmoisia arpoja ovat.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Harjoituskauden tehoihin ei kannata Palmun kohdalla tuijottaa, mutta Bunnamanista puhuttaessa ne kyllä mainitaan ja miten muutenkin on ollut hyvä.

@McTorso jos useammasta suunnasta tulee palautetta, että ei ihan samalla tavalla arvioida pelaajia, saattaa sinä olla jotain perää. Ei se ole mikään yksittäinen tai muutama hassu nimimerkki, joka on samanlaista palautetta antanut.
Hienosti pari käyttäjää tähän viittasi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Iltaa kaikille. Tasapuolisesti.

Liigakauden alkamista odotellessa tulee tasaisin välein luettu näitä Jatkoajan keskustelupalstoja. HIFK:n vankkumattomana kannattajana jo yli 5o vuoden ajan HIFK-osio on aina ollut tärkeä. Mutta toinen palsta, johon tulee aina tasaisin välein palattua on tämä @McTorson voimasuhdearviot. Ja miksi ylipäätänsä tulee Jatkoaikaa seurattua ovat ne muutamat harvat nimimerkit, joiden teksti on aina asiallista, uutta tietoa tai näkemystä meikäläiselle tuovaa ja hyvin mietittyä. Siitäkin huolimatta, etten joskus harvoin olekaan asioista ihan samaa mieltä.

@McTorso on yksi näistä nimimerkeistä, joka tekee seuraamisen mielenkiintoiseksi. Toinen esimerkki olkoon vaikkapa HIFK:n keskustelupalstalla kirjoitteleva @BOL. On tietysti monia muitakin, mutta tässä muutama esimerkki. Iso kiitos teille kaikille, ilman teitä Jatkoajalla olisi ainakin yksi seuraaja vähemmän.

En ole aktiivinen kirjoittaja, päin vastoin. Mutta uskon, että meitä hiljaista enemmistöä on aika paljon. Ja voi olla, että ainakin jollain tavalla edustan heitä kommentteineni.

Seuraavassa muutama ajatus:

@McTorso - tekemiäsi analyysejä on mukava lukea ja seuraavana vuorossa olevan joukkueen arvioita odottaa aina innolla. Näet pyyteettömästi paljon vaivaa niiden eteen, ja kaikkien saatavilla olevan numerotiedon lisäksi sinulla on myös oma vahva näkemyksesi sekä analyysisi, perusteluineen. Näkemyksiisi sinulla on täysi oikeus, yhtä kaikki muilla on oikeus olla eri mieltä. Mutta se ei tee arvioitasi heikommaksi tai vähemmän kiinnostaviksi, jos jollain on toinen näkemys voimasuhteista. Kukaan ei kuitenkaan ole esittänyt yhtä kattavaa ja hyvin perusteltua kokonaisuutta kuin sinä.

Itse voin myös hyvin ymmärtää, että Kärppäarvoisi on joidenkin muiden mielestä jopa aivan liian optimistinen. Se voi johtua ainakin kahdesta asiasta: 1) sinulla on enemmän tietoa Kärpistä kuin muista joukkueista, sellaista mistä me muut emme ole tietoisia tai jota emme pysty arvioimaan. 2) seassa voi inhimillisesti myös olla jonkun verran ylimääräistä uskoa omaan joukkueeseen. Sitä, että asiat loksahtavat kohdalleen. Niin oikeistaan kunnon kannattajalla pitääkin olla. Kumpikin asia on täysin ymmärrettävää, erityisesti kuin olet koko ajan liputtanut olevasi Kärppien kannattaja.

Arvostan myös sitä, että jaksat vastata ja kommentoida palstaveljien runsaslukuisiin viesteihin ja kommentteihin. Ja aina asiallisesti, vaikka joidenkin kommentoijien viesteissä on toisinaan vähän inttämisen maku. Välillä tuntuu hassulta, että joku tarttuu pariin yksittäiseen pelaajaan ja jankkaa viestikaupalla vastausta siihen, miksi Möttönen on arvioitu Lötjöstä paremmaksi. Tai miksi MacGyverin harjoitusotteluden maaleja ei missään tapauksessa pitäisi huomioida arvioissa, ainakaan niin kuten olet tehnyt. Arvioita tehdessäsi olet kuitenkin käynyt läpi varmaankin yli 300 pelaajaa ja valmentajaa, joten ihme olisi, ettei tuohon joukkoon mahtuisi jokunen muutama eriäviä mielipiteitä herättävä arvio.

On selvä ja vain hyvä, että meillä jääkiekosta kiinnostuneilla on tunnetta mukana - ja paljon. Mutta mitä enemmän keskustelupalsta täyttyy viesteistä, joissa yksi kannattaja arvostelee urakalla toisen joukkueen kannattajaa, tai nimimerkkejä, jotka näkevät vaivaa kirjoituksissaan, niin se ei pitkässä juoksussa ole hyvä kenellekään. Haastaa saa ehdottomasti, mutta toisen mielipidettä kunnoittaen. Jos vaikkapa @McTorso tai @BOL saisivat jostain syystä tarpeekseen, niin se olisi valtava tappio. Sitten voisimme entistä enemmän keskittyä lukemaan syvällisiä yksirivisiä kommentteja esim. peliesityksistä tyyliin: “VMP”, “Kaikille kenkää”, “Ei saatana”, “Miten voi joku olla noin pihalla”. “Helvetti toi pakki on totaalinen puukäsi”.

Onneksi uskon - ja erityisesti toivon - että @McTorso ja muut huippuluokan palstaveljet ilmeisen vahvoina persoonina tietävät oman arvonsa.

Tarjoan kummallekin mainitsemistani nimimerkeistä pelkästä arvostuksesta saman tien hallilla oluet, jos jotenkin joskus toisiimme törmäisimme. Respect!

Kiitos ja anteeksi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Punainen sydän , kiitos kauniista sanoistasi, tässähän melkein punastuu kehujen keskellä. Kiva, jos olen tuonut erilaisia näkökulmia.

Voimasuhteista totean, että vain yksi voi voittaa :). Mulla on yksi toive, mutta enpäs kerro sitä ääneen, muuten menee jinxauksen puolelle.
 

Kane88

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Hawks
On kyllä melkoista jankkaamista näistä arvioista. McTorso tekee hyvää duunia näissä arvioissa ja kirjoittaa hyvin vaikka värilasit saattavat olla joskus päällä mutta se on ihan inhimillistä. Ketäs vittu edes kiinnostaa mikäkin joukkue on milläkin sijalla arvioissa kun pelit alkavat. Keväällä nähdään sitten.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
On kyllä melkoista jankkaamista näistä arvioista. McTorso tekee hyvää duunia näissä arvioissa ja kirjoittaa hyvin vaikka värilasit saattavat olla joskus päällä mutta se on ihan inhimillistä. Ketäs vittu edes kiinnostaa mikäkin joukkue on milläkin sijalla arvioissa kun pelit alkavat. Keväällä nähdään sitten.
Jep, mielellään lukee muitten arvioita omasta suosikkijoukkueesta. Joillain tuntuu olevan pipo hieman liian kireällä, kun lyö saman tien kierrokset rajoittimelle.
 

tipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämän osion keskusteluista tulee välillä mieleen tv-sarja. Kaikkien rakastamaa sarjan tekemistä ollaan jatkettu liian pitkään, ja kaiken lisäksi sitä tuutataan joka syksy uusintoina kaikista tylsimpään katseluaikaan. Onhan Kummelit, Uuno-elokuvat ja Frendit hyviä teoksia, mutta ei niitä montaa kertaa kehtaa katsoa. Vähän samaa huomaan tän ketjun vastauksissa. Osaan jo arvata millainen myräkkä täällä on kun päästään Ilveksen tai Kärppien hyökkäysten kimppuun.

Ja mitä tulee Dudas versus Bunnaman keskusteluun, mielestäni on täysin oikein tehdä arvioita harjoituspelien perusteella. Tietysti otteluohjelmat eivät ole tasavertaisia, toinen pelaa Turussa ja toinen Oulussa ja toisella on sitä sun tätä, kun taas toisella väärän kokoiset luistimet.

Mun mielestä on perusteltua arvioida nämä pelaajat arpoina.

Innolla odotan KalPan hyökkäyksen arviointia, se lienee aikalailla näillä sijoilla. Ellei ole hukkunut tuonne spämmien sekaan :D
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
tehoilijoiksi TPS hankki toissa kaudella Liigassa loistaneet Palmun ja Nurmen. Jos kaksikko pystyy tällä kaudella samaan, on Tepsin hyökkäys varmasti parempi kuin nyt ennakoin. Jokin minussa kuitenkin sanoo, ettei samaa loistoa enää ole. Kyseessä on siis intuitio, joten saa nähdä.

Mitä luulette, olisiko sama intuitio ollut kavereista Kärppä-nutussa ja Marjamäen ”huippuvalmennuksessa”? No ei olisi. Pohjoisen puhuri olisi puhaltanut, pojille olisi kasvanut iso routasydän ja entiset piste-ennätykset olisi ollut vaan paperia…

Mutta onhan tämä jollain tavalla viihdyttävää ja koukuttavaa katseltavaa, eikä tuo kokonaisarvio Tepsin hyökkäyksestä nyt paljon heitä omastakaan arviosta. Täysin Nurmen/Palmun varassa mennään ja loput sitten arpoja/junnuja, joilta odotetaan löytyvän uusia kykyjä tai maagista tason nostoa uuden valmennuksen alaisuudessa.
 

axe

Jäsen
Tämän osion keskusteluista tulee välillä mieleen tv-sarja. Kaikkien rakastamaa sarjan tekemistä ollaan jatkettu liian pitkään, ja kaiken lisäksi sitä tuutataan joka syksy uusintoina kaikista tylsimpään katseluaikaan. Onhan Kummelit, Uuno-elokuvat ja Frendit hyviä teoksia, mutta ei niitä montaa kertaa kehtaa katsoa. Vähän samaa huomaan tän ketjun vastauksissa. Osaan jo arvata millainen myräkkä täällä on kun päästään Ilveksen tai Kärppien hyökkäysten kimppuun.
Ite vertasin ketjua toisaalla vähän samalla tavalla. Mulle tää näyttäytyy tavallaan sellaisena toistohuumorina, jossa lopulta päädytään aina siihen, että mustavalkoajan koomikko liukastuu banaaninkuoreen tai Tellu vetää pallon pois just kun Jaska on potkaisemassa sitä, mutta tapa päästä siihen kliimaksikohtaan vaihtelee. Tässäkin lopputulos osataan arvata, mutta silti on sellainen pieni odottava kutka, että voisiko se kuitenkin tällä kerralla mennäkin toisin. Mutta lopulta kuitenkin Kärpät voittaa ja lukija on siihen tyytyväinen, koska kaikki muu olisi genren kannalta väärää.
 

snake

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Saku Koivu, Mikko Koivu, Aatos Koivu
Ite vertasin ketjua toisaalla vähän samalla tavalla. Mulle tää näyttäytyy tavallaan sellaisena toistohuumorina, jossa lopulta päädytään aina siihen, että mustavalkoajan koomikko liukastuu banaaninkuoreen tai Tellu vetää pallon pois just kun Jaska on potkaisemassa sitä, mutta tapa päästä siihen kliimaksikohtaan vaihtelee. Tässäkin lopputulos osataan arvata, mutta silti on sellainen pieni odottava kutka, että voisiko se kuitenkin tällä kerralla mennäkin toisin. Mutta lopulta kuitenkin Kärpät voittaa ja lukija on siihen tyytyväinen, koska kaikki muu olisi genren kannalta väärää.
Tämä.

McTorson arviot ovat sinänsä ihan hyviä, mutta ongelma muodostuu juuri oman joukkueensa arvioinneissa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että muita joukkueita täytyy aliarvostaa, että saadaan Kärpät mahdollisimman korkealle.
Eikä siinä, kyllä Kärpät tuolla materiaalilla melko korkealle pitäisikin sijoittaa. Se vaati vaan sen, että Marjamäki osaa päivittää pelikirjansa ja osaa peluuttaa joukkuettaan oikein.

Myönnän, että kyllä itsellekin TPS löytyy tällä hetkellä 6-8 sijoilla, kun yleisesti on varmaan 7-11 välillä. Tosin olen melko varma, että ainakin yksi laatuhyökkääjä on sieltä vielä tulossa. Toisaalta monille muillekin joukkueille varmaan kauden aikana tulee täydennyksiä.

Helpointa McTorsolle olisi jättää kokonaan Kärpät pois arvioinneista niin huutelu muiden joukkueiden kannattajilta olisi vähäisempää. Toisaalta ei näitä arviointeja kukaan jaksaisi edes lukea. Nyt osa odottaa jo Kärppien nousua ykköseksi ja raivo on sen mukaista kun kliimaksi arvioinneista päättyy.

Pitää muistaa, että McTorson arvioinnit ovat vaan yhden Kärppä-fanipojan arviointeja eikä McJeesuksen.
 

tipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eikö tämä ole aika kaukaa haettu esimerkki kun juuri jotkut Uunot ja Frendit on varmaan eniten uudestaan näytettyjä kun jengi jaksaa katsoa niitä?

Toki, mutta itse en saa elokuvista mitään irti, jos muistan jokaisen vuorosanan ulkoa. Tietysti jotkuthan tykkäävät jankkaamisesta, sehän ollaan nähty tässäkin ketjussa.

Ylipäätään @McTorso a kohtaan kuuluisi ennemmin palkinto kuin sivukaupalla trollaamista (mitä nyt välillä olen ketjua lueskellut).

Olkookin, etten itsekään ole joka kerta samaa mieltä kirjoitusten kanssa. Mutta eikö elokuva ole silloin hyvä, jos penkiltä noustuasi jaksat keskustella leffan sisällöstä muiden kanssa? Ikään kuin elokuva olisi henk. koht koskettanut sinua?

Veli Torso on kuitenkin luonut aikamoisen konseptin. Yksittäisen nimimerkin, ei siis esimerkiksi Vesa Rantasen tai muiden ”asiantuntijoiden”, kausiennusteet ovat palstan luetuimpia topiceja kesäisin ja syksyisin. Tällästä mä itse arvostan.

Hyvä et keskustelua herää, mut harmittaa lähinnä satunnais-selaajana se, etten löydä spämmien seasta niitä oikeita viestejä. Tai oikeita keskusteluita, jossa itsekin oivaltaisin elokuvan huomaamattajäämiä yksityiskohtia.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toki, mutta itse en saa elokuvista mitään irti, jos muistan jokaisen vuorosanan ulkoa. Tietysti jotkuthan tykkäävät jankkaamisesta, sehän ollaan nähty tässäkin ketjussa.

Ylipäätään @McTorso a kohtaan kuuluisi ennemmin palkinto kuin sivukaupalla trollaamista (mitä nyt välillä olen ketjua lueskellut).

Olkookin, etten itsekään ole joka kerta samaa mieltä kirjoitusten kanssa. Mutta eikö elokuva ole silloin hyvä, jos penkiltä noustuasi jaksat keskustella leffan sisällöstä muiden kanssa? Ikään kuin elokuva olisi henk. koht koskettanut sinua?

Veli Torso on kuitenkin luonut aikamoisen konseptin. Yksittäisen nimimerkin, ei siis esimerkiksi Vesa Rantasen tai muiden ”asiantuntijoiden”, kausiennusteet ovat palstan luetuimpia topiceja kesäisin ja syksyisin. Tällästä mä itse arvostan.

Hyvä et keskustelua herää, mut harmittaa lähinnä satunnais-selaajana se, etten löydä spämmien seasta niitä oikeita viestejä. Tai oikeita keskusteluita, jossa itsekin oivaltaisin elokuvan huomaamattajäämiä yksityiskohtia.
Kiitos kehuista, arvostan. Avausviestissä on linkit kaikkiin jo tehtyihin arvioihin. Ja ei, ei ole KalPan hyökkäys vielä tullut, eikä tule seuraavanakaan.
 

Mark Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyökkäys
10.KooKoo 7,5p

KooKoo on rakentanut alkavalle kaudelle kilpailukykyisen hyökkäyksen. Normaalista poiketen joukkueeseen on hankittu Liigan suurseuroista kolme ison statuksen hyökkääjää. Ilomäki(TPS), Paajanen(HIFK) ja Ville Leskinen(Kärpät). Laadukas ja pitkäjänteinen taloudenpito on tämän mahdollistanut, arvostan. Toki koko trion urakäyrä osoittaa alaspäin, ei jyrkästi, mutta kuitenkin. Erittäin suurella mielenkiinnolla seuraan kyseisen kolmikon onnistumista. Jos kaikki menee heillä nappiin, nappaa KooKoo suoran puolivälieräpaikan.

KooKoon kolme kärkiketjua ovat kyllä mielenkiintoiset. Asemoituvatko ne kauden alkuun näin:
Tardif-Ilomäki-Koblizek
Molin-Ottoson-Andersson
Nurmi-Paajanen-Leskinen

Tasapainoiset ja tasavahvat kolme ketjua. Kaikki liian hyviä kolmosketjuksi, muttei yksikään tarpeeksi hyvä ykkösketjuksi. Tehdään kompromissi ja sanotaan, että KooKoolla on kolme kakkosketjua.

Neloseen riittää myös liigatason miehiä. Energinen Engberg ja kapteenistoon kuuluva Suuronen laitureina Korhosen ja Valkeejärven taistellessa sentterin paikasta. Rotaatiossa on liigatasoa myös Leevi Aaltonen. Török on valmis yrittämään läpimurtoa.
Ilomäki on pelkkä täytepelaaja, joka katoaa keväällä täysin kuvasta.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Ilomäki on pelkkä täytepelaaja, joka katoaa keväällä täysin kuvasta.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen myytti. Ei sillä että Ilomäki olisi mitään pudotuspelien aatelia mutta aika pitkä matka tuosta on pelkästään täytepelaajaksi.

24 ottelua - 3 + 1 = 4 | (0.17 PPG)
55 ottelua - 5 + 14 = 19 | (0.35 PPG)
61 ottelua - 13 + 12 = 25 | (0.41 PPG)

Tuosta listasta löytyy Ilomäki, Lukon ykkössentteri sekä Lukon pelaaja jota monet täällä ylistävät hyväksi pudotuspelipelaajaksi. En minä noissa mitään hirveitä eroja näe. Toki yhdyn mielipiteeseen siitä että Ilomäki ei ole tarpeeksi hyvä mestarin ykkössentteriksi, mutta kakkossentterinä varmasti olisi ihan tarpeeksi hyvä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onneksi uskon - ja erityisesti toivon - että @McTorso ja muut huippuluokan palstaveljet ilmeisen vahvoina persoonina tietävät oman arvonsa.

Aina, kun ihminen kirjoittaa jotain julkisesti, asettaa hän tuotoksensa arvostelun kohteeksi. Tämä koskee niin toimittajia, kirjailijoita kuin meitä keskustelupalstan nimimerkkejä ja toki itseilmaisua laajemminkin. Mielestäni arvostelun vastaanottamisessa on tärkeää huomioida kokonaisuus, eikä jäädä kiinni yksittäiseen vittuiluun tai toisaalta myöskään kehuun. Iso kuva on ainakin minulle arvokkaampi.

Se, että kirjoituksia luetaan ja ne kiinnostavat on merkityksellistä. Minä en usko, että ihmisten kiinnostus tätä kyseisestä ketjua kohtaan johtuu vaikkapa siitä, että Kärppien arvioit ovat valtaosan mielestä yltiöpäisen optimistisia. Minä luulen, että kiinnostus johtuu siitä, että arviot ovat hyvin kirjoitettu. En minä usko, että ihmiset jaksaisivat lukea läheskään tässä mittakaavassa yltiöpäistä paskaa tai edes tavallista paskaa. Laadukas teksti ja erilaiset tulokulmat kiinnostavat.

Enkä minä sano todellakaan olevani asiantuntija jääkiekossa ja ammattilainen kirjoittamisessa. Näen itseni intohimoisena urheiluihmisenä ja harrastelija kirjoittajana, joka yhdistää tällä palstalla kaksi harrastustaan, eli kirjoittamisen ja jääkiekon. Kirjoitan kannattajan näkökulmasta ja se poikkeaa ehkäpä virkistävällä tavalla objektiivisten ammattilaisten kirjoituksista.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Paljonko Kerhon hyökkäyksen arvosana on, kun huomioidaan että Tuulola on nykytiedolla noin neljänneksen kaudesta sivussa ja Liukas on lähdössä vähintään AHL-leirille? Aika huolestuttavalta näyttää omaan silmään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Paljonko Kerhon hyökkäyksen arvosana on, kun huomioidaan että Tuulola on nykytiedolla noin neljänneksen kaudesta sivussa ja Liukas on lähdössä vähintään AHL-leirille? Aika huolestuttavalta näyttää omaan silmään.
Loukkaantumisia en huomio tässä. Niitä tulee kaikille joukkueille kauden mittaan. Tuo Liukkaan tilanne pitää kyllä huomioida. Odottelen vielä ihan lähelle kauden alkua. Sieltä on vahvan huhun mukaan tulossa myös vahvistusta HPK:n hyökkäykseen.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös