Kohtalaisen samanmielinen olen SergeiK:n kanssa, mutta tuo lauseen loppu, "pian ollaan karilla", pisti kyllä väkisin hymyilyttämään, jos ei jyp pursi ole jo kotvan aikaa ollut karilla ja tanakasti, minun nimeni on Alatalo.
Jotain tosiaan pitäis tehdä, tämän kauden suhteen olen kyllä skeptinen, housuun tuli jo, mutta jos liigataivalta aiotaan jatkaa, puhumattakaan mistään projekteista, on suunnan muututtava radikaalisti.
Kaikkinainen houraileminen nuorista ja nälkäisistä pois ja realismi kehiin. Liigaan tarvitaan muutaman huipun lisäksi varmoja, kokeneita ja roolinsa täyttäviä perusjyriä, näillä on miehitettävä kentät 1-3, kolmosessa tosin voi aina silloin tällöin joku nappula käydä kokeella ja nelonen sitten nuorisokenttä. Jos näistä junnuista halutaan todella kehittää jotain muutakin kuin liian helpolla isoihin rooleihin päässeitä keskinkertaisuuksia, pitää alusta lähtien vain ja ainoastaan pelaamalla lunastaa roolinsa. Käy nimittäin raskaaksi nuorelle kuupalle joutua täyttämään itselleen liian suuria saappaita, ja se näkyy sitten totaali romahduksina ja ilottomana puurtamisena, vrt. lähes koko jyp joukkue. Minä en usko, että tämä on oikea tie kasvattaa nuoria kiekkoilijoita isojen roolien miehiksi, vaan aikaa kypsyä ja ottaa rauhassa vähin erin paikkansa, ilman valtavia tulospaineita koko kauden ajaksi. Vaikka sanotaankin, että pienessä roolissa neloskentässä ei kehity, en olisi ihan varma tästäkään. Tuppea pureskellessa sen nälän ja näyttöhalujen pitää kasvaa, muuten voi vaihtaa lajia, myös peliaika alemmissa sarjoissa tekee hyvää.
Yksi asia mikä näissä jyp-keskusteluissa myös pännii on tämä ikuinen ei ole varaa mantra, ei se ole sen kummempaa suurimmassa osassa muitakaan joukkueita, eikä ne koko aika ruikuta seuran ja kannattien voimalla kuinka köyhiä ne on. Tosiasia on että pelaaminen liigassa maksaa summan x ja menestyminen liigassa vaatii summan y lisäksi, se on kaikkien tiedossa ollut alusta lähtien eikä ruikutus asiassa auta, laskin vaan kouraan, että kannattaako jatkaa harrastusta ja pelaajien kasvatusta alemmissa sarjoissa, ei liigaa ole pakko pelata. Mutta jos sen valitsee, niin pulinat pois ja menoksi, pyrkimään optimitulokseen. Tämä on myös nähdäkseni totaalisen ruvella seuran toiminnassa, itketään köyhyyttä, rakennetaan epärealistisille toiveille, ei uskalleta tehdä sitä bisnestä mitä ollaan tekemässä ja ja kun joukkue alkaa näyttää seuralta itseltään tuloksien valossa, ihmetellään miksi näin kävi.
Seuran tavoitteet ja toimintastrategiat nyt tulisi saattaa kuntoon ainakin ensimmäiseksi, mikäli siellä on enää mitään kuntoon laitettavaa, kuvaahan se nyt jotakin, jos ei edes yksiä liigaseuran kotisivuja kyetä saamaan toimintakuntoisiksi.
Asiaa en tietysti tiedä, mutta merkit on sellaiset, että enpä yllättyisi , jos eräs liigaseura ilmoittautuisi selvitystilaan.
Tässä mielessä tuntuu siis todella puuhastelulta miettiä valmentajakuvioita tai vahvistusten hankkintaa, kun se ei tätä kautta enää voi pelastaa, niellään nyt tämä paska, selvitetään syyt, mietitään keinot ja katsotaan tulevaisuuteen, siinäpä se on pähkinänkuoressa.