Matkoja ”härövaltioissa” (DDR yms.)

  • 31 689
  • 110

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei taida nykyisin härövaltioita pahemmin olla ellei mene Pohjois-Koreaan

Miten härövaltiot määritellään? Pohjois-Korea esimerkiksi kuitenkin on maailman turvallisin turistimaa tai ehkä joku Vatikaani voi mennä edelle. Tai ei sekään mene, koska siellä lienee hurjat taskuvarkausluvut. Valtio itsessään taatusti täyttää härövaltion määritelmän, mikä se ikinä onkaan, mutta turistille ulospäin ei juurikaan. Pohjois-Koreasta ei myöskään ole sillä tavalla niin erikoisia turistitarinoita (unohdetaan vain suosiolla se ruotsalaisen naistoimittajan kirjoittama agenttiseikkailu) kuten Neuvostoliitosta, DDR:stä tai vaikka Libyasta, missä en ole käynyt, mutta aloitin lukemaan kirjaa siellä ulkomaalaisena olosta 80-luvulla.

Monissa eri kehitysmaissa taas on nykyisinkin vaikka minkälaista sekoilua minkä kanssa turistikin joutuu säätämään.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Miten härövaltiot määritellään? Pohjois-Korea esimerkiksi kuitenkin on maailman turvallisin turistimaa tai ehkä joku Vatikaani voi mennä edelle. -snip- Pohjois-Koreasta ei myöskään ole sillä tavalla niin erikoisia turistitarinoita -snip-
Löydän itseni varmaan kohta Humble Brag-ketjusta, mutta ei männä kesän Pohjois-Korean reissusta jäänyt mitään poikkeuksellisen jännää kerrottavaa. Kaveri on käynyt aiemmin, toinen myöhemmin ja muistaakseni pari Jatkiksestakin käynyt ilman erikoisempaa hölinää. Maa on ehdottomasti härö, mutta turvallisempaa siellä on kuin Suomessa missään. Kuumottavin hetki oli paluumatkalla junassa Koreasta Kiinaan, kun olin ja olen vieläkin ihan varma, että jotkut helvetin agentit pitivät meille seuraa koko matkan Pyongyanista rajalle. Enemmän olen kuitenkin pelännyt jossain Varissuolla teininä useammankin kerran.

Ensi syksynä minä ja moni muu suomalainen käy ns. härömaassa, kun Suomi pelaa karsintoja Georgiassa. Viimeksi vastaavalla Moldovan reissulla tehtiin päivävisiitti Transnistriaan. Se aito kommarimeininki oli oikeasti siistiä. Turistina tykkään siitä tunteesta, kun kaikki ympärillä on sopivasti päin vittua, mutta ei ole kuitenkaan jatkuvaa vaaraa, että joku kartelli tai muu rikollispoppoo tulee ja tappaa. Tulevalla Georgian reissulla olisi aikataulun perusteella helposti mahis käydä Etelä-Ossetiassa tai Abhasiassa, mutta varsinkin ensimmäisestä kun lukee Brittien matkustustiedotteita, niin saattaisi ihan oikeasti olla ns. vitun tyhmä riski.

Vaimo veti toissa syksynä jollain porukalla maasturilla Afrikan halki olikos se nyt Sudanista Etelä-Afrikkaan. Siinä sai olla 2kk joka päivä sydän syrjällään, kun samaan aikaan seurasin paikallisia uutisia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Löydän itseni varmaan kohta Humble Brag-ketjusta, mutta ei männä kesän Pohjois-Korean reissusta jäänyt mitään poikkeuksellisen jännää kerrottavaa. Kaveri on käynyt aiemmin, toinen myöhemmin ja muistaakseni pari Jatkiksestakin käynyt ilman erikoisempaa hölinää.

Itse kävin muutama vuosi sitten ja onhan se aika erikoista, että mitään uutta ei jäänyt käteen. Olin lukenut paljon erilaisia reissublogeja ja -raportteja. Ne olivat esimerkiksi täynnä keskenään täsmälleen samanlaisia kuvia ja luonnollisesti itse ottamani ovat niitä samoja.

Niille ketkä eivät reissaa ei kannata edes mainita käyneensä siellä, koska se tulkitaan juurikin joksikin humble bragiksi. Ne ketkä taas reissaavat eivät ihmettele asiaa sen enempää ja asia on nopeasti käyty läpi. Tai ei välttämättä, mutta menee tavallisena reissujuttuna mitä on noin muuten kiva kertoa ja kuunnella oikeassa porukassa.

Kirjoitin itsekin jotain internetiin ja varmasti joku on kiinnostunut siitä, jos ei ole samasta asiasta muualta lukenut. Ehdottomasti kannatti mennä ja näin, mutta tietyllä tavalla hinta/laatusuhde ei oikein kohtaa. Olen kuitenkin "rasti ruutuun" -tyyppinen matkailija eli siellä nyt vain piti päästä käymään ja sitten kohti uusia seikkailuja.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Se reaktori 5 kuvassa esiintyvä vehje on jäähdytystorni.

No se ja sama, ois voinu jättää kuvaukset poies kun hätpäissäni jotain kokosin. Mut olkoot.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suomalaiset rautatieharrastajat olivat päässeet tutustumaan DDR:n rautateihin ja siinä sivussa vähän muuhunkin keväällä 1988. Matkalla oli otettu runsaasti valokuvia, joita on koottu Vaunut.org-sivustolle.

DDR:n teknologia näyttää kiinnostavan monia, esimerkiksi DDR:ssä saatavina olleiden autojen hinnoista ja maan omalaatuisesta puhelinjärjestelmästä löytyy tietoa kuviin liittyvissä keskusteluissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viimeksi vastaavalla Moldovan reissulla tehtiin päivävisiitti Transnistriaan. Se aito kommarimeininki oli oikeasti siistiä. Turistina tykkään siitä tunteesta, kun kaikki ympärillä on sopivasti päin vittua, mutta ei ole kuitenkaan jatkuvaa vaaraa, että joku kartelli tai muu rikollispoppoo tulee ja tappaa.

Mitenköhän tämä oli mennyt ohi vuosi sitten. Mutta todetaan nyt sitten täysin sama. Mitä mahtavin ja turvallisin valtio tai maa-alue tai mikä ikinä onkaan.

Tämä on oikeasti siistiä eikä mitään sellaista, että kuvittelisi olevansa jotain, jos Pattaya ei ole se ykköskohde. En ole koskaan käynyt henkeni uhalla missään ja miksi ihmeessä niin tekisin, koska maailmassa riittää muutakin nähtävää niin paljon.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Tätä ketjua lukeville/siihen kirjoittajille voi suositella P.J. O´Rourken klassikkoteosta "Holidays in Hell", jossa tämä mainio kirjailija kertoo muun muassa matkoistaan sisällissodan Libanonissa ym. huippukohteissa. Samalla on pakko kehua hänen toista mestariteostaan "The Batchelor Home Companion."

Ohessa linkkiä Roadjunky-sivuston arvioon Holidays in Hell -teoksesta.

Holidays in Hell by P.J O'Rourke - Travel Book Review
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös