Tuossa 90-luvun lopulla astelin kohtuu rivakasti tätä alkoholismiin vievää polkua pitkin. Kaikki alkoi tavanomaisesta viikonloppu kännäämisestä, ensin yhtenä iltana, sitten kahtena ja lopulta oltiin koko viikonvaihde pienessä ja vähän isommassakin sievässä. Seuraavaksi alkoi alkoholi maistua janojuomana viikolla, ruoalla ennen töihin menoa, kotiin tultaessa töiden jälkeen - aamulla, päivällä tai illalla, ihan sama mikä vuorokauden aika oli kyseessä alkoholia oli kiva heittää huiviin jokunen pullo.
Sattuipa noihin aikoihin vakavampi sairastuminenkin mikä antoi oivallisen syyn hörppiä alkoholia päivittäin entistä tiiviimpään tahtiin, töistä olin sairauslomalla ja käytin päiväni siiderin, viinin ja viinan hörppimiseen. Käytin siinä mitassa, että seinillä alkoi hyppiä ties millaista "mönkijää". Sängystä vessaan piti kerran jos toisenkin mennä ryömien kun kävellen ei yksinkertaisesti uskaltanut ja voinut mennä, kas kun matolta saattoi pudota tms. muuta mukavaa tapahtua.
Lopulta olin siinä pisteessä, että vetelin viinaa ja lääkkeitä "kohentaakseni" oloani mutta olo vain heikkeni ja heikkeni. Kärsin selkeistä alkoholin aiheuttamista psyykkisistä ongelmista, tai alkoholi pahensi näitä ongelmiani siinä määrin, että hengen lähtö oli enemmän kuin lähellä. Kerran jos toisenkin istuin puukko käsissäni, viinapullo toisessa ja purkki lääkkeitä pöydällä - vakaa aikomukseni oli heittää "hanskat" naulaan ja päättää elämä täällä vitun perslävessä!
En kuitenkaan heittänyt hanskojani naulaan vaan yksi päivä vaan päätin lopettaa alkoholin nauttimisen, sen jälkeen olin ½ vuotta täysin selvin päin, en juonut edes yhtä ainoaa siideriä. Tämän päätöksen jälkeen olen opetellut suoraan sanoen "kädestä pitäen" juomaan alkoholia kohtuudessa, ei humalahakuista juomista, ei alkoholia useampana päivänä peräkkäin useampaa annosta, jääkaapistani on turha etsiä valon lisäksi tolkutonta määrää alkoholia - toisinaan ostan pullon viiniä tai pari pulloa siideriä mutta siihen se sitten jääkin. Ravintoloissa käyn toisinaan mutta sielläkin koetan pitää (pidän) homman kontrollissa.
Näin minun taloudessa, runsas alkoholi ei ole tuottanut muuta kuin tuskaa ja ahdistusta, niinpä siitä on parasta pysytellä visusti erossa.
vlad.