Matkalla alkoholismiin?

  • 416 589
  • 1 421

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mä olen pohtinut, että miten ihminen pystyy juomaan yhtä kyytiä viikkoja? Eikö tule esim. rytmihäiriöitä tai muita fyysisiä oireita, jotka pysäyttävät juomisen.

Usein lopettaminen taitaa olla se "vaarallisin" vaihe. Jos esimerkiksi on masennuksen takia vetänyt pari viikkoa putkeen, niin ne samat ongelmat ovat siellä lisättynä putken aikana hommattuun morkkikseen. Ja mitä olen asiasta kuullut, niin delirium tremens (juoppohulluus) ei ole mikään hauska tila, vaan hengenvaarallinen vierailija. Ja tuo tosiaan vierailee putken päättyessä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käydään nyt tuolla keskustelemassa tästä niin sanotusta ongelmasta ja toivottavasti pääsen kohta siirtymään hoitamaan kuuppaa psyk.polille enkä kuppia a-klinikalle.

Noinhan se järjestys menee. Ensin hoidetaan/tarkastellaan alkoholiriippuvuutta, vasta sen jälkeen voidaan alkaa hoitaa muita asioita. Alkoholinkäyttö voi vääristää oikeaa diagnoosia ja esimerkiksi masennusta on vaikea edes yrittää hoitaa jos samaan aikaan käyttää alkoholia. SSRI-lääkkeiden teho nk. juodaan pois.

Onnea ja menestystä & parempia päiviä!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Törmäsin tälläiseen: Yksin ryyppääminen vuosikausia putkeen pimeässä kopissa - Keskustelut - Tiede.fi

(linkki vie toiselle keskustelupalstalle ketjuun matkasta alkoholismiin)

Aikamoista, lähtökohtaisesti ei mielestäni ole mitään syytä epäillä trolliksi. Voi toki olla, mutta miksi joku jaksaisi.

Tuo kuvastaa hyvin sitä miten pitää itse haluta tehdä asialle jotain, sinua voidaan auttaa ja autetaan, mutta lopulta teet ratkaisun halusta parantua itse. Kyseinen henkilö ei edes ole noilla määrillä mikään kummoinen alkoholisti vielä, mutta melko huonoon suuntaan ollaan menossa ja ei tunnu haittaavaan.

Toivottavasti jatkislaisista kukaan ei harrasta tuota. Sen voi tähän kyllä sanoa, että on aivan kestämätön väite kuinka yksin ryyppäävä on suoraan alkoholisti. Kuten tunnettua jokainen tarvitsee omaa aikaa ja ei ole ollenkaan väärin ryypätä yksin, jos se on samanlaista normaalia mitä tekisi vaikka pubissa kavereiden kanssa eli ei siis murjota.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Törmäsin tälläiseen: Yksin ryyppääminen vuosikausia putkeen pimeässä kopissa - Keskustelut - Tiede.fi

(linkki vie toiselle keskustelupalstalle ketjuun matkasta alkoholismiin)

Aikamoista, lähtökohtaisesti ei mielestäni ole mitään syytä epäillä trolliksi. Voi toki olla, mutta miksi joku jaksaisi.

Tuo kuvastaa hyvin sitä miten pitää itse haluta tehdä asialle jotain, sinua voidaan auttaa ja autetaan, mutta lopulta teet ratkaisun halusta parantua itse. Kyseinen henkilö ei edes ole noilla määrillä mikään kummoinen alkoholisti vielä, mutta melko huonoon suuntaan ollaan menossa ja ei tunnu haittaavaan.

Toivottavasti jatkislaisista kukaan ei harrasta tuota. Sen voi tähän kyllä sanoa, että on aivan kestämätön väite kuinka yksin ryyppäävä on suoraan alkoholisti. Kuten tunnettua jokainen tarvitsee omaa aikaa ja ei ole ollenkaan väärin ryypätä yksin, jos se on samanlaista normaalia mitä tekisi vaikka pubissa kavereiden kanssa eli ei siis murjota.

Hmm, tuli luettua toi ketju läpi. Pystyn kyllä jotenkin samaistumaan tuohon aloittajaan. En itse juo päivittäin, mutta vapaita edeltävinä päivinä tulee sitten otettua käytännössä aina. Ja tollastahan se on. Samoja asioita mitä tekee viikolla selvinpäin (TV, bilis, tietokone, Xbox jne), tekee sitten viikonloppuna päissään. Eli kuten toikin jätkä ilmoittaa, niin harrastushan tuo kai on.
Se mitä en ymmärrä on tuo hapatus, kuinka talo, suhde ja työ menee automaattisesti. Mulle toi yksin ryyppääminenkään ei ole mikään ongelma vaikka tuo avokki tuossa pyöriikiin usein mukana.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Aika ilmoittautua tähän ketjuun, viimeisen viikon aikana on kurkusta mennyt alas kymmenen litraa kotitekoista muljua. Helvetin tyhmäähän se on ollut ja muutenkin koko alkuvuonna on mennyt alkoholia enemmän kuin koskaan aikaisemmin elämässä. Töissä olen kuitenkin käynyt eikä krapulasaikkua ole tullut otettua. Nyt olin torstain ja perjantain saikulla kovan flunssan takia ja join toki koko siunaantuneen "vapaa-ajan".

Alkuillasta alkoi todella vittumainen kutina kämmenissä ja varsinkin jalkapohjissa. Tein päätöksen että juominen loppuu nyt ainakin vähäksi aikaa. Mistä nuo oireet voivat johtua? Alkoholin ja flunssan yhdistelmästä? Ei minulla koskaan aiemmin tällaista ole ollut pitkienkään rännien jälkeen. Netistä yritin etsiä tietoa ja oireet viittaavat vahvasti siihen että maksa-arvot olisivat todella korkealla. Yhdessä illassa kuitenkin nuo oireet tulleet. Hieman pelottaa...
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Alkuillasta alkoi todella vittumainen kutina kämmenissä ja varsinkin jalkapohjissa. Tein päätöksen että juominen loppuu nyt ainakin vähäksi aikaa. Mistä nuo oireet voivat johtua? Alkoholin ja flunssan yhdistelmästä? Ei minulla koskaan aiemmin tällaista ole ollut pitkienkään rännien jälkeen. Netistä yritin etsiä tietoa ja oireet viittaavat vahvasti siihen että maksa-arvot olisivat todella korkealla. Yhdessä illassa kuitenkin nuo oireet tulleet. Hieman pelottaa...

Ei ne yhdessä illassa tulekaan, JOS johtuu maksa-arvoista niin kyseessä on äkisti alkanut oire joka johtuu pitkäkestoisemmasta tilasta. Sen takia oikeastaan tähän myös kommentoin että itselläni on joskus myös ollut pelkän nuhan (en siis kännännyt samalla) yhteydessä kovaa kutinaa tietyissä osissa raajoja ja päänahassa, ei kuitenkaan kämmenissä tai jalkapohjissa. Kerran myös taudin jälkeen nousi pieniä näppylöitä, jotka sitten parin päivän päästä lähtivät. Jos tuollainen kutina nyt sitten on maksaperäistä, niin mietin että voisiko nuhan yhteydessä tulla jonkun sortin maksatulehdusta joka sitten myös selittäisi arvojen nousun. Enpä tiedä.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Aika ilmoittautua tähän ketjuun, viimeisen viikon aikana on kurkusta mennyt alas kymmenen litraa kotitekoista muljua. Helvetin tyhmäähän se on ollut ja muutenkin koko alkuvuonna on mennyt alkoholia enemmän kuin koskaan aikaisemmin elämässä. Töissä olen kuitenkin käynyt eikä krapulasaikkua ole tullut otettua. Nyt olin torstain ja perjantain saikulla kovan flunssan takia ja join toki koko siunaantuneen "vapaa-ajan".

Mulla on aika samanlainen tilanne. Kymmenen viikon kesälomalla lähti lapasesta aika huolella ja usein. Lapset reissasivat paljon isovanhempien kanssa ja vaimo oli töissä, joten käytin siunaantuneen vapaa-ajan terasseilla istuen ja parin kaverin kanssa hömpötellen.

Ekan duuniviikon loppupuolella lähti aika mehevästi mopo keulimaan. Torstaina olin Tavastialla katsomassa PMMP:tä ja tulihan siinä kumottua malja jos toinenkin. Perjantai töissä meni ihan jees, mutta töiden jälkeen lähdettiin työkavereiden kanssa yhdelle. Kuusi tuntia terassilla ja sen jälkeen hirveessä muussissa vaimon seuraksi Ikeaan. Lauantaina oli ystävän tuparit, joissa meni aamuun ja sunnuntaina dokasin muuten vaan koko päivän.

Sitten tuli stoppi. Päätin pitää taukoa ja nyt olenkin ollut kaksi viikkoa täysin ilman alkoholia. Edes saunakaljaa tai ruokaolutta en ole ottanut. Jo tämä on mulle pitkä aika ilman tipan tippaa, vaikka en kovin usein vedä lärvejä. Olen enemmänkin tissuttelija. Monta monituista vuotta olen kuitenkin ottanut olutta monta kertaa viikossa, vaikken välttämättä humaltumistarkoituksessa.

Meinaan olla raittiina lokakuun alkupuolelle saakka ja sitten katsastan tilanteen uudestaan. Nyt on tosi raikas ja pirteä olo, vaikka olenkin ollut flunssassa ja pari päivää saikulla. Viime kesä oli näin jälkikäteen katsottuna erittäin huolestuttava. Töihin tai perhe-elämään tiputtelu ei ole vielä vaikuttanut, mutta luulen, että on vain ajan kysymys, koska kaikki menee vituilleen(=potkut+ero), jos en ota itseäni niskasta kiinni.
 

Colin Hunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Matkalla varmaan ollaan ja alamäki on jyrkkä. Toukokuussa meni asumisjärjestelyt uusiksi vaimon kanssa ja oikeastaan siitä lähtien on ollut alkoholinkulutus suhteellisen reipasta. Alkuun ajattelin, että menköön nyt, kun vituttaa niin paljon. Kesäloma meni samaa vauhtia, ajattelin silloin, että no voihan sitä lomalla ottaa, lopetan sitten kun duunit alkaa. Kesäloman jälkeen onkin mennyt jo 2½-kuukautta samalla tahdilla. Päivät menee töissä ja työt tulee hoidettua, jotain harrastuksiakin olen saanut ylläpidettyä, mutta kun illalla suihkun jälkeen istuu sohvalle, niin kädessä on aina oluttölkki, toinen, kolmas.. yleensä kuudes on viikolla se viimeinen ja siitä sitten nukkumaan.
Viikonloppuna tuo määrä sitten tuplataan helposti.

En kyllä tiedä, että miten tuosta tavasta pääsisi eroon, toisaalta en edes halua, koska kyllä se vaan auttaa siihen vitutukseen mikä on koko ajan päällä.
Eron jälkeen ei ole montaa asiaa ollut mikä ei ahdistaisi tai vituttaisi. Ei tarvitse olla edes suuria asia, kun siitä saa syyn avata tölkin.

Jotenkin kuitenkin sitä on itsestään huolissaan, koska tuo alkaa jo näkyä ulkoisessa habituksessa, henkisellä puolella sitten taas huomaa sen, että
se bisse on vain saatava. Muuten tulee sellainen olo, että jotakin puuttuu eikä se tunnu hyvältä. Sekin, että tästä on huomannut tulleen ongelman vituttaa ja siinä on taas yksi syy juoda lisää.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En kyllä tiedä, että miten tuosta tavasta pääsisi eroon, toisaalta en edes halua, koska kyllä se vaan auttaa siihen vitutukseen mikä on koko ajan päällä.

Oletko varma? Ihmismieli on sellainen, että kernaasti tulee rationalisoitua itselle haitallisia tapoja, joista ei ole tiedossa helppoa irtipääsyä. Todellisuudessa jokapäiväinen juominen todennäköisesti tekee hallaa henkiselle hyvinvoinnille ja voimistaa sitä vitutusta. Joku neurologi osaisi varmaan antaa asialle aivokemiallisen selityksenkin...

Tuntuisiko ylivoimaiselta kokeilla alkoholitonta pariviikkoista? Se voisi tuoda uutta näkökulmaa sekä juomis- että muuhunkin tilanteeseen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En kyllä tiedä, että miten tuosta tavasta pääsisi eroon, toisaalta en edes halua, koska kyllä se vaan auttaa siihen vitutukseen mikä on koko ajan päällä.
Eron jälkeen ei ole montaa asiaa ollut mikä ei ahdistaisi tai vituttaisi. Ei tarvitse olla edes suuria asia, kun siitä saa syyn avata tölkin.

Juomiseen löytyy aina syy. Nyt sun varmaan pitää löytää syy juomattomuudelle. Se tuskin löytyy siitä koti sohvalta. Oletko jutellut kenenkään kanssa erosta? Tai muuten elämäntilanteestasi? Vai oletko pyöritellyt niitä juttuja omassa päässäsi? Suomalaisen miehen on tunnetusti vaikea puhua asioista mutta tuon viestin luettuani en oikein muuta osaa sanoa kuin että etsi joku jolle puhua. Olkoon se sitten pappi, psykiatri, naapuri tai kaveri, ihan kuka vaan... Jotenkin sellainen kuva tulee että kun lusikat meni jakoon, jäit yksin murehtimaan asioita ja vähän huomaamatta luisuit tuohon tilanteeseen.
Positiivista on se että edes hieman olet huolissasi omasta tilanteestasi.
 

Colin Hunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletko varma? Ihmismieli on sellainen, että kernaasti tulee rationalisoitua itselle haitallisia tapoja, joista ei ole tiedossa helppoa irtipääsyä. Todellisuudessa jokapäiväinen juominen todennäköisesti tekee hallaa henkiselle hyvinvoinnille ja voimistaa sitä vitutusta. Joku neurologi osaisi varmaan antaa asialle aivokemiallisen selityksenkin...

Tuntuisiko ylivoimaiselta kokeilla alkoholitonta pariviikkoista? Se voisi tuoda uutta näkökulmaa sekä juomis- että muuhunkin tilanteeseen.

Jotenkin sitä olen saanut itseni sellaiseen tilaan, että kun sen ensimmäisen huikan ottaa, niin siitä vaan tulee hyvä olo. Sen tietää, että kohta se vitutus alkaa vähän laantumaan ja vetää ne pari ekaa tölkkiä aika nopeaan tahtiin. Sitten pystyy taas näkemään jotakin positiivistakin asioissa, mikä toisaalta on ihan syvältä, että se vaatii nykyään alkoholia.
Tällä hetkellä tuntuu, että kun edes muutaman päivän pystyisi olemaan ilman, niin se olisi jo suuri voitto. Edes viikot kun voisi olla ilman ja nollaisi sitten viikonloput. Vaikka, parasta se olisi kun ei sitä edes ottaisi viikonloppuna.

Juomiseen löytyy aina syy. Nyt sun varmaan pitää löytää syy juomattomuudelle. Se tuskin löytyy siitä koti sohvalta. Oletko jutellut kenenkään kanssa erosta? Tai muuten elämäntilanteestasi? Vai oletko pyöritellyt niitä juttuja omassa päässäsi? Suomalaisen miehen on tunnetusti vaikea puhua asioista mutta tuon viestin luettuani en oikein muuta osaa sanoa kuin että etsi joku jolle puhua. Olkoon se sitten pappi, psykiatri, naapuri tai kaveri, ihan kuka vaan... Jotenkin sellainen kuva tulee että kun lusikat meni jakoon, jäit yksin murehtimaan asioita ja vähän huomaamatta luisuit tuohon tilanteeseen.
Positiivista on se että edes hieman olet huolissasi omasta tilanteestasi.

Olen muutamalle kaverille tuosta puhunut. Hyvin monelta tulee vastaus, että mennään ottamaan bisset ja puhutaan siinä samalla. Kyllä se muija yms. paska siitä unohtuu. No, ei tartte houkutella. Siinä sitten juodaan ja uhotaan, että nu***n vaan kaikkia kylän naisia ja kaikki on sitten ok.
Mutta, tuntuu vaan siltä, että ei noista mun kavereista tiedä, että kuinka rankka juttu tämä on mulle oikeasti ollut. Välillä on päiviä, että ei vaan mikään kiinnosta eikä enää jaksa -> siinä taas syy tarttua pulloon ja vähän rypeä itsesäälissä. Ex-vaimolle tuo asia ei tunnu läheskään olevan niin rankka ja jotenkin en edes halua näyttää yhteisille tutuille, että mä olen ihan paskana ja tämä on ollut ihan älyttömän vaikeaa aikaa. Typerää ylpeyttä tuollainen.

Hirveästi sitä on yrittänyt ajatella, että eipä se elämä tähän lopu, kun ei ole vielä mikään ikäloppukaan, mutta tuntuu vaan siltä, että vastassa on ihan jumalattoman korkea seinä, eikä tästä nyt löydy mitään tietä ylitse.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Colin Hunt:

Tervetuloa kerhoon, tuota se ero, ja oletan että naisen aloitteesta, tekee. Itsellä tämä kävi toukokuussa ja alkoholin käyttö lähti tiukkaan nousuun. Kesällä tietysti on tullut tissuteltua rannoilla ja terdeillä siihen malliin, ettei täysin alkoholitonta päivää ilman edes paria pitkää olutta ole ollut kohta kolmeen kuukauteen. Ajattelin skarppaavani syyskuun alussa, mutta vitut. Nytkin on Pirkka-lager kädessä duunipäivän jälkeen, tai oikeastaan jo kolmas.

Asiat oman exän suhteen eivät oikeastaan edes harmita enää, mutta tämä tapajuominen on jäänyt ilmeisen lopullisesti päälle. Siihen mukavan turruttavaan päivittäiseen annokseen on ehdollistunut niin täysin. En mä kännissä sanan varsinaisessa merkityksessä tykkää olla ollenkaan tai käydä edes pubissa, mutta tällainen pieni pöhnä iltaisin on yksinkertaisesti pakko saada. Vielä kun taustalla soi Lou Reedin "I just don't care" -henkinen musa, niin miksikäs ei. Taidan käydä neljännen ja viimeisen piakkoin hakemassa jääkaapista. Kyllä näin pärjää ihan hyvin, kunhan ei anna lähteä käsistä. Viinaan ei kannata langeta eikä lähteä pubiin.
 

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Tuntuu olevan monilla täällä ongelmaa alkoholin suhteen. Pikkuhiljaa alkaa polku menemään vaivihkaa päivittäisen pikkutissuttelun puolelle. Kokemuksesta varoitan, että touhu ei jää siihen, jos syynä on kirpaiseva pettymys tai suru elämässä - sellainen, jota ei osaa käsitellä. Jos ei löydä mitään syytä - terveydellistä, rahallista tai sosialista - on pitkä putki alamäkeä edessä. Sen lopettaa vain täydellinen pohjakosketus, jos ymmärrystä löytyy, tai touhu vie hautaan. Itse en halua retostella moisella negatiivisella asialla, mutta jos kokemusta joltain löytyy, niin minulta. Kun on tenuttanut 8 kuukautta putkeen aamusta iltaan ja illasta aamuun voi kokemuksella sanoa, mitä on kunnon krapula. Täällä krapulaketjussa lukemani "tuskat" eivät vedä vertoja sille, kun täriset, oksentelet ja näet harhoja olohuoneen matolla maaten ja hallitsemattomasti nykien, juoppohulluuden rajamailla. Ja ambulanssin kanssa mennään paikkaan, jossa rauhoittavilla aineilla estetään jopa kuolemaan johtava delirium. Vielä 12 päivää raittiina olon jälkeen oksentelin päivittäin. Niin, tämä siis varoituksena: hakekaa ajoissa apua. A-klinikka on täynnä perheenäitejä, putkimiehiä ja pikkupomoja, joilla kaikilla jäi kesäloma päälle. Ei tarvitse hävetä. Nimiä en sano, mutta kyllä monet julkisuuden henkilöt ovat samassa jamassa, samaa apua hakemassa, samoissa paikoissa kuin minä.

Sitten kun elämässä kuskin paikan ottaa lopullisesti alkoholi on touhu niin hurjaa ettei rajaakaan. Ihmissuhteet roskiin, sammut yöllä pakkaseen ja selviät hädin tuskin hengissä, opiskelut jää, työt menee jne...been there, done that. Vilpittömästi rukoilen niiden puolesta, jotka täällä kärsivät js haluavat eroon siitä. Tie on pitkä, mutta loppu palkitsee.

Minulle jäi käteen tuosta reissusta rasvamaksa, pirstoituneet ihmissuhteet, häpeällinen leima ja yleinen samantekevyys plus lukemattomia fyysisiä vammoja. Älkää antako mennä näin pitkälle, ajoissa hoitoon ja elämänne säästyy. Enkä ole edes vieläkään kuivilla.

Ja jos joku epäilee tarinaani höpönsassujutuksi, on tilastoni tämä: 10 kertaa katkaisuhoidossa, kuusi kertaa pitkässä päihdekuntoutuksessa ja kome kertaa mielisairaalan päihdeosostolla. En suosittele. Hakekaa apua heti kun mahdollista!
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen muutamalle kaverille tuosta puhunut. Hyvin monelta tulee vastaus, että mennään ottamaan bisset ja puhutaan siinä samalla. Kyllä se muija yms. paska siitä unohtuu. No, ei tartte houkutella. Siinä sitten juodaan ja uhotaan, että nu***n vaan kaikkia kylän naisia ja kaikki on sitten ok..

Tuo on kyllä sellainen ojasta allikkoon tilanne. Ehkä sun kannattaisi etsiä jokin ammattiauttaja. Kavereista ei ole apua. Halua auttaa heillä varmasti on mutta ei kykyä sun tilanteen arvioimiseen. Sierramiehen mainitsema AA-kerho ja jokin auttava puhelin lienee ensiaskeleita joihin kannattaisi suunnistaa. Jyväskylässä on ainakin Kriisikeskus Mobile jonne voi soittaa 24/7. Kai niitä muissakin kaupungeissa on vastaavia. Sieltä ainakin löytää juttukaveria joka osaa ohjata oikeaan paikkaan ilman että pitää lähteä kaljalle...
 
Suosikkijoukkue
scholl
Lupasin tuolla Mille naurat juuri nyt -ketjussa jättää vapaan keskustelut sikseen, mutta muutama kirjoitus kirvoitti vastauksen.
Ensinnäkin sierramiehelle kiitos rehellisestä avautumisesta ja hyvästä kirjoituksesta. Olen joskus lueskellut naureskellen näitä "olen juonut joka päivä pari kaljaa, kamalaa, tappakaa mut" kirjoituksia. Mutta näinhän se menee. Vaivihkaa se juodun viinan määrä nousee ja kynnys ottaa keittoa madaltuu. Meikäläisen tarina voisi olla pitempikin, mutta lyhennetään sitä nyt viimeiseen seitsemään vuoteen. Nyttemmin ajateltuna se on järkyttävän pitkä aika. Silloin erosin ex-vaimostaani. Ei se minään yllätyksenä tullut enkä pidä sitä minään varsinaisena syynä juomiselleni. Kenties jonain alkusysäyksenä. Tässä ajassa olen lihonut 60kg, saanut kolesteroli- ja verenpainelukemat hälyttävälle tasolle ja viimeisin maksa-arvo oli 290. Melkoinen muutos kaverista jonka rasva-% oli alle 10 ja treenasi toistakymmentä kertaa viikossa.
Nykyään onnellisessa monivuotisessa parisuhteessa tappelen tämän viinanpirun kanssa joka päivä. Olen pystynyt joitakin pitkiä tipattomia pätkiä pitämään, mutta lämpimästi suosittelen ajoissa tarttumaan ongelmaan. Jos yhtään tuntuu siltä että homma menee liian pitkälle, puhukaa jollekin tai hankkikaa apua. Se kannattaa. Minä en ole vieläkään ongelmaani kenellekään muulle tunnustanut paitsi itselleni, mutta kai sekin on alku.
 

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Tsemppiä

Lupasin tuolla Mille naurat juuri nyt -ketjussa jättää vapaan keskustelut sikseen, mutta muutama kirjoitus kirvoitti vastauksen.
Ensinnäkin sierramiehelle kiitos rehellisestä avautumisesta ja hyvästä kirjoituksesta. Olen joskus lueskellut naureskellen näitä "olen juonut joka päivä pari kaljaa, kamalaa, tappakaa mut" kirjoituksia. Mutta näinhän se menee. Vaivihkaa se juodun viinan määrä nousee ja kynnys ottaa keittoa madaltuu. Meikäläisen tarina voisi olla pitempikin, mutta lyhennetään sitä nyt viimeiseen seitsemään vuoteen. Nyttemmin ajateltuna se on järkyttävän pitkä aika. Silloin erosin ex-vaimostaani. Ei se minään yllätyksenä tullut enkä pidä sitä minään varsinaisena syynä juomiselleni. Kenties jonain alkusysäyksenä. Tässä ajassa olen lihonut 60kg, saanut kolesteroli- ja verenpainelukemat hälyttävälle tasolle ja viimeisin maksa-arvo oli 290. Melkoinen muutos kaverista jonka rasva-% oli alle 10 ja treenasi toistakymmentä kertaa viikossa.
Nykyään onnellisessa monivuotisessa parisuhteessa tappelen tämän viinanpirun kanssa joka päivä. Olen pystynyt joitakin pitkiä tipattomia pätkiä pitämään, mutta lämpimästi suosittelen ajoissa tarttumaan ongelmaan. Jos yhtään tuntuu siltä että homma menee liian pitkälle, puhukaa jollekin tai hankkikaa apua. Se kannattaa. Minä en ole vieläkään ongelmaani kenellekään muulle tunnustanut paitsi itselleni, mutta kai sekin on alku.

Näin alan kyseenalaisena "veteraanina" sanon, että olet ottanut sen tärkeimmän askeleen. Niin kauan kun ihminen löyttää tekosyitä sieltä sun täältä, on tilanne huono. Vasta sitten, kun ihminen tunnustaa rehellisesti itselleen, että kyllä se vain näin on "Teuvo", sinä olet alkoholisti. Tämän jälkeen on mitä moninaisemmat avun muodot mahdollisisa. On aivan turha käydä itsehoitoryhmissä, A-klinikan terapiassa, psykiatrilla tms. jos asia ei ole itselle selvä. Sitten päästään toipumisen alkuun.

Itsellänikin maksaarvot olivat välillä kaakossa, paino nousi, hankin diabeteksen jne., suurin osa juopottelun syytä. Nyt olen tiputtanut 12kg painoa, ehkä sekin auttaa tuon diabeteksen suhteen.

Edelleen taistelen. Käyn psykiatrilla, terapiassa jne. enkä ole vielä raitistunut. Mutta kuukausien kuurien sijaan olen nykyään tuurijuoppo, "periodare", 5-7 päivää menee kun maistuu.

Tiedostan tosiasian, että raitistuminen vie vielä aikaa. Se on pakko hyväksyä. Niin monta vuotta elämäni loppupäästä olen polttanut ryyppäämisellä.

Hienoa, että sinulla on parisuhde. Se auttaa pitkälle, jos on fiksun ihmisen kanssa. Itse olen yksin, eli putken sattuessa kukaan ei ole tsemppaamassa.

Hei, me ollaan näköjään samassa paatissa. Älä luovuta, epäonnistumiset kuuluu kuvaan. Itse sain kerran 9kk raittiutta ja olen siitä ylpeä. Ehkä vielä joskus pidemmän ajan?

Kaikkia voimia ja tsemppiä toivon sinulle. Se matka, jolla me olemme, on pitkä ja tuskainen. Mutta loppu palkitsee.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Itse sain kerran 9kk raittiutta ja olen siitä ylpeä. Ehkä vielä joskus pidemmän ajan?
Mä olen jo onnistunut parhaimmillaan kolmeen päivään.

Onhan se surkea lukea kuinka paljon jengiä on samassa tilanteessa. Oma keittely lähti lapasesta tuossa keväällä. Työhommat ja yksityiselämän vaikeudet oli helpompi ensimmäisen lomapätkän aikana hoitaa nollaamalla ja sitten tulikin jo kesä. Pari illassa muuttuu helposti siksteriin tai useampaan, kunhan itsensä kampeaa duuniin seuraavana päivänä. Sitten toinen kesälomapätkä ja pian olikin jo elokuun loppu ja selviä päiviä ei kovin montaa touko-elokuu välille mahtunut.

Elokuun lopussa tuli sentään otettua ryhtiliike ja funtsittua asioita. Mutta on se vietävän paha, kun joka hemmetin ilta sitä käy keskustelua itsensä kanssa nappaisiko pari vai ei. Tai oikeastaan pari on se siksteri+ nykyään. Nyt on tosiaan sentään saatu pari/muutama päivä oltua ilman jaksottain mutta ehkä isoin ongelma on se että varsinaista syytä olla ottamatta ei ole, vielä. Duunissa käydään, kavereita nähdään. Mutta kyllä sen lähipiiri huomaa että keitto on maistunut ja ovat huolissaan, ehkä ihan aiheesta. Sitä kieltäymyksen tilaa vaan tulee ihmeteltyä itsekin. "Ei mulla mitään ja ihan siivosti otan". Vitut.

No, mutta elämä on ja näillä mennään. Itsestähän se ryhdistäytyminen vain on kiinni ja siihen pyritään.
 

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Mä olen jo onnistunut parhaimmillaan kolmeen päivään.

Onhan se surkea lukea kuinka paljon jengiä on samassa tilanteessa. Oma keittely lähti lapasesta tuossa keväällä. Työhommat ja yksityiselämän vaikeudet oli helpompi ensimmäisen lomapätkän aikana hoitaa nollaamalla ja sitten tulikin jo kesä. Pari illassa muuttuu helposti siksteriin tai useampaan, kunhan itsensä kampeaa duuniin seuraavana päivänä. Sitten toinen kesälomapätkä ja pian olikin jo elokuun loppu ja selviä päiviä ei kovin montaa touko-elokuu välille mahtunut.

Elokuun lopussa tuli sentään otettua ryhtiliike ja funtsittua asioita. Mutta on se vietävän paha, kun joka hemmetin ilta sitä käy keskustelua itsensä kanssa nappaisiko pari vai ei. Tai oikeastaan pari on se siksteri+ nykyään. Nyt on tosiaan sentään saatu pari/muutama päivä oltua ilman jaksottain mutta ehkä isoin ongelma on se että varsinaista syytä olla ottamatta ei ole, vielä. Duunissa käydään, kavereita nähdään. Mutta kyllä sen lähipiiri huomaa että keitto on maistunut ja ovat huolissaan, ehkä ihan aiheesta. Sitä kieltäymyksen tilaa vaan tulee ihmeteltyä itsekin. "Ei mulla mitään ja ihan siivosti otan". Vitut.

No, mutta elämä on ja näillä mennään. Itsestähän se ryhdistäytyminen vain on kiinni ja siihen pyritään.

Se on helppoa. Niin helvetin helppoa ottaa se eka paukku. Ja sit kymmenen jälkeen ei ole enää väliä. Ai perkele kun tämä sairaus vie ison miehen, kovaluonteisen, kunnoitetun ja jämptin. Kaikki, mitä miehen pitää olla. Kaiken se syö piukkuhiljaan. Salakavala sairaus.
 

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Mä olen jo onnistunut parhaimmillaan kolmeen päivään.

Onhan se surkea lukea kuinka paljon jengiä on samassa tilanteessa. Oma keittely lähti lapasesta tuossa keväällä. Työhommat ja yksityiselämän vaikeudet oli helpompi ensimmäisen lomapätkän aikana hoitaa nollaamalla ja sitten tulikin jo kesä. Pari illassa muuttuu helposti siksteriin tai useampaan, kunhan itsensä kampeaa duuniin seuraavana päivänä. Sitten toinen kesälomapätkä ja pian olikin jo elokuun loppu ja selviä päiviä ei kovin montaa touko-elokuu välille mahtunut.

Elokuun lopussa tuli sentään otettua ryhtiliike ja funtsittua asioita. Mutta on se vietävän paha, kun joka hemmetin ilta sitä käy keskustelua itsensä kanssa nappaisiko pari vai ei. Tai oikeastaan pari on se siksteri+ nykyään. Nyt on tosiaan sentään saatu pari/muutama päivä oltua ilman jaksottain mutta ehkä isoin ongelma on se että varsinaista syytä olla ottamatta ei ole, vielä. Duunissa käydään, kavereita nähdään. Mutta kyllä sen lähipiiri huomaa että keitto on maistunut ja ovat huolissaan, ehkä ihan aiheesta. Sitä kieltäymyksen tilaa vaan tulee ihmeteltyä itsekin. "Ei mulla mitään ja ihan siivosti otan". Vitut.

No, mutta elämä on ja näillä mennään. Itsestähän se ryhdistäytyminen vain on kiinni ja siihen pyritään.

Tuntuu niin tutulta. Tiesvaikka joskus tavattu "paikoissa". Elän täysillä mukana tuskassasi. Se on itsekin nähty.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Tiedostan, että mulla olisi taipumusta alkoholismiin. Rakastan olutta ja tykkään aidosti raa'an alkoholin mausta. Silti tulee kroppa tosi kipeeks viimeistään kolmen päivän kovan setin jälkeen, ei yksinkertaisesti maistu enää. Tiukkaa viinaa loiventavaks sen verran, että vapinat loppuu, mutta stoppi tulee sitten. Faija sanoi, että se on siunaus. Niin se taitaa ollakin.
 
Suosikkijoukkue
scholl
Perkele. Vartin päästä tulee tasan viikko edellisestä huikasta ja ei pientä viime lauantaista jaakobinpainia lukuunottamatta ole liiemmin tehnyt edes mieli tenuttaa. Tai no...eilen hain rakkaan autoni kolarikorjaamolta ja tänään töihin ajellessani ajattelin, että jospa tinttaisin ihan pienet hiivat kun ei tarvitse illalla kotiin ajella. Onneksi se jäi tilapäisen mielenhäiriön asteelle ja tie ei koskaan vienyt viinakauppaan. Tästä sitä päivä kerrallaan....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös