No ei. Ymmärsin tuon kommentin väärin.Tämä 30 € tarkoitti siis lentokoneessa kuljettamisen hintaa, ei vuokraamista. Siihen ei vaikuttane kamojen taso ;)
No ei. Ymmärsin tuon kommentin väärin.Tämä 30 € tarkoitti siis lentokoneessa kuljettamisen hintaa, ei vuokraamista. Siihen ei vaikuttane kamojen taso ;)
Bad Gastein ei ole kyllä kovin korkealla, vain noin kilometrissä. Itse olin tuolla lämpimänä talvena ja lumitilanne oli paikoin huonohko. Ylemmillä rinteillä ihan ok.Tuolla päin oli aika vähäisesti murtsikabaanaa, jos oikein muistan. Bad Gastein on tosin sen verran korkealla, että se vähä lienee suhteellisen lumivarmaa.
Bad Gastein ei ole kyllä kovin korkealla, vain noin kilometrissä. Itse olin tuolla lämpimänä talvena ja lumitilanne oli paikoin huonohko. Ylemmillä rinteillä ihan ok.
Tsekkaahan vielä ennen valittamista, missä valuutassa veloitus on tehty ja mitä asiasta sanotaan varausvahvistuksessa. Ei-euromaissahan nuo menevät useimmiten eurojen sijaan paikallisessa valuutassa, jolloin tappiota tulee helposti 2–3 prosenttia. Ja tämähän johtuu siis siitä, että pankit käyttävät aina asiakkaan kannalta epäedullisia vaihtokursseja.Hmmm.. varattiin 11 yöksi hotelli Vietnamiin 2000e kuudelle henkilölle, nyt booking.com veloitti tililtä 2055e vaikka ennen aina sentilleen lähtenyt se summa mikä lukenut vaikka kurssi vaihtelee tietenkin. Muilla käynyt tätä?
Taidanpa soittaa huomenna bookingille...
Air Asian lennolle Bangkok - Sihanoukville saa ainakin ottaa sähkösytyttimen mukaan. Kysyin asiaa aspasta juuri ja kertoi, että käsimatkatavaroihin vaan.Pari kertaa olen itsekin yrittänyt heittää jotain kiellettyjä tavaroita security checkin läpi, mutta aina olen jäänyt kiinni.
Odessasta on palattu, ehkä vähän ristiriitaisin tuntein. Kaupunki on lähes täysin venäläisten asuttama, minä oikeastaan tiesinkin. Silti vain Ukrainan lippuja on esillä. Listaan tässä muutamia kokemuksia ja havaintoja:Onkos joku käynyt Odessassa? Ens viikolla menen siellä käymään, toistaiseksi en tiedä muita nähtävyyksiä kuin yhdet portaat. Netti on yllättävän köyhä Odessan suhteen.
Odessasta on palattu, ehkä vähän ristiriitaisin tuntein. Kaupunki on lähes täysin venäläisten asuttama, minä oikeastaan tiesinkin. Silti vain Ukrainan lippuja on esillä. Listaan tässä muutamia kokemuksia ja havaintoja:
+Komea keskusta, joka on rakennettu Pietarin tyyliin.
+Hintataso on hyvin matala, myös Uber ja Bolt.
+Kadut ovat pirun leveitä, myös jalkakäytävät.
+Rahalla saa ja hevosella pääsee.
+Monella tapaa eksoottinen paikka.
+Todella suuri osa paikallisista oli oli todella ystävällisiä ja halukkaita auttamaan.
+Koko matka lentoineen oli hiton edullinen, vaikka liikuin lentämällä ja taksilla ja asuin hyvässä hotellissa.
+Paljon mielenkiintoisia museoita.
-Vain paremmissa paikoissa joku puhuu kieliä.
-Julkisesta liikenteestä venäjää puhumaton ei ota selvää.
-Keskustan ulkopuolella suurin osa taloista on hirvittävässä kunnossa.
-Tavalliset taksit ovat huijareita.
-Lentokenttä on sekamelska, joka on täynnä vittuilevia koppalakkeja.
-Kerjäläisiä ei oikeastaan näkynyt, mutta surullisen köyhiä ihmisiä senkin edestä.
-Menin pari viikkoa liian myöhään, kyseessä on "kesäkaupunki".
Summa summarum, kannatti käydä. Uudestaan en välttämättä mene. Pietari olisi 85% ajanut saman asian ja sinne pääsee junalla. Vaan kun en mene, niin kauan kun Putler on vallassa.
Noin 10 vuotta sitten Kaliningradin sanottiin olevan Venäjän vakavimmin huumeongelmainen paikka. Näkyikö tällaisesta mitään merkkejä?Kävin viikonloppuna Kaliningradissa. Hyvin samankaltaiselta tuntui se paikka. Kaupunki on kiehtova yhdistelmä vanhempaa saksalaista tyyliä ja uudempaa venäläistä.
Onneksi matkaseurassa oli venäjää puhuvia, muuten olisi ollut melko hukassa siellä.
En kuitenkaan voi oikein suositella paikkaa kohteeksi eikä ole yhtään mieltä palata sinne. Kerta se riitti. Mikä on kyllä todella harvinaista minulle.
Noin 10 vuotta sitten Kaliningradin sanottiin olevan Venäjän vakavimmin huumeongelmainen paikka. Näkyikö tällaisesta mitään merkkejä?
Näiden lisäksi esim. Lähi-itä on ihan suosittelun arvoinen. Toki omalta osaltani tämä jää ns. nössöosastolle eli Israeliin ja Jordaniaan. Molemmissa vuoden sisään käyneenä voin suositella molempia. Jordaniassa on edullisempaa ja ”aidompaa”, Israelissa järjestykseen tottuneen on helpompi tulla toimeen. Lämpöä riittänee ihan kivasti, pahimmat seksihelteet ovat kesällä. Punainen meri on myös tuohon vuodenaikaan lämmin. Mitään Madeiran kaltaisia patikointeja ei tarvitse odottaa, mutta on esim. aavikkoa.Jouluviikoksi reissuun. Koska kyseessä tulee olemaan noin viikon kestävä pyrähdys, niin kaukokohteet eivät tällä kertaa ole vaihtoehto, mutta mielellään ainakin sen verran lämmintä pitäisi olla, ettei takkia tarvitse raahata mukaan. Jääkö jäljelle muita vaihtoehtoja kuin Madeira ja Kanariansaaret? Siis huomioiden, ettei myöskään Afrikka ja Turkki hirveästi nappaa.
Viime jouluviikko tuli vietettyä Madeiralla ja tykkäsin kyllä kohteesta, mutta silti en ehkä samaan kohteeseen haluaisi suunnata heti uudestaan. Luonnossa liikkuminen sekä patikointi kiinnostavat. Kännissä mölyävät Suomi- ja brittituristit eivät. Onko joku käynyt La Palmalla mikä kuuluu Kanariansaarista siihen rauhallisempaan osastoon ja jossa näyttäisi olevan myöskin vehreyttä sekä patikkapolkuja ihan kiitettävästi? Kannattaako sinne mennä?
Kaksi vuotta sitten tehtiin juurikin joululomilla noin kuukauden reissu Teneriffa, La Gomera, La Palma, Madrid ja oli kyllä uskomattoman antoisa retki. Kaikki turistikohteet pystyy halutessaan välttämään ja luontoahan riittää. Patikointien ja metsien lisäksi muistaakseni Gomeralta löytyy myös whale watchingia ja delfiinejä. La Palman Santa Cruz oli sinänsä mestoista parhain, että siellä oli vähän elämääkin, ravintoloita ja sen semmoista, jossei ihan metsäläisenä halua mennä. Säätilastahan ei tosin voi mennä takuuseen, kylmäkin voi tulla ja Teidellä meinasi jäätyä. Toki oli sitten myös ihan paidatonna rannalla jouluaattona meininkiäkin.Onko joku käynyt La Palmalla mikä kuuluu Kanariansaarista siihen rauhallisempaan osastoon ja jossa näyttäisi olevan myöskin vehreyttä sekä patikkapolkuja ihan kiitettävästi? Kannattaako sinne mennä?
Kävimme muutama vuosi sitten pääsiäisen aikana La Palman saarella. Todella kaunis ja vehreä saari, jossa on tuliperäisyyden ansiosta komeita maisemia ja paljon hyviä patikkapolkuja tallattavana. Itse kävelimme Caldera de Taburienten luonnonpuistossa yhden patikan, yhden levadapatikan ja Roque de Los Muchachokselle saaren huipulle. Mukavia patikoita kaikki. Patikoimatta jä Volcano Route saaren eteläpuolella ja tämä vähän harmittaa, koska reitin varrella on aika monta sammunutta tulivuoren conea.Onko joku käynyt La Palmalla mikä kuuluu Kanariansaarista siihen rauhallisempaan osastoon ja jossa näyttäisi olevan myöskin vehreyttä sekä patikkapolkuja ihan kiitettävästi? Kannattaako sinne mennä?
Joulukuun loppupuolella olisi reissun tarkoitus suuntautua akselille Köln-Dusseldorf. Bundesliigaakin pelttaisiin ainakin 21.12 Kölnissä ja 22.12 Dusseldorfissa. Onko kellään kokemuksia Fortunan peleistä, miten saa lippuja lähempänä ottelua jne? Kölniin matsiliput on jo hommattu.
Nyt ollaan eilisillan nälästä vähän myöhässä, mutta enpä olisi osannut sen kummemmin auttaa asiassa. Nimittäin kebujen osalta painelen Berliinissä ihan aistinvaraisesti, valinnanvaraa kun on. Oikeastaan siksi ei edes nimet jää hirveästi mieleen, vaan enemmän tsekkaan, että paikallisia riittää asiakkaiksi ja hyppään jonottamaan. Ihan tyhjimmät ja halvimmat jätän kokeilematta.@sampio ja muut Berliinin kävijät. Täältä löytyy varmasti monta hyvää kebab- mestaa, kysytään nyt suositusta akselille Mitte-Aleksandrplatz.
@HPL76
On tuossa kahteen viikkoon ainakin ihan helvetisti ajettavaa. Keskimäärin varmaan jotain 400km/päivä. Ja jos joka päivä ei halua ajaa, niin toisina ajaa enemmän. Reitteihin en ota kantaa, kun niistä ei ole kokemusta, mutta itse miettisin vielä tuota aikataulupuolta.
Jos on erityisiä suosituksia niin mielellään kuulen, Portugalissa ei ole tullut koskaan käytyä, muualla Euroopassa sitten senkin edestä. Luontoa, maisemia ja nähtävyyksiä yleensä on kierrelty, museot ym. klassiset kohteet kelpuutetaan myös, jos on jotain spesiaalimpaa. Lähinnä kiinnostaisi onko tuossa länsirannikolla Lissabonista etelään mitään erityistä nähtävää eli kannattaako siihen varata kenties pidempikin siirtymäaika? Periaatteessa kolme päivää on aikaa Lissabonista liikahtaa Lagosiin.