Mainos

Matkakohteenne

  • 2 569 189
  • 14 917

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, ei ole tarkoitus autoilla isoissa kaupungeissa. Lähinnä muutamia siirtymiä varten tuo kiesi.
Eikö muutamia siirtymiä varten tule helpommaksi julkiset? Toki jos jengiä on paljon, silloin oma auto on halvempi. Itse vain pidän siitä, että yleensä Suomessa ajavana saan itsekin keskittyä muuhun kuin ajamiseen.
---

Albania lienee joillekin palstalaisille tuttu, joten kysynpä tällaisen yleisluonteisen kysymyksen, että kannattaako teidän mielestänne edes yrittää julkisia siellä? Tekisi mieleni Korfun kautta tehdä interventio maahan ensi kesänä ja siitä sitten seikkailla eteenpäin Balkania, ensin Albanian rantakohteissa lökötellen. Auton vuokraus ei lähtökohtaisesti kiinnosta ja blogeja luettuani vielä vähemmän. Jos sitten jostain Dubrovnikista tai vastaavasta lentäisi kotiin.
---

Kahden kuukauden sisällä on tsekattua Reykjavik, Kööpenhamina, Tukholma, Oslo ja nyt Craft Beer Helsingin myötä kotoinenkin kapitaalimme. Ensin mainittu jos jätetään kokonsa vuoksi laskuista ovat nämä neljä muuta lopulta hyvin samankaltaisia. On eroa toki arkkitehtuurissa sun muussa, mutta meri, puistot, yleinen fiilinki ja hintataso ovat kuitenkin samankaltaisia. Hienoja kaupunkeja södermalmeineen, grunerløkkeineen ja kallioineen, tapahtumia ja kauppoja löytyy ja kielitaitoa siinä ohessa. Kaikki toimii, kaikkialla pärjää ja jengi on hyvillä fiiliksillä. Tykkään kovasti. Varsinkin Oslon Grunerløkka oli todella kivaa seutua jokimaisemineen ja kahviloineen - Tim Wendelboen maistelusetti on jees - ja onhan tuo tutumpi Södermalm edelleen kiva alue.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Albania lienee joillekin palstalaisille tuttu, joten kysynpä tällaisen yleisluonteisen kysymyksen, että kannattaako teidän mielestänne edes yrittää julkisia siellä? Tekisi mieleni Korfun kautta tehdä interventio maahan ensi kesänä ja siitä sitten seikkailla eteenpäin Balkania, ensin Albanian rantakohteissa lökötellen.

Yleisluontoisena vastauksena, että ehdottomasti kannattaa elämysten takia, mutta ns. oikeisiin siirtymisiin ei missään tapauksessa. Tai siis riippuu tietenkin paljonko on aikaa. Aamulla, jos aikaisin lähtee etsimään bussipysäkkiä mitä ei ole merkitty eikä aikatauluja ole, niin saattaa johonkin joskus päästä.

Korfulta lähtiessä voi tietenkin ollakin suurempien turistimäärien takia paremmat yhteydet, itse saavuin idästä. Mutta noin muuten muissakin Balkanin maissa hidasta se siirtyminen on joka tapauksessa, vaikka olisikin vähemmän häröilyä kuin Albaniassa.

Maksoin reilun parin tunnin automatkasta 10 euroa, mutta hinta ei tosin ollut varmaankaan ihan todellinen, koska paikallinen pukumies näki minut kököttämässä pari tuntia pysäkillä mikä kyllä oli oikea, mutta kello oli jo turhan paljon eli noin klo 14 ja ei enää tullut autoa.

Hän vain pysähtyi ja sanoi nähneensä minut seisomassa siinä aikaisemmin ja otti kyytiin. Suunta oli kysymättäkin sama, koska siitä "pysäkiltä" olisi minibussi lähtenyt.

Kyllähän tuolla päin saa hyviä diilejä pidemmille matkoille, mutta neuvottelua se voi vaatia. Sitten pitää pysähtyä kahville ja syömään ja sellaista, mutta se kaikki kuuluu tuohon.

Albanian länsirannikko oli vielä aika neitseellinen, kun siellä olin biitsibaarissa, mutta sitä on varmaankin rakennettu ja yhteyksiä parannettu etelä-pohjoissuuntaan. En siis liikkunut ollenkaan tuota väliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@pernaveikko
Eli lasten kanssa ehkä ei se paras vaihtoehto. Olkoonkin, että paljon on reppujen kanssa julkisia käyty läpi heidän kanssaan jo, mutta tuo kertomasi vahvistaa blogien antamaa kuvaa siitä, että julkisia on jos on ja kulkevat milloin kulkevat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Edellisiin sen verran tarkennuksina, että Albania ja muu hiukan koskemattomampi Balkan kiinnostaa kovasti. Olisi kiva pitkästä aikaa kokea ja lapsillekin suoda joku hiukan vähemmän turistien mukaan muokkaantunut paikka, vähän sellaiseen 90-luvun Venäjän Karjalan tyyliin. Toki myös hintatasolla on tekemistä asian kanssa, mutta olisihan tuolla em. mainitsimieni asioiden lisäksi historiaa ja luontoa tarjolla myös.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse vain pidän siitä, että yleensä Suomessa ajavana saan itsekin keskittyä muuhun kuin ajamiseen.
Joissakin paikoissa, kuten vaikka Italia, autoilu on kyllä paras tapa nähdä mielenkiintosia kohteita. Esim. kun matkan varrella näkyy yllättäen mielenkiintoinen paikka voi auton ajaa parkkiin ja tutustua yllätyskohteeseen paremmin. Junalla tai bussilla tuollainen ei onnistu. Toki osa ihmisistä on sellaisia että reissuissa pitää olla minuuttiaikataulu ja mitään yllättävää ei haluta tehtävän. Silloin varmaan julkiset tarkkoine aikatauluineen on hyvä juttu.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellainen, että kannattaa Italiassa jättää keskustoissa ajaminen suosiolla paikallisille. Saatiin viime reissun jälkeen puolen vuoden kuluttua kolme sadan euron sakkoa kun oltiin kuulemma ajettu jossai missä ei saisi. Ei ilmeisesti ymmärretty jotain italialaista liikennemerkkiä. Per satasen sakko tuli vielä auton vuokraus firmalta 50 euron käsittelykulut, eli 450 euroa jäi maksettavaa. Nämä sakot Roomasta ja Napolista.

Juu, Italiassa kannattaa olla tarkkana noissa. Ja harmi kun noin pääsi teillä käymään, mutta ainakin itselle kun etukäteen noista vihjattiin, niin aika hyvin osasi katsoa ZTL-kieltoliikennemerkit. Eli liikennemerkit, joissa kerrotaan, että tänne on parempi olla ajamatta tai tulee penaltia. Usein nuo paikat olivat juuri esim. kaupunkien keskustoja tai jotain historiallisia alueita kaupungissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@heavy
Ei kyse ole siitä, että pitäisi edetä minuuttiaikataululla, vaan ihan vain siitä, että haluan itsekin keskittyä maisemiin ja tunnelmiin. Meistä kumpikaan ei tykkää erityisemmin ajaa, joten aika usein tulee otettua reissussa julkiset, kun silloin kumpikin saa ihan rauhassa tsekkailla paikkoja, lukea kirjaa tai torkkua, hiukan ajankohdasta riippuen. Aika hyvin noilla julkisillakin on päässyt kurkkimaan paikkoja, ja toisaalta eipä menetettyä maisemaa tule siinä hetkessä harmiteltua, kun sellaisesta ei mitään tiedä. En oikeastaan muuta syytä Euroopassa autolle keksi kuin perheenä matkakulut ja osin olen siitä ilosta valmis maksamaan, ettei mun tarvitse ajaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joissakin paikoissa, kuten vaikka Italia, autoilu on kyllä paras tapa nähdä mielenkiintosia kohteita. Esim. kun matkan varrella näkyy yllättäen mielenkiintoinen paikka voi auton ajaa parkkiin ja tutustua yllätyskohteeseen paremmin.

Ja samalla joudut tutustumaan siihen yllätyskohteeseen selvin päin. Ei vain ole yhtä oikeaa tapaa tutustua johonkin ja silti auton vuokrausta toitotetaan kuin uskontoa.

Sen sijaan nimenomaan kannattaisi miettiä useamminkin onkohan se vuokraaminen nyt kovinkaan järkevää vaiko sittenkin nauttisi maisemista julkisissa. Jos siinä jää joku mukahieno paikka näkemättä, niin sitä ei kuitenkaan ehdi kaikkialle ja vastaavia on muitakin.

Monissa paikoissa saa vuokrattua auton ja siihen kuskin ja pyytää ajamaan niihin mielenkiintoisiin yllätyskohteisiin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Höpöhöpö. Mikään ei estä yllätysjuopotttelemista jos siltä tuntuu.

Niin no. Monissa maissa tietenkin ajetaan myös pienessä sievässä eli voihan siellä yllätyskohteessa mennä pubiin ja sen jälkeen jatkaa taas eteenpäin.
 

julle-jr

Jäsen
Kyllähän jossain hikisissä julkisissa matkustaminen pilaa loman takuuvarmasti. Lähtökohtaisesti ihminen haluaa olla kotona, mutta silloin kun jonnekin on perheen painostuksesta lähdettävä, mennään lentokentältä sinne all inclusive -hotelliin mahdollisimman helposti. Ja totta kai muutama päivä käytetään vuokra-autolla ajeluun, se on useimmiten jopa ihan jees.

Kirjojen kautta tai googlettamalla sitten voi tutustua niihin paljon puhuttuihin muihin kulttuureihin. Ei sitä varten tarvitse mennä ruuhkabussiin haistelemaan jonkun ulkomaisen juntin hikeä tai kuuntelemaan ulkomaisten muksujen kitinää.

Joo mä olen oppinut lähes vihaamaan muita, meitä huonompia kulttuureita.
 

LaiLaiLei

Jäsen
Nyt kaivattaisiin apua joltain kokeneelta Yhdysvaltain matkailijalta. Tarkoitus olisi päästä Pittsburghiin, itsellä ei mitään käsitystä ylipäätään mihin päin Yhdysvaltoja Suomesta pääsee lennoilla, voisi kuvitella että suoria lentoja sinne täältä ei ole. Jostain lentoyhtiöiden sivuilta varmasti löytyisi etsimällä tietoa, mutta olen laiska niin kysyn ensin täältä. Lisäksi jos jollain on kokemuksia kyseisestä kaupungista ja majoittumisesta niin otan tiedot kiitollisena vastaan.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö muutamia siirtymiä varten tule helpommaksi julkiset? Toki jos jengiä on paljon, silloin oma auto on halvempi. Itse vain pidän siitä, että yleensä Suomessa ajavana saan itsekin keskittyä muuhun kuin ajamiseen.

Lapsia mukana ja sen verran mukavuudenhaluinen olen, että katson autolla liikkumisen helpommaksi vaihtoehdoksi. Myös kaikki kauppareissut jne. isolle poppoolle helpompaa auton kanssa. Itse toki mieluiten olisin ajamatta metriälään, jos se vaan olisi mahdollista tai järkevää.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kaivattaisiin apua joltain kokeneelta Yhdysvaltain matkailijalta. Tarkoitus olisi päästä Pittsburghiin, itsellä ei mitään käsitystä ylipäätään mihin päin Yhdysvaltoja Suomesta pääsee lennoilla, voisi kuvitella että suoria lentoja sinne täältä ei ole. Jostain lentoyhtiöiden sivuilta varmasti löytyisi etsimällä tietoa, mutta olen laiska niin kysyn ensin täältä. Lisäksi jos jollain on kokemuksia kyseisestä kaupungista ja majoittumisesta niin otan tiedot kiitollisena vastaan.

Kannattaa miettiä josko kuitenkin lentäisi New Yorkiin ja ajaa sieltä. Jenkeissä tarvitset joka tapauksessa auton ja halvimmat amerikanlennot (myös suorat) menevät lähes aina Nykiin (tai Floridaan).
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Joo mä olen oppinut lähes vihaamaan muita, meitä huonompia kulttuureita.
Hmm... semipaljon matkustaneena tuollaisia huonompia kulttuureita ei ole tullut vielä vastaan. Tosin all inclusive-rannekkeissa toikkaroivia porsaita katson vähän alaspäin.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hmm... semipaljon matkustaneena tuollaisia huonompia kulttuureita ei ole tullut vielä vastaan. Tosin all inclusive-rannekkeissa toikkaroivia porsaita katson vähän alaspäin.

Onko näkynyt vain parempia, vai ovatko kaikki yhtä hyviä? Aikamoista sattumaa, jos elämme surkeimmassa kulttuurissa, tai vielä hurjempi sattuma olisi se, että kaikki kulttuurit olisivat täsmälleen yhtä hyviä. Tai sitten "semipaljon" on Ruotsiin ja takaisin (toisista ilmansuunnista olisi varmaan tullut jo tulosta).

Mitä tulee julkisiin kulkuvälineisiin, niin itse suosin niitä matkalla – varsinkin junia ja pidemmän matkan linja-autoja. Jotkut paikallisbussit voivat olla vaikeampia ymmärtää. Jos aikataulujen kyttääminen ei tunnu pahalta, julkiset ovat ihan hyvä vaihtoehto.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Matkustimme joskus -98 entisen tyttöystävän kanssa junalla Pietarista Varsovaan, matkalla yövyimme Daugavpilsissä. Meillä oli viisumit hankittuna kaikkin maihin mihin oli tarvis mutta ei mitään hotelleita varattuina. Koska meillä oli vain 24h viisumi piti Daugavpilsistä päästä poistumaan seuraavana aamuna. Menimme rautatie-asemalle ostamaan lippuja mutta ummikkotäti lipunmyynnissä kertoi että juna on täynnä, paikkoja ei ole. Onneksi siinä jonossa oli joku opiskelijanuorukainen joka osasi englantia ja lopulta saimme liput junan ensimmäisen luokan makuuvaunuun jossa oli tilaa.

Kun tulimme Puolan rajalle koko junaan piti vaihtaa akselit koska siellä on eri raideleveys kuin Venäjällä ja entisissä Neuvostotasavalloissa. Homma kesti varmaan pari tuntia mutta tulipahan sekin koettua. Olimme Varsovassa noin klo 22 paikallista aikaa ja oli melko haastavaa löytää yösija mutta sekin järjestyi. Puolasta jatkoimme Unkarin Szegediin moikkaamaan exän entistä opiskelukaveria. Szeged on melko lähellä Serbian rajaa ja tuolloin Balkanilla oli täysi sotatila päällä, tunne oli melko kummallinen ja jännittävä. Anyroad, kyllä minä voin vilpittömästi suositella liikkumista julkisilla.

Ai niin, saapuminen Valko-Venäjän rajalle oli kirjaimellisesti pysäyttävä kokemus sillä raiteiden edessä oli portti mikä piti avata jotta maahan pääsi. Seuraavalla asemalla kaikki länsimaisen passin omaavat komennettiin ulos junasta asemarakennukseen jossa matkatavarat tutkittiin ja kaikki länsivaluutta piti esittää ja se kirjattiin ylös. Myös koko juna ratsattiin, myöhemmin kuulin että etsivät salakuljetettua tupakkaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt kaivattaisiin apua joltain kokeneelta Yhdysvaltain matkailijalta. Tarkoitus olisi päästä Pittsburghiin, itsellä ei mitään käsitystä ylipäätään mihin päin Yhdysvaltoja Suomesta pääsee lennoilla, voisi kuvitella että suoria lentoja sinne täältä ei ole. Jostain lentoyhtiöiden sivuilta varmasti löytyisi etsimällä tietoa, mutta olen laiska niin kysyn ensin täältä. Lisäksi jos jollain on kokemuksia kyseisestä kaupungista ja majoittumisesta niin otan tiedot kiitollisena vastaan.
Eipä tämän kummempaa, mutta sattui tuossa lentodiilien kautta eteen tarjous Hki-NY-Hki 300 eurolla. Yksi vaihto näytti olleen, varmaankin Oslo kyseessä, koska Norwegianin lento. Tammikuussa viikon välein meno ja paluu.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Syyskuussa viikoksi Montenegroon. Tällä kertaa ihan matkatoimiston paketilla Budvaan.
Tarkoitus kuitenkin katsella lähiseutuja omatoimisesti.
Onko käyneitä?
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Kiitoksia @doppelgänger ja @ernestipotsi !

Norski lentää näköjään joko Orlandoon tai Fort Lauderdaleen ja vauvasta joutuu maksamaan vain muutaman kympin, niin taitaa valinta osua Finnairin sijaan Norwegianiin. Mennessä on tarjolla aika nihkeitä 16-18 tunnin lentoja, mutta kotiin pääsee sitten taas 11-12 tunnissa.

Pingataas @Domi28 ja @mutina sen verran, että oletteko matkarattaita napanneet lentokoneeseen sisälle? Omat rattaat olisivat varmaan aika passelit, kun mennessäkin olisi yli viiden tunnin vaihto. Baby Jogger City Tourit (joita ei vielä ole ja vinkkejä hyvistä matkarattaista otetaan vastaan) ovat kooltaan 56 x 45 x 23 ja Norwegianilla saa olla käsimatkatavarat vain 55 x 40 x 23 cm, niin tuosta voi kyllä tulla jupinaa.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Pingataas @Domi28 ja @mutina sen verran, että oletteko matkarattaita napanneet lentokoneeseen sisälle? Omat rattaat olisivat varmaan aika passelit, kun mennessäkin olisi yli viiden tunnin vaihto. Baby Jogger City Tourit (joita ei vielä ole ja vinkkejä hyvistä matkarattaista otetaan vastaan) ovat kooltaan 56 x 45 x 23 ja Norwegianilla saa olla käsimatkatavarat vain 55 x 40 x 23 cm, niin tuosta voi kyllä tulla jupinaa.

Me ei onnistuttu saamaan jenkkilennolle rattaita sisään, vaikka haluttu olisi. Norwegianilla onnistui ilman moksotusta toiseen suuntaan Euroopan lennolla, toiseen sitten ei. Kone oli täynnä, joten halusivat laittaa ruumaan, eikä sitten jääty tappelemaan. Kun Yhdysvaltoihin matkanteko tyssäsi Tukholmaan, niin toivat ensimmäisenä ruumasta rattaat. Lähes joka kentällä on kyllä lainaksi lastenrattaita, poikkeuksena tulee mieleen Kööpenhamina, josta ei löytynyt.

Matkarattaina meillä on ollut joku tavallinen merkki, sellaiset kaveriporukan lainarattaat, vanhat ja vääntyneetkin. Ei harmita, jos katoavat matkalla. Hyvin on lapsi niissä matkaa tehnyt vajaan vuoden ikäisestä kaksivuotiseksi nyt.

Hupaisana kuriositeettina mainittakoon Kroatian Split, jossa ei meinattu saada rattaita pois kentältä, kun eivät mahtuneet läpi läpivalaisulaitteesta. Tämä siis maahan tullessa. Siinä ihmetteli kuusi-seitsemän turvatarkastajaa ja kaksi suomalaisperhettä rattaineen, että mitäs nyt sitten...

Yleisesti ennakkoluulojani vaivattomampaa on ollut matkustaa lapsen kanssa. Usein siitä on suoranaista etuakin, kun ohjataan jonojen ohi nähtävyyksissä ja lentokentillä.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
@ernestipotsi @Flonaldo @SherwoodinHartsa - muitakin taisi keskusteluun osallistua - kiitos Krakovan vinkeistä. Tykättiin kaupungista oikein tosissaan - paljon arkkitehtuuria eri ajoilta, vanhassa kaupungissa sopivasti nähtävää, Kazimierzin alue, ja kaikki kivasti kävelyetäisyydellä. Ruoka oli edullista ja hyvää - kiitos vinkeistä! Pari isoa ostoskeskusta maistui matkakumppanille. Yksi päivä meni aika lailla Auschwitzin retkeen ja yksi puolikas päivä suolakaivoksessa, molemmat retket ovat mielestäni must Krakovan kävijälle. Vielä jäi näkemättä kiinnostavia museoita ja etenkin ympäristön luonto- ja historiakohteita, eli voisin kuvitella meneväni toisenkin kerran. Paitsi että Euroopassa on niin paljon kiinnostavia kohteita, että mahtaako sitä koskaan sitten ehtiä.

Seuraava matka onkin ensimmäinen ekskursioni Espanjaan sitten lapsuusvuosien. Mukana vaihteeksi sukua mummosta lähtien. Voi olla, että joutuu taas vinkkejä kysymään, kun aika koittaa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Vielä jäi näkemättä kiinnostavia museoita ja etenkin ympäristön luonto- ja historiakohteita, eli voisin kuvitella meneväni toisenkin kerran. Paitsi että Euroopassa on niin paljon kiinnostavia kohteita, että mahtaako sitä koskaan sitten ehtiä..

Tämä on niin totta monen kohteen kohdalla. Usein tulee valittua mieluummin joku uusi kohde. Tosin on myös välillä mukava verestää muistoja ja käydä jossain kohteessa vaikkapa 6-7v jälkeen: tulee vastaan paljon tuttuja paikkoja mutta kummasti sitä löytyy aina uuttakin nähtävää!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös