Grüß Gott!
No niin, nyt sen uskaltaa jo sanoa ääneen, eli München on oleva matkakohteeni tulevana syksynä. Kun on työttömänä ainakin pari kuukautta, niin joutaa käydä vähän matkoillakin. Aiemmin olin lähdössä vielä Krakowaan ihmettelemään Auschwitzia, mutta jääköön se toiseen kertaan. Itä-Eurooppa oli muutenkin enemmän ex-avokin juttu, kuin minun. Euroopan maista Saksassa matkailusta on joka kerta jäänyt niin kokonaisvaltaisen hyvät fiilikset, että valinta oli lopulta helppo. Ainoastaan jo tutut Amsterdam ja Köpis olivat vaihtoehtoina loppuun saakka.
Tarkoitus olisi tosiaan mennä paikalle joko ennen tai jälkeen Oktoberbileiden, koska tuolloin kaupunki kuuleman mukaan on ainakin hotellien puolesta totaalisen tukossa. Itse tykkään muutenkin maistella kaljani hieman rauhallisemmissa merkeissä, eli sopii hyvin. Majoitus hoitunee paikallisessa A und O:ssa, koska saman ketjun palveluihin olen oppinut luottamaan muissakin kaupungeissa.
Kohteista ennakkoon olisi tarkoitus lähteä pällistelemään ainakin Dachaun camping-aluetta, BMW-keskusta, Allianz-Arenaa (Bayernin museo taitaa olla siellä?) ja historiallista Olympiapuistoa. Kaupungin ulkopuolella kiinnostaa kaksi paikkaa, eli ensinnäkin Garmischin alue Alpeilla ja Saksan korkein huippu Zugspitze, johon pääsee köysiradalla. Vähän etäämpänä Bodenseen(?) rannalla taas on Friedrichshafenin nätti kaupunki, josta löytyisi Zeppelin-museo. Noista varmaan valitsen ainoastaan toisen, jos aikaa jää sillekään, koska neljästä viiteen päivään olen ajatellut siellä perillä olla. Mitään tarkkaa ja aikataulutettua ohjelmaa en ala laatimaan, vaan menen enemmänkin fiiliksen mukaan haistellen ilmapiiriä. Historiasta kiinnostuneelle näyttäisi olevan tarjolla nähtävää vähintään riittävästi.
Jos kenellekään tulee hyviä vinkkejä mieleen Münchenia lähiseutuineen ajatellen, niin kuulisin mielelläni. Poislukien ehkä ravintolavinkit, koska yleensä syön vain hotellihuoneessa Rewesta tms ostettuja eväitä. :)