Kahden miehen matkaseurueesta valitettavasti vain 50% on oluen ystäviä, minä en oluen perään ole ollenkaan. Kiitos silti vihjeistä, voihan sitä ystävän seuraksi tarvittaessa mennä ja saahan sitä ruoan kyytipojaksi muutakin juotavaa. Puola on hyvä vodkamaa, ja erityisesti Zubrowka-biisoninruohovodka on maukasta. Samoin sikäläinen Goldwasser on hyvää aitoine lehtikultineen.
Tosin yleensä tuon näitä lähinnä kotiin pari pullollista, paikan päällä en yhdellä kerralla enempää ota kuin korkeintaan pari annosta. Moni reissu on mennyt ilman pisaraakaan alkoholia tai sitten olen korkeintaan juonut jonkun maistiaisannoksen, ruokaryypyn tai pari. Kerran yhdellä opiskeluaikojen Slovenian seminaarimatkalla tuli tervetuliaisiltana juotua tolkuttomat kännit, seuraava yö ja puolet seuraavasta päivästä (myös ne seminaarit ainakin siltä päivältä) meni vessassa oksentaessa, sillä minulla krapula aiheuttaa rajua oksentelua jos juodun alkoholin laatu ja laji ovat vääriä, vaikka juodut määrät olisivat kohtuullisiakin. Tuolloin ne eivät olleet sitäkään.
Otin tuosta seminaarireissusta kuitenkin opikseni ja selkeässä humalassa en ulkomailla nykyisin seikkaile. Ensinnäkään en halua menettää seuraavaa päivää/aamua krapulalle ja toiseksi en halua alentaa toiminta- ja harkintakykyäni vieraan maan vieraassa ympäristössä, jota en voi riittävästi kontrolloida ja jossa on tuntemattomia ihmisiä. Pätee kyllä pitkälti Suomeenkin, sen takia kalsarikänni yksin tai tutussa ja luotettavassa seurassa onkin miellyttävin optio silloin kun on sellaisen tarve. Silloinkin vain tiukkaa viinaa tai vahvoja likööreitä, ne eivät jostain syystä tuota pahaa krapulaakaan toisin kuin olut, siiderit, lonkero, viinit ja sen sellainen.
Kaikesta huolimatta kaipa sitä voisi ihan periaatesyistä jonkun juoman nauttia vaikkapa Hampurin Reeperbahnilla ja käristä itsekseen Irwin-klassikoita kuten "St. Pauli ja Reeperbahn". Kunhan se juoma ei sisällä Rohypnolia, jonka jälkeen herään perse kipeänä ja rahat sekä passin menettäneenä jostain Landungsbrückenin satamaloukosta.