sampio kirjoitti:
Onko muilla sellaista ongelmaa, ettei isot kaupungit ja rannat kiinnosta? Tai ei kai se mikään ongelma ole, mutta jonkinmoinen luonnevika ja poikkeama kuitenkin. En nyt tarkoita sitä, etten Suomen loskasta lähtisi mielelläni vaikka viikoksi uima-altaan reunalle tai kävisi shoppailemassa Lontoossa tai Milanossa, vaan ihan vain sitä, että olen jollain kierolla tavalla mieltynyt idylleihin pikkukaupunkeihin. Minua kiinnostaisi suunnattomasti lähteä esim. kiertämään Irlannin pikkukaupunkeja tai jotain Keski-Euroopan alppikyliä. Luulen, että niissä pääsee maan elämäntyyliin paremmin sisälle kuin tunnetuissa ja turistien kansoittamissa suurkaupungeissa, ja tätä vahvisti viikonloppu saksalaisessa pikkukaupungissa.
Tähän voisin kommentoida, että kyllä hieman samaa luokkaa olevia taipumuksia löytyy. Toki olen vasta matkailu-urani alussa, ja paljon on näkemättä ihan noiden suurkaupunkienkin suhteen.
Esimerkiksi, Kanarian saarille en todennäköisesti lähtisi, ellei matkaa saisi ilmaiseksi. Ylipäätään monet turistien kansoittamat, paikat lähinnä vituttavat. Sen sijaan pienemmät paikat kiinnostavat kyllä. Toisaalta sen verran voisin sanoa, että yksityismajoitukset toimivat suurkaupungeissakin hyvin, ja niiden kautta pääsee usein hyvin selville paikallisten elämästä.
Esimerkkejä omalta reililtäni:
- Itävallassa kohteena oli Bodensé-järven rannalla sijainnut noin 20 000 asukkaan Bregenz. Paikka on kyllä alueellisesti melko suosittu turistikohdekin, mutta silti jotenkin aidompi, kuin uskoisin Wienin tai esimerkiksi Saltzburgin olevan. Paikallisten ihmisten kanssa vietetty pubi-ilta oli todella mukava.
- Budapestissa asuimme perhemajoituksessa. Pitkät keskustelut isäntäperheen kanssa Unkarista, Suomesta ja Unkarin tapahtumista yhteiskunnan rakennemuutoksen jälkeen olivat mielenkiintoisia ja sivistäviä. Tuskinpa samaan olisi päässyt, jos olisi asunut jossain hotellissa ja reissannut vain turisteille tarkoitetuilla retkillä.
Nyt pääsiäisenä asustelin Vilnassa niin ikään yksityismajoituksessa. Illanvietot majapaikan vilnalaisen isännän, sekä toisessa huoneessa asuneiden puolalais- italialaisen pariskunnan kanssa olivat erittäin hauskoja. Taas oppi paljon ympäröivästä maailmasta.