Mainos

Matkakohteenne

  • 2 584 524
  • 14 952
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Kerro lisää! Oletko risteilyllä vai asutko saarilla ja vaihdat niitä? Kuinka monta päivää vietät paikalla.
Ihan vain omatoimisesti eri saarilla. Kaikkiaan kolmella pääsaarella, kolme yötä kussakin. Parissa tunnissa pääsee pikaveneellä saarelta toiselle.

Periaatteessa tuossa ajassa ehtii kyllä tekemään ja näkemään kaiken tarvittavan, eikä mitään jää tekemättä, mutta toisaalta joitain päiviä menee noilla eri toureilla (jotka joissain tapauksissa ovat ainoa vaihtoehto nähdä tiettyjä paikkoja ja päästä snorklailemaan erikoisempiin paikkoihin, tänään mm. haiden kanssa), joten kovin montaa ns. löysää puhdasta mitään tekemätöntä päivää ei jäänyt. Vielä yksi täysi päivä edessä ja taitaa samalla olla ainoa, kun ei ole etukäteen mitään ohjelmaa tai venematkoja saarelta toiselle.

Näistä pääsaarista se tuntemattomin ja "autioin" eli Isla Isabela kostautui omaan makuuni parhaaksi, oli näistä selvästi autenttisin, kun taas muissa kahdessa on vähän turistirysän vikaa, joskaan mistään turistimassoista ei voi puhua ja mm. valkoiset hiekkarannat turkoosine vesineen ovat pääosin lähestulkoon autioita. Joka tapauksessa koko saariryhmä on aika uniikki paikka koko maailmassa omanlaatuisella tunnelmallaan. Harvemmin (en koskaan) jaksan mitään löhöilylomia ja löhöily tästäkin reissusta on ollut kaukana, mutta tänne voisi kuvitella jäädä vielä vaikka viikoksi ihan vain oleskelemaan. Leppoisaa touhua vuokrata polkupyörä, ajella hiekkateitä pitkin jättiläiskilpikonnia väistellen ja pysähdellä matkan varrella autioille hiekkarannoille pulahtamaan turkoosiin meriveteen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kiitos @LikainenLegenda

Alkoi kyllä houkuttamaan Galapagos ensi vuoden kohteena. Olisi aika ainutlaatuinen paikka juhlistaa pyöreitä vuosia. Toisaalta tässä tulee vastaan se dilemma, että turreilu ei ole koskaan hyväksi tuollaisille, ainutlaatuisille luonnon laboratorioille. Toki turismista on ollut varmaan se hyöty, että rahaa ja paikallista intressiä on riittänyt luonnon suojelemiseen.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Nyt loput Uzbekistanin reissusta takana. Junalla jatkoin Buharasta Samarkandiin ja rautatieasemalle, jonne oli reilusti enemmän matkaa kuin lentokentälle, mutta taksikyyti maksoi silti ehkä joku 2€. Siinä tuli huomattua miten suuri ylihinta tuli maksettua lentokenttäkyydistä josta pullitin 20€. Toki asiaan auttoi myös, että hotellin respa tilasi tuon taksin sovelluksen kautta jolloin kyydille sain kiinteän hinnan.

Rautatieasemalla oli lentokenttä tyyppinen turvatarkastus ovella. Sujui onneksi vaivattomasti kun jonoa ei ollut. Laiturille päästäkseen piti vielä näyttää matkalippu.
Juna itsessään oli yllättävänkin viihtyisä ja laadukas. Ei ihan suomen tasoa, mutta esim parempi kuin viimeksi Tshekistä Saksaan matkustaessani.
Tasoristeyksillä oli totta tosiaan työntekijöitä vartioimassa ja varoittamassa autoilijoita, siitäkin huolimatta että siellä oli puomit. En sitten tiedä eivätkö luottaneet niihin puomeihin vai autoilijoihin. @Bird

Samarkandissa taksi alle Hiltoniin (kyseinen hotelli ensimmäinen kansainvälinen hotelliketju kaupungissa) ja puhelias huonosti englantia puhuva taksikuski hoki koko matkan taukoamatta että "That hotel number one in Samarkand ja "Samarkand number one city in Uzbekistan".

Tuo Hiltonihan oli aivan mielettömän huippuvalinta, kun hinta ei ollut sinällään paha ja laadukkaita ruoka-annoksia siellä sai tosi halvalla. Suomessa olisi jokaisesta annoksesta saanut maksaa 15-20€ enemmän. Tuolla tulikin loppuaika enimmäkseen syötyä kun paikallinen sapuska ei ottanut iskeäkseen.

Siitä sitten ulos katselemaan nähtävyyksiä eli niitä moskeijoita ja jokainen tienylitys tuntui riskiltä kun autoilijat tykittävät täysiä vaikka kuinka jalankulkijoille palaisi vihreä. Nyt ymmärrän miltä maalaisista tuntuu ylittää tie Helsingissä.

Kun nähtävyydet oli katseltu niin pakko sanoa, että olihan tuo aika ankea paikka loppupeleissä. Missään ei loppujen lopuksi ollut paljoakaan mitään, toki yleistä meininkiä ja ladojen bongausta oli kiva jonkin aikaa harrastaa, mutta sanoisin äkkiseltään, että yksi päivä Buharassa ja Samarkandissa olisi varmaankin tarpeeksi. Tashkentissa en käynyt, mutta ehkä pitäisi. Jos joku suunnittelee matkaa Uzbekistaniin niin varmaan kannattaisi lentää Buharaan ja edetä siitä junalla pikkuhiljaa kohti Tashkentia.

Odotukset olivat korkealla sen jälkeen kun syksyllä vierailin Bakussa, joten ehkä on epäreilua verrata Bakua Uzbekistanin pikkukaupunkeihin. En kylläkään usko, että Tashkenttikaan olisi Bakulle vetänyt vertoja, mutta olisi voinut antaa paremman vertailukohdan.

Ei siltikään kaduta, että tuolla tuli käväistyä. Huonotkin reissut ovat loppujen lopuksi hyviä kokemuksia ja enemmän tuosta nyt varmaan jäi käteen kuin, että olisi käynyt jossakin "kivassa" paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vapun aikoihin muutamaksi päiväksi Muncheniin ja mitäs sitten siellä? Jonkun retken alppimaisemia katsomaan voisi ainakin heittää, mutta mitäs kummaa pakollista nähtävää siellä päin sitten?

Itse 2 kertaa siellä käyneenä ni suosittelisin Olympiapuistossa käymään, taisi päästä Metrolla E3 ja E8 Marienplazilta. Siellä kannattaa käydä siinä tornissa, ihan kivat näkymät.

Vieressä on mm. BMW museo ja BMW maailma. Ite kävin vajaa kk sit tuossa museossa. Ihan kiva paikka oli.

Siinä joessa on joku Germany museo tjsp. Oli vähän pettymys, melkein ku Heureka?

Marienplazin vieressä on pieni torialue, pikku kojuja jne. Kalja oli ihan hyvää siellä(kin).

Junalla kannattaa ehdottomasti mennä kentältä keskustaan, tosin pääsee myös Lufthansan bussilla päärautatieasemalle. Ostaisin vaan menomatkan ja sit ku alkaa kunnolla liikkumaan niin ehdottomasti lippu joka on on voimassa koko matkan ajalle. Esim. Päärautatieasemalla on siellä maan alla automaatteja josta niitä voi ostaa. Löytyy kyllä muiltakin asemilta. Taisi olla vielä ns. eri vyöhykkeitä, kannattaa ostaa vaikka semmoinen joka yltää kentälle asti. Oisko ollu 6 vyöhyke, löytyy kyllä kartasta. Lipun voi leimata sellaisessa pienessä sinisessä pöntössä

Junat S ja metrot E ovat kyllä näppäriä liikkumiseen. Opasteet on vähän "niin ja näin", mutta niihin pääsee kyllä aika helpolla kiinni ku rauhassa katselee alkuun.

Käytiin päärautatieaseman huudeilla Ristorante Ca Doro pizzeriassa. Ihan hyvä pizza oli, uskaltaisin suositella.
Hyvä ruokapaikka on myös Hofbräuhaus, mutta voi olla aika ruuhkainen?
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Pientä raporttia talvilomaviikon matkasta.

Lappeenrannan lentokentältä menee Ryanairin yhteys Bergamoon, niin sitä kokeilemaan. Lähtö maanantaina 10:30 ja paluu perjantaina klo 16:00.
Bergamoon saavuttua pizzat lentokentän ravintolasta (en suosittele, olivat aika hirveät) ja sitten Avikselta auto. Kaikki valmiiksi maksettu, nollaomavastuut otettu niin luvassa oli taas huolettomia kilometrejä. Alle saatiin Lancia Ypsilon, mikä osoittautui sopivan kokoiseksi kauppakassiksi. Mittarissa oli 200 kilometriä, joten aivan tuore peli kyseessä.

Majoitus oli otettu suht keskustasta, joten suunta sinne, auto parkkiin ja kamat huoneeseen. Pikainen kuteiden vaihto vähän mukavampiin kun lämpöä oli kuitenkin se 20 astetta enemmän kuin lähtiessä ja sitten talsimaan kaupungille, suuntana vanha kaupunki mäen päällä.
Funikulaarilla pääsi kätevästi, harmillisesti molemmat tornit olivat kiinni joten ne jäi nyt käymättä, muuten tuli aika hyvin nuohottua paikat läpi ja sitten vielä toisella funikulaarilla ylemmäs San Vigilion linnalle.

Tiistaina aamusta auto kohti Gardajärveä, ensimmäinen stoppi Spiazzin kylä ja sinne ihmettelemään kallionseinämälle rakennettua kirkkoa. Sieltä takaisin rantaan Gardan kohdalle ja sitten rannikkoa pitkin ajellen ja kylissä pysähdellen. Malcesinessa sitten isompi stoppi nähtävyydet katsellen ja hissillä Monte Baldon päälle ja oli kyllä hieno paikka. Näkymät ei olleet parhaat mahdolliset, kun keli oli vähän viileämpi ja pilvisempi niin oltiin käytännössä pilvien yläpuolella.
Malcesine oli kyllä oma suosikkini näistä kylistä, todella hyvä fiilis ja hieno tunnelma kylässä.

Majoitus oli Riva Del Gardassa ja siellä tuli katsastettua kellotorni, linnake funikulaarin päällä, Varonen vesiputousmesta, Canale di Tennon mahtava pikkukylä ja Arcon linna. Tuo linnake minne piti mennä funikulaarilla ja vesiputousmesta eivät kovin kummoisia olleet. Torbolessa tuli myös käytyä ja Marmitte dei Giganti käytiin katsastamassa. Sää oli keskiviikkona sateinen ja lämpötila oli jossakin +10 tienoilla.

Torstaille keli sitten muuttui taas hienoksi, yli 20 lämmintä ja aamusesta kiipeämään Punta Laricin päälle ja Monte Baldon ohella toinen huippuhetki tälle lomalle. Mahtavat maisemat ja siellä kelpasi kyllä viettää aikaa. Järven itäpuolta takaisin etelään, Gardassa uusi pysähdys ja ruokailu ja pyörimistä kylässä.

Sirmionessa oli viimeinen majoitus ja oli kieltämättä mielenkiintoinen kokemus ajaa valtavien ihmismassojen seassa majoitukseen joka oli vanhan kaupungin pohjoispuolella.
Sirmione oli kyllä aikamoinen turistirysä, mutta onneksi sekin sitten iltaa kohden rauhoittui ja kuitenkin kaikkiin paikkoihin pääsi vielä suht rauhassa kun mikään suurempi sesonki ei ollut päällä. Hinnat olivat aivan toista maata kuin muissa kylissä, se on hyvä pitää mielessä.

Perjantaina sitten aamupalan ja pienen pyörimisen jälkeen vielä käynti Oriocenterissä ennen auton palautusta ja paluulentoa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kreetalle 6kk lapsen kanssa. Kokemuksia, uhkia ja mahdollisuuksia? Yleisiä kokemuksia noin pienten lasten kanssa reissaamisesta olisi kiva kuulla
En ole vauvelin kanssa matkustanut, mutta jos matkustaisin, niin varaisin ensimmäisen rivin paikat ja selvittäisin saako lentoyhtiöltä vauvabunkan pikkuiselle lennon ajaksi.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Kun nähtävyydet oli katseltu niin pakko sanoa, että olihan tuo aika ankea paikka loppupeleissä. Missään ei loppujen lopuksi ollut paljoakaan mitään, toki yleistä meininkiä ja ladojen bongausta oli kiva jonkin aikaa harrastaa, mutta sanoisin äkkiseltään, että yksi päivä Buharassa ja Samarkandissa olisi varmaankin tarpeeksi. Tashkentissa en käynyt, mutta ehkä pitäisi. Jos joku suunnittelee matkaa Uzbekistaniin niin varmaan kannattaisi lentää Buharaan ja edetä siitä junalla pikkuhiljaa kohti Tashkentia.

Odotukset olivat korkealla sen jälkeen kun syksyllä vierailin Bakussa, joten ehkä on epäreilua verrata Bakua Uzbekistanin pikkukaupunkeihin. En kylläkään usko, että Tashkenttikaan olisi Bakulle vetänyt vertoja, mutta olisi voinut antaa paremman vertailukohdan.

En nyt viitsinyt sitä aiemmin suoraan kirjoittaa, mutta runsaat 60 maata kiertäneenä Uzbekistan on jäänyt mieleen sellaisena maana, johon ei olisi minkäänlaista mielenkiintoa lähteä enää uudestaan. Toki nykyisin sinne pääsy taitaa olla jo suomalaiselle suht helppoa, eikä siis vaadi kutsukirjeiden kanssa pelaamista ja pienimuotoista kuulustelua maan suurlähetystössä Riiassa, jotta sai viisumitarran passiin. Näin siis homma toimi vielä vuonna 2014, ainakin kun saapui maahan muutoin kuin lentäen.

Tashkentin missaamisessa et mielestäni menettänyt paljoakaan. Neuvostoliiton ajan ankeanko suurkaupunki, jossa ei ole vuoden 1966 suuren maanjäristyksen jäljiltä paljoakaan vanhaa jäljellä. Eli jos vastaavia haluaa nähdä, niitä löytää paljon lähempääkin. Myös iltaelämän puolesta paikka oli ainakin vielä kymmenisen vuotta sitten aivan kuollut eli mitään mukavan leppoisia pubikierroksia ei ollut todellakaan tarjolla, hyvä kun jostain etsimällä joku ravintola löytyi.

Paikallisen futisliigan derby ja samalla kärkiottelu tuli nähtyä Pakhtakor Tashkentin 35 000 katsojaa vetävällä stadikalla, ja pääsylippu maksoi 2000 somia eli euroissa koomiset 50 senttiä. Myös Uzbekistanin valtionsirkuksen esitys oli todella hieno, joskin piittaamaton suhtautuminen esiintyjien turvallisuuteen (hurjia temppuja yläilmoissa ilman turvaköysiä jne.) hämmensi.

Ikävä kyllä, ehkä kuitenkin päällimmäisenä Tashkentista jäi mieleen se, että siellä sai pelätä poliiseja. Yhdestä kerrasta oppi sen, ettei metroasemalle pidä mennä, jos siellä ei ole muita ihmisiä ja ei halua johtua valvontaiskun kohteeksi.

Joka tapauksessa vertailu Bakuun on lähtökohtaisesti aika epäreilu: Tashkent on kehitysmaan (tosin viime vuosina ilmeisesti selvästi eteenpäin menneen sellaisen) pääkaupunki. Uzbekistanissa ainakin vielä oman reissuni aikaan sähköt katkeilivat melkein päivittäin, kaupungista riippumatta. Maaseudulla taas peltotyötkin näyttivät hoituvan vielä pitkälti käsipelillä! Azerbaidžanissa taas on jo kaikenlaista öljyrahalla rakennettua pröystäilyä ja hommatkin pääosin toimivat. Maiden asukaskohtaisessa bruttokansantuotteessakin on edelleen noin kolminkertainen ero Azerbaidžanin hyväksi, joten eihän se voi olla näkymättä. Keski-Aasian maista reilumpi vertailukohta Azerbaidžanille olisikin siis mielestäni Kazakstan.

Ei siltikään kaduta, että tuolla tuli käväistyä. Huonotkin reissut ovat loppujen lopuksi hyviä kokemuksia ja enemmän tuosta nyt varmaan jäi käteen kuin, että olisi käynyt jossakin "kivassa" paikassa.
Juuri näin! Uzbekistan tarjoaa tosiaan ihan kokonaisvaltaisen elämyksen, sekä hyvässä että huonossa. Kaikenlaiset sekoilut tai muuten vaan omituiset jutut lopulta ovat usein niitä asoita, jotka jäävät parhaiten matkoilta mieleen.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

MikeSilence

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Parin viikon päästä Saksaan käy tie. Kolme yötä Hampurissa ja kolme Berliinissä. Hampuri paikkana kokematon mutta Berliinissä kertaalleen käyty. Kaikenlaisia menovinkkejä otetaan paikoista vastaan.
Vastaan itselleni. Hampuri oli kyllä kaupunkina sopivan kokoinen ja viikonlopun sai nopeaan kulkemaan. Tuli käytyä paikallisilla kevätmarkkinoilla, jokiristeilyllä, Kielissä katsomassa 2. Bundesliigaa, Reeperbahnilla pyörimässä sekä Miniatur wunderlandissa. Miniatur wunderland oli pienoismalleineen hieno paikka. Samassa paikassa kävin 30minuutin VR-experiencen kokemassa mikä oli myös hieno kokemus. Molempia pystyn suosittelemaan.

Berliinissä taasen tuli kierrettyä paikallisissa döner- ja burgeripaikoissa sekä muutamissa turistikohteissa. Berliinikin on hieno paikka ja varmasti tulee uudelleen käytyä joskus.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Päätettiin lähteä porukalla tsekkaamaan pyramidit. Kohteena siis Egypti, ja siellä Kairo ja Luxor. Frouvasväkeä alkoi kiinnostamaan/jännittämään pukeutuminen. Ollaan keski-ikäistä porukkaa, eikä napapaidat tai pikkushortsit kenelläkään kuulu pukeutumiseen, mutta mielellään kuultaisiin kokemuksista: voiko ukko/akka käydä polven pituisilla shortseilla kaupungilla ja nähtävyyksillä? Olkapäät ilmeisesti olisi hyvä peittää? Onko jotain sellaista pukeutumiseen liittyvää, joka olisi hyvä tajuta etukäteen?

Se ollaan ymmärretty, että on liian kuuma, naisia ahdistellaan ja kaikki yrittää ilmeisesti huijata joka käänteessä. Ehkä olen vähän turhankin negatiivinen, mutta olen lykännyt tätä matkaa melko kauan em. syistä. Nyt alkoi tuntua, että ei se varmaan ainakaan helpommaksi kohteeksi muutu ja me vaan vanhetaan ihan kuin muumiot.
 

Marple

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo
Kreetalle 6kk lapsen kanssa. Kokemuksia, uhkia ja mahdollisuuksia? Yleisiä kokemuksia noin pienten lasten kanssa reissaamisesta olisi kiva kuulla
Meillä 9kk ikäisen kanssa vastaa reissu tehtiin muutamia vuosia sitten. Loistava reissu kaiken kaikkiaan. Hyvät matkavaunut, pilttejä, vaippoja yms. mukaan suomesta, sekä suosittelisin ehdottomasti jotain resorttihotellia varmistaakseen matkan helppouden. Lentokin sen verran lyhyt, että menee pienen kanssa vaivatta.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Päätettiin lähteä porukalla tsekkaamaan pyramidit. Kohteena siis Egypti, ja siellä Kairo ja Luxor. Frouvasväkeä alkoi kiinnostamaan/jännittämään pukeutuminen. Ollaan keski-ikäistä porukkaa, eikä napapaidat tai pikkushortsit kenelläkään kuulu pukeutumiseen, mutta mielellään kuultaisiin kokemuksista: voiko ukko/akka käydä polven pituisilla shortseilla kaupungilla ja nähtävyyksillä? Olkapäät ilmeisesti olisi hyvä peittää? Onko jotain sellaista pukeutumiseen liittyvää, joka olisi hyvä tajuta etukäteen?

Se ollaan ymmärretty, että on liian kuuma, naisia ahdistellaan ja kaikki yrittää ilmeisesti huijata joka käänteessä. Ehkä olen vähän turhankin negatiivinen, mutta olen lykännyt tätä matkaa melko kauan em. syistä. Nyt alkoi tuntua, että ei se varmaan ainakaan helpommaksi kohteeksi muutu ja me vaan vanhetaan ihan kuin muumiot.
Egyptissä on tullut kahdesti käytyä. Molemmat matkat olivat Hurghadaan, josta sitten retket noihin kohteisiin. Ensimmäisellä matkalla kävin Kairossa parin päivän reissun pyramideilla ja kansallismuseossa. Linja-automatka meni silloin nuorena vielä jotenkin, mutta näillä kilometreillä ottaisin lennot.
Toisella kerralla Luxorissa ja siitäkin on jo viitisentoista vuotta.

Kaupankäynti on tosiaan melkoista tinkausta ja kusetusta, eikä homma yhtään helpota noissa turistirysissä. Pyramideilla saat ostaa ylihintaista krääsää, jos yhtään olet hövelimpi.

Itsellä molemmat reissut ajoittuivat marras-joulukuun tienoille, joten ei ollut liian kuumaa. Sellainen sopiva t-paitakeli koko ajan päivällä. Turistit kulkivat ihan shortseilla. Aika harvoin tuolla suunnalla käsittääkseni sataa harvoin vettä eli aika aurinkovarmat kelit.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Onko palstalaisilla kokemuksia esimerkiksi Espanjan pyhiinvaellusmatkoista? Kiinnostaisi ihan hitosti esimerkiksi ensi vuonna (viisikymppiset) viettää vaikka vaan viikonkin reissu kävellen. Miksei parikin?
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Milanoon kesäkuun alussa 4 pv:n setti vaimon kanssa kahdestaan. Aikamoista herkkua kun ei olla 8 vuoteen päästy kahdestaan kunnolla reissaamaan (ne lapset).
Olisi kiva kulla kokemuksista. Mitkä must kohteet ja mitä kannattaa välttää. Tykätään kuljeskella kaupungilla, syödä ja juoda hyvin ja tsekata nähtävyyksiä. Aika perussettiä siis.
Toimiiko tuolla julkinen liikenne hyvin? Entä taksit/uberit?
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Kreetalle 6kk lapsen kanssa. Kokemuksia, uhkia ja mahdollisuuksia? Yleisiä kokemuksia noin pienten lasten kanssa reissaamisesta olisi kiva kuulla

Meillä on enemmänkin kokemusta matkustelusta pienten kanssa ja kaikki kerrat juuri Kreikassa. Vanhin oli aikanaan jo 1-vuotias, mutta 3 seuraavaa oli ensimmäisillä reissuillaan alle 6kk. Jokainen reissu oli 3vk mittainen ja omatoimisesti kasattuja saarihyppelyitä sisältäen aina 5 saarta. Eipä tuolla ollut mitään ongelmia koskaan laivamatkojen tai muiden siirtymien kanssa ja 2 aikuista riitti hyvin 4 pienen lapsen kanssa. Majoitukset eivät olleet hotelleja, vaan AirBnB:n tai Bookingin kautta valittuja muita majoituksia. Yhden kerran olemme oleet isommassa hotellissa valmismatkalla (half inclusive) ja aikamoinen lässähdys oli omatoimimatkaan verrattuna.

Kreikkahan on siitä helppo maa pienten lasten kanssa, että paikallinen väki ottaa kontaktia vieraisiin lapsiin ihan eri tavalla kuin Suomessa. Ja nimeomaan positiivisessa mielessä. Kerrankin pienessä ravintolassa jouduimme yhtäaikaa vaimon kanssa käymään vessassa parin lapsen kanssa ja alle vuoden ikäinen lapsi jäi rattaisiin. Lapsi oli ruvennut itkemään ja palatessa tarjoilija kantoi lasta olallaan ja tarjoili samalla ruokaa muille asiakkaille.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Heinäkuussa olis tarkoitus käydä ekaa kertaa Pärnu:ssä. Onko vinkkejä? Majoitus? Ravintolat yms?
Samat suunnitelmat kesäkuulle. Tarkoitus ajella myös Saarenmaalle Kuressaareen ja sieltä sitten Haapsaluun, joten myös noihin vastaanotetaan kaikenlaisia vinkkejä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Heinäkuussa olis tarkoitus käydä ekaa kertaa Pärnu:ssä. Onko vinkkejä? Majoitus? Ravintolat yms?

Majoitus riippuu varmaan siitä mitä Pärnussa tekee ja kauan on. Jos haluaa istua etupäässä terasseilla kävelykadulla niin suosittelen keskustan Hotel Pärnua. Jos taas haluaa olla rannalla ja kylpylöissä niin sieltä löytyy esimerkiksi Rannahotell tai SPA Tervis Paradiis

Välimatkat eivät ole pitkät rannan ja keskustan välissä, muuta siellä ei juuri olekaan. Itse tehnyt muutaman kerran kesällä niin että tallustellut rantaa edes takaisin aamupäivän ja sitten illaksi kiertelemään kävelykatu Rüütlin kuppiloita
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Majoitus riippuu varmaan siitä mitä Pärnussa tekee ja kauan on. Jos haluaa istua etupäässä terasseilla kävelykadulla niin suosittelen keskustan Hotel Pärnua. Jos taas haluaa olla rannalla ja kylpylöissä niin sieltä löytyy esimerkiksi Rannahotell tai SPA Tervis Paradiis

Välimatkat eivät ole pitkät rannan ja keskustan välissä, muuta siellä ei juuri olekaan. Itse tehnyt muutaman kerran kesällä niin että tallustellut rantaa edes takaisin aamupäivän ja sitten illaksi kiertelemään kävelykatu Rüütlin kuppiloita

Joo ei tosiaan ole pitkät etäisyydet. Edelliskesänä paineltiin tuolla niillä Boltin sähköscooteilla rannan ja keskustan väliä, joka on luokkaa viitisen minuuttia sellaisella ajellessa.

Steffanis pitseriat siellä on keskustassa ja rannalla. Pirun suosittuja paikkoja ja ilta-aikaan varsinkaan ei ole mitenkään yllätys että pitää hetken aikaa jonottaa pöytää.

@Belak
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Azorit on hyvä kohde, Matkavekan kautta saa suorat lennot ja maisemat sekä luonto ovat huikeita.

Nimenomaan patikointiin ja kuvaamiseen kohde on aivan ässä, furnaksen kuumat lähteet, Lagoa Del Fogo, hylätty loistohotelli Monte Palace ja monet muut pääosin saaren tuliperäisyyden muovaamat kohteet ovat hyviä kuvattavia ja kasvillisuus on runsasta sekä monipuolista.

Toki Madeira on luonnoltaan hyvin vastaavantyylinen paikka ja taitaa säätkin olla keskimäärin hiukan paremmat.

Tähän asti käydyistä paikoista Azorit on ollut nimenomaan patikoinnin, maisemien ja ilmaston kannalta se kaikista hienoin. Plussaa myös hyvin kohtuullisesta turistien määrästä, ihan kivasta keskustasta sekä kohtuullisesta hintatasosta.
Olitko missä saarella, vai kävitkö useammalla?
Ensi talviloman lomakohteiksi mietitty että Madeira tai Azorit voisi olla kiva, juurikin luonto/nähtävyydet/kuvaaminen yms. kiinnostaa suuresti. Madeira olisi varmaan "helpompi" kun taas Azorit sitten vähän eksoottisempi.
 

Tuamas

Jäsen
Olitko missä saarella, vai kävitkö useammalla?
Ensi talviloman lomakohteiksi mietitty että Madeira tai Azorit voisi olla kiva, juurikin luonto/nähtävyydet/kuvaaminen yms. kiinnostaa suuresti. Madeira olisi varmaan "helpompi" kun taas Azorit sitten vähän eksoottisempi.

Oltiin ainoastaan "pääsaarella" São Miguelilla ja hotelli Ponte Delgadossa.

Tuossa toki riitti viikoksi hyvin nähtävää, jos on pidempään, niin sitten voi lentää esim. Faialiin ja siitä lautalla pääsee kätevästi halutessaan muille saarille.

Auton vuokraus tai bussireissut ovat tuolla kätevin matkustustapa, koska nähtävää on joka puolella saarta ja välimatkat ovat saarella autolla ihan kohtuullisia, mutta esimerkiksi fillarilla tiestö (kapeita teitä, joissa paikalliset ajavat välillä vähän miten sattuu) sekä korkeuserot ovat aika tappoa.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olitko missä saarella, vai kävitkö useammalla?
Ensi talviloman lomakohteiksi mietitty että Madeira tai Azorit voisi olla kiva, juurikin luonto/nähtävyydet/kuvaaminen yms. kiinnostaa suuresti. Madeira olisi varmaan "helpompi" kun taas Azorit sitten vähän eksoottisempi.
Azorit eivät ole varsinaisesti talvilomakohde, jossa voi olettaa saavansa kesäkelejä. Saaristo sijaitsee keskellä Atlantia ja oikeastaan suoraan länteen Lissabonista. Mutta jos about +15C riittää, niin nähtävää ja valokuvattavaa riittää. Jos valaat kiinnostavat, niin Azorit ovat paras kohde Euroopassa. Silloinkin keskitalven kuukaudet eivät ole ideaalisinta havaintoaikaa, koska valaat vaeltava saarten ohi vasta keväämmällä. Valaankatseluretkiä järjestetään ainakin Ponta Delgadasta. Hyvin merkittyjä patikkapolkuja riittää joka saarella.

Madeira on lämpimämpi kohde talvella. Olimme juuri noin kuusi viikkoa sitten saarella ja lämpötilat olivat mukavat +18-20C päivisin ja saarilla teki kevät jo täysillä tuloaan. Pidin todella paljon Funchalin kaupungista, jossa nähtävää riitti ja vaikka turisteja olikin jonkin verran, niin paikallista porukkaa oli keskustassa niin paljon, että turret katosivat mukavasti sekaan. Funchalin länsipuolella on isohko hotellialue, jossa oli selvä turremeininki. Saarella ovat tiet hyvässä kunnossa, joten auton vuokraaminen on hyvä vaihtoehto. Patikkapolut ovat hienoja ja hyvin merkittyjä. Madeiralla on myös pikkusisar, Porto Santo, johon pääsee puolessatoista tunnissa lautalla. Toki lauttojen kulkeminen riippuu tuulesta ja merenkäynnistä. Porto Santo on aivan erilainen saari: paljon kuivempi ja karumpi ja siellä on - toisin kuin Madeiralla - aivan upea, pitkä ja vaaleahiekkainen biitsi.

Matkavekkaa ei enää ole eikä suoria lentoja, joten Azoreille pitää lentää Suomesta pompulla, yleensä Lissabonin kautta. Sekä Azoreilla että Madeiralla tuuli vaikuttaa lentoihin ja meillekin kävi niin, että tulossa ollut kone ei päässyt laskeutumaan ollenkaan vaan suuntasi Gran Canarialle ja meidän piti viettää ylimääräinen yö Madeiralla. Finnairilla lennettiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös