Mainos

Matkakohteenne

  • 2 590 668
  • 14 989

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos hakee vähän fiinimpää kokemusta, esim. Výčep on aika kiva. Jos ei hae, Prahassa kannattaa mennä lähimpään. Sama pätee juomiseen.
 

Eelie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, S.S Lazio
Onko kellään kokemuksia Bangkokista kesäkuun alussa? Jos ymmärsin oikein, niin sadekausi olisi aluillaan ja sataisi päivittäin. Onko tuo sade haitannut?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Bergen tuolla nyt olisi luonnollinen kaupunkikohde, mutta onko siellä lopulta juuri muuta tähdellistä nähtävää kuin Unesco-kohde Bryggen?

Siinä on funikulaari vuoren huipulle ja siellä ulkoilualuetta. Siis oikea pitkä funikulaari jossa taisi olla jopa yksi väliasema matkalla, ei tuollainen Turun leikkiversio. Ja sitten tietenkin vuonoristeilyitä. Muuten se on perus kaupunkilomailua, eli kävelykatua, museoita, kirkkoja, puistoja, toreja yms. mitä löytyy vähän joka kaupungista.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko kellään kokemuksia Bangkokista kesäkuun alussa? Jos ymmärsin oikein, niin sadekausi olisi aluillaan ja sataisi päivittäin. Onko tuo sade haitannut?
On kokemusta ja itse tykkään, koska on hieman viileämpää. Nuo päivittäiset sateet ei haittaa, kunnei ne kauaa kestä.
Itseasiassa tänäkin vuonna ollaan kesä- ja heinäkuussa menossa Bkk/Pattaya/UdonThani -akselille.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Bergeniä ja länsi-Norjaa katseltu mekin moneen kertaan, mutta aina se on tyssännyt siihen, että reissulle tulisi aika helvetisti hintaa jos haluaa olla enemmän kuin pari yötä ja käydä muuallakin kuin Bergenissä. Minua kiinnostaisi erityisesti junamatka Oslo-Flåm-Bergen, mutta nuo oli varsinkin kesäkaudella aika rasvaisesti hinnoiteltuja. Jos en ihan väärin muista, niin viimeksi kun katselin, pelkät junaliput olisivat olleet pitkälti yli 300€/hlö ja siihen sitten lisäksi yöpyminen Flåmissa, missä hinnat oli vielä törkyisemmät kuin Bergenissä. Edullisimmatkin hostellit taisi lähteä jostakin yli 170 eurosta, ja kaikki muu oli sitten päälle 300 euroa per yö.

Norjaanhan kyllä lentää edullisesti, mutta kaikki muu siitä eteenpäin on ihan tolkuttoman hintaista.
Joo, varsinkin noissa tunnetuimmissa vuonokohteissa majoitusten hinnat ovat näköjään aivan pilvissä Norjan mittapuullakin. Alta 200 eurolla per yö pääsee korkeintaan johonkin kulahtaneeseen pikkumökkiin tai vastaavaan.

Toisaalta kun on ajoissa liikenteessä, niin pikkuisen sivummalta voi löytyä jopa vain noin satasella yötä kohden vallan mukavalta vaikuttavia ja hyvin varusteltuja apartmentteja. Pari tuollasta onkin tullut jo hyvän aikaa sitten napattua kiinni, vaikka reissu on vasta kesällä. Voisi kuvitella, että nämä parhaan hinta-laatusuhteen majapaikat katoavat varaussivustoilta aika nopsaan.

Siinä on funikulaari vuoren huipulle ja siellä ulkoilualuetta. Siis oikea pitkä funikulaari jossa taisi olla jopa yksi väliasema matkalla, ei tuollainen Turun leikkiversio. Ja sitten tietenkin vuonoristeilyitä. Muuten se on perus kaupunkilomailua, eli kävelykatua, museoita, kirkkoja, puistoja, toreja yms. mitä löytyy vähän joka kaupungista.
Tosta funikulaarista olikin maininta jonkun netistä löytämäni majapaikan sivuilla, että on sen aseman lähellä. Ihan ilmaista lystiä sekään ei näköjään ole (menopaluu 180 kruunua aikuisilta), mutta jospa vaikka auton saisi jätettyä sinne yläaseman lähelle parkkiin, niin funikulaarilla pääsisi kätevästi keskustaan eli ajelusta olisi muutakin hyötyä kuin maisemien katselu.

Mutta ei Bergen tosiaan tämän kertomasi perusteella vaikuta oikein sellaiselta kohteelta, jossa kannattaisi ainakaan kolmea yötä olla, kun majoitukset ovat niin tolkuttoman hintaisia. Eli ehkäpä voisi yrittää miettiä koko reissun alkuosan uusiksi niin, että se olisi vain kaupunki, jossa kävisi yhden päivän verran pistäytymässä jostain suht lähellä olevasta tukikohdasta käsin. Pienten lasten kanssa kun on matkassa, niin olisi kiva kuitenkin olla yleensä useampia öitä aina samassa paikassa, ettei joka päivä joudu "muuttamaan".

Toki matkalla Norjan länsiosiin ja takaisin joutuu pakosta noita yhden yön majapaikkoja ottamaan, kun aikaa on kuitenkin rajallisesti. On se Bergenkin nimittäin vaan uskomattoman kaukana: Tukholmasta suorinta tietä aika tarkalleen 1000 kilometriä! Ja sitten kun vielä Joensuusta lähdetään Suomessa, niin käytännössä ajomatka on melkein kolme päivää suuntaansa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Vapun aikoihin muutamaksi päiväksi Muncheniin ja mitäs sitten siellä? Jonkun retken alppimaisemia katsomaan voisi ainakin heittää, mutta mitäs kummaa pakollista nähtävää siellä päin sitten?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vapun aikoihin muutamaksi päiväksi Muncheniin ja mitäs sitten siellä? Jonkun retken alppimaisemia katsomaan voisi ainakin heittää, mutta mitäs kummaa pakollista nähtävää siellä päin sitten?
Itsekin olen nyt menossa toukokuussa x:ttä kertaa. Aion mennä käymään Manchester Platzilla koska se nyt on Unitedin fanille aika selkeä kohde. Lisäksi vuokraan auton päiväksi Garmisch-Partenkirchenissä käyntiä varten. Varmaan siellä menen oluelle jonnekin vuoren huipulle. Wank oli viimeksi todella jees ja nimikin on kohdillaan, mutta kenties tällä kertaa jonnekin muualle. Vaikka tuo väli on autobahnia, kannattaa varautua siihen, ettei mitään pari sataa pääse alusta loppuun; jonoja saattaa hyvinkin tulla.

Mitäs muuta?

Itse kaupungissa jokirannassa on erittäin kivoja mestoja, klassikko on mennä katselemaan kun jengi surffailee kuohuissa.

Suosituimmat kebabmestat ovat todella hyviä, mutta jonot saattavat olla jäätäviä. Kannattaa vähän googletella.

Museoihin on sunnuntaisin euron sisäänpääsy, mikä kannattaa hyödyntää jos sellaisesta tykkää. Itse kyllä tykkäsin.

Niin ja Englischer Gartenin Biergarten kiinalaisen tornin luona on toki maineensa väärti, mutta ruokaa ei välttämättä kannata tilata ja lauantai-illansuu voi olla parempi skipata (se (britti)turistien öyhäys lähtee vähän käsistä).
 

Altec

Jäsen
Viime kesänä vajaan viikon reissu Milanoon. Muuten meni kivasti, mutta menomatkalla kammottavaa sää Milanon ympäristössä ja päädyttiin sitten laskeutumaan Venetsiaan, josta pääseminen Milanoon keskellä yötä oli varsin mielenkiintoinen kokemus.

Sinne tärähti pyytämättä ja yllättäen ”muutama” muukin kone ja kenttä oli tupaten täynnä sinne kuuluvaa väkeä. Bussikuljetuksia tuli silloin ja joskus, eikä niihin mahtunut millään. Lisäksi Italiassa alkoi junalakko samaan aikaan.

Lopulta löytyi paikallinen kenttäkuljetuksia tarjoava ukko 4h melskaamiseen jälkeen, jonka kontaktien kautta löytyi kyyti.

Oli melkoinen kokemus.

Nyt kuitenkin tarkoitus samoille suunnille Italiaa elo-syyskuussa. Comolla käytiin vain päiväseltään käymässä viimeeksi ja olihan se hieno. Mitä suuntia jengi suosittelisi juurikin Comon ympäristössä? Paljonhan siellä on valinnan varaa ja pahimmat turistirysät myös sitten hinnoiltaan sen mukaisia, joten olisi kiva välttää jo ihan hintojen ja valtavan turistimassan takia ne pahimmat seudut.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
@Altec Jokunen vuosi sitten oltiin Comolla muutama päivä ja majapaikka oli järven koilliskulmassa, Olgiascan kylässä. Majatalo oli nimeltään B&B Belvedere ja alle satasen yö aamupalalla, järvinäköalalla ja parkkipaikalla. Kaikki oli siis tiptop! Sieltä pääsi kävellen rantareiteille mukavasti ja autolla sitten käytiin mm. Leccossa, josta pääsee funikulaarilla mäelle mistä on älyttömät näköalat järvelle ja pääsee taas erinäisille kävelyreiteille. Autolla käytiin myös Bellagiossa ja kierreltiin satunnaisia kyliä, näköalapaikkoja jne. muutenkin järven ympäristössä. Bellagiossa nyt ei oo yhtään mitään ruuhkien arvoista, mutta noita pohjoisen pikkukyliä, esim. Domaso, oli ihan mukava kiireettömästi kierrellä ja pistäytyä näköalapaikoilla (ja viinillä/bissellä...) siellä täällä.

Meillä tosin vierailun ajankohta oli kesäkuun lopulla, eli ihan karmeita turistimassoja ei vielä ollut. Silti parkkipaikkojen löytäminen oli aika työlästä suosituimmissa paikoissa, mutta onneksi diggaillaan ihan vaan kävelemisestä, niin ei tarvinut aina ihan ytimiin yrittää autolla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös tuonne pääsisi junallakin ihan kätevästi?
En ole itse kokeillut, mutta kyllä pääsee. Suosin itse siksi autoa, että tuolla GP:n päädyssä on aika paljon nähtävää etäisyyksien päässä toisistaan. Autolla voi suhauttaa viidessä minuutissa tai vartissa paikkoihin, jotka jäisivät muuten päiväretkellä näkemättä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja toisaalta se autonvuokra on pari-kolmekymppiä päivä kesällä. Juna tosiaan GaPaan vie myös nätisti. Siinähän on ollut nyt monta vuotta iso tietyö, alkoi olla helmikuulla jo aika valmis, jolloin koko matkan pääsee nykyään konetietä. Siitä eteenpäin sitten hidastuu, jos haluaa Itävallan suuntaan jatkaa.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Vapun aikoihin muutamaksi päiväksi Muncheniin ja mitäs sitten siellä? Jonkun retken alppimaisemia katsomaan voisi ainakin heittää, mutta mitäs kummaa pakollista nähtävää siellä päin sitten?
Täällä voi olla ruuhkaa, mutta Neuschwansteinin linna on sellainen päiväreissun arvoinen kohde. Tuonnehan pääsee esim. GP:n kautta kohtuu ajomatkalla ja on hyvät maisemat. Mutta tosiaan, aikaa pitää varata. Itse linnalla on hyvä olla jo aamusta niin takaisin tullessa voi jäädä aikaa kierrellä muuallakin. Ruuhka päivänä tuo paikka voi olla ihan tukossa. Nopeampia kohteita on sitten Dachaun keskitysleiri ja vaikka Nymphenburgin linna, joita kiertelee paikallisjunilla melko nopeasti. Mutta tosiaan omista mieltymyksistä tuo riippuu, jos keväällä kiertelee niin kyllä mielestäni eteläisen Saksan parasta antia on puistot ja olutpuutarhat joita on ripoteltu tasaisesti ympäri kaupunkia. Saksassa monessa muussakin kaupungissa omasta mielestäni hienointa on se, että sitä voi istuskella, kävellä tai pyöräillä isossakin rauhallisessa vehreässä puistossa ja muuatamalla metroasemalla oletkin jo ihan ytimessä keskellä vilskettä. Ehkä sellaisia pakollisia on myös ainakin kerran syöminen raatihuoneen kellarissa ja jo ylempänä mainitut kebabit. Keskustan alueella pyöriessä on myös näkemistä, mutta kyllä Munchenin kuitenkin kohtuu vähän sisältää sellaista "pakollista" nähtävää ja itse koen ehkä enemmän paikkana, jossa on mukava vain hengailla ja nauttia letkeästä ilmapiiristä.
 
Viimeksi muokattu:

Paloposti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä voi olla ruuhkaa, mutta Neuschwansteinin linna on sellainen päiväreissun arvoinen kohde. Tuonnehan pääsee esim. GP:n kautta kohtuu ajomatkalla ja on hyvät maisemat. Mutta tosiaan, aikaa pitää varata. Itse linnalla on hyvä olla jo aamusta niin takaisin tullessa voi jäädä aikaa kierrellä muuallakin. Ruuhka päivänä tuo paikka voi olla ihan tukossa.
Itse suosittelen linnareissua myös. Silloin kun itse kävin, ostin piletit linnakierrokselle ennakkoon, muuten olisi mennyt koko päivä linnanpihalla odotellessa. Ympäristössä on kivoja kävelyreittejä joista pääsee ihailemaan linnaa korkeammalta, Marienbrücken sillalta ainakin. Korkeanpaikankammoisille tuo oli ainakin jännittävä kokemus.

Melko lähellä myös Tegelbergbahnin vaijerihissi jolla pääsee vielä vähän korkeammalle ihastelemaan maisemia.
Yövyimme tällä reissulla Füssenissa, jottei tarvinut maisemia kiireellä ihastella.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Onhan Neuschwansteinin linna upea ulkoapäin ja korea sisältäkin, mutta mielestäni kierros linnassa ei muuten ollut mistään kotoisin. Kauhea turrerysä ja kierros viedään kiireellä läpi seuraavan ryhmän huohottaessa niskaan. Mutta voipahan sanoa käyneensä.
 

Paloposti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan Neuschwansteinin linna upea ulkoapäin ja korea sisältäkin, mutta mielestäni kierros linnassa ei muuten ollut mistään kotoisin. Kauhea turrerysä ja kierros viedään kiireellä läpi seuraavan ryhmän huohottaessa niskaan. Mutta voipahan sanoa käyneensä.
Itsekin mielummin kiertelisin ilman opastusta, mutta tuolla ei sitä vaihtoehtoa ole. Hulppea sisältä, ihan hauska nähdä, voi tosiaan sanoa käyneensä. Tosiaan etukäteen ostetulla lipulla ei tarvinut jonotella, niin koen että oli ihan hauska nähdä sisältäkin. Mutta kyllä alueen maisemat ja kävelyreitit itselle paljon enemmän mieleen olivat.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onhan Neuschwansteinin linna upea ulkoapäin ja korea sisältäkin, mutta mielestäni kierros linnassa ei muuten ollut mistään kotoisin. Kauhea turrerysä ja kierros viedään kiireellä läpi seuraavan ryhmän huohottaessa niskaan. Mutta voipahan sanoa käyneensä.
Aina monesti nämä "The Turistikohteet" ovat juuri tuollaisia. Näyttävät hienoilta mainoskuvissa, ja näyttävät myös ihan livenäkin hienolta ulkoa päin, mutta siitä varsinaisesta vierailusta ei saa sitten oikein mitään irti kun tampataan kohde jonossa pikavauhtia läpi ja et ehdi keskittyä mihinkään. Sitten usein jostakin ihan lähettyviltä saattaa löytyä joku pienempi ja vähemmän tunnettu kohde, joka osoittautuu paljon paremmaksi vaihtoehdoksi.

Esim. Portugalin Sintrassa oleva Penan palatsi oli juuri tällainen, että jonossa kovaa vauhtia mentiin läpi, ja jos pysähdyit johonkin ottamaan kuvan, tuli heti joku opas koputtamaan olkapäähän että ei saa pysähtyä. Paljon parempi kokemus jäikin sitten esim. Quinta da Regaleiran ja Monserraten palatseista, joissa sai kierrellä kaikessa rauhassa omaan tahtiin eikä tarvinnut törmäillä tungoksessa. Näistä sai paljon enemmän irti kuin tuosta Penan palatsista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näistä sai paljon enemmän irti kuin tuosta Penan palatsista.
Toisaalta HIFK-fani saanee kiireelläkin paljon irti tuolta.
---

Onko kiertueelle osallistuminen pakollista? Itse aika usein kierrän tarkoituksella yksin tai perheen kanssa nuo isot kohteet, tai sitten sesongin ulkopuolella, ja juuri siksi, ettei tarvitse pahimpaan ruuhkaan osallistua. Jää ehkä joku ihan kiva tarina kuulematta, ja toki osa oppaista on oikeasti asiansa osaavia, mutta aika hyvin olen pärjännyt ilmankin, kun seurailee somea aiheiden tiimoilta sekä googlailee ahkeraan ennen vierailua.

Myös tuo pikkuvelikohteiden bongaaminen on hyvä keino hakea elämys mutta välttyä maksuilta ja ruuhkilta. Esim. Postojna Jama Sloveniassa jätettiin väliin ja käytiin Kroatian puolella jossain pienemmässä ja tuntemattomammassa. Puoli-ilmainen, nopea kohde, mutta ihan näyttävä sekin ja pari olmia sielläkin köllötteli. Alpeilla ollaan käyty pikkukylissä isojen kohteiden lisäksi, ja hyvä meno on niissäkin. Joskus tietenkin se kohde on uniikki, mutta sitten joko hyväksyy roolinsa jonon jatkona tai yrittää löytää vähän hiljaisemman välin.

Edit. Slovakia --> Slovenia
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko kiertueelle osallistuminen pakollista?
Nykyisin aika monessa paikassa on, mitä tulee noihin supersuosittuihin kohteisiin. Pitää varata etukäteen slotti, mihin kellonaikaan olet tulossa, ja kierroksia lähtee sitten XX minuutin välein ja sinun pitää lyöttäytyä jonkun kierroksen kyytiin. Mekin oltiin tuolla Sintrassa turistisesongin ulkopuolella ja silti tuo Pena oli aivan täynnä porukkaa ja sisään pääsi vain kierroksen mukana.

Monesti kannattaa kyllä katsella vähän ympärilleen ja bongailla noita pienempiä kohteita. On tullut vastaan tuon Portugalin lisäksi muuallakin hienoja elämyksiä, ja ilman jonotusta ja ruuhkia.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ensimmäinen päivä takana Buharassa Uzbekistanissa, joka jää myös viimeiseksi sen vuoksi, että Turkish airlines perui paluulennon. Seuraava lento lähtisi vasta ensi viikolla mikä ei käy päinsä joten ei auta kuin suunnata huomenna Samarkandiin ja olla siellä pari yötä, jotta pääsee tämän viikon aikana pois. Tuskan takanahan se oli saada lennot vaihdettua eri kaupunkiin, mutta lopulta onnistui usean soiton jälkeen ilman lisäkuluja.
Ongelmia tuli myös kun olin hyppäämässä Istanbulissa koneeseen kohti Buharaa. Jostain syystä järjestelmä oli kadottanut lentotietoni ja varaamallani paikallakin istui joku. Onneksi kuitenkin koneeseen pääsin sisälle.

Päivällä saavuin Buharaan ja epäystävällinen vastaanotto oli kaupunkiin kun lähdettiin lentokentältä hotellille pankkiautomaatin kautta. Taksikuski oli veijari ja yritti ottaa kyydistä 5 miljoonaa somia (n: 400€). Onneksi tuo nosto ei onnistunut ja joutui tyytymään maltillisempaan 20€ hintaan. Ylihintaa ehkä sekin varmasti maan hintatason ja lyhyen matkan tuntien, mutta tuntuu kohtuulliselta.
Yleisestihän taksit ovat halpoja, mutta ei koskaan kyytiin hypätessä tiedä mitä valuuttaa haluavat. Nyt kaksi taksia maksettu paikallisella valuutalla ja yksi taksi dollareilla. Jälkimmäinen ei kelpuuttanut ollenkaan paikallista valuuttaa.

Ensi kosketus kaupunkiin oli jotenkin vielä rähjäisempi kuin oletin, eikä turistejakaan näkynyt missään. Se on sinällään ihan hyväkin, mutta muutama muu turisti lisää aina joukkoon kuulumisen tunnetta. Noh vanhan kaupungin seudulla niitä sentään oli jokunen.

Itse on aina neuroottinen hygieniasta ja olin varma, että ruokamyrkytys koittaa ensimmäisen aterian jälkeen, mutta eipäs tullut. Itseasiassa oli aikas hyvää sapuskaa. En nyt muista nimeltä, mutta jotain tunnettua paikallista. Riisiä lihaa yms. Hinta aterialla oli myös maltillinen, 5,90€ kivennäisveden kanssa.

Toivottavasti huominen junamatka samarkandiin sujuu ongelmitta. Taas tämän päivän aikana oppinut ettei se ole itsestäänselvää.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Päivällä saavuin Buharaan ja epäystävällinen vastaanotto oli kaupunkiin kun lähdettiin lentokentältä hotellille pankkiautomaatin kautta. Taksikuski oli veijari ja yritti ottaa kyydistä 5 miljoonaa somia (n: 400€). Onneksi tuo nosto ei onnistunut ja joutui tyytymään maltillisempaan 20€ hintaan. Ylihintaa ehkä sekin varmasti maan hintatason ja lyhyen matkan tuntien, mutta tuntuu kohtuulliselta.
Buharan lentokenttä näyttää olevan noin viiden kilometrin päässä kaupungin keskustasta, joten on tosiaan melkoinen hinta tuo 20 euroakin. Ensimmäinen hintapyyntö kuulostaa jo niin järjettömältä, etten edes ymmärrä, mistä on kyse.

Toki omasta reissusta on jo aikaa kymmenisen vuotta, mutta silloin sadalla dollarilla ajeli Uzbekistanissa taksilla kokonaisen päivän, useita satoja kilometrejä. Kärsivällisyyttä se tinkiminen kyllä välillä vaati (eikä venäjän kielen alkeiden osaamisestakaan haittaa ollut), semminkin kun joskus samasta asiakkaasta oli taistelemassa iso joukko kuskeja. Mutta sitten kun hinta oli saatu sovittua, niin se myös aina piti.

Kokonaan toinen asia toki sitten oli se, että olihan se meno maanteillä välillä aika hurjaa. Rämäisillä Daewoo Nexioilla painettiin menemään pahimmillaan 140–150 km/h vauhteja, jos hetken aikaa sattui olemaan edessä edes jotenkin kunnollista baanaa. Ja sitten taas vähän ajan päästä madeltiin ja mutkiteltiin pahimpia kuoppia kierrellen.

Itseasiassa oli aikas hyvää sapuskaa. En nyt muista nimeltä, mutta jotain tunnettua paikallista. Riisiä lihaa yms. Hinta aterialla oli myös maltillinen, 5,90€ kivennäisveden kanssa.
Taisit saada syödäksesi pilahvia, joka on jonkinlainen Uzbekistanin kansallisruoka. Se maistui kyllä hyvin itellenikin. Kannattaa ottaa uudestaankin, jos tarjolle tulee. En ole minkään sortin kulinaristi, mutta sellainen vahva mielikuva on jäänyt, etteivät tuossa(kaan) kehitysmaassa sapuskat keskimäärin kovin kummoisia olleet.

Toivottavasti huominen junamatka samarkandiin sujuu ongelmitta. Taas tämän päivän aikana oppinut ettei se ole itsestäänselvää.
Toivotaan parasta! Kannattaa ainakin varata jonkin verran aikaa lukuisiin turvatarkastuksiin ennen junaan pääsyä, jos meininki ei ole muuttunut sitten vuoden 2014.

Laitahan ihmeessä myös raporttia tänne matkan etenemisestä. Kiinnostaa erityisesti kuulla, että vieläkö maassa on suunnilleen jokaisessa tasoristeyksessä erillinen työntekijä varoittamassa satunnaisia autoilijoita ohi kulkevasta junasta?
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Aina monesti nämä "The Turistikohteet" ovat juuri tuollaisia. Näyttävät hienoilta mainoskuvissa, ja näyttävät myös ihan livenäkin hienolta ulkoa päin, mutta siitä varsinaisesta vierailusta ei saa sitten oikein mitään irti kun tampataan kohde jonossa pikavauhtia läpi ja et ehdi keskittyä mihinkään. Sitten usein jostakin ihan lähettyviltä saattaa löytyä joku pienempi ja vähemmän tunnettu kohde, joka osoittautuu paljon paremmaksi vaihtoehdoksi.
Itsehän olen käynyt myös tuon Neuschwansteinin kierroksen vieläpä alle pari vuotta sitten, mutta nyt kun yritän muistella, en kertakaikkiaan muista koko kierroksesta yhtään mitään. Muutoinkin nuo eri linnat Keski-Euroopassa toistavat enemmän tai vähemmän toisiaan. Ulkoa päin nuo postikorttimaisemat toki ovatkin Euroopan parhaimmistoa. Mutta voipa tosiaan sanoa käyneensä, vai voiko jos tätä käyntiä ei muista? :D

Ensimmäinen päivä takana Buharassa Uzbekistanissa, joka jää myös viimeiseksi sen vuoksi, että Turkish airlines perui paluulennon. Seuraava lento lähtisi vasta ensi viikolla mikä ei käy päinsä joten ei auta kuin suunnata huomenna Samarkandiin ja olla siellä pari yötä, jotta pääsee tämän viikon aikana pois. Tuskan takanahan se oli saada lennot vaihdettua eri kaupunkiin, mutta lopulta onnistui usean soiton jälkeen ilman lisäkuluja.
Ongelmia tuli myös kun olin hyppäämässä Istanbulissa koneeseen kohti Buharaa. Jostain syystä järjestelmä oli kadottanut lentotietoni ja varaamallani paikallakin istui joku. Onneksi kuitenkin koneeseen pääsin sisälle.

Päivällä saavuin Buharaan ja epäystävällinen vastaanotto oli kaupunkiin kun lähdettiin lentokentältä hotellille pankkiautomaatin kautta. Taksikuski oli veijari ja yritti ottaa kyydistä 5 miljoonaa somia (n: 400€). Onneksi tuo nosto ei onnistunut ja joutui tyytymään maltillisempaan 20€ hintaan. Ylihintaa ehkä sekin varmasti maan hintatason ja lyhyen matkan tuntien, mutta tuntuu kohtuulliselta.
Yleisestihän taksit ovat halpoja, mutta ei koskaan kyytiin hypätessä tiedä mitä valuuttaa haluavat. Nyt kaksi taksia maksettu paikallisella valuutalla ja yksi taksi dollareilla. Jälkimmäinen ei kelpuuttanut ollenkaan paikallista valuuttaa.

Ensi kosketus kaupunkiin oli jotenkin vielä rähjäisempi kuin oletin, eikä turistejakaan näkynyt missään. Se on sinällään ihan hyväkin, mutta muutama muu turisti lisää aina joukkoon kuulumisen tunnetta. Noh vanhan kaupungin seudulla niitä sentään oli jokunen.

Itse on aina neuroottinen hygieniasta ja olin varma, että ruokamyrkytys koittaa ensimmäisen aterian jälkeen, mutta eipäs tullut. Itseasiassa oli aikas hyvää sapuskaa. En nyt muista nimeltä, mutta jotain tunnettua paikallista. Riisiä lihaa yms. Hinta aterialla oli myös maltillinen, 5,90€ kivennäisveden kanssa.

Toivottavasti huominen junamatka samarkandiin sujuu ongelmitta. Taas tämän päivän aikana oppinut ettei se ole itsestäänselvää.
Itsellenikin Tashkentissa ensimmäinen tarjous kentältä hotellille oli noin ~20€. Tämä selvisi siinä vaiheessa, kun laukut olivat jo kyydissä, onneksi tajusin ennen kyytiin hyppäämistä vielä varmistaa. Noille kuskeille kannattaa tehdä vain suoraan härskejä tarjouksia (kuten hekin toimivat), niin kyllä se hinta siitä joka kerta vähintään puolella tulee alas. Albanian Tiranassa maksoin kerran omat oppirahani (kokonaiset 12€), kun en muistanut etukäteen neuvotella hintaa 1-2km mittaiselle matkalle bussiasemalta hotellille, ei tuolloin käynyt mielessäkään moinen koijaus, matkan ollessa sen verran lyhyt.

Kerran Samarkandissa noin kymmenen kuskia hyökkäsi piraijalauman lailla kimppuuni kun huomasivat minut matkalaukun kanssa. Yksi kuski kirjaimellisesti repi laukun käsistäni ja lähti viemään autoonsa, harvemmin menetän malttiani, mutta tuossa tilanteessa tuli tuupattua tätä kuskia niin, että horjahti ja melkein kaatui. Lopulta menin sen ainoan paikalla olleen kuskin kyytiin, joka koko tilanteen ajan istuskeli autossaan, hintaa kyselemättä. Googlesta löytyy joka tapauksessa soveltuvat hinnat mm. kentältä keskustaan tai päinvastoin, joten ei kannata ainakaan hirveästi yli niiden maksaa, vaan lähinnä mennä Hirvaskankaan huutokauppakeisarin "Hulluhan se joka ei puolta tarjoo" -mantran mukaan, sillä joka kerta lähtöhinnassa on minimissään tuon verran löysää.

Tällä hetkellä tulee muuten spämmäiltyä Galapagossaarilta käsin. Suosittelen jokaiselle kerran elämässä -kohteeksi, mikäli vain mahdollisuus joskus tulee.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tällä hetkellä tulee muuten spämmäiltyä Galapagossaarilta käsin. Suosittelen jokaiselle kerran elämässä -kohteeksi, mikäli vain mahdollisuus joskus tulee.
Kerro lisää! Oletko risteilyllä vai asutko saarilla ja vaihdat niitä? Kuinka monta päivää vietät paikalla.
 

Alejandro

Jäsen
Haluaisin ennen EM-kisoja käydä Saksassa/Itävallassa reissaamassa. Jos olen vain yhden viikon reissussa, niin kohteeni ovat Dresden, München ja Berchtesgaden. Jos olen kaksi viikkoa reissussa, niin listaan tulee mukaan Salzburg ja Wien.

Onko kellään kokemusta Dresdenistä? Ajattelin katsella eri museoita, käydä kenties jokkristeilyllä ja nauttia oluesta.

Helkkari kun töissä olisi tärkeä serttikoulutus ja se sotkee matkasuunnitelmia. Tekisi mieli olla kaksi viikkoa seikkailemassa, mutta katsotaan.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Muutoinkin nuo eri linnat Keski-Euroopassa toistavat enemmän tai vähemmän toisiaan.
Samaa voi sanoa samalta seudulta alkavasta Romantische Straßen sinänsä kivoista pikkukaupungeista. Vaikka reissusta ei ole kuin pari vuotta, on punakattoiset "dinkelsbühlit" jo jääneet unholaan. No, sitä Rotherburgin (Tauber) överiä joulukauppaa nyt ei voi unohtaa...

Jos vaan mahdollista, niin juuri toukokuu, loppupuolelle painottuen, on minusta optimiaika koluta tuon seudun paikat läpi. Ehtii vielä parsasesonkiin mukaan, pienemmät turistikohteet alkavat aueta ja lämpöä on omaan makuun passelisti, mutta sesonki ei näy hintatasossa ja liikkumisen tukkoisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös