Matkakohteenne

  • 2 453 205
  • 14 532

444

Jäsen
Kyllä tuo Eilat taitaa olla se paikka, jossa päämajaa pidetään mutta Jordaniassa saatetaan poiketa. Katsotaan nyt mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Aika tyyriitä näytti olevan ainakin Petran reissut, mutta täytyy nyt punnita onko hintansa väärti.
Riippuu tietenkin hinnasta, mutta Petrassa käyneenä en jättäisi sitä väliin myöskään uudestaan. Ainoa harmituksen aihe itselleni tuossa oli, että olin siellä vain yhden päivän. Israelin ja Jordanian rajamuodollisuuksista en tiedä, mutta kovasti olivat Israelissa kiinnostuneita Jordanian leimoista passissa, kun seuraavana vuonna kävin silläkin puolella.
Kannattaa selailla eri vaihtoehtoja tuolle päiväreissulle Petraan. Ainakin omalla reissullani, kun katselin reissuja Palestiinan puolelle, niin tarjontaa oli runsaasti eri hintaluokissa, aika äärestä laitaan. Toki eroa oli myös reissun sisällössä. Sellaisellekin reissulle suositus täältä, joskin Eilatista tulee huomattavasti enemmän matkaa noille alueille kuin Jerusalemista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä tuo Eilat taitaa olla se paikka, jossa päämajaa pidetään mutta Jordaniassa saatetaan poiketa. Katsotaan nyt mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Aika tyyriitä näytti olevan ainakin Petran reissut, mutta täytyy nyt punnita onko hintansa väärti.
Kyllä mä annan suosituksen Jordanialle. Noi mainitut kohteet ovat aika must, vaikka turistihärdelliä onkin odotettavissa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Israelin ja Jordanian välillä on kaksi tai kolme maa-asemaa, joissa rajan voi ylittää ja yksi niistä on Eilatin ja Aqaban välillä. Huom! Kannattaa ehdottomasti selvittää viisumiasiat etukäteen. Voi olla, ettei sitä saa raja-asemalta vaan se pitää hommata etukäteen, jos sellaisen tarvitsee.

Petra on paikka, jossa kannattaa ehdottomasti käydä, jos tuonne päin maailmaa eksyy. Vaikka kamasaksoja riittää, niin onhan se käsittämättömän hieno historiallinen paikka. Ja jos sinne eksytte, niin suosittelen käymään myös Wadi Musassa sijaitsevassa Petra -museossa ja Visitor Centerissä, jotka sijaitsevat muutaman minuutin kävelymatkan päässä Petran kulkureitin eli Siq'in alkupäästä. Niissä saa kiinnostavaa tietoa Petran rakentaneista nabatealaisista.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Kysytäänpäs täällä, että löytyykö täältä keneltäkään kokemuksia Ryanairista? Kyseessä toki halpalentoyhtiö, mutta ovatko lennot usein myöhässä tai onko muuta härdelliä vaikkapa matkalaukkujen kanssa. Ostin normaalilippuun lisäksi kaksi käsimatkatavaralaukkua (10kg). Onko näille jotkin tiukat mittavaatimukset kuitenkin? Pitääkö laukun mahtua jonkinlaiseen kehikkoon esimerkiksi?

Noilla hinnoilla täytyy kyllä edes kerran kokeilla. Niin paljon tulee säästöä vaikkapa Finskiin verrattuna. Neljä henkeä lentää samalla hinnalla kuin Finnairilla lentäisi yksi.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Kysytäänpäs täällä, että löytyykö täältä keneltäkään kokemuksia Ryanairista? Kyseessä toki halpalentoyhtiö, mutta ovatko lennot usein myöhässä tai onko muuta härdelliä vaikkapa matkalaukkujen kanssa. Ostin normaalilippuun lisäksi kaksi käsimatkatavaralaukkua (10kg). Onko näille jotkin tiukat mittavaatimukset kuitenkin? Pitääkö laukun mahtua jonkinlaiseen kehikkoon esimerkiksi?

Noilla hinnoilla täytyy kyllä edes kerran kokeilla. Niin paljon tulee säästöä vaikkapa Finskiin verrattuna. Neljä henkeä lentää samalla hinnalla kuin Finnairilla lentäisi yksi.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
Itse lensin toukokuussa edestakaisin välin Lappeenranta-Bergamo. Lennot molempiin suuntiin jonkin verran myöhässä. Lappeesta lähtiessä hieman enemmän. Meillä vain pienet lippuun sisältyneet reput matkassa, joten laukkuasiaan en osaa ottaa kantaa.

Ensi kuussa uudestaan ostettuna lennot samalle reitille, joten hintaansa nähden ok.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kysytäänpäs täällä, että löytyykö täältä keneltäkään kokemuksia Ryanairista?
Jonkin verran tullut lennettyä, viimeksi toukokuun alussa ja seuraavat joulukuussa. Ei isompia myöhästymisiä sattunut meille. Halpisten tyyliin vähän kämäiset ja ahtaat tilat, mutta nämä parin-kolmen tunnin lennot, mitä tulee pääasiassa harrastettua, kuluvat niissä.

Toukokuussa Helsingin päädyssä yksi matkustaja jäi itkemään, kun ei ollut ostanut ruumalaukulle tilaa ja käsimatkalaukku oli selkeästi paksumpi kuin RyanAirin ilmoittamat mitat. Joskus perinteisillä yhtiöillä lentäessä on tuntunut, ettei niin tarkkaa ole, kunhan mahtuu jalkatilaan, mutta tuo tosiaan jäi kiikkiin. Virkailija ohjeisti kokeilemaan, mahtuuko laukku raameihin, jotka siinä tiskin vieressä oli ja ilmeistä oli, ettei mahdu. En jäänyt seuraamaan, selvisikö hän rahalla tilanteesta vai jäikö lento väliin.

Tullessa meillä oli yhteensä alle max. kilomäärä ruumatavaraa, mutta urpona heitin selkeästi painavimman laukun ekaksi hihnalle. Kun seuraavakin oli lievästi ylipainoinen, virkailija totesi, että no go. Aloitin siinä selittämään, että piti ostaa vaatteita, koska itse kadotitte laukkumme puolen matkan ajaksi ja nämä seuraavat eivät paina paljon mitään, ja todennäköisesti jälkimmäinen argumentti puri, koska otti kaksi jäljellä olevaa laukkua vielä hihnalle ja totesi, että yhteismäärä jää selvästi ali. Päästiin jatkamaan matkaa siis, mutta opin sen, että ei helvetissä tietenkään painavinta laukkua ensimmäiseksi.

Tuleva matka pelkillä pikkurepuilla viikonlopun yli.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
@OsmoK Ryanairilla tosiaan ollaan joko ihan helvetin tarkkana noiden laukkujen kanssa tai sitten ei kiinnosta pätkääkään. Oon lentänyt saman repun kanssa ilman mitään lisämaksua ja toisella lennolla sitten vaativat lisähinnan. Kaikkein helpointa on tietysti noudattaa sääntöjä ja varmistaa, että kapsäkki on mittojen mukainen. Hassuahan se on, jos laukku maksaa saman tai jopa enemmän kuin itse lento, mutta halpis on halpis.

Sama meininki oli Norwegianillakin. Olin jo check-in tiskillä maksamassa ylisuurta käsimatkatavaraa HeValla, niin sieltä todettiin, että tuohan menee ihan hyvin sillä ilmaisella. Vaikka oli selvästi ylikokoinen ja -painoinen. Lontoon päässä sitten takasin päin tullessa hetken jaksoovat kitistä laukusta, mutta eivät kuitenkaan veloittaneet mitään. Kone oli sen verran myöhässä jo valmiiksi, että katsoivat varmaan parhaaksi olla aiheuttamatta enempää hässäkkää. Mutta aika satunnaista touhua tuntuu olevan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Loppuvuodelle joku reissuntynkä mietinnässä. Vaihtoehtoja mielessä lähinnä Eilat Israelissa sekä Las Palmas ja Malagan seutu Espanjassa. Missäköhän olis paras mahdollisuus olla törmäämättä venäläisturisteihin?
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Loppuvuodelle joku reissuntynkä mietinnässä. Vaihtoehtoja mielessä lähinnä Eilat Israelissa sekä Las Palmas ja Malagan seutu Espanjassa. Missäköhän olis paras mahdollisuus olla törmäämättä venäläisturisteihin?
En tiedä muista, mutta oltiin viime syksynä Kanarialla ja taidettiin 3 venäläisiin törmätä reissun aikana.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Loppuvuodelle joku reissuntynkä mietinnässä. Vaihtoehtoja mielessä lähinnä Eilat Israelissa sekä Las Palmas ja Malagan seutu Espanjassa. Missäköhän olis paras mahdollisuus olla törmäämättä venäläisturisteihin?

Jos venäläisiä pitää boikotoida, niin samalla pitäisi boikotoida Israelia. Sielläkään ei puhtaat jauhot ole pussissa, hyvin kyseenalainen valtio poliittisessa mielessä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Jos venäläisiä pitää boikotoida, niin samalla pitäisi boikotoida Israelia. Sielläkään ei puhtaat jauhot ole pussissa, hyvin kyseenalainen valtio poliittisessa mielessä.

Aah, ihanaa whataboutismia. Seuraavaksi sitten varmaan jenkkien synteihin. Minulla on rybyjen boikotointiin muitakin kuin poliittisia syitä. Ovat aina olleet kaikkialla pahimpia öykkäreitä, etuilijoita ja suupaltteja. Rasittavaa porukkaa kertakaikkiaan.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aah, ihanaa whataboutismia. Seuraavaksi sitten varmaan jenkkien synteihin. Minulla on rybyjen boikotointiin muitakin kuin poliittisia syitä. Ovat aina olleet kaikkialla pahimpia öykkäreitä, etuilijoita ja suupaltteja. Rasittavaa porukkaa kertakaikkiaan.
Ymmärrän kyllä yskäsi, mutta Israelissa on todellakin paljon rys... örkk... no, noita kansanm...
Ainakin samaa kansallisuutta.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Schiphol Amsterdamissa olikin sitten ihan toinen tarina, tuota kenttää kannattaa kyllä vältellä kuin ruttoa.
Tästä tulikin mieleen. Lokakuussa Espanjaan Air Francella ja toinen porukka otti menopaluun KLM:llä ja hypyt Amsterdamissa. Onko tuo tilanne yhtään parantunu vai onkohan ne viel nesteessä tuon valintansa kanssa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ymmärrän kyllä yskäsi, mutta Israelissa on todellakin paljon rys... örkk... no, noita kansanm...
Ainakin samaa kansallisuutta.
Käsittääkseni suurin osa näistä on juutalaistaustaisia maahanmuuttajia ja kohtalaisen hyvin integroituneita. Esim. Israelin teknologiateollisuus, joka on varsin korkeatasoista, on hyötynyt venäläisistä immigranteista, joille puolestaan länsimaalainen yrityskulttuuri on yhtälailla ollut huikea mahdollisuus venäläisen yrittämättömyyden jälkeen.
---

Noin yleisesti, Israel ei todellakaan ole pulmunen toimissaan, vaikka heillä toki on jonkinmoinen historiallinen peruste liipasinherkkyydelleen.

---

Aika kovasti on noussut Berliinin majoitusten hinnat. Edelleen löytyi alle satasella ok paikkoja, mutta samalla vähänkään laadukkaampien huoneiden hinnat olivat lähempänä 200 euroa ja kulttimestat sitten useita satasia. Myös AirBnB:ssä sama tilanne. Eikä mitään erityisiä tapahtumia edes tuohon aikaan, liekö sitten yleistä nousua vai lämmityskulujen ennakointia.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tästä tulikin mieleen. Lokakuussa Espanjaan Air Francella ja toinen porukka otti menopaluun KLM:llä ja hypyt Amsterdamissa. Onko tuo tilanne yhtään parantunu vai onkohan ne viel nesteessä tuon valintansa kanssa?
Juttu neljän päivän takaa:

Eli on siellä vielä jonoja. Lentojen määrääkin lasketaan ainakin lokakuun loppuun.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä tulikin mieleen. Lokakuussa Espanjaan Air Francella ja toinen porukka otti menopaluun KLM:llä ja hypyt Amsterdamissa. Onko tuo tilanne yhtään parantunu vai onkohan ne viel nesteessä tuon valintansa kanssa?
Jonoja tosiaan yhä on, kuten @vetti tuossa mainitsikin. Toki turvatarkastukseen eivät joudu, kun vaihdon tekevät, eli tuon jonon välttävät. Mutta melko suuri riski toki siihen, että lennot eivät ole ajallaan, ja mahdolliset ruumalaukut saattavat jäädä Damiin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Noin yleisesti, Israel ei todellakaan ole pulmunen toimissaan, vaikka heillä toki on jonkinmoinen historiallinen peruste liipasinherkkyydelleen.
Tämä on hyvin totta. Se on kuitenkin alueen ainoa valtio, jossa suuntaa voidaan muuttaa vapailla vaaleilla.

Omista matkailutavoitteista olen tuuminut että ihan historiallisina paikkoina Kiinan muuri, Istanbul ja Jerusalem on ennen kuolemaa nähtävä, vaikken kyseisten valtioiden politiikasta pitäisikään. Moskovassa ja Pietarissa olen käynyt, eikä Venäjälle ole tarpeen enää jalalla astua.
 
Viimeksi muokattu:

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Ensi keväänä olisi tarkoitus tehdä luontoekskursio Norjaan, tarkemmin sanottuna saarelle nimeltä Runde. Paikka sijaitsee länsirannikolla ja on tunnettu lintubongareiden mekka.

Sattuuko kellään palstalaisella tai tutullaan olemaan kokemusta Rundesta tai Norjan länsirannikon matkailusta? Kaikki vinkit matkantekoon, yhteyksiin ja majoituksiin otetaan kiitollisena vastaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensi keväänä olisi tarkoitus tehdä luontoekskursio Norjaan, tarkemmin sanottuna saarelle nimeltä Runde. Paikka sijaitsee länsirannikolla ja on tunnettu lintubongareiden mekka.

Sattuuko kellään palstalaisella tai tutullaan olemaan kokemusta Rundesta tai Norjan länsirannikon matkailusta? Kaikki vinkit matkantekoon, yhteyksiin ja majoituksiin otetaan kiitollisena vastaan.

Rundella en ole käynyt, mutta samoilla seuduilla olen jonkun verran pyörinyt. Ajomatka Kristiansundista etelään päin Atlanterhavsveieniä pitkin on uskomaton, koska tie menee käytännössä meren päällä. Ålesund on myös kaupunkina hieno ja se on tunnettu siitä, että se vuoden 1903 tulipalon jälkeen suunniteltiin ja rakennettiin kertaheitolla täysin uusiksi ja siksi se on eheä jugend-tyylinen kokonaisuus. Olen myös syönyt elämäni parhaat katkaravut Ålesundissa, kun ostin pussillisen tuoreita katkarapuja suoraan pyyntialuksesta. Geiranger ja Geirangerin ympäristöhän kuuluvat sitten osastoon must-see, vaikka tosi paljon siellä pyörii risteilymatkustajia ja muutenkin turisteja. Mutta on kyllä ihan helvetin hieno.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä on hyvin totta. Se on kuitenkin alueen ainoa valtio, jossa suuntaa voidaan muuttaa vapailla vaaleilla.

Omista matkailutavoitteista olen tuuminut että ihan historiallisina paikkoina Kiinan muuri, Istanbul ja Jerusalem on ennen kuolemaa nähtävä, vaikken kyseisten valtioiden politiikasta pitäisikään. Moskovassa ja Pietarissa olen käynyt, eikä Venäjälle ole tarpeen enää jalalla astua.
Totta, Israel on alueen ainoa demokratia, ja vaikkei se sinänsä oikeuta palestiinalaisten tappamista, on jo saavutus sinänsä. Lisäksi tuon alueen konflikti on helvetin helppo tuomita Israelin syyksi modernine aseineen ja vahvoine armeijoineen, vaikka lopulta tausta on helvetin kiemurainen usean kokin soppa paikallisilla ja suurvaltapoliittisilla mausteilla.

Itse olen Jerusalemissa käynyt, ja teki kyllä vaikutuksen tuolloin 11-vuotiaaseen sampioon. Haluan vielä joskus käydä uudelleen Israelissa, mutta ehdoton se ei ole.
---

Oma must visit -listani on suhteellisen lyhyt ja sisältää pari no braineria, jotka syystä tai toisesta vielä puuttuvat vierailluista paikoista:
- Hollanti. Onnistunut ohittamaan tavalla tai toisella aina. Tykkään niistä ikonisista kuvista ja jotenkin siitä paikasta on hyvät fibat. Vähän kuin Berliinistä oli ennakkoon, ja tykkäsin. Tykkään todennäköisesti Hollannistakin.
- Normandian maihinnousualue ja hautausmaat. Kävin Luxemburgin amerikkalaisella ja saksalaisella hautausmaalla jo, ja nekin tekivät vaikutuksen
- Rooma. Italiassa muutamia trippejä, mutta Roomaan saakka ei vielä olla päästy. Ikuinen kaupunki on nähtävä, olipa kuinka turistinen tahansa.
- NHL-ottelu Kanadassa, mielellään Montrealissa.

Seuraavat henkilökohtaiset pakkokohteet olen jo suorittanut, mutta voisin vierailla uudelleen, ja osin on jo työn alla:
- Berchtesgaden. Lapsesta saakka on historia kiinnostanut, ja erityisesti yläkoulu+ lukioaikaan toisen maailmansodan historiaa tuli kahlattua edestakaisin. Siihen päälle Band of Brothers useamman kertaa läpikatsottuna, ja olihan se aika tunteikasta muutaman tunnin patikoinnin jälkeen ihmetellä maisemia ja itse kämppää siellä.
- Mont Blanc. Joskus alta kolmekymppisenä muistan nähneeni panoraamakuvan Mont Blancin viereiseltä huipulta, ja totesin, ettei tuommoiseen ole koskaan varaa. Helvetti, kolme vuotta sitten samaisella tasanteella tallustelin. Ikimuistoista.
- Skotlanti. Olen käynyt lapsena, mutta tämä ehkä voisi mennä kokonaan tuonne bucketlistille, koska junamatka Skotlannin halki on kokematta.

Kaukaisia haaveita ovat Kiinan muuri, Uusi-Seelanti, roadtrip Amerikan halki ja Macchu Picchu. Ehkä sen verran olen oppinut, ettei niitä tarvitse pitää kuitenkaan saavuttamattomina, vaikkei tämän hetken tilanne suo mahdollisuutta ajan tai talouden puolesta puolen vuoden road tripiin. Ehkä joskus, ja sitä kohti on hyvä edetä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Aah, ihanaa whataboutismia. Seuraavaksi sitten varmaan jenkkien synteihin. Minulla on rybyjen boikotointiin muitakin kuin poliittisia syitä. Ovat aina olleet kaikkialla pahimpia öykkäreitä, etuilijoita ja suupaltteja. Rasittavaa porukkaa kertakaikkiaan.
Samat määritelmät koskevat muuten israelilaisia. Epämiellyttävää porukkaa tavata matkalla.
 

444

Jäsen
Tämä on hyvin totta. Se on kuitenkin alueen ainoa valtio, jossa suuntaa voidaan muuttaa vapailla vaaleilla.

Omista matkailutavoitteista olen tuuminut että ihan historiallisina paikkoina Kiinan muuri, Istanbul ja Jerusalem on ennen kuolemaa nähtävä, vaikken kyseisten valtioiden politiikasta pitäisikään. Moskovassa ja Pietarissa olen käynyt, eikä Venäjälle ole tarpeen enää jalalla astua.
Jerusalem on vähän outo. Älyttömän suuri pettymys. Ehkä siksi, että mielikuva oli jostain ikuisesta kaupungista ja jeesuselokuvien maisemista. Suurimmaksi osaksi ihan hiton ruma paikka. Vähän kuin joku Ateena lähi-itä-twistillä. On siellä (molemmissa) hienojakin paikkoja ja sinällään paljon nähtävää, mutta jäi visiitistä jotenkin valju fiilis. Muutaman päivän siellä siis vietin kolmisen vuotta sitten. Parasta antia oli reissu Palestiinan puolelle. Ja se ihana saksalaistyttö, jonka kanssa jatkettiin matkaa Tel Aviviin. Se basaarialue siellä kaupungin alla on myös jännittävä, ja sinne on todella helppo eksyä. Ei mikään mahdottoman suuri, mutta yhdestä aukosta kun päätyy pihalle, niin vaikka tulisi kuinka väärälle puolelle kylää, niin tällainen snadisti ahtaanpaikankammoinen tyyppi ei ihan mielellään mene enää takaisin. On myös aina yhtä jännittävää, kun ihan muina triplanelosina painelee menemään jotain kujaa pitkin ja yhtäkkiä siinä seisoo edessä soltut tussarit tanassa toteamalla, että tuonne saa mennä vain muslimit. Ihan toki ymmärrettävää tuolla alueella, että ei oteta riskejä, kun itse en tällaisella blondilla kuontalolla ja sinisillä silmillä ehkä aivan sulaudu joukkoon.

Mutta mikäli ennakko-odotukset Jerusalemia kohtaan ovat realistisemmat kuin minulla, niin on tuo ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Ja Israel ylipäänsä. Ainakin ruoka on ihan tolkuttoman hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös