Tämä on hyvin totta. Se on kuitenkin alueen ainoa valtio, jossa suuntaa voidaan muuttaa vapailla vaaleilla.
Omista matkailutavoitteista olen tuuminut että ihan historiallisina paikkoina Kiinan muuri, Istanbul ja Jerusalem on ennen kuolemaa nähtävä, vaikken kyseisten valtioiden politiikasta pitäisikään. Moskovassa ja Pietarissa olen käynyt, eikä Venäjälle ole tarpeen enää jalalla astua.
Totta, Israel on alueen ainoa demokratia, ja vaikkei se sinänsä oikeuta palestiinalaisten tappamista, on jo saavutus sinänsä. Lisäksi tuon alueen konflikti on helvetin helppo tuomita Israelin syyksi modernine aseineen ja vahvoine armeijoineen, vaikka lopulta tausta on helvetin kiemurainen usean kokin soppa paikallisilla ja suurvaltapoliittisilla mausteilla.
Itse olen Jerusalemissa käynyt, ja teki kyllä vaikutuksen tuolloin 11-vuotiaaseen sampioon. Haluan vielä joskus käydä uudelleen Israelissa, mutta ehdoton se ei ole.
---
Oma must visit -listani on suhteellisen lyhyt ja sisältää pari no braineria, jotka syystä tai toisesta vielä puuttuvat vierailluista paikoista:
- Hollanti. Onnistunut ohittamaan tavalla tai toisella aina. Tykkään niistä ikonisista kuvista ja jotenkin siitä paikasta on hyvät fibat. Vähän kuin Berliinistä oli ennakkoon, ja tykkäsin. Tykkään todennäköisesti Hollannistakin.
- Normandian maihinnousualue ja hautausmaat. Kävin Luxemburgin amerikkalaisella ja saksalaisella hautausmaalla jo, ja nekin tekivät vaikutuksen
- Rooma. Italiassa muutamia trippejä, mutta Roomaan saakka ei vielä olla päästy. Ikuinen kaupunki on nähtävä, olipa kuinka turistinen tahansa.
- NHL-ottelu Kanadassa, mielellään Montrealissa.
Seuraavat henkilökohtaiset pakkokohteet olen jo suorittanut, mutta voisin vierailla uudelleen, ja osin on jo työn alla:
- Berchtesgaden. Lapsesta saakka on historia kiinnostanut, ja erityisesti yläkoulu+ lukioaikaan toisen maailmansodan historiaa tuli kahlattua edestakaisin. Siihen päälle Band of Brothers useamman kertaa läpikatsottuna, ja olihan se aika tunteikasta muutaman tunnin patikoinnin jälkeen ihmetellä maisemia ja itse kämppää siellä.
- Mont Blanc. Joskus alta kolmekymppisenä muistan nähneeni panoraamakuvan Mont Blancin viereiseltä huipulta, ja totesin, ettei tuommoiseen ole koskaan varaa. Helvetti, kolme vuotta sitten samaisella tasanteella tallustelin. Ikimuistoista.
- Skotlanti. Olen käynyt lapsena, mutta tämä ehkä voisi mennä kokonaan tuonne bucketlistille, koska junamatka Skotlannin halki on kokematta.
Kaukaisia haaveita ovat Kiinan muuri, Uusi-Seelanti, roadtrip Amerikan halki ja Macchu Picchu. Ehkä sen verran olen oppinut, ettei niitä tarvitse pitää kuitenkaan saavuttamattomina, vaikkei tämän hetken tilanne suo mahdollisuutta ajan tai talouden puolesta puolen vuoden road tripiin. Ehkä joskus, ja sitä kohti on hyvä edetä.