Joulukuussa mahdollisesti Thaimaahan ja Bangkokiin. Onko Bangkokin lähellä noin 300km etäisyydellä muita ranta/turistikohteita, missä olisi elämää kuin Pattaya? Ja onko palstalla Pattayalla käyneitä, onko maineensa vanki vai todella noin surkean kuuloinen paikka mitä netissä kirjoitetaan? Seksiturismia, venäläisiä, rannat täynnä roskaa, yms...
Viikko sitten tulin 2kk lomalta Pattayalta. Loistava lomakohde, missä on kaikille kaikkea. Toki siellä on seksiturismia, mutta venäläiset ovat nyt aika harvassa. Nuo seksiturismialueet on helppo välttään tarvittaessa. Kaikenlaista tekemistä löytyy. Kävin mm. Art of Paradise taidehässäkässä ja Underwater World akvaariossa.
Rannat Jomtienin puolella ihan ok, mutta vesi ei ole kristallin kirkasta. Sitä löytyy Koh Larnilta, johon pääsee Pattayan satamasta 150b/hlö pikaveneellä, tai isommalla lautalla 30b/hlö.
Mun "lomat" on enemmän perus oleskelua/perus elämää, koska Pattaya on mulle toinen koti ja olen asunut/ollut siellä duunissa useamman vuoden. Hankala ajatella mestaa samalla tavalla kuin normi turisti.
Kämpän olen viimeisillä lomilla ottanut airbnb:n kautta, koska tykkään asua ihan perus kerrostalokämpässä, tehdä aamupalat itse jne. Mulla on ollut myös skootteri vuokralla, koska tykkään ajella pitkin ja poikin päivittäin.
Julkinen liikenne toimii hyvin, koska Pattayalla kulkee ns. lavataksit, joilla pääsee 10b/matka/hlö. Myös Bolt-taksit ovat todella edullisia. Useampaan kertaan ajoin n. 10km matkan hintaan 100b. Sateen sattuessa taksien hinnat nousevat, mutta kun tilaa sovelluksella, hinta on aina tiedossa. Lennosta ei taksia kannata ikinä ottaa, ellei kyseessä ole mopotaksi. Noita Boltteja on niin paljon, ettei kyytiä tarvitse yleensä odottaa muutamaa minuuttia pidempään.
300km säteellä Bangkokista on toki myös Hua Hin tai Rayong, mutta ne ovat nykyään tosi hiljaisia mestoja. Jos haluaa sellaisen kohteen, missä kaikki onnistuu, nin Pattaya on ihan ehdoton.
Pattayan perusvinkkejä voi multa kysellä joko palstalla tai yv:llä.