Matkakohteenne

  • 2 445 083
  • 14 516

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakettimatkat ovat todellakin se paras vaihtoehto loma resortteihin, taitaa osalla olla hieman sumentunut näkökanta asiaan. Matkatoimistojen hinnat ovat usein todella kilpailukykyisiä omatoimimatkaan verrattuna, kun puhutaan esim. talven suosikeista Kanariasta tai Madeirasta. Säästö omatoimimatkalla on usein pyöreä nolla ja menettää valmismatkan turvan. Tämä toki edellyttää, ettei valitse viikkoja, johon lomalento on jo täyttymässä ja hinnat ehditty nostaa ylös.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Säästö omatoimimatkalla on usein pyöreä nolla ja menettää valmismatkan turvan.
Mikä erityisturva valmismatkalla on verrattuna itse kokoamaani lento+majoituspakettiini?

Oon kyllä itsekin käyttänyt valmismatkoja päästäkseni kohteisiin, joihin ei muuten ole ollut suoria lentoja Suomesta, ja hyviä lomia ovat olleet
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikä erityisturva valmismatkalla on verrattuna itse kokoamaani lento+majoituspakettiini?

Oon kyllä itsekin käyttänyt valmismatkoja päästäkseni kohteisiin, joihin ei muuten ole ollut suoria lentoja Suomesta, ja hyviä lomia ovat olleet

Valmismatkalaki, jonka suurin hyöty tulee jos jotain odottamatonta sattuu. Eräänlainen vakuutus siis. Tuhkapilven aikaan ainakin valmismatkalla olijat kiittelivät valintaansa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä mitä, joka puolella foorumia puhutaan, että yksittäinenkin teko pelastaa maailman, ja tääällä vedellään ympäri maailmaa lentokoneilla?! Että pitää olla sähköauto, kun se pelastaa maailman, ja sitten voidaan hyvillä mielin lennellä minne sattuu. Vaan eikös lentobensan jalostuksesta tule autobensaa? Itse asiassa ilman lentelyä ei olisikaan autobensaa.
Näin se kaksinaismoralismi kukoistaa...

Minunkin mielestäni lentäminen on vaikeasta perusteltavissa olevaa ja enimmäkseen itsekästä toimintaa. Kysyn nyt kuitenkin, että ei kai asia niinkään voi olla, että jos kaikessa ei pääse täydelliseen suoritukseen, niin mitään oikeansuuntaisia tekoja ei kannata tehdä? Lentäminen + sähköauto on kuitenkin vähemmän päästöjä kuin lentäminen+ bensa-auto. Vielä vähemmän on tietysti ei lentämistä + bensa-auto ja kaikkein vähiten on ei lentämistä + sähköauto. Näistä sitten jokainen valitsee oman kombonsa ja sitten vielä on mahdollisuus säätelyyn asteikolla vähän lentämistä viiva paljon lentämistä ja vähän ajamista viiva paljon ajamista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Minunkin mielestäni lentäminen on vaikeasta perusteltavissa olevaa ja enimmäkseen itsekästä toimintaa

Olen lopusta viestistäsi paljoltikin samaa mieltä mutta mitäköhän muuta ihmisen toiminta noin isossa kuvassa on? Paljon hyvää on seurannut terveestä itsekkyydestä ja asioita on viety pääsääntöisesti hyvään suuntaan. Kaikkea matkailukulttuurien luomisineen ei ole vain aikanaan ymmärretty, se päästettiin vain ns.lähtemään hieman lapasesta. Tietty yläluokkaisuus ja ”harvinaisuus” olisi täytynyt vaan asian ympärillä säilyttää. Kyllä me nuorena 25 vuotta sitten säästettiin johonkin reissuun pari vuotta ihan määrätietoisesti, nyt siitä on tullut niin hävyttömän halpaa että polkuhinnoilla lennellään ex-tempore lomille.

Itse en mieti pätkääkään jos pimeästä/kylmästä Suomesta kerran talvessa lennän perheineni lämpimään. Vitut, syökööt paskaa jota se sapettaa ja olkoot itse lentämättä. Tehkööt omin päätöksin kukin elämästään mielekästä ja olkoot kommentoimatta muiden päätöksiä. Orwellin maailmaa ei kukaan halua. Se että homma hieman vaikeutuu hintojen noustessa on taas ihan fine, silloinkin se pysyy omana valintana. Itse aina suhteutan asioita mittakaavoihin. Joku Real Madrid tuli Helsinkiin yksityiskoneella, esimerkkejä ökyilystä riittää, sellaistahan sitten jopa ihaillaan ja tavoitellaan. Miksi helvetissä tavallisen palkansaajan pitäisi jotain häpeää tuntea mokomasta perhelomasta. Käsittämätöntä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valmismatkalaki, jonka suurin hyöty tulee jos jotain odottamatonta sattuu. Eräänlainen vakuutus siis. Tuhkapilven aikaan ainakin valmismatkalla olijat kiittelivät valintaansa.
Lähinnä kai tuolla suojataan matkustajia persaukisklta matkanjärjestäjiltä. Kyllä tuhkapilvien aikaan omatoimimatkailijat pääsivät koneen kyytiin ihan hetimiten kun taivas taas aukeni.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja näin käsien pesu alkoi. Saarnataan, miten suomalainen elää yli maapallon varojen, mutta jos mää ny hiukan vaan meen etelään niin ei se sillai haittaa. Mulle sama, vaikka matkaatte ympäri pallon ja sata kertaa, mutta sitten ei kannata tulla selittelemään, miten suomalaiset ollaan niin öykkäreita ja tuhlataan palloa.
Pidetään etelän vetelät leivissä ja tuetaan niitä raukkoja. Eihän ne muuten elä.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin kyllä mä ihmettelen kuka lämpöä etsivä lähtee Alicanteen helmikuussa. Asuin pari vuotta aurinkorannikolla ja ei kävisi mielessäkään lähteä hiihtolomalla manner-Espanjaan jos lämmintä säätä etsii lapsille.
Mun erhe. Yritin katsoa lentoja Norwegianin appin kautta, mutta helmikuuta appi ei antanut näkyviin. Otin sitten Ryan Airin verrokiksi, mutta Helsingistä ei näyttänyt etelämmäksi pääsevän (suorilla lennoilla).

Olen joskus ollut hiihtoloman Aurinkorannikolla, silloin säät suosivat ja lämpöä oli 20-22 astetta, mutta joo, myönnetään: Aurinkorannikollakin voi olla viileää tuolloin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Innsbruckin läheisyydessä olevat vaellusreitit kiinnostelee. Ajankohta tulee todennäköisesti osumaan toukokuulle. Päivässä kuljettavia, ja ei mitään niin rankkoja, että yli kuusikymppinen matkaseuralainen jaksaa semmoisen kävellä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ja näin käsien pesu alkoi. Saarnataan, miten suomalainen elää yli maapallon varojen, mutta jos mää ny hiukan vaan meen etelään niin ei se sillai haittaa. Mulle sama, vaikka matkaatte ympäri pallon ja sata kertaa, mutta sitten ei kannata tulla selittelemään, miten suomalaiset ollaan niin öykkäreita ja tuhlataan palloa.
Pidetään etelän vetelät leivissä ja tuetaan niitä raukkoja. Eihän ne muuten elä.

Hengitä rauhassa äläkä hyperventiloi. Kukaan ei ole lentämässä sataa kertaa jos kertaakaan maapallon ympäri. Täällä oli puhe perhe/aurinkolomien hinnoista paketteina tai sitten lento+hotellicomboina.

On hyvä että lentäminen vähenee ja tehokkainta ympäristön kannalta toki olisi ettei ilmassa olisi kun yksityis-ja rahtikoneet. Silti en halua noin kahtiajakautunutta maailmaa, siitäkään ei hyvää seuraisi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun erhe. Yritin katsoa lentoja Norwegianin appin kautta, mutta helmikuuta appi ei antanut näkyviin. Otin sitten Ryan Airin verrokiksi, mutta Helsingistä ei näyttänyt etelämmäksi pääsevän (suorilla lennoilla).

Olen joskus ollut hiihtoloman Aurinkorannikolla, silloin säät suosivat ja lämpöä oli 20-22 astetta, mutta joo, myönnetään: Aurinkorannikollakin voi olla viileää tuolloin.

Joo ei ollut tarkoitus alkaa viisastelemaan, mutta en voi manner-Espanjaa suositella talvella matkakohteena jos hakee lämmintä, varsinkin ranta keliä.

Mutta muuten esim Aurinkorannikko on ihan mukava Suomen talveen verrattuna. Lisäksi jos laskettelu on lähellä sydäntä niin helmi-maaliskuussa Granadan Sierra Nevadassa pääsee laskettelemaan hyvillä rinteillä. Toki kannattaa lumitilanne tsekata. Parhaimmillaan samana päivänä ehtii käydä skimbaamassa ja mennä alkuillasta t-paidassa rantsuun bisselle.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Innsbruckin läheisyydessä olevat vaellusreitit kiinnostelee. Ajankohta tulee todennäköisesti osumaan toukokuulle. Päivässä kuljettavia, ja ei mitään niin rankkoja, että yli kuusikymppinen matkaseuralainen jaksaa semmoisen kävellä.
Innsbruckin hoodeilla olevia vaelluksia voi checkata vaikka tästä linkistä: Best Hikes l Greatest Hiking Trails l 10Adventures

Tuolta löytyy mukavia patikoita muuallekin Itävaltaan ja maailmalle. Suosittelen vielä vaelluskartan hommaamista jostain retkiliikkeestä.

Voin suositella myös (jälleen kerran) Ciceronen kustantamaa Innsbruckin aktiviteettiopasta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viikko vielä töitä ja sitten vaimon kanssa neljäks viikoks Espanjaan. Ollaan pitkin kevättä ja kesää kytätty sopivaa Airbnb - majoitusta, mutta sopivaa ei ole oikein löytyny. Joku vika on aina löytyny ja vaikka ei millään minibudjetilla ollakaan liikkeellä, niin helvetin kalliita vähänkään siistimmät kämpät ovat. Eihän siellä kämpässä käytännössä muuta tehdä kun nukuta ja suihkutella, mutta neljä viikkoa on kuitenkin sen verran pitkä aika, että ihan missään rotankolossakaan sitä ei viittis bunkata.

Nyt kuitenkin viime hetkillä ilmaantui jokerikortti. Vaimon entinen työkaveri, joka viettää sairaseläkepäiviään Aurinkorannikolla, kuuli murheistamme. Hänellä on joku tuttava pariskunta, joka vuokraa keskeisellä paikalla sijaitsevaa kaksiotaan hyvin maltilliseen hintaan verrattuna markkinahintoihin. Kerrostalokaksio ihan keskustassa, taloyhtiössä kaksi uima-allasta ja kuukauden vuokra puolet siitä, mitä oltiin budjetoitu. Vähän tietty hirvittää, kun ei olla ensimmäistäkään kuvaa kämpästä nähty ja pitää luottaa vaimon työkaverin sanaan. Hän on siellä käynyt ja vakuutti sen olevan siisti. Siisteys on tietty katsojan silmissä ja tää Merjakin on tosi mukava ihminen, mutta hieman boheemiluonne, jolle kaikki ei oo aina niin nokonuukaa. Varaus on vielä viimistä varmistusta vailla, mutta mitään suurempaa estettä sille ei pitäis olla.

Katotaan, millaseen asuntoon päädytään, jos toi kuvio toteutuu. Vaimon kanssa funtsittiin jo sitäkin, ett jos on ihan hirvee luukku, niin voidaan majoitusbudjetista säästyneillä rahoilla asua pari viimeistä viikkoa hotellissa tai Airbnb:ssa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tuota sivua olen jo vähän silmäillytkin. Monista reiteistä sanotaan, että kesäkuusta eteenpäin ovat tehtävissä. Onkohan tuo miten paikkansa pitävä? Olisikohan siellä kuitenkin esimerkiksi toukokuun jälkimmäisellä puoliskolla lumet jo kerenneet sulamaan?
Vuodet eivät ole veljiä keskenään, mutta Innsbruck on sen verran alhaalla, että voisi kuvitella suurimman osan lumista jo sulaneen ainakin niillä reiteillä, jotka pysyvät puurajan alapuolella.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lähinnä kai tuolla suojataan matkustajia persaukisklta matkanjärjestäjiltä. Kyllä tuhkapilvien aikaan omatoimimatkailijat pääsivät koneen kyytiin ihan hetimiten kun taivas taas aukeni.

Tuhkapilven aikaan valmismatkalla olijat nauttivat olostaan hyvässä hotellissa matkanjärjestäjän piikkiin, joka järkkäsi koko ajan paluulentoa koko porukalle. Omatoimimatkailijat joutuivat hankkimaan itse majoituksen sieltä mistä saivat, iso osa päivysti lentokentällä päiväkausia kytäten jotain reittiä mitä pääsisi kotiin.

En ole itsekään mikään pakettimatkailija, mutta toisinaan siinä on ihan oikeata hyötyä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuhkapilven aikaan valmismatkalla olijat nauttivat olostaan hyvässä hotellissa matkanjärjestäjän piikkiin, joka järkkäsi koko ajan paluulentoa koko porukalle. Omatoimimatkailijat joutuivat hankkimaan itse majoituksen sieltä mistä saivat, iso osa päivysti lentokentällä päiväkausia kytäten jotain reittiä mitä pääsisi kotiin.

En ole itsekään mikään pakettimatkailija, mutta toisinaan siinä on ihan oikeata hyötyä.

Toki näissä varmaan sitten matkavakuutuksillakin voi olla merkitystä,onneksi ei ole tarvinnut koskaan testata.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Hoi

Onko täällä porukalla kokemuksia Karibian risteilystä? Kovasti alkoi tässä puolison kanssa kuumottaa idea Karibian risteilystä. Onko kokemuksia näistä risteilystä?


Tuommoinen sivusto tuli vastaan ja sitä tullut nyt kahlatttua läpi

Satuitteko varaamaan?
Hoi

Onko täällä porukalla kokemuksia Karibian risteilystä? Kovasti alkoi tässä puolison kanssa kuumottaa idea Karibian risteilystä. Onko kokemuksia näistä risteilystä?


Tuommoinen sivusto tuli vastaan ja sitä tullut nyt kahlatttua läpi

Satuitteko varaamaan risteilyä?

Meillä tarkoituksena nyt saada varattua tammi-helmikuun vaihteeseen ja niin paljon vaihtoehtoja, että jopa ahdistaa :D
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Satuitteko varaamaan?


Satuitteko varaamaan risteilyä?

Meillä tarkoituksena nyt saada varattua tammi-helmikuun vaihteeseen ja niin paljon vaihtoehtoja, että jopa ahdistaa :D
Meillä on vielä pari vaihtoehtoa auki. Pitää nyt viimeistään syyskuussa tehdä päätös että onko se laivalle vai thaikkuihin 2viikoksi
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä tarkoituksena nyt saada varattua tammi-helmikuun vaihteeseen ja niin paljon vaihtoehtoja, että jopa ahdistaa :D
Itse varannut muutaman kerran suoraan Royal Caribbeanilta. Ensin olen liittynyt jäseneksi ja sitten varannut. Olen varannut vain risteilyn ja sitten kytännyt tarjouksia esim juoma- ja nettipaketeista. Black fridaynä yleensä saanut nuo jopa puoleen hintaan.

Jos taas on todella joustavat matkapäivät, niin olen kuullut, että paikanpäältä saattaa saada todella hyviä last minute diilejä
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tarkoitus olisi taas pitkästä aikaa tehdä kunnon Euroopan turnee ensi kesänä, osin tuttuihin ja osin uusiin paikkoihin.

20.-25.6. München
25.-27.6. Colmar
27.-29.6. (Todennäköisesti) Ecrinesin kansallispuisto
29.6-5.7. Marseille
5.-8.7. Lyon
8.-10.7. Troyes
10.-15.7. Pariisi
15.-??? --> Helsinki


Loppureissu vielä suunnittelematta. Saksasta ostan siis auton ja sieltä 30 päivän kilvillä liikenteeseen. Vinkkejä otetaan vastaan! Kuuluisin alppireitti järkevällä sijainnilla noilla main on Route des Grandes Alpes, mutta en ole vielä katsonut mahdollistavatko muut suunnitelmat sen ajamisen.

Tämä toteutui melkein tällaisenaan, joskin tuo kansallispuisto vaihtui mainitsemani Route des Grandes Alpesin ajelemiseen. Tuonne sijoittuikin reissun ehkä huippuhetki. Maisemathan olivat yleensäkin ottaen upeita, mutta eräs auringonlaskua lähellä ollut huiputus pilven läpi vuoren huipulle ja näköala pilvien täyttämään valtavaan vuorilaaksoon varmasti jää mieleen loppuelämäksi. Jos autoreissuja harrastaa, Alpeilla kannattaa käydä usein.

Opettavainen ja hieno reissu tuo oli kaikin puolin ja syvensi käsitystä Ranskasta yllättävänkin paljon, toki ottaen huomioon, että kolme viikkoa ei ole mikään pitkä aika. Alsacen, Rhône-Alpesin, Provencen (ja Marseillen ihan omana todellisuutenaan), Champagnen ja Pariisin kombo oli sellainen, että välillä oli vaikea uskoa olevansa koko ajan saman valtion sisällä, vaikka ympärillä puhuttu kieli pysyikin ennallaan. Luokkayhteiskunta, köyhyys, vauraus, jossain määrin epäkäytännöllisyys ja toisaalta funktionaalisuus, toisistaan poikkeavat luonnon ympäristöt ja paikallisten nurkkapatrioottisuus saivat välillä pään pyörälle.

Näinhän sitä tietysti toivoisikin, että matkustaminen tarjoaisi sekä kauneutta että pohdittavaa ja lisäisi ymmärrystä eri alueista ja niiden kulttuureista. Ranska osoittautui vielä monimutkaisemmaksi paikaksi kuin osasin ajatella. Aiemmin olen siis viettänyt maassa aikaa vain Lyonissa ja Pariisissa. Etenkin Marseillea voin lämpimästi suositella kaikille, jotka eivät siellä ole vielä käyneet, mutta kokemusta eurooppalaisten kaupunkien kiertämisestä löytyy.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko Krakovan osalta jotain suosituksia näkemisten/tekemisten/ravintoloiden osalta?

Lennän kaverin häihin ja pyörin yhden päivän/illan yksinään kaupungilla.

Kentältä pääsee keskustaan kaiketi junalla helposti.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Onko Krakovan osalta jotain suosituksia näkemisten/tekemisten/ravintoloiden osalta?

Yhdelle päivälle en suunnittelisi mitään sen erikoisempaa kuin vanhan kaupungin ja Kazimierzin haltuun ottamista. Illan hämärtyessä kannattaa kiertää Planty-puistoa, joka on 1800-luvulla puistoksi muutettu vallihauta ja se reunustaa kaupungin vanhinta osaa ympäri asti. Jos jossain museossa haluaa piipahtaa, niin esim. Schindlerin tehdas on helposti saavutettavissa keskustasta käsin ja samoin tietysti Wawelin linna.

Restauracja Pod Baranem on yksi omista ravintolasuosikeistani Krakovassa, mutta kaupunkihan on täynnä halpaa ja hyvää ruokaa. Ja mikäli olut maistuu, Krakovasta löytyy myös erinomaisella valikoimalla varustettuja pubeja, joista saa sekä trendi- että traditionaalisia oluita. Puolan perinteisiin kuuluvat esimerkiksi todella maukkaat vahvat portterit, mutta olutskene on muutenkin Euroopan laajimpia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös