Matkakohteenne

  • 2 445 512
  • 14 516

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Bergamoonhan Ryanair kuljettaa Lappeenrannasta, helposti pääsee Milanoon yms. junalla Bergamostakin.

Joskus aikanaan katsoin tuota, niin lento oli niin myöhään perillä (joskus 23.45) että julkisilla ei enää päässyt Milanoon. Vaihtoehdot olivat yö Bergamossa tai taksi 150e. Joku saattaisi tietysti vuokrata oman autonkin.

En ole katsonut ovatko nuo lentoajat muuttuneet paremmiksi, tuo oli jotain vuosia sitten
 

Lavis

Jäsen
Onko kokemuksia matkailusta Itävaltaan kesäkuussa? Jollei oteta mukaan Wieniä, niin mitä koettavaa ja nähtävää? Onko alppikaupungeissa mitään? Autolla liikenteessä, ns. road trip -henkinen meno ympäri Eurooppaa. Muutama yli 30-vuotias kaveri matkassa. Mietitty skipataanko Itävalta suosiolla vaiko ei.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Lomailen rouvan kanssa parhaillaan Rodoksella. Maskin käyttä Finnairin koneessa, tullessa Rodoksen kentällä ja sisätiloissa kaupat, hotellit jne. Ravintoiloissa ovat luovempia asian suhteen, terassi on paikoitellen ns luova käsite maskin käytön suhteen. Malliin " olethan terassilla" ja kumminkin sisätiloissa katto pään päällä....
Jos joku USAssa matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla, lentokoneet jne, maskin käyttö ei ole enää pakollista. CDC:n piti jatkaa maskipakkoa jonnekin toukokuulla, mutta joku liittovaltion tuomari eväsi kiellon. Tämä siis koskee lentokenttiäkin, mutta vielä ainakin näyttää siltä että kukaan ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Viikonloppuna tulee testin paikka, lento Orlando-Austin, Texas.

JOL
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Eipä tullut tuota Bergamo optiota mietittyäkään. Pitääkin katsoa lennot tuonne. Sinällään matkakohteelle ei nyt suurta väliä, kunhan ei Tallinnaan, saatikka Kokemäelle.

Edit. Näemmä 20.5- 27.5, joka osuu omaan lomaan olisi kahdelta menopaluu Lappeesta halvimmillaan 98e. Kuulostellaan, mitä mme. On mieltä tästä.
Itselläni ollut työkaverina nelisen vuotta Pohjois Italiasta kotoisin oleva kaveri. Laittoi viestiä, että missään nimessä ei kannata mennä Milanoon, vaan vuokra auto alle ja Veneziaan ja Bolognaan käymään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko kokemuksia matkailusta Itävaltaan kesäkuussa? Jollei oteta mukaan Wieniä, niin mitä koettavaa ja nähtävää? Onko alppikaupungeissa mitään? Autolla liikenteessä, ns. road trip -henkinen meno ympäri Eurooppaa. Muutama yli 30-vuotias kaveri matkassa. Mietitty skipataanko Itävalta suosiolla vaiko ei.
Häh, siis koettavaa ja nähtävää Wienin ulkopuolella? Alpit. Riippuu tietysti, jos tarkoitus on kännätä koko reissu niin siihen vuoristotiet ei ole se paras vaihtoehto. Mutta muutoin juu, keksisin kyllä nähtävää jokuseksi päiväksi tuolta ihan vain ajelemalla ympäriinsä. Pikkupaikat on parhaita.

Edit. Lähti puolikkaana viestinä.

Itselläni ollut työkaverina nelisen vuotta Pohjois Italiasta kotoisin oleva kaveri. Laittoi viestiä, että missään nimessä ei kannata mennä Milanoon, vaan vuokra auto alle ja Veneziaan ja Bolognaan käymään.
Venetsiaan pääset lentämällä suoraan Helsingistä. Jos Lappeenranta on must ja sieltä Bergamo, niin Alpit ja Järviseutu olisi kova. Toki jos on oltava kaupunkiloma niin onhan noita kohteita.
 
Viimeksi muokattu:

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Venetsiaan pääset lentämällä suoraan Helsingistä. Jos Lappeenranta on must ja sieltä Bergamo, niin Alpit ja Järviseutu olisi kova. Toki jos on oltava kaupunkiloma niin onhan noita kohteita.
Itse kun asun tässä kivenheittämän päässä Lappeen lentokentästä, niin olisi kiva välillä käyttääkin tuota.

Kaupunkilomakaan ei ole must. Venetsia kyllä nyt alkoi kiinnostelemaan kovin. Parin tunnin ajomatka mapsin mukaan näemmä. Pari yötä Venetsiassa ja loput jossain eri maaseutukohteissa viinitiloilla?? Tälläistä hieman makustelen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kaupunkilomakaan ei ole must. Venetsia kyllä nyt alkoi kiinnostelemaan kovin.

Onkohan tuo vielä yhtä halpa paikka kuin joskus 15v sitten? Kahvikupinkin sai just alle kympillä, olutta viitsinyt kysyäkään *hymiö*
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse kun asun tässä kivenheittämän päässä Lappeen lentokentästä, niin olisi kiva välillä käyttääkin tuota.

Kaupunkilomakaan ei ole must. Venetsia kyllä nyt alkoi kiinnostelemaan kovin. Parin tunnin ajomatka mapsin mukaan näemmä. Pari yötä Venetsiassa ja loput jossain eri maaseutukohteissa viinitiloilla?? Tälläistä hieman makustelen.
Venetsiasta itselläni ei ole itselläni vielä kokemusta, parin viikon päästä on. Oma mielikuvani siitä on varsin ankea turistirysä, joka oli ennen koronaa suurinpiirtein halkeamaisillaan liitoksistaan isojen risteilijöiden syytäessä päivävieraita satamaan. Mutta tietysti klassinen matkakohde ja nähtävyys, joten mekin ollaan tuolla se yksi yö paluulentoa vasten ja kuitataan nähdyksi. En varsinaisesti odota suuria, mutta annan yllättää. Olisihan tuolla varmasti nähtävää turistialueen ulkopuolella, kuten kaikissa kaupungeissa, mutta jää nyt tuonnemmaksi. Suuntaamme Sloveniaan.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Venetsia on kyllä karmea paikka ainakin keskikesällä, kun päiväreissu tuonne tehtiin. Aivan täyteen ammuttu aasialaisia ahtaille kaduille ja joka asiasta rahastetaan ylihintaa. Pahin virhe on mennä Markuksen torin paraatipaikalla olevaan kahvilaan ja maksaa kaksikymppiä kahvikupista. Vähän etäämmällä on kohtuullisia ravintolahintoja.

Pitäähän se kerran elämässä nähdä, mutta noin neljä tuntia riittää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitäähän se kerran elämässä nähdä, mutta noin neljä tuntia riittää.

Mitä olen tuttavien puheista muodostanut käsitystä, niin itselläni on vähän sellainen fiilis, että Venetsiaa ei välttämättä tarvitse nähdä kertaakaan elämän aikana, vaan aina keksii jonkun houkuttelevamman kohteen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Itse kun asun tässä kivenheittämän päässä Lappeen lentokentästä, niin olisi kiva välillä käyttääkin tuota.

Kaupunkilomakaan ei ole must. Venetsia kyllä nyt alkoi kiinnostelemaan kovin. Parin tunnin ajomatka mapsin mukaan näemmä. Pari yötä Venetsiassa ja loput jossain eri maaseutukohteissa viinitiloilla?? Tälläistä hieman makustelen.
Venetsia on varmaan parhaimmillaan näin keväällä ja onhan kanavissa ja vanhoissa taloissa niiden laitamilla oma viehätyksensä. Kävisin lisäksi ainakin Buranon saarella, jossa rakennuskanta on sangen värikästä. Bergamosta näyttää olevan aika lyhyt matka järville Iseo ja Garda. Italian järvimaisemat ovat ainakin minun silmissäni hyvin kauniita. Bergamon ja Venetsian matkan varrella on Verona, jossa piipahtaisin ajan salliessa myös.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Noin 3-4 päivän kaupunkiloma Eurooppaan (ke/to-su) Kesäkuun alussa . Mihin lähtisitte kun seurana on avovaimo? Minä joudun maksamaan koko paskan (kun saatana menin lupaamaan) eli ei mitään miljoonien reissuja. Budapestiä, Pariisia ja Kööpenhaminaa olen tässä mielessäni pyöritellyt.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viikko ennen pääsiäistä tuli oltua 4 päivää Saksassa ja yksi näistä vietettiin Berliinissä. Koneessa (Finnair) tosiaan maskia pidettiin ja Saksassa FFP2 piti olla julkisissa kulkuneuvoissa. Hyvin ehti 8 tunnin aikana kiertämään Brandenburgin, Chekpoint Charlien, kauppahallintyyppisen Markethallin ja lopuksi jonotettiin tunti sateessa Mustafan kepabia, :-) Nojoo olihan se hyvä mutta en toista kertaa ainakaan sateessa jonottaisi.

Junalla sitten sunnattiin Braunschweigiin kaverin luo ja mietittiin miten tuo 1,5h saatasiin kulutettua mukavammin. Otettiin 1-luokan liput välipöydällä ja siinä vedettiin kaljaa ilman maskeja niin ei tuntunut konduktööriä tuo haittaavan yhtään. Koronapassia ei kysytty muualla kun takaisintullessa Helsinki-Vantaalla, itse henkilöpassiakaan ei kysytty lähdettäessä missään ja Saksan päässäkin vain, kun Berliinistä lähdettiin takaisin koneeseen nousun yhteydessä. Kaksi viikkoa ennen matkaa oli baarit vapautettu raojoituksista ja se kyllä näkyi, hyvin oli porukkaa eikä maskeja näkynyt.

Italiasta muuten sen verran, että Bargamoon lensin itse aikanaan Ryanairilla ja sieltä tehtiin ajokierros Gardajärvi-Venetsia-Rimini-San Marino-Firenze-Pisa-Parma-Garda-Bergamo. Aika lailla näihin aikoihin oltiin liikkeellä ja Ventetsissa riitti 3 tuntia, ihan hanurista koko mesta, onneksi ei ollut majoituksia varattu, niin jatkettiin sitten Riminin lähelle yöksi. Gardajärveen ihastuin tuolla reissulla ja siellä+Comolla on tunnut käytyä pari kertaa tuon jälkeenkin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Noin 3-4 päivän kaupunkiloma Eurooppaan (ke/to-su) Kesäkuun alussa . Mihin lähtisitte kun seurana on avovaimo? Minä joudun maksamaan koko paskan (kun saatana menin lupaamaan) eli ei mitään miljoonien reissuja. Budapestiä, Pariisia ja Kööpenhaminaa olen tässä mielessäni pyöritellyt.

Mites Rooma tai sitten tosiaan tuonne Garda/Como alueelle. Lento Milanoon ja sieltä auto alle.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
@Malmi Mä lähtisin kohtuuhintaiselle Eurooppa-lomalle Prahaan. Mun suosikkikaupunkini Keski-Euroopassa; mukava hintataso, hyvää olutta, paljon kivaa nähtävää ja mukavia majoituksiakin löytyy. Lentokentältä pääsee helposti dösällä+ metrolla keskustaan ja julkinen liikenne on hyvä. Touko-kesäkuussa Praha on ihan parhaimmillaan.

Prahasta pääsee mukavasti junalla myös lähikaupunkeihin eikä tarvitse huolehtia vuokra-autosta.

Jos kustannuksia ajattelet, niin ainakin Köpis on kallis ja tod näk Pariisikin (en ole ollut vuosiin).
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Ei tosiaan Venetsiasta paljoa kehuja ole omiin korviinkaan kantautunut. Itsekin voisi siellä pyörähtää joskus vaikka päivän, mutta en sinne varta vasten lähtisi.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Noin 3-4 päivän kaupunkiloma Eurooppaan (ke/to-su) Kesäkuun alussa . Mihin lähtisitte kun seurana on avovaimo? Minä joudun maksamaan koko paskan (kun saatana menin lupaamaan) eli ei mitään miljoonien reissuja. Budapestiä, Pariisia ja Kööpenhaminaa olen tässä mielessäni pyöritellyt.

Pariskuntalomakohteena Rooma on hyvä. Pystyy toteuttamaan kohtuuhintaan, löytyy kulttuuria, historiaa, ruokaa ja juomaa. Toimii myös ihan vain käyskentelymeiningillä, aina löytyy nurkan takaa joku hieno/vanha/historiallinen paikka.

@Alamummo n mainitsema Praha on myös erinomainen käyskentelykaupunki. Raffimpi kuin Rooma, selvästi halvempi ja juomapaikoissa viini vaihtuu olueen.

Heitän vielä yhdeksi vaihtoehdoksi Krakovan. Hintataso Prahan tasolla tai vähän alle, kivasti historiaa ja nähtävää muutamaksi päivää. Ruoka ja juoma hyvin edullista. Jos haluaa vielä hipsteri upgraden, niin ottaa suoraan junan Wroclawiin ja hiippailee siellä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei tosiaan Venetsiasta paljoa kehuja ole omiin korviinkaan kantautunut. Itsekin voisi siellä pyörähtää joskus vaikka päivän, mutta en sinne varta vasten lähtisi.

Ihan hieno paikka se on, ei siinä mitään. Itse tykkäsin kyllä. Ihan jotain muuta kuin ankea Milano, joka on matkakohteena yhtä seksikäs kuin joku Frankfurt. Ainut ongelma on ne turistimassat. Ihastelin korona-aikaan kun sieltä tuli uutiskuvaa tyhjästä kaupungista, että nyt tuonne olisi hieno päästä. Oma suosikkini oli Buranon saari lauttamatkan päässä. Maaliskuun lopussa oli vielä ihan kohtuullinen turistimäärä, vaikka ihan tarpeeksi niitä oli silloinkin. Voi vaan kuvitella, mitä on parhaimman sesongin aikana.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Noin 3-4 päivän kaupunkiloma Eurooppaan (ke/to-su) Kesäkuun alussa . Mihin lähtisitte kun seurana on avovaimo? Minä joudun maksamaan koko paskan (kun saatana menin lupaamaan) eli ei mitään miljoonien reissuja. Budapestiä, Pariisia ja Kööpenhaminaa olen tässä mielessäni pyöritellyt.
Halvimmalla pääsee Budapestissa ja nähtävää on varmasti tuolle ajalle.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Ihan hieno paikka se on, ei siinä mitään. Itse tykkäsin kyllä. Ihan jotain muuta kuin ankea Milano, joka on matkakohteena yhtä seksikäs kuin joku Frankfurt. Ainut ongelma on ne turistimassat. Ihastelin korona-aikaan kun sieltä tuli uutiskuvaa tyhjästä kaupungista, että nyt tuonne olisi hieno päästä. Oma suosikkini oli Buranon saari lauttamatkan päässä. Maaliskuun lopussa oli vielä ihan kohtuullinen turistimäärä, vaikka ihan tarpeeksi niitä oli silloinkin. Voi vaan kuvitella, mitä on parhaimman sesongin aikana.
Milanossahan ei olekaan muuta kuin Monzan rata ja se iso kirkko. Eli Formuloita katsomaan sinne ja sitten katsomaan kirkkoa, muuta siellä ei olekaan. Monzakaan ei taida virallisesti Milanoa olla, mutta tarpeeksi siinä vieressä.
 

Sandersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Porin Ässät
Pari-kolme vuotta sitten tuli veljen kanssa käytyä kiertämässä Italiaa, ja siinä tuli sitten muutamakin kohde koluttua läpi. Yhdyn enemmistön kommentteihin Venetsiasta: ei oikeastaan tarjonnut mitään muuta kuin kuitteja. Yleensä noita ruokailuja ei kannata hoitaa ihan ytimessä, mutta Venetsiassa tämä ainakin piti erityisesti kutinsa. Tuoreelta ei maistunut mikään, ja muuten maan edulliseen hintatasoon verrattuna täällä maksoi tuplaa. Mutta onhan se toki myönnettävä, että enemmän pariskuntien matkakohde, ei osuttu kohderyhmään.

Venetsian naapurista on sitten taas omasta mielestäni helppo suositella Veronaa. Siellä hujahti vähän ylimääräisiäkin päiviä, kun tuli kierreltyä viinitiloja ja nautittua maaseutumeiningistä. Etäisyydet ovat kaupungissa lyhyitä, joten maisemaan tutustuu jo ihan vaan hortoilemalla aika hyvin. Ja Gardajärvelle ei ole tosiaan pitkä matka.

Ehkä suurimman vaikutuksen Rooman lisäksi jätti Cinque Terre, joka on vuoristomaisemien keskellä sijaitseva viiden pikkukylän kokonaisuus. Suosittelen ehdottomasti ainakin luonto- ja aktiivimatkailijoille. Toukokuussa ei ainakaan ollut vielä mikään hirveän kova ryysis.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Milanossahan ei olekaan muuta kuin Monzan rata ja se iso kirkko. Eli Formuloita katsomaan sinne ja sitten katsomaan kirkkoa, muuta siellä ei olekaan. Monzakaan ei taida virallisesti Milanoa olla, mutta tarpeeksi siinä vieressä.

Joskus on kyllä vaikea uskoa lukemaansa. Milano on Italian toiseksi suurin ja kaikkein vaurain kaupunki, jonka historia on kirjaimellisesti monituhatvuotinen. Kyseessä on yksi maailman neljästä muodin (ja oopperan!) keskuksesta, joka on tulvillaan vanhaa rakennuskantaa sekä niin vaihtoehtoista kuin fiinimpääkin yöelämää, tuhansia ravintoloita ja lähes rajattomasti tekemistä. Lisäksi se on lähellä Italian alppeja ja suuria järviä, joten siitä on helppo tehdä pistoretkiä todella kauniiseen luonnonympäristöön.

Muistan tämän oudon Milano-vihan jo ensimmäiseltä Pohjois-Italian reissultani muutaman vuoden takaa, jolloin suunnilleen ihmiset, jotka eivät olleet koskaan kaupunkia nähneetkään tiesivät kertoa, ettei sinne todellakaan kannata mennä. Milano on hieno kaupunki ja vaikka siitä puuttuu tietty Italialle tyypillinen homssuisuus ja leväperäisyys, saa vastineeksi esimerkiksi hyvin toimivat julkiset liikennevälineet.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Malmi Mä lähtisin kohtuuhintaiselle Eurooppa-lomalle Prahaan. Mun suosikkikaupunkini Keski-Euroopassa; mukava hintataso, hyvää olutta, paljon kivaa nähtävää ja mukavia majoituksiakin löytyy. Lentokentältä pääsee helposti dösällä+ metrolla keskustaan ja julkinen liikenne on hyvä. Touko-kesäkuussa Praha on ihan parhaimmillaan.

Prahasta pääsee mukavasti junalla myös lähikaupunkeihin eikä tarvitse huolehtia vuokra-autosta.

Jos kustannuksia ajattelet, niin ainakin Köpis on kallis ja tod näk Pariisikin (en ole ollut vuosiin).

Praha on tosiaan hyvä vaihtoehto. Olen itse ollut siellä neljästi, joista kolme ensimmäistä kertaa olivat vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen puolivälissä. Neljäs kerta oli sitten hieman ennen pandemiaa. Ehkä aika oli kullannut muistot tai sitten kaupunki oli vuosien saatossa käyneiden suurten turistimassojensa vuoksi kadottanut osan hohdostaan, mutta aiemmin huikea kaupunki oli muuttunut vain ”hyväksi”.

Gdansk on nykyisellään noussut korkealle listoillani, jos pitäisi Keski-Euroopasta valita suosikkipaikkaa. Vilna oli myös noin 15 vuotta sitten huikea mesta, mutta nykypäivän ”kunto” on arvoitus.

Tämä siis myös nimimerkille @Malmi vastauksena.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Milanossahan ei olekaan muuta kuin Monzan rata ja se iso kirkko. Eli Formuloita katsomaan sinne ja sitten katsomaan kirkkoa, muuta siellä ei olekaan. Monzakaan ei taida virallisesti Milanoa olla, mutta tarpeeksi siinä vieressä.

Joskus on kyllä vaikea uskoa lukemaansa. Milano on Italian toiseksi suurin ja kaikkein vaurain kaupunki, jonka historia on kirjaimellisesti monituhatvuotinen. Kyseessä on yksi maailman neljästä muodin (ja oopperan!) keskuksesta, joka on tulvillaan vanhaa rakennuskantaa sekä niin vaihtoehtoista kuin fiinimpääkin yöelämää, tuhansia ravintoloita ja lähes rajattomasti tekemistä. Lisäksi se on lähellä Italian alppeja ja suuria järviä, joten siitä on helppo tehdä pistoretkiä todella kauniiseen luonnonympäristöön.

Muistan tämän oudon Milano-vihan jo ensimmäiseltä Pohjois-Italian reissultani muutaman vuoden takaa, jolloin suunnilleen ihmiset, jotka eivät olleet koskaan kaupunkia nähneetkään tiesivät kertoa, ettei sinne todellakaan kannata mennä. Milano on hieno kaupunki ja vaikka siitä puuttuu tietty Italialle tyypillinen homssuisuus ja leväperäisyys, saa vastineeksi esimerkiksi hyvin toimivat julkiset liikennevälineet.
Milanoa kieltämättä dissataan surutta matkakohteena ja osittain ymmärrän tämän. Kyllähän kaupunki voi tuntua etäiseltä ja pinnalliselta ilman mitään erityisempää nähtävää, jos kaupungissa käy piipahtamassa. Ei varmasti vedä vertoja vaikka Roomaan nähtävyyksien määrässä.

Mutta. Itse aikoinaan muutaman kuukauden kaupungissa asuneena tykästyin kyllä paikkaan. Duomo on tietysti hieno, mutta lisäksi esim. ihan vieressä oleva Galleria Vittorio Emanuele, Naviglin kanava-alue, San Siron / Giuseppe Meazzan futismatsit, Castello Sforzescon linnoitus, ravintolat, erilaiset kirpputorit, messut ja musiikkitapahtumat, konsertit, ooppera, muoti jne. Kyllä tuolla siis kaikkea on ja vaatii varmaan vaan hieman syvempää tutustumista, että saa kiinni paikan hienoudesta ja erilaisuudesta muuhun Italiaan verrattuna. Ei tämä siis itsellänikään Italian suosikkikohde ole, mutta ei kyllä kaiken dissauksen arvoinenkaan.

Edit. Niin ja julkinen liikenne tosiaan toimii hienosti!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös