Matkakohteenne

  • 2 483 078
  • 14 629

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Olen tässä itekin suunnittelemassa n. kuukauden Kambodzan matkaa joskus ensi syys/lokakuussa. Suunnillaan samanlainen matkasuunnitelma on eli Siem Reap, Phnom Phen ja Sihanoukville. Tarkoitus on lentää Bangokiin ja sieltä bussilla rajalle ja Poipetissa rajan yli. Onko tästä rajanylityksestä kokemuksia? Mitä nyt Lonely Planetista ja Tales of Asiasta lueskelin niin voi ilmeisesti olla aika kaaosmainen raja-asema. Mihin vuodenaikaan matkustit? Syyskuu on myös ajankohtana hieman alkanut mietityttämään, koska silloin taitaa olla sadekausi ja tiet voivat olla aika huonossa kuosissa.

Tulin itse Laosista Kambodzaan, joten Poipetista ei kokemuksia. Oon kuitenkin ymmärtänyt, että reitti BKK-Poipet on aikaa vievä ja saattaa siinä hermojakin koetella ja tie rajalta Siem Reapiin ilmeisesti aika järkky (erityisesti sadekaudella). Toinen vaihtoehto on lentää airasialla (20-40€) suoraan Phnom Penhiin ja tehdä sieltä iskut Siem Reapiin sekä Sihanoukvilleen. Ite toimisin näin. Toki pohjosesta rajan ylittämällä ja SR:stä alottamalla et tuu rundaa maata etelä-pohjois suunnassa "turhaan".

Olin itse kesäkuun, jolloin sadekausi on jo alkanut. Ainoastaan Siem Reapissa tuli sadetta ja nekin n. tunnin pituisina rajuina ukkoskuuroina alkaen aina 14-15, silloin kun alkoivat. Phnom Penhissä ja Sihanoukvillessa oli ihan luxus kelit, pelkkää aurinkoo (eli keskipäivisin aivan saatanan kuuma).
Frendi palas viel loka-marraskuussa ja sillonkin kai välil sateli ja oli viileempää, jopa alle 30 päivisin. Oli ollut todella hienoa aikaa.
Pääasiassa vettä tulee sadekaudella juuri iltapäivisin rajuina kuuroina, muuten on pääosin aurinkoista tai puolipilvistä. En missään nimessä jättäisi reissua ajankohdan takia väliin! Off seasonilla on vielä vähemmän jengiä liikenteessä ja hinnat matalammat. Suurin haittapuoli on tosiaan teiden kunto, mutta mikäli liikut vain akselilla PP-SR & PP-S-ville niin ei tuostakaan tarvitse välittää. Molemmat välit ovat päällystettyä, paikallisten kriteerein erittäin hyväkuntoista tietä.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkista vielä että pelaako Devils kotipelejä tuolloin.

Eipä ole devilsilläkään kotipeliä tohon matkan aikaan. Ois pitänyt melkeen valita matkapäivät vasta kun olisi katsonut otteluohjelmaa =), kun tuskin tulee enään uudestaan tuonne mentyä.
 
Huhtikuussa lähtö edessä näillä näkymin Goalle. Onko kokemuksia? Itsellä hieman negatiivisia ennakkokäsityksiä mutta pitäähän se itse kokea ennen ku voi lopullisen tuomion antaa. Hotellisuosituksia myös kiitos?

Sit olis toukokuun 24. lähtö Roland Garrosiin, tulossa a-luokan reissu poikaporukalla !
 

D - fence

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, kiekkoon osuva pakki, hampaaton kanadalaine
Costa del sol

No niin palstaveljet ja -siskot. Lennot varattu Malagaan kesäksi, mutta mikähän olisi paras kolmesta Torre, Benalmadena vai Fuengirola kolmelapsiselle (6,7,13)perheelle? Itse olen vähän Benalmadenaan kallellaan, mutta vinkkejä ja mielipiteitä kuuntelisin mielellään lisää..
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Keskiviikkona aamulla pitäisi lähteä viikoksi Egyptiin Sharm El Sheikhiin näitä pakkasia pakoon. Jollakin palstalaisella on varmaan kokemuksia kyseisestä maasta niin voisi kertoa täällä niistä. Lämpöä siellä ilmeisesti tasaisesti ainakin pitäisi piisata.

Myöhässä olen,mutta kuitenkin:

Itse olen käynyt Sharmissa pari kertaa ja olen tykännyt.Ehkä kuitenkin vaan pelkästään Punaisen Meren takia,koska itse tykkään snorklailla ja sukeltaa.Mutta yhteensä Egyptin reissuja on takana 4,niin voin kehua myös kulttuuria.Väittäsin,että ainutlaatuista koko maailmassa.

Paljon tuntuun ihmiset pelottelevan "turistiripulilla" eli Faaraon kirouksella.Itse oon säilynyt pahimmalta,mutta aina vähän kuitenkin pakki on "noileena".Mutta huolellinen käsihygienia varmasti auttaa.Egyptin raha on oikeesti "paskasta" joten aina rahan käytön jälkeen handut puhtaiksi,auttaa kummasti!

Mutta itse tykkään kovasti maasta,lieneekö syy kirkkaissa vesissä..?

Mikäli jotain syventävää tulee mieleen,niin yv:tä kehiin.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
No niin palstaveljet ja -siskot. Lennot varattu Malagaan kesäksi, mutta mikähän olisi paras kolmesta Torre, Benalmadena vai Fuengirola kolmelapsiselle (6,7,13)perheelle? Itse olen vähän Benalmadenaan kallellaan, mutta vinkkejä ja mielipiteitä kuuntelisin mielellään lisää..

Eipä taida olla kauheasti väliä mihin noista kolmesta menee. Torressa ehkä eniten brittejä joten sitä välttäisin itse. Torre ja Bena ovat kuitenkin kasvaneet täysin yhteen eli eroa ei juuri ole. Fuengirola on sitten näistä hieman erillään mutta ei missään nimessä kaukana.

Tärkeimpänä vinkkinä auton vuokraus. Näkee Andaluciaa ihan eri tavalla kuin että makaisi vain hotellin altaalla grillautumassa. Itse käytin viime kesänä Auriga Crown- vuokraamoa ja homma toimi hienosti ja halvalla (luokkaa 18€ päivä 200 kilsaa ajettu Seat Ibiza ilmastoinnilla). Sit kun on auto alla niin Malaga itsessään jäi aivan kesken vaikka käytiin siel kaksi kertaa. Kun ajaa Malagaan päin niin samalla kannattaa jatkaa viel hetki ja jaa Nerjaan joka tippukiviluolineen on tosi kiva paikka. Jonain päivänä kannattaa ajaa vuorille Rondaan, ihan hemmetin hieno pikkukaupunki, aivan upeat näköalat.

Rannikolla mieleen tulee ravintoloista Los Andaluces rantakadulla kalan ystäville, muutkin vastaavat ihan jees. Intialainen Rajdoot on aika kallis mutta ihan loistava, osoitetta en muista mut Googleoi.

Benan Sea world ja Fugen eläintarha ovat näkemisen arvoisia ehdottomasti. Niillä oli muistaakseni joku kytky et toisen lipulla pääsi toiseen halvemmalla tai jtn, kannattaa tsekata ennenkuin menee.

Tässä vähän alkuun, kysele lissää jos kiinnostaa joku asia. En ole asiantuntija mutta viime kesänä olin 3 viikkoa alueella ja nyt mennään taas. Ennakkokäsitykset karis ja sydän jäi sinne...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Wien-Bratislava akselilla

Niin, lieneekö kellään kokemuksia, näkemyksiä ja ohjeistusta siitä, kuinka päästä mahdollisimman sujuvasti Wienin lentokentältä Bratislavan keskustaan?

Nettistalkkeroinnin perusteella homman pitäisi olla suhteellisen selvää kauraa, eli Wienin lentokentältä pääsee mm. Eurolinesin bussilla suoraan Bratislavaan. Välimatkaahan ei ole kuin joku 60...70 kilometriä.

Suunnitteilla olisi nimittäin muutaman päivän kaupunkipläjäys Wien-Bratislava -akselille siten, että Bratislava olisi pääkohde.

Myös näkemykset ja kokemukset molemmista kaupungeista ovat tervetulleita.

Täältä tähän
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myös näkemykset ja kokemukset molemmista kaupungeista ovat tervetulleita.

Noh, minä käväisin viime kesänä pikaisesti molemmissa kaupungeissa. Bratislavaan saavuin junalla (Budapestista) joskus puolenpäivän aikoihin. Matkatavarat majapaikkaan, ja takaisin asemalle ostamaan lippua Wieniin, jossa vietin muutaman tunnin. Ja takaisin taas Bratislavaan, josta seuraavana iltana takaisin Budapestiin.

Pikainen liikehdintä siis, mutta jotain kuitenkin näki. Sanotaanko näin, että Bratislavan vanha kaupunki on oikein kiva, mutta hieman sekava niinkin pieneen kokoonsa nähden. Tunnelmallisempi se on ainakin, jos vertaa esimerkiksi Prahan vastaavaan. Olut ja ruoka on halpaa ja hyvää, kuten varmasti osasit jo ennakkoon arvaillakin.

Wienistä en taasen tykännyt kovinkaan paljoa. Tosin oma kokemukseni rajoittuukin vain metrolla kulkemiseen ja historiallisessa keskustassa pyörähtämiseen, joten kyseessä on vain ensivaikutelma. Vaikutelma citystä oli kuitenkin sellainen, että lukuunottamatta muutamia oikein hienoja keisarillisia rakennuksia, koko city oli kuitenkin melko tavanomainen. Mitään erityisempää hienoutta en siinä nähnyt. Ruokakin oli selvästi kalliimpaa, kuin Bratislavassa, mikä tietysti oli itsestäänselvyys. Oman osansa tuohon Wienin tunnelmaan toi tuon visiittini aikana pelatut jalkapallon EM-kilpailut ja samalle päivälle osunut Kroatian ja Turkin välinen ottelu. Kroaattifanien tunnelmointi Wienin kaduilla jäi hyvin mieleen. Asiallinen käytös mutta silti intohimoinen suhtautuminen omaan joukkueeseensa oli sellainen, mikä miellytti myös tällaista ei-niin-paljon-jalkapalloa-seuraavaa henkilöä.

edit: mainitaan vielä, että junaliikenne oli varsin halpaa. Meno-paluu kustansi näiden kahden kaupungin välillä alle 10€. Tämä oli tosin Bratislavan päädystä ostettuna. Wienin päädystä tämä maksaa kuulemma hitusen enemmän. Joka tapauksessa näiden kaupunkien välinen junaliikenne toimii oikein pätevästi ja junavuoroja kulki muistaakseni tunnin välein.

Täältä tähän

Täältä siihen.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Niin, lieneekö kellään kokemuksia, näkemyksiä ja ohjeistusta siitä, kuinka päästä mahdollisimman sujuvasti Wienin lentokentältä Bratislavan keskustaan?

Nettistalkkeroinnin perusteella homman pitäisi olla suhteellisen selvää kauraa, eli Wienin lentokentältä pääsee mm. Eurolinesin bussilla suoraan Bratislavaan. Välimatkaahan ei ole kuin joku 60...70 kilometriä.

Suunnitteilla olisi nimittäin muutaman päivän kaupunkipläjäys Wien-Bratislava -akselille siten, että Bratislava olisi pääkohde.

Myös näkemykset ja kokemukset molemmista kaupungeista ovat tervetulleita.

Täältä tähän

Omat kokemukseni ovat -90-luvulta, joten asiat ovat varmasti paljonkin muuttuneet, mutta vaihtaisin kuitenkin sen pääkohteen Wieniksi. Lätkän mm-kisareissuilla olen ollut siis kummassakin kylässä, pääasiana olivat siis pelit, mutta tulihan sitä muutenkin kuljettua.

Bratislava oli ainakin silloin, Tsekkoslovakian viimeisenä vuonna, keskimäärin saatana ruma kaupunki, jossa ei kauheasti nähtävää ollut, päivä siellä riittää hyvin. Wienissä ei kiekon ohella viikossa ehtinyt edes kaikkea haluamaansa näkemään.

Tuoreempia kokemuksia on varmasti muilla, mutta Bratislavasta poikkesin kisojen välipäivänä kantosiipialuksella Wienissä Tonavaa pitkin, jompi kumpi suunta tuolla reissulla kannataisi minun mielestäni kulkea noin, ihan hieno pätkä. Matka kesti muistaakseni nelisen tuntia. Silloin vielä tosin ylimääräistä extremeä tuli suhteellisen tiukoista rajatarkastuksista.

Wienissä taas kannattaa kulkea metrolla 4-5 asemaa sivulle keskustasta ja poiketa jossain paikallisessa lounasravintolassa vetämässä wieninleike tai gordon bleu. Aivan saatanan hyviä leikkeitä ja isoja. Ei jää nälkä. Ja ihan pilkkahintaan suomalaiselle, kuulemani mukaan vieläkin. Keskusta on sitten tosi kallis, sacherkakun pala voi maksaa äkkiä yli 20€.

Itselleni jäi Wienistä mieleen ihan yksin tehty aamuretki Wienerwaldiin. Eli ajelin paikallisliikenteen bussilla niin ylös kuin pääsi ja kävelin viiniviljelmien läpi alas metroasemalle kymmenisen kilometriä. Hieno toukokuinen kevätpäivä tosin oli kysessä.

t. hanu
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Keskiviikkona aamulla pitäisi lähteä viikoksi Egyptiin Sharm El Sheikhiin näitä pakkasia pakoon. Jollakin palstalaisella on varmaan kokemuksia kyseisestä maasta niin voisi kertoa täällä niistä. Lämpöä siellä ilmeisesti tasaisesti ainakin pitäisi piisata.

Itse suunnitellut matkaa samaan paikkaan tässä kevään aikana, joten kokemukset kiinnostaa. Mitä pitäisi huomioida ennen reissua jne? Viinaa sieltä kuitenkin ilmeisesti saa ostaa, ainakin passia vilauttamalla? Oliko paljon turisteja, entä millaista oli yöelämä? Mihin asti yökerhot auki jne?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, lieneekö kellään kokemuksia, näkemyksiä ja ohjeistusta siitä, kuinka päästä mahdollisimman sujuvasti Wienin lentokentältä Bratislavan keskustaan?
Neljä vuotta sitten tehtiin tuollainen reissu, Wienin lentokentältä bussilla Bratislavaan, josta sitten junalla takaisin Wieniin. Sujavaa oli. hanun kanssa samaa mieltä, että Bratislavassa ei moneksi päiväksi riitä näkemistä/kokemista, pari kokonaista päivää riittänee.
 

Cube

Jäsen
Suunnitteilla olisi nimittäin muutaman päivän kaupunkipläjäys Wien-Bratislava -akselille siten, että Bratislava olisi pääkohde.
Tee Wienistä pääkohde, jos siihen on varaa. Bratislava on pieni, eikä mielestäni mitenkään erikoinen. Hintataso oli toki ainakin aiemmin hyvä, mutta euro on saattanut muuttaa asiaa vähän. Wien on huomattavasti mukavampi kaupunki ja siellä on varmasti enemmän tekemistä. Kalliimpi se tietysti on, mutta ei mikään huikean kallis kuitenkaan.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Pääsiäisenä lähdetään rouvan kanssa 4 päiväksi Barcelonaan. Onko kellään kokemusta miten pääsiäinen vaikuttaa paikkojen aukioloihin tai muuhun? Espanja on kuitenkin kohtalaisen katolinen maa, mutta mites Katalonia.

Kaikki muutkin suositukset otetaan vastaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Me ollaan vaimoni kanssa varmaan todella vähään tyytyväisiä, kun viikonloppu meni oikein kivasti 20 000 asukkaan saksalaiskaupungissa. Kiinnostuksensa tietysti kullakin.

Wien-Bratislava kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta yhdistelmältä, jos yhteydet ovat noin hyvät. Pitänee tutkia mahdollisuuksia, kun meinasin jo Budapestin matkamessutarjoukseen langeta. Jonnekin olisi kuitenkin pakko päästä, kun ahdistaa oma pienituloisuus, alkava lama ja Suomi-lätkän huono juniorityö.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Wien-Bratislava kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta yhdistelmältä, jos yhteydet ovat noin hyvät. Pitänee tutkia mahdollisuuksia, kun meinasin jo Budapestin matkamessutarjoukseen langeta. Jonnekin olisi kuitenkin pakko päästä, kun ahdistaa oma pienituloisuus, alkava lama ja Suomi-lätkän huono juniorityö.

Noista kolmesta Budapest on minusta se kaikkein paras vaihtoehto. Tosin ne ovat myös helposti yhdistettävissä, jos tahtoo. Viime kesänä tein emännän kanssa reissun, jossa olimme ensin yön Budapestissa. Sitten yön Bratislavassa, josta tehtiin myös muutaman tunnin visiitti Wieniin. Tämän jälkeen olimme vielä pari yötä Budapestissa. Siirtymiset kaupungeista toisiin suoritettiin junalla. BUD-BRA-BUD kustansi yhteensä noin 15€ ja BRA-WIE-BRA vajaat 10€. Eli halpaa kuin saippua. Budapestin ja Bratislavan välinen matka kesti reilut 3h suuntaansa, mutta unkarilaiset junat olivat ihan mukavia.

Budapestissa olisi riittänyt näkemistä helposti kaikille viidelle päivälle, mutta meillä oli nimenomaan haluna tällainen pikainen mini-interrail, koska kumpikaan meistä ei ollut nähnyt aiemmin Bratislavaa ja Wieniä. Allekirjoittanut oli taasen omalla interrailillaan ollut muutamaa vuotta aiemmin Budapestissa muutaman päivän, joten se oli jo osaltaan tuttu kaupunki.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, päädyin sitten ottamaan kolme yötä Bratislavassa -tyyppisen pläjäyksen helmikuun puolivälin kieppeille.

Lennot ovat Air Austrianilla (Joku Tyrolian tosin lentää) Wieniin, josta sitten jollain passelilla menopelillä kohti bratislavalaista huokeaa keskustahotellia (Kyjev).

Eniten em. valintaa tukee mm. se, että ainakin eräästä espoolaisesta Akateemisesta kirjakaupasta löytyi tasan yksi (1) opas koskien Bratislavaa, jota sitäkin haettiin kissojen ja koirien kanssa. Em. opus löytyi lopulta ylähyllyltä kevyehkön pölyhunnun alta. Toinen em. paremman väen kirjakaupasta löytynyt kirja koski koko Slovakiaa. Wienistä sen sijaan löytyi opuksia joka kustantajalta, joten onhan moinen periferia nähtävä ihan omin silmin.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lennot ovat Air Austrianilla (Joku Tyrolian tosin lentää) Wieniin, josta sitten jollain passelilla menopelillä kohti bratislavalaista huokeaa keskustahotellia (Kyjev).

Veikkaisin, että Wienin kentältä lähtee ihan kätevästi bussejakin suoraan Bratislavaan. Voivat toki olla törkyhintaisia, mutta vaivattomia.

Tuo Kyjev taisi olla melkein oman majapaikkani vieressä, joten sijainti on ihan kohtuullinen. Vanhan kaupungin Zlaty Bazant -tuopit ovat lähettyvillä. Oman majapaikkani (Panenska-kadulla) lähettyviltä - olisikohan ollut Starometska, eli vanhan kaupungin halkova iso tie - löytyi paikallinen räkälä, jossa kalja maksoi 70senttiä/tuoppi. Kävin ihan piruuttani testaamassa senkin. Kokemus sekin.
 

Cube

Jäsen
Eniten em. valintaa tukee mm. se, että ainakin eräästä espoolaisesta Akateemisesta kirjakaupasta löytyi tasan yksi (1) opas koskien Bratislavaa. Toinen kirja koski koko Slovakiaa. Wienistä sen sijaan löytyi opuksia joka kustantajalta, joten onhan moinen periferia nähtävä ihan omin silmin.
Jos erilaisuus kiinnostaa, niin Tsekin Brno olisi kahden tunnin päässä Wienistä.
 
Slovakia

En ole käynyt Bratislavassa, mutta pari vuotta sitten olin ystävien luona Banska Bystricassa. BB on keski-Slovakiassa noin 85 tuhannen asukkaan kaupunki, joka on myös Ivan Majeskyn kotipaikka. Paikallinen mentaliteetti on tullut aika selväksi. Vuonna 93 aika harva Slovakki halusi erota Tsekkoslovakiasta. Mitään Suomi-Ruotsi tyyppisiä vääntöjä ei juuri noiden välillä saa aikaan. Melko tunteellista ja ystävällistä sakkia Tsekkeihin verrattuna.
Suomalaisuuttaan kannattaa mainostaa. Jarkon taklauksesta Jagriin muistuttaminen toi ainakin parit tuopit paikallisissa pivnicoissa. Lätkästä porukka tykkää muutekin turista.
Yleisesti oluet kannattaa tilata paikallisella kielellä. Hinta nimittäin oli monesti aivan toinen kuin vieresssä englanniksi tai saksaksi tilaavalla. Slovakia ei ole tunnettu oluistaan, mutta paikalliset tuottee vetävät vertoja Tsekkiversioille ja ovat paljon halvempia. Myös paikallista kuohuviiniä Sektiä kannattaa maistaa.
Slovakkien kansallisruoka on Halusky. Siinä on perunaa, pekonia ja jotain juustoa muistuttavaa ainetta, joka ei täytä EU:ssa elintarvikkeen kriteerejä.
Ihan kokeilemisen arvoinen ruoka. Myös paikallinen gulassi knöödeleillä oli monesti parempaa kuin Tsekissä tai Unkarissa.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Veikkaisin, että Wienin kentältä lähtee ihan kätevästi bussejakin suoraan Bratislavaan. Voivat toki olla törkyhintaisia, mutta vaivattomia.

Tuo Kyjev taisi olla melkein oman majapaikkani vieressä, joten sijainti on ihan kohtuullinen..

Niin, tuo Kyjev vaikuttaa ennakkotietojen perusteella mielenkiintoiselta, koska lähes kaikki tahot kehuvat paikan aamupalaa, sijaintia, sekä itä-blokkilaista tunnelmaa. Tai lähinnä, että hotelli on vieläkin lähes alkuperäisessä asussaan. Henkilökuntaa on kylläkin kehuttu länsieurooppalais-tyyppiseksi.

Suuntaa-antavan stalkkauksen perusteella ainakin Eurolinesin bussit ajelevat Wienin kentältä Bratislavaan, meno-paluuhinnat taisivat olla jotain parinkympin huiveilla, eli ihan kohtuullinen, jos vertaa Härmän hintoihin.

Täältä tähän
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse käväisin pari viikkoa sitten pikavisiitillä Baltian suunnalla. Täytyi keksiä emännälle joululahja, josta pitäisin itsekin. Tästä syystä Ryan Airin tarjousten innoittamana meno-paluu Riikaan. Riiassa olimme kuitenkin vain yhden yön, koska Vilna oli se pääkohde. Ei muuta kuin hyppy lauantai-aamusta Eurolines:n bussiin ja köröttelemään kohti eteläistä naapuria.

Vilna oli allekirjoittaneelle jo tuttu parin reissun ajalta, mutta nyt oli ensimmäisen talvisen visiitin vuoro. Olen aina pitänyt kaupungista, mutta pieni pelko oli silti perseessä siitä, että onko massaturismi jo päässyt pesiytymään tämän Baltian helmen kaduille. Kesällä 2007 tekemäni reissu kun antoi siitä viitteitä. Onneksi turistit loistivat melkein poissaolollaan ja eroa oli kuin yöllä ja päivällä verrattuna Riian örvellys-ärvellys-teinilaumojen täyttämiin katuihin.

Oluttuoppi-indeksillä verrattuna Vilna on kallistunut vajaassa kolmessa vuodessa jonkin verran. 2006 tuoppi irtosi keskustan ravintoloissa n.1.5€:lla. Nyt 2€ alkoi olla aika vakiohinta. Ruoka oli edelleen halpaa. Söimme esimerkiksi Vilnan vanhankaupungin keskustassa olleessa mukavan majatalomaisesti sisustetussa Cili Kaimas -ravintolassa ja kahden hengen ruoat (pääruoat + oluet) maksoivat yhteensä 14€.

Nähtävyyksistä tuli katsastettua pakolliset Gediminaas'n torni ja KGB-museo. Tuttuja kohteita, mutta silti mielenkiintoisia.

Loppukaneettina esitän hartaan toiveen siitä, että yksikään halpalentoyhtiö ei alkaisi lentää Vilnaan. Silloin nuo örveltävät turistilaumat voisivat kenties pysyä edes jollain tasolla poissa ja kaupunki onnistuisi säilyttämään tuota omaa viehättävyyttään. Tosin kesän 2007 kokemukset viittaavat siihen, että taitaa olla turha toivo. Annan siis vinkin: käykää tuolla ennen kuin massaturismi löytää tiensä sinne. Ja välttäkää kesäkuukausia. Näin saatte reissusta enemmän irti.

Tällä hetkellä on parikin reissua suunnitteilla. Alustavaa puhetta on ollut, että käväisisimme pääsiäisenä Ruotsissa Göteborgin kupeessa moikkaamassa siellä päin vaihdossa olevaa emännän kaveria. Ja ehkä kävisimme samalla reissulla katsastamassa Osloa. Kesälomallekin on pohdittu pariakin reissuvaihtoehtoa, ja valinta näistä riippuu oikeastaan emännän kyvystä pitää lomaa. Vaihtoehtoina on reilu viikko New York - Washington D.C. -akselilla tai sitten parin viikon mittainen Balkanin kiertely reitin ollessa jotain Istanbul - Sofia - Belgrad - Sarajevo - Split - Zagreb - Ljubljana - Venetsia. Saa nyt nähdä, mitä tapahtuu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
tai sitten parin viikon mittainen Balkanin kiertely reitin ollessa jotain Istanbul - Sofia - Belgrad - Sarajevo - Split - Zagreb - Ljubljana - Venetsia.

Paljon paikkoja ja välimatkojakin jonkun verran parin viikon reissuun. Miksi Albania puuttuu listalta kokonaan, tuommoisen reissun jälkeen et varmaankaan ole samalle suunnalle ihan heti menossa? Silloin ollee jo myöhäistä sen suhteen.

Durrësia maan länsirannikolla mainostettiin jo kesän uutuskohteena. Osa rannoista on aika saastuneita, mutta puhdasta ja loistavaa paikkaa löytyy vaikka kuinka.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paljon paikkoja ja välimatkojakin jonkun verran parin viikon reissuun. Miksi Albania puuttuu listalta kokonaan, tuommoisen reissun jälkeen et varmaankaan ole samalle suunnalle ihan heti menossa? Silloin ollee jo myöhäistä sen suhteen.

Albaniaa, Makedoniaa, Montenegroa ja Kosovoa ei ole listalla, mutta ne voi bongata toistekin. Kiinnostusta tuolle alueelle on enemmänkin.

Pari viikkoa on tiukka, mutta realistinen aikataulu. Reittisuunnitelmaa tein joku aika sitten. Toki osa kohteista jäisi vain pikaraapaisuksi. Esim. Sofia saattaa jäädä kokonaan pois, jolloin matka Istanbulista Belgradiin suoritettaisiin yöjunalla. Matka taisi kestää n.20 tuntia, joten perse joutuu koville, mutta noin alkumatkasta reissua sen kyllä vielä kestäisi. Zagrebissa en usko edes yöpyväni, vaan se oli listalla ainoastaan junan vaihdon takia.

Istanbul (2) - juna (1) - Sofia (0 tai 1) - Belgrad (2 tai 3) - Sarajevo (3) - Split (2) - Ljubljana (2) - Venetsia (2). 15 yötä yhteensä. Eli reilu kaksi viikkoa siitä tulisi. Yksi vaihtoehto on toki tiputtaa Split pois listalta.
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
tai sitten parin viikon mittainen Balkanin kiertely reitin ollessa jotain Istanbul - Sofia - Belgrad - Sarajevo - Split - Zagreb - Ljubljana - Venetsia.
Jos tähän vaihtoehtoon päädytte niin miksi Sofia, yksi Euroopan rumimmista pääkaupungeista, kun Bulgarialla on tarjota lukuisia kauniimpia, historiallisesti merkittävämpiä tai muuten vaan mielenkiintoisempia kohteita. Jos tälle reissulle lähdette ni voin kyllä suositella ja kertoa vinkkejä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olikos foorumilla Pohjois-Koreassa käyneitä? Tuossa tutkailin lähinnä Travellerin ja Olympian tarjontaa moisista retkistä, himottaisi kyllä lähteä matkaan. Jos on suunnitelleita tai retken kokeneita, kertokaa kokemuksistanne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös