Olen tässä itekin suunnittelemassa n. kuukauden Kambodzan matkaa joskus ensi syys/lokakuussa. Suunnillaan samanlainen matkasuunnitelma on eli Siem Reap, Phnom Phen ja Sihanoukville. Tarkoitus on lentää Bangokiin ja sieltä bussilla rajalle ja Poipetissa rajan yli. Onko tästä rajanylityksestä kokemuksia? Mitä nyt Lonely Planetista ja Tales of Asiasta lueskelin niin voi ilmeisesti olla aika kaaosmainen raja-asema. Mihin vuodenaikaan matkustit? Syyskuu on myös ajankohtana hieman alkanut mietityttämään, koska silloin taitaa olla sadekausi ja tiet voivat olla aika huonossa kuosissa.
Tulin itse Laosista Kambodzaan, joten Poipetista ei kokemuksia. Oon kuitenkin ymmärtänyt, että reitti BKK-Poipet on aikaa vievä ja saattaa siinä hermojakin koetella ja tie rajalta Siem Reapiin ilmeisesti aika järkky (erityisesti sadekaudella). Toinen vaihtoehto on lentää airasialla (20-40€) suoraan Phnom Penhiin ja tehdä sieltä iskut Siem Reapiin sekä Sihanoukvilleen. Ite toimisin näin. Toki pohjosesta rajan ylittämällä ja SR:stä alottamalla et tuu rundaa maata etelä-pohjois suunnassa "turhaan".
Olin itse kesäkuun, jolloin sadekausi on jo alkanut. Ainoastaan Siem Reapissa tuli sadetta ja nekin n. tunnin pituisina rajuina ukkoskuuroina alkaen aina 14-15, silloin kun alkoivat. Phnom Penhissä ja Sihanoukvillessa oli ihan luxus kelit, pelkkää aurinkoo (eli keskipäivisin aivan saatanan kuuma).
Frendi palas viel loka-marraskuussa ja sillonkin kai välil sateli ja oli viileempää, jopa alle 30 päivisin. Oli ollut todella hienoa aikaa.
Pääasiassa vettä tulee sadekaudella juuri iltapäivisin rajuina kuuroina, muuten on pääosin aurinkoista tai puolipilvistä. En missään nimessä jättäisi reissua ajankohdan takia väliin! Off seasonilla on vielä vähemmän jengiä liikenteessä ja hinnat matalammat. Suurin haittapuoli on tosiaan teiden kunto, mutta mikäli liikut vain akselilla PP-SR & PP-S-ville niin ei tuostakaan tarvitse välittää. Molemmat välit ovat päällystettyä, paikallisten kriteerein erittäin hyväkuntoista tietä.