Edit: Ja tarkoitus on lähteä lähitulevaisuudessa (=2 kk-8 kk) pitemmällekin reissulle tuonne Indonesiaan, jos siis kaikki menee täysin nappiin. Varmaahan se ei ole, mutta vähän on pistetty kaverin kanssa mietintämyssyyn... Mutta jos palstaveljet on siellä päin matkustellut, niin olisi kiva kuulla millainen maa, kuinka isolla eli pienellä budjetilla paikan päällä pärjää esim. kolme kuukautta?
No näppituntumaa siitä minkälainen maa Indonesia on ei ole kuin Balin ja Lombokin(lähinnä Gili-saaret)osalta, joissa tuli viimeinen kuukausi pyörittyä. Nämä mestat olivat kyllä asiallisia je ehdottomasti sinne asti raahautumisen arvoisia. Helvetin halpaahan siellä on. Esimerkiksi safkat ravintolassa(ei siis katukojusta josta lähtee halvemmalla)maksoivat pikkuisen päälle 2 euroa/pääruoka. Siihen hintakategoriaan mahtuu kaikkea kivaa paikallisesta safkasta pastaan, pizzaan ja burgereihin. Kalleimmillaan taisi Ubudissa hienostoravintolassa maksaa neljän ruokalajin illallinen sellaiset alta 10 eur/lätty kun rouvan kanssa heittäydyttiin höveleiksi. Iso bisse(0,65l) irtoaa palanpainikkeeksi 1,5-2 euron lisäkustannuksella. Jos haluaa pihistää niin mehut ja limsat maksoivat yleensä puolet siitä ja vesi sitten taas puolet viimemainituista.
Majoituksesta en osaa sanoa että miten halvalla sitä selviäisi. Meillä yleensä oli ilmastoitu bungalowi jotka maksoivat sen 30-50% ilmastoimatonta enemmän. Itseasiassa kuukauden vedollakin se ilmastointi oli loppuajan ihan turha ekstra kun elimistö sopeutui paikalliseen ilmastointiin. Me maksoimme majoituksesta 2-25eur/lätty/yö. Femmalla/lärvi saa jo enemmän kuin asiallisen majoituksen, kunhan jaksaa etsiä. Tuo 25eur/lätty olikin matkan loppupuolella Seminyakista hedonistisesti valitun luksusmestan hinta. Huoneesta löytyi kaikkea kivaa taulutelkkarista pelikonsoleihin ja miljöö täytti muutenkin heittämällä "Boutique-luokituksen".
Mä luulen että mulla kului rahaa majoitukseen, safkaan ja "ynnämuihin" ehkä jotain 10-15eur/päivä. Tietty kun kotiinviemisiä alkoi ostelemaan niin siihenhän nyt sitten aina hujahtaa euro jos toinenkin.
Aika suppeahan tämä minun otokseni siis koko Indonesiaa ajatellen on mutta nämä mestat missä pyörittiin olivat halpoja ja turvallisia. Tosin Balilta lähdettiin Singaporeen juuri kun niitä 2002 pommi-iskujen suunnittelijoita alettiin jossainpäin Jaavaa teloittamaan. Tuolloin Balilla oli ainakin helvetisti sotilaita ja poliiseja ja hivenen normaalista rentoudesta poikkeava tunnelma.
Paikallinen erikoisuushan tuolla on että tinkiä pitää niin perkeleesti. Niin kauppiailta(varsinkin)kuin majoitusliikkeiden pitäjiltä. Monesta majapaikasta lähti hinnasta alta aikayksikön n.20% hinnasta pois, välillä liki puolet. Lonely Planetin ynnämuiden kaupanteko-ohjeet Balia koskien olivat täyttä roskaa. Niiden mukaan myyjälle pitäisi tarjota kolmannes siitä mitä se pyytää. Paskat. Ne ovat Lonely Planettinsa lukeneet(tietty)! Sillä kaavalla maksat törkeää ylihintaa melkein kaikesta, itse pistin kauppiaan laskimeensa napauttamaan hintaan /10 ja aika lähelle sitä tavarat sitten mukaan lähtivät. Taksilla ajellessa vaadi AINA mittari päälle! Ainakin Balilla jossa turistipoliisi valvoo touhua mittari napsautetaan pyynnöstä kiltisti päälle. Eihän ne niiden könttänä pyytämät hinnat meidän hintatasoon verrattuna kuullosta miltään mutta ei sitä nyt huvikseen kannata jokaisesta ajokerrasta maksaa 2-3xhintaa. Kunhan paikalliseen hintatasoon pääsee perille niin pidemmät matkat saa sitten tingittyä edullisisksi jopa mittaritaksaan verrattuna. Meillä esim. yli 100 kilometrin taksireissulle muodostui sovittuna hintaa vähemmän kuin stadissa taksien lähtömaksu on viikonloppuöisin.
Kokonaisuudessaan meidän reissun Indonesia-osuudesta jäi suuhun erittäin hyvä maku. Molemmat digattiin paikoista joissa kävimme ja säätkin suosivat ihan käsittämättömällä tavalla vaikka sadekauden piti olla jo pahimmillaan. Sadekuuroja ei tullut kuin vuorilla. Rannikolla oli koko reissun tylyt +35C lämmintä. Ihan hauskoja juttuja ja mahdollisuuksiahan siellä on pilvin pimein. Itse kun olen likimain "kahvifriikki" niin oli hienoa päätyä vahingossa kahvifarmille ja saada tuhti tietopaketti kahvinviljelystä ja jalostamisesta. Pisteenä i:n päälle tarjolla oli Luwak-kahvia pilkkahintaan. Vähän alle 2euroa "kärsin" kupillisesta. Jos multa kysytään niin menkää ihmeessä Indonesiaan ja varatkaa matkaan vähintään se kaksi kuukautta! Älkää myöskään rakennelko ylioptimistisia aikatauluja paikasta a paikkaan b siirtymiseksi. Saattaa tulla vähän ylläreitä(nimim.11 tuntia 3 tunnin lauttamatkaan. Ja se nyt ei edes ollut kovinkaan paha heitto :D ). Rennosti vaan, turha noin kauas on lähteä stressaamaan ja kiirehtimään!
Samalla reissulla tuli siis poikettua Singaporessa, Kuala Lumpurissa ja Bangkokissa. Ihan kivoja mestoja mutta kyllä se Indonesia osuus oli meidän reissun tärkein ja paras. Lisäksi Thaimaa ja varsinkin Singapore ovat noin rinkkaselässä matkustavan kannalta helvetin paljon Balia ja Lombokia kalliimpia. Vaikka halvempaahan Singaporessakin oli kuin Suomessa. Malesiassa hintataso oli halvempaa kuin esim. Thaimaassa mutta jonkun verran silti Indonesiaa kalliimpaa.
Viimeksi muokattu: