Matkakohteenne

  • 2 476 648
  • 14 617
Joo mutta kyllä niitä lentoja silti sinne menee. KLM:n ja AF:n lisäksi kaikki Jenkkien suurimmat yhtiöt lentävät sinne eli verrattuna moneen vastaavaan paikkaan tuo on kuitenkin jopa jonkinlainen hub.

Paikallinen hubi todellakin. Lähisaarille ja suuremmillekin pikkuantillien saarille lennetään useimmiten pienillä potkuriturbiinikoneilla, näitä näkee paljon. USAsta tulee sitten muutama Boeing päivässä. Air Francen A340 ohella toinen suurempi kone jonka näin oli American Airlinesin Boeing 757. Loput pieniä prutkuja. Tämä siis keskellä päivää noin 4 tunnin aikana.

Tuossa jo aiemmin mainitsemassa baarissa oli vähäpukeisten daamien ohella myös aitoja lentokonebongareita. Baarista löytyi myös radio, jonka kautta kuunneltiin lennonjohdon ja lentäjien välistä kommunikointia ja saatiin näin tarkkaa tietoa mikä kone oli kulloinkin tulossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, varasin tuossa lopultakin kolmen yön pläjäyksen Vilnaan pääsiäisen tienoille.

Asiain tässä valossa päädynkin kyselemään asiantuntijaraadin kokemuksia, näkemyksiä ja vinkkejä em. kaupungista.
Tässä muutamia vinkkejä reissulle viime joulukuulta. En tiedä teikäläisen intresseistä, mutta omat jutut keskittyivät lähinnä ruokaan ja paikallisiin ostoksiin, joista ainakin suklaa- ja kahvipuodit kannattaa katsastaa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mennään toukokuussa Nizzaan. Mukavaa että on taas joku reissu tulossa jota odotella. Tullaan justiin pois alta ennen kuin formulaspedet änkeää naapuriin.
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
Montrealissa kävijöille kysymys.
Miten hyvin porukka osaa englantia sielä? Säikähdin kun luin että 70% puhuu äidinkielenään ranskaa ja vain 12% englantia.
En ole joutunut kertaakaan kielen takia ongelmatilanteisiin, vaikka monesti on tullut kaupungissa käytyä. Kyseessä ei ole mikään Ranska, missä englantia ei puhuttaisi vaikka osaisi, vaan kyllä turistia aina autettiin. En osaa käytännössä sanaakaan ranskaa, eli puhtaasti englannilla pärjää hyvin.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Paikallinen hubi todellakin. Lähisaarille ja suuremmillekin pikkuantillien saarille lennetään useimmiten pienillä potkuriturbiinikoneilla, näitä näkee paljon. USAsta tulee sitten muutama Boeing päivässä.

Bonairella kun käytiin, niin KLM painoi sinne jollain täysin lentokelvottomilla Jurassic-11-koneilla. Käytävillä kuvaputkinäytöt ja muuta state-of-the-art-meininkiä. No mutta Hollanti on tunnetusti Euroopan Albania, ja kansallinen lentoyhtiö tietty samaa kastia. No tietysti kyseessä oli kohde, jonne lennätetään latinoita ja muita lomailijoita, mutta ei se nyt varmaan paha rasti olisi laittaa niiden saatana kuvaputkien tilalle jotain tämän vuosituhannen tekniikkaa. Luulisi maksavan polttoainakuluissa itsensä takaisin hetkessä, kun pitää satoja kiloja jotain huippuelektroniikkaa lennättää ympäri maapalloa 25h vuorokaudessa.

Datsunille Nizzaan: vuosi sitten kävin siellä suomalaisen Jounin ravintolassa, ja söin ehkä hassuimman lihakeiton ikinä. Ensin syvä lautanen, johon omalla maulla paistettu pihvi. Sitten lientä päälle ja halutut lisäkkeet. Ei se tainnut lihakeiton nimellä olla, mutta lihakeitto se mielestäni oli. Ja tämä kaikki siis ehdottoman positiivinen kokemus. Vielä silloin paikka oli todella pieni, viime keväänä taisi muuttaa uusiin isompiin tiloihin. Sinne vain syömään muiden suomalaisten joukossa. Kai sillä vielä joku Michelin on, en jaksa tarkistaa.
 
Myös se kiinnostaa, kuinka päästä parhaiten kentältä keskustaan, kenttähän on aika lähellä keskustaa, eli kannattaako käyttää jotain tiettyjä takseja ja paljonko ko. siirtymästä kannattaa suurinpiirtein maksaa?

Pyydä hotellilta että hoitavat sinulle nimikyltillä varustetun taksarin kentälle. Vappuna itse menossa taas, ja tällä kertaa kys. huvi maksaa 16 euroa.

Varo lennosta napattuja taksareita. Niitten mittarit rullaavat nopeammin kuin viritetty Dremel.

Perillä ollessasi keskity dokaamisen, syömiseen ja kauniisiin naisiin. Tsekattavaa on KGB-museo ja Akropoliksen ostari. Sit voi taas palata seitsämän kuoleman synnin pariin. Muista juoda paljon Svyturusta, sillä sitä parempaa olutta ei ole olemassakaaan.

Ainiin. Osta toi kun löydät kiskan. Maksaa pari mähveröä, ja kertoo sen hetkiset Vilnan parhaat mestat..

http://www.inyourpocket.com/lithuania/city/vilnius.html
 
Viimeksi muokattu:
B

Brenahan

Rodos

Huhtikuun 21 päivä tulee matkattua Rodokselle. Näin ensikertalaisena matkailijana täytyy kysyä muiden maailmanvalloittajien kokemuksia kyseisestä saaresta. Kysymykset voivat olla todella tyhmiä, mutta toivon että joku neuvoisi osaamatonta.

Hotelli on Rodos nimisessä kaupungissa sijaitseva Cactus. Onko tästä kokemuksia? Hotellin sijainti ainakin on mitä mainioin.

Huhtikuulle on merkattu Rodoksen keskilämpötilaksi n. +20C. Joten onko tuo todellisuudessa miten lämpöistä etelämmässä? Saako rusketuksen hoidettua kuntoon jne.

Mitä nähtävyyksiä kyseisellä saarella on? Mitkä kannattaisi ehdottomasti käydä itsekkin bongaamassa. Ja onko joitakin paikkoja, mitkä pitäisi harrastekuuvajana kuvata muistoksi? Hintataso maassa on Suomen tasoa, näin kertovat monet matkojen järjestäjät. Varmasti halvempaakin on, kuin vain osaa etsiä hieman turistirysää sivummalta eikö ?

Mitenkäs juomapolitiikka, maistuvatko Kreikkalaiset oluet ym? Ouzo on tunnettu Kreikkalainen aniksen makuinen viina. Onko muita sellaisia, joita pitäisi maistella.

Viikko tulee vietettyä kyseisellä saarella toivottavasti ehtii nähdä Rodosta mahdollisimman monipuolisesti.

Edit. Lisätään sen verran, että kaikki kokemukset mitä Rodokselta on mieleen jäänyt olisi mukava kuulla. Kun kysyttyä ei tullut läheskään kaikkea.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Hotelli on Rodos nimisessä kaupungissa sijaitseva Cactus. Onko tästä kokemuksia? Hotellin sijainti ainakin on mitä mainioin.

On kokemusta. Olin siellä viikon viime lokakuussa. Ihan ok hotelli, perustasoa, mutta ei mikään murju. Jos molemmat hissit toimivat, niin peukku ylöspäin. Meidän aikana toimi toinen kokoajan ja toinen ehkä n. 4 tuntia. Korjaajilla ei tunnetusti ole kiire.

Pieni hotelli, ei ole yökerhoa ja vähän sivussa täydellistä hulinaa. Saa nukkua rauhassa. Hotellin baarimikko on hauska tyyppi. Siellä on varmasti pari suomalaista työntekijääkin hotellissa, että helpolla pääsee. Allasbaarista saa syötävää ja juotavaa, pärjää hyvin päivällä.

Huhtikuulle on merkattu Rodoksen keskilämpötilaksi n. +20C. Joten onko tuo todellisuudessa miten lämpöistä etelämmässä? Saako rusketuksen hoidettua kuntoon jne.

Huhtikuusta en osaa sanoa, mutta jos lokakuussakin oli 25 astetta koko viikon, niin kaipa jonkinverran lämmintä luulisi riittävän. Ainakin lokakuussa sai rusketuksen helposti.


Mitä nähtävyyksiä kyseisellä saarella on? Mitkä kannattaisi ehdottomasti käydä itsekkin bongaamassa. Ja onko joitakin paikkoja, mitkä pitäisi harrastekuuvajana kuvata muistoksi?


Lindoksen kaupunki ainakin ja jos aikaa riittää, niin kierrä saari. Aika huikeita maisemia, hauskasti kaartuvia ja putoavia vuoristoteitä ja aika OK kunnossa olevat tiet. Rhodoksen kaupungissa kannattaa ainakin katsastaa vanha kaupunki ajan kanssa sekä linnoitus satamassa.

Hintataso maassa on Suomen tasoa, näin kertovat monet matkojen järjestäjät. Varmasti halvempaakin on, kuin vain osaa etsiä hieman turistirysää sivummalta eikö ?

Aikalailla Suomen tasoa kyllä. Kannattaa tosiaan pysyä ihan vanhan kaupungin pahimmalta alueelta poissa. Meillä opas kertoi että joku ryhmä oli pysähtynyt juomaan tuoremehut. Henkilömäärästä en päässyt selvyyteen, mutta jos ne maksaa 60 euroa, niin... Tuskin sentään 10 henkilöä oli.




Mitenkäs juomapolitiikka, maistuvatko Kreikkalaiset oluet ym? Ouzo on tunnettu Kreikkalainen aniksen makuinen viina. Onko muita sellaisia, joita pitäisi maistella.

Mythosko se oli, se olut. Ihan peruskamaa. Ouzoa kannattaa maistaa jos ei ole ennen juonut. Tuleepa kokeiltua ainakin. Tuontioluita saa joka paikasta.


Viikko tulee vietettyä kyseisellä saarella toivottavasti ehtii nähdä Rodosta mahdollisimman monipuolisesti.

Edit. Lisätään sen verran, että kaikki kokemukset mitä Rodokselta on mieleen jäänyt olisi mukava kuulla. Kun kysyttyä ei tullut läheskään kaikkea.

Sen verran vinkkinä, että jos et ole ollut ennen Kreikassa, niin satsaa kreikkalaisiin ruokiin. Ne on oikeasti hyvänmakuisia. Ainakin stifado ja shish kebab ovat maistamisen arvoisia. Kuten myös tsatsiki.

http://oppi.edu.ouka.fi/~relila00/ruoka.html
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koskaan en ole jaappanissa käynyt, mutta mutsi ainakin kertoili reissun jälkeen että kannattaa ostaa junakortti. Siis ilmeisesti on saatavissa kortti jolla voi reissata viikon ajan junalla niin paljon kuin haluaa.

Nyt vasta luin tämän tarkemmin. Kyseessä on siis Japan Raill Pass, mikä on ostettava jo kotimaasta käsin. Japanissa se sitten vaihdetaan lopulliseen junakorttiin.

http://www.japanrailpass.net/
 
B

Brenahan

Sen verran vinkkinä, että jos et ole ollut ennen Kreikassa, niin satsaa kreikkalaisiin ruokiin. Ne on oikeasti hyvänmakuisia. Ainakin stifado ja shish kebab ovat maistamisen arvoisia. Kuten myös tsatsiki.
Kiitoksia hyvistä neuvoista. Ruokia pitää tietenkin maistella, joten laitetaanpa nämä nimet ainakin mieleen.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Myös se kiinnostaa, kuinka päästä parhaiten kentältä keskustaan, kenttähän on aika lähellä keskustaa, eli kannattaako käyttää jotain tiettyjä takseja ja paljonko ko. siirtymästä kannattaa suurinpiirtein maksaa?

Kentältä menee ainakin yksi dösä suoraan keskustaan numeroita en nyt muista, olikohan 1 ja 2. Lippu ei montaa rahaa maksa, muista leimata lippu muuten tulee sakkoa. Vuonna 2006 sakko oli kahdelta henkilöltä yhteensä noin 7 euroa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perillä ollessasi keskity dokaamisen, syömiseen ja kauniisiin naisiin. Tsekattavaa on KGB-museo ja Akropoliksen ostari. Sit voi taas palata seitsämän kuoleman synnin pariin. Muista juoda paljon Svyturusta, sillä sitä parempaa olutta ei ole olemassakaaan.

Yksi kohde sinulta unohtui, elikkäs Gediminas'n torni. Sinne on täysin pakko kiivetä, koska koko riemu taisi maksaa 3Lt, eli yhden euron. Ja näkymät ovat upeat. Lisäksi on melkeinpä suotavaa tehdä bussimatka Trakain kaupunkiin (n. 30km Vilnasta) ja vierailla Trakain linnassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trakai_Island_Castle
http://www.vilna.info/trakai.htm

Svyturys on ihan hyvää, ei käy kiistäminen. Svyturys Baltas on vehnäolutta, joka tarjoillaan varsin komeassa tuopissa sitruunaviipaleen kera. Svyturys Baltijos on taas ihan normaalia tshekkityylistä lageria. Utenos on myös juomakelposta, kuten myös Kalnapilis.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Huhtikuun 21 päivä tulee matkattua Rodokselle. Näin ensikertalaisena matkailijana täytyy kysyä muiden maailmanvalloittajien kokemuksia kyseisestä saaresta. Kysymykset voivat olla todella tyhmiä, mutta toivon että joku neuvoisi osaamatonta.

Hotelli on Rodos nimisessä kaupungissa sijaitseva Cactus. Onko tästä kokemuksia? Hotellin sijainti ainakin on mitä mainioin.

Huhtikuulle on merkattu Rodoksen keskilämpötilaksi n. +20C. Joten onko tuo todellisuudessa miten lämpöistä etelämmässä? Saako rusketuksen hoidettua kuntoon jne.

Mitä nähtävyyksiä kyseisellä saarella on? Mitkä kannattaisi ehdottomasti käydä itsekkin bongaamassa. Ja onko joitakin paikkoja, mitkä pitäisi harrastekuuvajana kuvata muistoksi? Hintataso maassa on Suomen tasoa, näin kertovat monet matkojen järjestäjät. Varmasti halvempaakin on, kuin vain osaa etsiä hieman turistirysää sivummalta eikö ?

Mitenkäs juomapolitiikka, maistuvatko Kreikkalaiset oluet ym? Ouzo on tunnettu Kreikkalainen aniksen makuinen viina. Onko muita sellaisia, joita pitäisi maistella.

Viikko tulee vietettyä kyseisellä saarella toivottavasti ehtii nähdä Rodosta mahdollisimman monipuolisesti.

Edit. Lisätään sen verran, että kaikki kokemukset mitä Rodokselta on mieleen jäänyt olisi mukava kuulla. Kun kysyttyä ei tullut läheskään kaikkea.

Rodos oli Rhodos silloin kun siellä kävin. Siitä on aikaa yli 30v, että en osaa sanoa oikastaan mitään tästä päivästä. Mutta kierrä se saari, mieluiten konepyörällä. Se on hieno trippi, maisemat ovat upeat ja ajaminen niillä teillä on nautinto. Mythos, tai meidän aakkosilla oikeammin Mitos, on ihan hyvä lagerolut, sitä olen juonut viimeksi viime viikolla ihan Suomessa.

En tosiaankaan osaa sanoa tästä päivästä, mutta silloin niissä tabernoissa siellä sivumalla, ja keskellä saarta varsinkin, sai pikkukylissä aivan loistavaa safkaa ihan pilkkahintaan. Rodoksella en ole siis aikoihin ollut, mutta kokemukset viime vuosilta vaikkapa Korfulta kertovat, että edelleenkin kannattaa lähteä pois niistä turistikohteista. Auto tai konepyörä rajoittavat toki ryyppäämistä, mutta suosittelen silti, ainakin pariksi päiväksi.

t. hanu
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Kun nyt tuli asiaa tähän ketjuun, niin raporttia pukkaa meidän Perun matkasta. Tammikuun siis kiertelimme emännän kanssa siellä.

Helvetin hyvä oli reissu, Snaksterille tässä myös julkinen kiitos vinkeistä, yksityisviestein olemme keskustelleet.

Aluksi vieltimme Limassa pari päivää Barrancossa totutellen aikaeroon ja miettien jatkoa. Jatkoimme Piscoon, joka maanjäristyksen jälkeen olikin melkoinen näky, tosin en järistykstä etukäteen tiennyt, vaan am. kohteiden takia sinne suuntasimme. Elokuussa siellä siis oli 8,2 richterin järistys, kai kolmanneksi kovin koskaan mitatuista. Kaupunki oli n. 80%:sti raunioina, mm. sairaala oli pressuteltassa. Teimme sieltä retket Islas Bellestasille katsomaan lintuja ja merileijonia, kutsuvat paikkaa köyhän miehen Galapagokseksi, sekä Paragasin niemimaalle suola- ja hiekka-aavikolle ja Tomba Coloradon inkaraunioille.

Jatkoimme Arequipaan, jonka keskusta on UNESCOn maailmanperintökohteita sisältäen mm hienon Santa Catalinan Nunnaluostarin. Arequipassa sairastimme pakollisen turistiripulin totuttauten samalla korkeuteen. Teimme sieltä parin päivän retken Colca Canyonille yöpyen Chimayssa ja palasimme Arequipaan. Colca Canyon on maailman toiseksi syvin kanjoni, tuplaten syvempi kuin Grand Canyon. Se syvin olisi ollut siinä sadan kilometrin päässä, mutta kun sinne ei ole tietä, niin olisi vaatinut viikon trekkausretken, joka nyt ei siellä yli 3000m korkeudessa riittävästi houkuttanut, varsinkin kun oli vielä sadekausi. Tuolla reissulla korkein sola oli 4910m, eli korkein paikka, johon hanu on tähän mennessä päässyt/joutunut painestamattomassa tilassa.

Arequipasta jatkoimme sitten Punoon, josta taas teimme laivaretken Titicaca-järvelle yöpyen perhemajoituksessa Amantamin saarella. Kävimme Uroksen kelluvilla kaislasaarilla ja Taquilen saarella myös. Hieno kokemus.

Punosta jatkoimme sitten Cuzcoon, joka on vahna inkojen pääkaupunki. Teimme sieltä päiväretket lähistän inkaraunioiile ja Sacred Valley:iin. Pakollinen Machu Picchun retki vei pari päivää yöpyminen Aquas Callientesissa. Inkat kyllä osasivat kiviä pinota ja käsittämättömiin paikkoihin. Eli mitä vaikeampipääsyinen paikka, niin sen parempi. Maisematkin olivat toki sen mukaiset.

Cuzcosta lensimme Porto Maldonadoon Amazonasiin ja edelleen meidät vietiin jokiveellä lodgeen Madre del Riosin varrelle, jossa kului neljä päivää erilaisilla joki- ja viidakkoretkillä. Näimme tarantelloja, laiskiaisia, apinoita, tapiirin ja vaikka kuinka monta eri lintu- ja perhoslajia sademetsän kasvillisuudesta puhumattakaan.

Lensimme sieltä Limaan, jossa pyörimme päivän ihan cityssä.

Aikaa jäi vielä muutama päivä, joten arvoimme lähiseudulta kohteeksi Huarazin, joka on Lahden kokoinen pikkukaupunki n. 350 km koilliseen Limasta n. 3000m korkeudella Andeilla, jossa ihan omatoimimatkailimme lähiseudulla, kävimme mm. Carazin sunnuntaimarkkinoilla pikkukaupungissa n. 40 km päässä. Emännän retkikiintiö oli täynnä, joten rauniot jätimme jo vähemmälle. Huaraz on kattilalaaksossa, sitä ympäröivät Perun korkeimmat huiput jokunen yli 6000m, maisemat voi jokainen kuvitella.

Lopuksi vietimme pari päivää vielä Limassa tutussa hostellissa Barrancossa ihan rannalla kävellen, viimeisiä tuliaisia ostellen ja pakkaillen.

Teimme siis jonkinlaista puoliomatoimimatkailua, eli hoidimme matkat ja majoitukset itsenäisesti, mutta käytimme noita järjestettyjä retkiä eri kohteisiin tutustumiseen. Oli luultavasti ihan hyvä ratkaisu, vaikka välillä nuo 'vamos'-huudot vähän ärsyttivät (vamos=lets go), esimerkiksi Sacred Valleyssa olisin mielummin liikunut vähän väljemmällä aikataululla, tosin sitten olisi kyllä mennyt toinenkin päivä. Ilman oppaita paikoista olisi tosin saanut paljon vähemmän irti.

Eipä oikeastaan yhtään paikkaa voi sanoa, missä ei olisi kannattanut käydä, melkeimpä on vaikeampi sanoa, mikä olis ollut se varsinainen kohokohta, mutta kai parempi niin, että koko reissu oli sitä kohokohtaa. Enemmän jäi tunne, että paljon jäi näkemättä.

Reissu oli vielä halvempi kuin luulinkaan, emmekä edes yrittäneet mitään minibudjettia. Rahaa saimme neljän viikon reissuun kulumaan lentoineen n. 5k€, ja siitäkin ainakin yksi tonni meni tuliaisiin yms. Samaten se Amazonasin reissu vei myös tonnin verran lentoineen, tosin oli sitten täysihoitomajoitus sisältäen myön kuljetukset Porto Maldonadon lentoasemalta ja kaikki retket. Vain alkoholista joutui maksamaan erikseen, tosin siinä lämpötila-kosteus -olosuhteessa oluttakin jonkin verran kului. Rahastuksen makua ei jäänyt kuin Macchu Pichullta, joskin vain Perun muuhun hintatasoon verrattuna.

Tässä kun lasken pois noiden lisäksi lennot Limaan ja takaisin, niin elimme 3,5 viikkoa noin tonnilla vieläpä siirtyen paikasta toiseen, syöden ulkona, opastetuilla järjestetyillä retkillä kulkien jne. Vaikeaa olisi ihan kotonakaan asuen Suomessa samalla rahalla pärjätä. Kaikki hinnat siis kahdelta.

Ruoka oli huonompaa kuin kuvittelin, erittyiseti ihmetytti, että ruokalista oli aina lähes sama, olit missä vain. Vain hinnat vaihtelivat, edes ruuan taso ei paikan hintatasosta riippumatta. Emme tosin missään huippuravintoloissa käyneet. Alkukeitot tosin olivat yleensä hyviä.

Bussissa istuminen alkoi jossain kohtaa tympiä, vaikka autot ovatkin hyviä. Toisaalta maisemat reissuilla olivat hienot. Toinen mikä välillä tökki, olivat agressiviset matkamuistomyyjät: Samaten suomalainen ei ole tottunut tinkaamaan, joten sekin piti opetella. Alkuun tuli vissiin maksettua ylihintoja joistain kamoista.

Kelien kanssa kävi tuuri, vaikka siis sadekaudella matkassa olimmekin.Toisaalata sadekaudesta oli se ilo, että purot ja joet olivat täynnä vettä. Noissa rinteissä vedellä näytti olevan ajoittain aika kiire. Nice! Colca Canyon oli päivää aiemmin ollut pilven sisällä, meillä oli kirkas auringonpaiste. Samaten Amazonasilla kävi järjetön tuuri, eka retkipäivä oli kai puoleentoista kuukauteen ensimmäinen sateeton päivä siellä. Sateitakin osui kohdalle, mutta vain pari kertaa, niin että jouduimme olemaan ulkona.

t. hanu
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Kysyisin neuvoja/kommentteja Japanissa matkanneilta. Sinne olisi lähtö tuossa maaliskuun alkupuolella. Lennot on hankittu Osakaan, ja tarkoitus olisi reissata akselilla Osaka-Kioto-Tokio. Muutama yöpyminen 10 päivän reissulla on jo hankittu, loput on vielä auki. Suunnitelmat on siis hiukan vielä vaiheessa.

Onhan noita kosolti tässäkin ketjussa, ja olihan Japanille erehdyspäissään joku munapää omankin ketjun jo avannut.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Ruotsiin!

Itse varasin tänään risteilyn Ruotsiin, kun Siljalla näköjään on tuo 14-16.3. viikonlopun keikka puoleen hintaan. Eipä mikään maailman hienoin tai eksoottisin paikka, mutta pääseepä eroon arjesta mikä on jo ihan hyvä saavutus. Etenkin kun emännällä on vielä vuorotyöt, niin tommoiset reissut ovat nykyään aika harvinaisia meidän taloudessa.

Tuossa kaverin kanssa pähkäiltiin, että jos päästään kesätöihin voisi syksyllä lähteä Kuubaan. Näkisi vielä oikean sosialistisen tasavallan ennenkuin Castron perhe hyytyy. Saa sitten nähdä onko pelkkää puhetta vai saadaanko jotain aikaiseksi.
Tietääkö kukaan onko Havannaan suoria lentoja Helsingistä? Muistelisin tällaista joskus kuulleen, mutta guugeli ei auttanut tässä asiassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietääkö kukaan onko Havannaan suoria lentoja Helsingistä? Muistelisin tällaista joskus kuulleen, mutta guugeli ei auttanut tässä asiassa.

Sanoisin, että ei ole. Finnair ei lennä sinne, ja nuo muut yhtiöt lentävät näihin vähemmän merkitseviin kohteisiin (kuten Helsinkiin tai Havannaan) aina jostain merkittävämmästä kaupungista.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tänään olisi lähtö niinkin junttiin paikkaan kuin Playa de las Américasiin. Minä toivoin matkakohteeksi Barcelonaa, jossa olisi muutakin nähtävää kuin yksi tulivuori. Vaimo istuu kuitenkin rahakirstun päällä ja on mentävä sen tosiasian mukaan, että sannikolla roijjuminen on se loman pääasia. Minä vedän viinaksia allasbaarissa...

Täällä on varmaan monella kokemuksia Teneriffasta ja Playa de las Américasista?

Tiedä vaikka Teide päättäisi purkautua viikon aikana. Pyrkoklastisessa pilvessä voisi olla hauska chillailla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tänään olisi lähtö niinkin junttiin paikkaan kuin Playa de las Américasiin. Minä toivoin matkakohteeksi Barcelonaa, jossa olisi muutakin nähtävää kuin yksi tulivuori. Vaimo istuu kuitenkin rahakirstun päällä ja on mentävä sen tosiasian mukaan, että sannikolla roijjuminen on se loman pääasia. Minä vedän viinaksia allasbaarissa...

Täällä on varmaan monella kokemuksia Teneriffasta ja Playa de las Américasista?

Tiedä vaikka Teide päättäisi purkautua viikon aikana. Pyrkoklastisessa pilvessä voisi olla hauska chillailla.

En unohda sitä reissua koskaan.

Lähdettiin lukion kolmannen luokan syyslomalla (1994) poikaporukalla (6kpl) Teneriffalle ja Playa de las Américasiin. Kaveri oli saanut vanhempiensa (?) loma-osakkeen viikoksi käytöön ja sinne siis. Aika kauaksi rannasta, mutta mitä väliä, kun hotellista löytyi kaikki palvelut, uima-altaat yms. Mukavaa oli.

Lämmintä myös piisasi, ja väkeä. Muistoihin on jäänyt se turistien väenpaljous kylän keskustasta iltaisin, ja ne lukemattomat sisäänheittäjät jotka estivät vapaan kävelyn kaduilla. Sitten taas vastapainoksi oli rannan läheisyydessä mukavia ravintoloita, joissa voi iltamyöhään harjoittaa parisuhdetta romanttisissa merkeissä. Me skippasimme tämän puolen täysin. Toki kävimme aina syömässä (ja juomassa) ennen jumputukseen lähtöä, mutta romantiikka siitä oli aika kaukana.

Yhtenä päivänä päätimme sitten olla selvin päin, josta päästäänkin siihen, miksen unohda tuota reissua ikinä. Vuokrasimme 3kpl skoottereita ja lähdimme reisuun. Ei muuta kuin vuorta ylöspäin, varusteina shortsit, t-paita ja pyyhe. Hienot oli näkymät, ja mukavaa ja kun huomasimme, että olemme jo lähes Puerto de la Cruzissa, niin sinne sitten tapaamaan koulussamme olevaa vaihto-oppilasta, joka saatui myös olemaan lomalla.

Paluumatka ei mennyt sitten ihan putkeen. Fiksuina lukiolaisina päätimme, ettei viitsi ajaa samaa reittiä takaisin (pitää nähdä saarta), ja koska vaihtoehtona oli kiertää koko saari moottoritietä, tai ajaa "vain" alta 100km saaren läpi (mitä nyt muutama vuori) niin lähdimme sitten posottamaan serpenttiinitietä ylöspäin. Siinä vaiheessa kun iho rupesi olemaan kananlihalla, ja vastaan tuli moottoripyöräilijä nahkapuku päällä kävi mielessä, että mitäköhän vittua tässä nyt oikein puuhataan.

Mutta ei muuta kun ylöspäin, kun kerran oltiin jo "aika pitkällä". (pari tuntia jurnutettu ylöspäin). Mutta ennenkuin päästiin edes reitin korkeimpaan kohtaan, huomasimme että bensa rupesi yhdestä skootterista loppumaan. (mittari oli rikki) Ja kun tiedustelimme lähintä bensistä paikallisilta, niin selvisi, että se löytyy Puerto de la Cruzissa. Toiseen kysymykseen: "milloin tulee pimeä?" vastaus oli 15 minuutin kuluttua. Lämpötila oli varmaan +5.

Ja ei kun alas. Oli vähän saa*anan kylmä. Paikalliselta asukilta oltiin saatu jätesäkkejä ja sanomalehtiä, mitä sitten oltiin vedetty päälle, ja ei kun serpenttiinitietä alaspäin pilkkopimeässä. Ja takaisin lähtöruutuun, jossa varmaan about klo 23-24. Onneksi veri rupesi kiertämään merenpinnan lähestyessä, mutta paikkallisilla oli hauskaa kun kolmen skootterin karavaani päällään "jätesäkkimiehet" valutteli (1 vapaalla) alaspäin vuorilta.

Tämän jälkeen vielä vaihtoehto c, eli moottoritien kautta hotellille (pari sataa kilometriä) ja nukkumaan joskus klo 04. Hengissä, vaikka motarillakin oli kohtuullisen monta vaaratilannetta. Eihän siellä kai edes noilla peleillä olisi saanut ajaa. Loppuhyvin,kaikki hyvin. Herättyämme lunastimme sitten vuorilla annetun lupauksen. (jos täältä selvitään hengissä, niin huomenna vedetään niin paljon viinaa, että...).

Lyhyesti: Ainakin 14 vuotta sitten (aikaa jo kulunut) paikka oli aika turistirysä. Paljon tyhmiä brittejä jne. Toisaalta saari maastonmuotoineen on hieman erilainen lomakohde, koska halutessaan voi tehdä vaikka muutaman päivän reissuja vuorilla. Suosittelun kuitenkin jotain muuta varustukseksi kuin t-paita ja shortsit, vaikka alhaalla olisi +30 lämmintä.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Kertokaahan Las Vegasissa vierailleet kokemuksia hotelleista, mielellään stripin varrella sijaitsevista. Tulee tässä lähitulevaisuudessa ajankohtaiseksi reissu sinne, ja tarkoitus olisi pari viikkoa viettää. Hintaa yölle saisi tulla korkeintaan ~160$.

Olen nyt katsellut seuraavia pytinkejä: Luxor, MGM Grand, Mandalay Bay.

Noista vaikutti MGM Grand mielenkiintoisimmalta.
 
Kertokaahan Las Vegasissa vierailleet kokemuksia hotelleista, mielellään stripin varrella sijaitsevista. Tulee tässä lähitulevaisuudessa ajankohtaiseksi reissu sinne, ja tarkoitus olisi pari viikkoa viettää. Hintaa yölle saisi tulla korkeintaan ~160$.

Olen nyt katsellut seuraavia pytinkejä: Luxor, MGM Grand, Mandalay Bay.

Noista vaikutti MGM Grand mielenkiintoisimmalta.

Ahaa, Meikäläisen suosikkikaupunki maailmassa! Las Vegas on loistopaikka, tullut pyörähdettyä siellä kymmenisen kertaa mutta asunut olen vain Stratosfäärissä ja Monte Carlossa. Toki muihinkin hotelleihin olen perehtynyt ja jos nyt lähtisen emännän kanssa reissuun niin hotelli olisi joko Paris tai Caesar's Palace. Tietenkin Venice ja Bellagio olisivat vieläkin romanttisempia mutta liian tyyriitä.

Sinun vaihtoehdoistasi valitsisin ehkä MGM:n hotellin sijainnin takia. MGM sijaitsee hyvin lähellä Stripin keskipistettä, joten useimpiin kasinohotelliparatiiseihin on asiallinen kävelymatka. Luxor ja varsinkin Mandalay Bay ovat todella syrjässä. Näistä kahdesta valitsisin kuitenkin Mandalay Bayn sillä vaikka se syrjässä onkin niin ilmaisella monoraililla pääsee Excaliburin kohdille, josta pääsee jo kävellen "pelipaikoille". Mandalay Bayn uima-allas osasto on kuulemma hieno. MGM on maailman suurin hotelli ja kun Stripiltä astelee hotelliin on (kuten kaikissa muissakin hotelleissa) käveltävä noin kilometri kasinon läpi että pääsee respaan ja hisseille. Kävin joskus töllöttämässä elävää leijonaa joka asustelee MGM kasinolla, jellonan koppi on lasiseinäinen ja sen alla pääsee kävelemään.

Minkä tahansa hotellin valitsetkin niin kaksi asiaa on ehdottomia. Hotellin on oltava Stripillä (Las Vegas boulevard) ja kannattaa vaikka maksaa lisää että saisi näköalan Stripille. Palms ja Rio muistaakseni tarjoavat edullisia diilejä hotellihuoneista mutta ne sijaitsevat niin kaukana pelipaikoilta että ei kannata.

Muita vinkkejä: Stratosphere hotellin tornin huipulla on huvipuistovehkeitä joita suosittelen lämpimästi, tai se vuoristorata on kyllä perseestä mutta spaceshot ja kippi ovat must. NewYork hotellin vuoristorata on ihan ok mutta jos haluaa kunnon menoa niin sitten auto alle ja puolen tunnin reissu Nevadan/Kalifornian rajalle, Buffalo Bill hotellin vuoristorata on tajunnan räjäyttävä. Hotelleista kannattaa tsekata ainakin Caesar's Palacen sisäpiha sekä Venetsia hotellin Canal Grande ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Illalla suosittelen dokaamisen asemesta showelämyksiä, ja jos olet heteromies niin aivan ehdoton show on Bally's hotellissa Jubilee. Muuten kannattaa sitten kärkkyä puoleen hintaan myytäviä lippuja saman illan esityksiin, valinnanvaraa on paljon. Viikonloppuna saattaa olla vaikeampaa saada edullisia piletteja ja joihinkin huippuesityksiin, kuten MammaMia tai Cirque du Soleil tai Bluemangroup joutuu yleensä maksamaan täyden hinnan. Shoppailijan paratiisi sijaitsee Stripin Mandalay Bayn puoleisessa päässä, Outlet Centerissä tekee löytöjä varsinkin tällä Dollarin kurssilla. Las Vegasin "vanha" keskusta kannattaa myös käydä tsekkaamassa nostalgia hengessä, sieltä se kaikki alkoi Bugsy Seagelin ja muiden ganstereiden toimesta. Jos lähdet katsomaan Grand Canyonia (kannattaa) niin lentokoneeksi/järjestäjäksi kannattaa valita Scenic Airways isojen ikkunoiden takia. Kun pelaat kasinolla peliautomaatilla tai pöydässä ja tarjoilijatar tulee kysymään drinkkitilauksia niin tiedoksi: drinkin eivät maksa mitään mutta anna ihmeessä tarjoilijalle taala tai pari tippiä (tarjoilu pelaa myös jatkossa). Itse en ensimmäisellä kerralla tiennyt drinkkien olevan ilmaisia, joten hyvät kännin menivät sivu suun. Bellagio hotellin edustalla on iltasella vartin välein kerrassaan näyttävä vesisuihkuilla toteutettu näytös, eikä maksa mitään. Excaliburin edustalla taistelevat merirosvot ja tulivuori purkautuu Venetsiaa vastapäätä.

Siinä jotain pientä. Las Vegas tarjoaa kyllä ihan mitä tahansa muutakin mitä haluat, tsekkaa ihmeessä läpi kaikki ilmaisjakelulehdet, niissä on vinkkejä viikon tapahtumista. Strippiluolia on Industrial kadulla vaikka millä mitalla, urheiluautolla pääsee ajamaan Vegasin moottoriradalla, huvittelulaitteita löytyy joka nurkasta.

Summa summarum, kateeksi käy, pääseekö mukaan?
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Ahaa, Meikäläisen suosikkikaupunki maailmassa!...

Kiitokset kattavasta vastauksesta! Tuli kyllä paljon infoa. Tosin lähtö on vasta bout 2v. päästä, mutta ajattelin jo hyvissä ajoin ottaa asioita selville.

Summa summarum, kateeksi käy, pääseekö mukaan?

Ilmeisesti ei paikkaan kyllästy kun olet jo 10 kertaa käynyt ja vieläkin tekee mieli palata? :) Vaimokkeen kanssa olisi tarkoitus mennä joten nuo strippiluolat jää kyllä väliin... Vastaus kysymykseen, kattellaan sitten enskerralla. ;)
 
Ilmeisesti ei paikkaan kyllästy kun olet jo 10 kertaa käynyt ja vieläkin tekee mieli palata? :) Vaimokkeen kanssa olisi tarkoitus mennä joten nuo strippiluolat jää kyllä väliin... Vastaus kysymykseen, kattellaan sitten enskerralla. ;)

Ok, mutta Ballyn Jubilee showhun voit ottaa vaimokkeen mukaan, ei kannata jättää väliin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kahdeksan päivän mittainen visiitti Japaniin takana. Kyseessä oli meikäläisen ensimmäinen visiitti Nousevan auringon maassa, muttei takuulla jää viimeiseksi. Sen verran pahasti ihastuin kyseiseen maahan.

Reissun tukikohtana toimi Kioto, mutta päiväretket tuli tehtyä myös Hiroshimaan, Osakaan ja Naraan. Näistä erityisesti Kioto saa varauksettomat kehuni, ja voin suositella paikkaa kelle tahansa Japaniin lähtevälle. Temppeleistä ja muusta japanilaisesta kulttuurista kiinnostuneille paikka on ideaalinen. Temppeleihin tosin tuli jo hieman yliannostusta, mutta muutakin nähtävää oli silti helppo keksiä.

Osaka vaikutti pitkälti betonihelvetiltä, mikä ei suuremmin poikkea mistään suurkaupungista maailmassa. Osakan linna oli toki kiehtova. Samaten shoppailumahdollisuuksia näytti olevan rajattomasti. Kuitenkin olen tyytyväinen siitä, ettei kyseisessä kaupungissa täytynyt olla yhtä päivää pidempään. Paikka jäi selvästi jälkeen Kiotolle.

Hiroshima oli vaikuttava paikka, muttei niin tyly tai ahdistava, kuin olin ennakkoon odottanut. Peace Memorial Park, Bomb Dome ja atomipommimuseo tuli luonnollisesti katsastettua. Sopiva kohde yhden päivän retkeen, mutta muuten kaupunki ei näyttänyt mitenkään erityiseltä. Sikäli ymmärrettävää, kun 60v sitten lähes kaikki on lakaistu maan tasalle.

Nara oli mukava reilun 350 000 asukkaan pikkukaupunki (japanilaisittain) aivan Kioton kupeessa. Kahdeksan Unescon maailmanperintökohdetta olisi ollut aivan kävelymatkan säteellä toisistaan. Muutama tuli ehdittyä katsastaa, joista yhtenä mainittakoon maailman isoimmaksi puurakennukseksi väitetty Tōdai-jin temppeli, jonka sisällä oli Japanin suurin buddha-patsas. Temppelialueen puiston kesyjen peurojen lauma oli myös varsin hupaisa.

Yhtä kaikki, vilpittömät kehut maalle. Englantia osataan jonkin verran. Ruoka oli hyvää ja jopa edullista ennakko-odotuksiin nähden. Kala-allergiani takia jouduin näyttämään aina ravintolassa japaninkielisiä fraaseja, joilla varmistin tarjoilijan tietävän, ettei "shiifudo" sovi meikäläiselle. Onneksi syötävää löytyi kivuttomasti, vaikkakin sushi-baarit jouduinkin jättämään väliin. Niin, varsin täyttävän ruoka-annoksen sai jo 4-8 eurolla. Olut maksoi siihen päälle ehkä 3-4e. Paikallinen olut ei tosin mitään erikoista ole, lukuunottamatta Kirin-panimon tekemiä eurooppalaistyylisiä oluita.

Ja kaikki tosiaan toimi hyvin. Japanilainen kohteliaisuus ja rehellisyys oli uskomatonta. Paikallisessa yökerhossakin ihmetytti, kuinka ihmiset jättivät pöytään digikameroitaan ja avaimiaan ja siirtyivät tanssilattian puolelle. Ja siinä ne säilyivät ongelmitta.

Ainoa, mikä vaikutti kalliilta, oli junailu. Ja sekin vain luotijunissa. Meno-paluu Hiroshimaan kustansi 140e. Paikallisjunat Osakaan ja Naraan olivatkin sitten selkeästi halvempia ja matkat maksoivat suuntaansa vain jotain 5e.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Jollain kierolla tavalla tekisi mieli ottaa viime kesäinen visiitti Bulgarian Sunny Beachille uusiksi. Ristiriitainen paikka, jossa yhdessä kulmakuppilassa/kaupassa ei saa minkäänlaista palvelua osakseen, kun taas naapuripaikassa hyysätään viimeiseen asti.

On totta, että Sunny Beach on suhteellisen huonossa maineessa, lähinnä muutaman vatipään ansiosta, kuten nyt esimerkiksi viime kesänä. Itse kuitenkin jätin iltariekkumisen muille, ja keskityin kiertelemään lähikaupunkeja ja makoilemaan altaalla loisteliaassa kelissä.

Parasta kelin lisäksi ehdottomasti hintataso. Ja se sapuska. Sekoitus kreikkalaista ja turkkilaista keittiötä, jossa isossa osassa liha. Erinomaista ruokaa lähes puljussa kuin puljussa, eikä hinnankirossa ollenkaan. Plussaa äärimmäisen kattavasta vihannesten ja hedelmien käytöstä.

Moni tosin lankeaa ko paikassa halvan viinan kiroon. Baarikierroksia harrastavat engelsmannit olivat melkoisessa nosteessa. Tosin mikä siinä on ollessa, kun viisi tequilaa maksaa karvan alle euron, ja samaan kouraan työnnetään vodkakola tervetuliaisdrinksuksi. Vähemmästäkin flippaa...

Itse keskityin lähinnä alkuillasta istuskelemaan rannalla baarissa ja juodmaan valkovenäläisiä kaksi yhden hinnalla. Rahaa ei mennyt kahden viikon aikana edes sitä, mitä Suomessa menee samassa ajassa, laskettuna kahden viikon syönnit duunissa, kotona ja ravintolassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös