Matkakohteenne

  • 2 461 868
  • 14 549

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Suunnitteilla olisi reissu Saksaan. Kertokaahan Saksassa vierailleet että mikä olisi sellainen kiva ja kaunis (suur)kaupunki missä riittää näkemistä tarpeeksi, on ravintoloita ja ostosmahdollisuuksia? Berliiniä ei oteta mukaan koska Suomessa mainostetaan ja kerrotaan todella vähän Saksan muista kaupungeista lomamatkakohteena. Hampuri? München? Frankfurt?

Kuinka pitkään aiot viihtyä? Hampurissa olen käynyt pari kertaa ja pidän kaupungista kovasti. Ei oikeastaan ole mikään suurkaupunki sinänsä, että tunnelmaltaan tuntuu pieneltä. Kaupungin lukemattomat puistot ja risteilyt Alsterilla ja Elbellä kannattaa kokea. Myös aamuinen Fishmarkt eli kalatori, jossa kohtaavat yövuoron juhlijat ja aamun virkut on mukavaa nähdä.

Toki myös Reeperbahn on hauska kokemus, vaikka melkoinen turistirysä onkin. Siis kokemus myös vaimon kanssa, ilmankin saattaa olla mukava.

Mitään älyttömän erikoisia nähtävyyksiä ei kaupungissa sinänsä ole. Elben rannassa on natsien sukellusvene, jonne pääsee keskustasta kuljetuksella. Se voi olla hauska nähdä.

Hotelleja löytyy paljonkin, jos on valmis asumaan yhden tai kahden tähden hotelleissa tai hosteleissa. Itse kun tulee asuttua aina vähintään neljän tähden hotellissa, niin niiden löytäminen halvalla Hampurista on aina hieman hankalaa.

Berliiniin vie itsellä keväällä matka, mutta se onkin sitten eri juttu.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Reissuun pitäisi päästä, mutta ongelmana on vaan kohde.
Tammikuussa viikko lomaa, ja jos lämpimään haluaa ei vaihtoehtoja ole liikaa.

Kohtuullisen lentomatkan päässä Kanariat, Epykti ja Dubai.

Vähän kauempaa tulee mieleen Intia ja Thaimaa, sekä uutena Gambia.

B-luokan reissu, n. 30v. pariskunta reissaa ja hakee vain lämpöä ja löhöilyä. Yleisesti ottaen olen aktiivisempien lomien perään mutta nyt on tarkoitus lähinnä latailla akkuja, joten ei mitään reppumatkailua/baareissa heilumista ollut tarkoitus harjoittaa. Hyvä hotelli, hyvää ruokaa ja ihmettelyä, siinä pähkinänkuoressa. Äkkilähdöllä mennään kun ei ole niin tarkkaa tuon päivämäärän suhteen ja koska kohdekin on vielä täysin auki.

Kanarialle näyttää olevan paljon tarjontaa, ja ilmeisesti siellä on muutakin kuin ryyppääviä brittejä ja lihapullia, mutta pieniä varauksia on ko. saaria kohtaan. Matkat on sinne edullisia mutta koska lomalle ei mennä järsimään patonkia vaan myös tutustumaan ravintoloihin, saa kuulemma tuolla ravintoloihin uppoamaan hyvin rahaa. Raha sinällään ei ole suurin ongelma, vaan mitä sillä saa. Jotainhan tuolla tehdään oikein kun sinne aina vaan matkaajia riittää, joten tätä kannattanee harkita vahvimmin.

Egyptistäkään ei ole itsellä mitään kokemuksia, historiaa ainakin olisi tarjolla retkien muodossa jos pelkkä löhöily kyllästyttää.

Dubaista ei ole mitään käsitystä, toimiiko tämmöiseen tarkoitukseen?

Thaimaa/Intia on taas kauempana, onko porukkaa sinne viikoksi lentänyt? Kovasti on ainakin Thaimaan rauhallisempia kohteita kehuttu, edullistakin on joten kalliimpi matka kompensoituu hyvin. Monesti olen kuullut että kannattaa mennä kahdeksi viikoksi, mutta se nyt ei tällä kertaa onnistu toisen puoliskon työtilanteen vuoksi. Thaimaassa voisi teettää vielä pari pukuakin, ehtiikö valmistua viikossa?

Gambiaa kanssa mainostettu kovasti, mutta ei siitäkään ole kuullut vielä kokemuksia. Jos tarjolla on paljon köyhyyttä ja ruoaksi riisiä ja ulkona liikkumista pimeällä pitää välttää eikä omia retkiä suosita, jää tämä ulos. Nämä siis vain omaa arvailua, en tiedä onko näin?

Onko muita paininut vastaavien pulmien kanssa hiljattain?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Dubaista ei ole mitään käsitystä, toimiiko tämmöiseen tarkoitukseen?

Itse olin Dubaissa pari vuotta sitten. Komea kaupunki kierrellä kyllä, tietysti hameväelle paratiisi shoppailuun. Viinaahan ko. paikasta ei saa kuin hotelleista ja parista muusta paikasta. Sopivan lämminkin talvella, itse siellä ollessa oli noin 20-25 astetta koko ajan, rannoille pääsee helposti ja halvalla taksilla.

Meikällä ei ainakaan mitään pahaa sanottavaa, hauskaa ainakin katsella niinkin erilaista (ökyä) kulttuuria. Kaikenmoista toimintaa/kiertelyä saa harrastettua helposti. Hintataso oli ainakin tuolloin hiukan Suomea edullisempi, esim. ravintoloissa yms.

Pistä privaa vaan jos on lisäkysymyksiä. Meikä ainakin suosittelee.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Marokon Agadir

Reissuun pitäisi päästä, mutta ongelmana on vaan kohde.
Tammikuussa viikko lomaa, ja jos lämpimään haluaa ei vaihtoehtoja ole liikaa.

Niin, itse olin juuri Agadirissa Marokossa, jota voin jossain määrin suositella. Paikka ei sinänsä ollut pelkkä turistirysä, ilmat suosivat ja hintataso oli kohtuullinen.

Joulukuun alussa päivälämpö oli jotain 20 kieppeissä, aurinko paisteli ja uida tarkeni jotenkin. Merivesi oli jotain alle 18 astetta. Illalla ja yöllä oli kylmempää, joten takkia sai vetää päälle.

Marokkohan on islamilainen maa, mutta aika maltillinen, eli ainakin itselleni se kävi hyvästä pehmeästä laskusta islamilaiseen maailmaan. Useimmissa ravintoloissa tarjotaan alkoholia, ainakin keskusta- ja ranta-alueleilla.

Myös useimmista kaupoista sai alkoholia. Basaarialueiden kaupankäynti oli rasittavaa, mutta muualla sai olla aika rauhassa. Alueella liikkuu tosin erilaisia kaupustelijoita joiden mukaan ei kannata lähteä katsomaan esim "näyttelyä" tai vastaavaa.
Itse ostin sikahintaisia, joskin ihan ehtoja, mausteita joltain "kaupungissa vain tänään olevalta saharakauppiaalta", koska haksahdin juuri tähän ns. "saharakauppiaskikkaan." Kannattaa siis olla kiireisen näköinen ja sanoa heti ei, koska ko. tyypit kyttäävät juuri hotellien lähellä kiireettömän näköisiä ja ilman päämäärää vaeltelevia turisteja.

Muuten porukka oli ihan ystävällistä ja palvelu pelasi hyvin, etenkin ravintoloissa. Lontoolla pärjää ainakin keskikaupungilla ja rannalla.

Yleisarvosanana voisi antaa jotain 7...8. Viikossa näkee ihan tarpeeksi, ellei sitten lähde pidemmälle seikkailemaan. Itse suunnittelin Marrakeshissä käyntiä, mutta parin päivän mahatauti vei tehokkaasti reissuhalut.

Taksisysteemistä täytyy antaa iso plussa. Taksi oli halpa yleensä ihan rehellinenkin. Kannattaa tosin sopia hinta etukäteen ja / tai vaatia, että laittavat mittarin päälle. Kaikki taksit eivät välttämättä tiedä kaikkia paikkoja, näin ainakin meille sattui, joten kannattaa pitää omaa karttaa mukana. Ko. kuski kävi nimittäin kysymässä 2 kertaa tietä, vaikka ravintola johon olimme menossa oli aika keskustassa.

Täältä tähän
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Suunnitteilla olisi reissu Saksaan. Kertokaahan Saksassa vierailleet että mikä olisi sellainen kiva ja kaunis (suur)kaupunki missä riittää näkemistä tarpeeksi, on ravintoloita ja ostosmahdollisuuksia? Berliiniä ei oteta mukaan koska Suomessa mainostetaan ja kerrotaan todella vähän Saksan muista kaupungeista lomamatkakohteena. Hampuri? München? Frankfurt?

Kuinka suuri pitää kaupungin olla? Oma suositus voisi olla Müncheniin/Frankfurtiin lento ja junalla Nürnbergiin. Helsingin kokoinen kaupunki, eli ei suurin mahdollinen mutta kuitenkin tarpeeksi suuri jotta joka päivälle/illalle löytyy tekemistä. Vanhakaupunkia löytyy, samoin kävelykatua ja ostoskorttelia. Minusta ainakin oikein mukava mesta. Ei kuitenkaan matkaoppaiden ykkösvaihtis jos Saksasta puhutaan.

Muita mielestäni mukavia ovat ainakin Köln, Stuttgart, Leipzig ja Dresden, kaikissa omat juttunsa ja kaupunkien ympäristössä lisää. Riippuu vähän vuodenajastakin, minne menee.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitoksia Sistikselle ja muillekkin kommentoineille. Kannattaa aina suunnata Jatkoaikaan eikä suinkaan matkatoimistoiden sivuille. Tottakai itsekin pidän tuosta että voi vain istuskella terasseilla ja seurata ihmisten menoa. Mutta monesti jos menee hieman suurempaan kaupunkiin niin nähtävää vain on ollut niin paljon ettei ole viittinyt niitä missata kun kerta sinne asti on tultu.

Matkatoimistot nyt melkeinpä kannattaa unohtaa. Monista kaupungeista löytyy paljon persoonallisempia kohteita kun vain itse hieman näkee vaivaa niiden etsimiseen. Matkatoimistot tarjoavat niitä "kuuluisia" nähtävyyksiä, mutta pitävät helposti suunsa kiinni monista oikeasti eksoottisista tai kiinnostavista paikoista. Jos sallit pari vinkkiä, joita itse käytän aina matkojani suunnitellessa:

http://www.pallontallaajat.net (keskustelupalstalta löytää vaikka mitä)
http://wikitravel.org/en/Munich

Itse olen tuon Hofbräuhausin jättänyt joka kerralla väliin kahdesta syystä: reissuni Müncheniin ovat olleet työmatkoja, ja saksalaiset vieraanvaraisina isäntinä tarjoavat ainakin parina iltana joka kerta kunnon baijerilaisen illallisen, ja ne ovat osuneet omilla reissuillani aina joihinkin muihin paikkoihin. Kun sitten joinain iltoina on "omaan piikkiin syöminen" vuorossa, ei tee ehkä niin raskasta ateriaa enää mieli. Ja Hofbräuhaus on muutenkin aina tupaten täynnä. Siksi tieni vie usein jonnekin hieman kevyempien sapuskoiden ja kevyemmin täytettyjen ravintoloiden suuntaan. Niitäkin Münchenistä löytää.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hofbräuhaus pakollinen vierailupaikka. Hieno paikka jossa vierähtää helposti koko ilta. Turistihinnat eli sen saman kaljan, bratwurstin ja hapankaalisalaatin saat varmasti jostain halvemmalla. Hinnat kuitenkin edulliset suomen hintatasoon verrattuna.

Münchenin nähtävyyksiä tässä on jo kattavasti esiteltykin, mutta tähän Hofbräuhausin hehkutukseen täytyy näin paikallisena hieman puuttua. Hofbräuhaus on toki siinä mielessä "pakollinen" kohde, että se on erittäin tunnettu; kuitenkin paikkana Hofbräuhaus on harvinaisen syvältä, lue: asiakkaina ihan oikeasti pelkkiä turisteja ja ovista ja käytävillä ramppaa jatkuvasti japanilaisryhmiä. Suosittelen Hofbräuhaus-annokseksi pelkkää läpikävelyä ja siirtymistä sen jälkeen hieman autenttisempaan paikkaan, esimerkiksi Augustiner Bierhalleen (keskeinen sijainti, mutta jo paljon vähemmän turistipaikka) tai Augustiner Bräustubeen (Augustinerin panimon yhteydessä melko lähellä keskustaa, paikallistenkin suosiossa).

-tt
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Münchenin nähtävyyksiä tässä on jo kattavasti esiteltykin, mutta tähän Hofbräuhausin hehkutukseen täytyy näin paikallisena hieman puuttua. Hofbräuhaus on toki siinä mielessä "pakollinen" kohde, että se on erittäin tunnettu; kuitenkin paikkana Hofbräuhaus on harvinaisen syvältä, lue: asiakkaina ihan oikeasti pelkkiä turisteja ja ovista ja käytävillä ramppaa jatkuvasti japanilaisryhmiä. Suosittelen Hofbräuhaus-annokseksi pelkkää läpikävelyä ja siirtymistä sen jälkeen hieman autenttisempaan paikkaan, esimerkiksi Augustiner Bierhalleen (keskeinen sijainti, mutta jo paljon vähemmän turistipaikka) tai Augustiner Bräustubeen (Augustinerin panimon yhteydessä melko lähellä keskustaa, paikallistenkin suosiossa).

-tt


Kiitokset vinkistä! Täytyy vierailla sinun mainitsemilla paikoilla kun seuraavan kerran pääsee Muncheniin.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, itse olin juuri Agadirissa Marokossa, jota voin jossain määrin suositella. Paikka ei sinänsä ollut pelkkä turistirysä, ilmat suosivat ja hintataso oli kohtuullinen.

Kiitokset Ervalle ja Mikkokuustonniselle. Saa muutkin kommentoida, kuten sistiskin mainitsi niin matkatoimistoihin en hirveästi luota, perustietoa saa hyvin mutta kokemuksia parhaiten muilta matkaajilta.

Marokossa tuli käytyäkin joskus 10 vuotta sitten. Ei tarkkoja muistikuvia itsellä, juuri nuo sitkeät kaupustelijat jäi mieleen mutta niitä riittää turistipaikoissa. Ps. varmaan samalta kauppiaalta tarttui maustepussi matkaan... Etu ehdottomasti jos ruokailun yhteydessä saa viiniä/olutta lipitellä, vaikka ei ole mikään dokausreissu niin ei se meikäläisenkään suu ole tuohesta tehty.

Oli muuten Ramadanin aikaa kun Marokossa vierailin, heti kun aurinko laski täyttyi pihat pöydistä ja ravintolat paikallisista, ja alkoi kova syöminen ja juhliminen(ilman viunaa). Silloinen tyttöystävä omasi myös ihan kohtalaisen rintamuksen, ja koska myös paheelliset ajatukset on Ramadanin aikana kielletty kääntyi paikallisten päät nopeasti jos katse erehtyi liian alas. Eli ainakin silloin sai naisväkikin olla suht. rauhassa. Marokkoon tulee varmasti vielä mentyä, ehkä joku toinen kerta kumminkin kun on enemmän intoa lähteä kiertelemään muutakin maata.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Keväällä Suomen Turun valloittaa Wizz Air, joka aloittaa Turku-Gdansk lennot. Saa nähdä miten Puola kiinnostaa ihmisiä. Mikäli reitit laajenevat enemmänkin itäiseen ja keskiseen Eurooppaan, niin itse ainakin aion käyttää firmaa?

Toivottavasti muutkin halpalentoyhtiöt löytävät Turun. Onhan se aina helpompaa kun ei tarvitse Pirkkalaan asti lähteä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keväällä Suomen Turun valloittaa Wizz Air, joka aloittaa Turku-Gdansk lennot. Saa nähdä miten Puola kiinnostaa ihmisiä. Mikäli reitit laajenevat enemmänkin itäiseen ja keskiseen Eurooppaan, niin itse ainakin aion käyttää firmaa?

Varsin hyvä uutinen. Wizz Airilla on nimittäin ihan pätevä tuo reittivalikoima, mikä tuo lisää kaupunkivaihtoehtoja, jos tahtoo tehdä ns. lentoreilin. Valitettavaa on, että nuo halpalentoyhtiöt tuppaavat pysymään Suomessa ikävän vähän aikaa, kuten Sterling. Nyt taas kiertää huhuja siitä, että Clickair olisi luopumassa HKI-Barcelona -reitistä. Tosin tuota taitaa operoida myös Blue1, joten kilpailu on aika kovaa. Toivotaan, että Wizz Air onnistuu. Puolaan ei hirveästi taida halpislentoja mennä, paitsi Blue1 Varsovaan.
 

scholl

Jäsen
mutta parin päivän mahatauti vei tehokkaasti reissuhalut.

Onkohan kukaan ollut koskaan Agadirissa sairastumatta. Iso vanhempani olivat siellä joskus 80 luvun alkupuoliskolla ja joutuivat kumpikin Auroran sairaalaan, kun tuli sen verran paha vatsatauti.

Kummallista tavaraa siellä ilmeisesti myydään, kun kaiken maailman kamelin paskalle haisevia nahkaesineitä olivat ostaneet.
 

scholl

Jäsen
Münchenissä on se hyvä, että siellä ei tarvitse välttämättä välittää nähtävyyksistä. Voi elää hyvällä elämänlaadulla eli on vähän niinkuin kotona olisi, mutta kivempaa. Voi siis keskittyä itse elämiseen ja nautiskella.

Jos haluaa nähdä muutakin niin tottakai se onnistuu. Ei ole edes pakko vuokrata autoa, vaan DB:n RE:t menevät lähikaupunkeihin. Jos jonkun turistikohteen haluaa nähdä niin kannattaa harkita Neuschwansteinia. Valitettavasti linna ei koskaan valmistunut ja mm. luonnollista kokoa olevat täyttä kultaa olevat leijonat eivät koskaan tulleet Thronsaaliin. Siellä kannattaa ehdottomasti käydä nimenomaan talvella, koska ei ole silloin niin paljon turisteja. Lisäksi jos aurinko paistaa ja jos on pakkasta, muttei lunta niin saa otettua hienompia kuvia kuin postikortit. Saksankielinen opas on usein joku hauska baijerilaisittain puhuva äijä. Siellä täytyy tosiaan käydä uudelleen.

München on ehdottomasti Euroopan top 1 kaupunki, joten kyllähän siellä paljon tekemistä on. Tämä vuodenaika ei vain välttämättä ole hyvä Baijerissa. Varsinkin jokien läheisyydessä on paljon Nebeliä. Saattaa olla kolme kuukautta ilman aurinkoa. Toki se alkaa kohta mennä paremmaksi ja helmikuussa on usein jo krookukset esillä ja jos tuuli kääntyy etelään niin iltapäivällä voi olla auringossa 20C vaikka aamulla olisi ollut lähellä nollaa. Futista voi siis pelata hyväkuntoisella nurmella käytännössä koko vuoden. Se on kyllä kiva silloin, jos aurinko vähän lämmittää, kun voi istua jossain Biergarten-meiningissäkin.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siellä kannattaa ehdottomasti käydä nimenomaan talvella, koska ei ole silloin niin paljon turisteja.

Schollin Münchenin vuosista on ilmeisesti jo aikaa. Nykyään Neuschwansteinissa on aina paljon turisteja. En suosittele, vaikka linna sinänsä komea onkin. Komeampia maisemiakin löytyy vaikkapa Königseen tienoilta Berchtesgadenista.

Saattaa olla kolme kuukautta ilman aurinkoa. Toki se alkaa kohta mennä paremmaksi ja helmikuussa on usein jo krookukset esillä ja jos tuuli kääntyy etelään niin iltapäivällä voi olla auringossa 20C vaikka aamulla olisi ollut lähellä nollaa.

Tänään pilvetön taivas ja -5 astetta. Tällaista ollut nyt toista viikkoa ja näyttää jatkuvan. Christkindlmarktilla lämmin Glühwein höyryää mukavasti mukeissa ja elämästä voi nauttia. Lunta on valitettavasti vasta jostain 700 m ylöspäin, joten ihan täydellinen joulutunnelma ei ole. Joulukuu on kuitenkin ihan hyvä aika vierailulle, Müncheniä kannattaa lähinnä välttää Oktoberfestin aikaan, ellei nimenomaan halua sinne.

Muuten ei lisättävää; München on näemmä kaupunki, jossa Schollkin viihtyy, vaikka täältä löytyykin takakireitten katolisten lisäksi ties mitä retalejengiä
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Itse en ole käynyt Varsovassa, mutta mitä olen kaupungista kuullut ja saanut palautetta muutamaltakin kaverilta, joilla on aika samanhenkiset mieltymykset paikkojen suhteen, Varsovassa ei oikein olisi mitään. Eli tylsempi kaupunki olisi kyseessä. Itse olen saanut vinkkejä Varsovan suhteen siten, että kaupunki kannattaisi jättää väliin ja jatkaa matkaa esimerkiksi Krakovaan, jonne junamatka vie kyllä muutaman tunnin.

Tuli sitten heitettyä setti. Ihmettelen kyllä, minkälainen maku jengillä on, Varsovassahan oli vaikka mitä. Vanha kaupunki, vaikka onkin sodan jälkeen uudelleenrakennettu, oli kuten mikä tahansa muukin vanhakaupunki, pieniä kujia, kirkkoja ja keskellä torintapainen. Oli kuninkaallista puistoa ja esim. kansannoususta kertova museo, joihin molempiin saa puoli päivää menemään hyvin helposti. Keskustassa oli sitten vähän uudempaa settiä ja joku Stalinin pilvenpiirtäjä. Erikoisempi oli Puolan oma Mustamäen tori Kymmenvuotisstadionin ympärillä. Nättiä kaupunkiarkkitehtuuria ja vilkkaita katuja oli vaikka kuinka. Turistit olivat pääasiassa puolalaisia, amerikkaa kuului vain vanhassa kaupungissa. Ehkä juuri siksi jengi oli esim. ravintoloissa varsin ystävällistä (vrt. esim. Prahan meininkiin) vaikka ei puolaa osata kuin pari sanaa.

Kyllähän tuonne ihan mielellään uudelleen menisi, mutta sen verran iso kaupunki on että melkein täyden viikon vaatisi. Ainoa miinus oikeastaan oli liikenne. Taas tuli nähtyä, mitä se yksityisautoilu miljoonakaupungin keskustassa ja sen läpi saa aikaan. Pajunen voisi lähteä tuonne opintomatkalle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Müncheniä kannattaa lähinnä välttää Oktoberfestin aikaan, ellei nimenomaan halua sinne.

Itsehän olin Münchenissä työmatkalla tänä syksynä juurikin Oktoberfestin aikaan. Itse en havainnut itse keskustassa (Marienplatzin ympäristö) tai S-bahnilla kulkiessa oikeastaan mitään eroa muihin reissuihin nähden, mitä nyt kansallispukuisia naisia tuli vastaan silloin tällöin. Itse huvialue olikin sitten melkoinen ja ihan täyteen ängetty. Olutteltat olivat kyllä älyttömät. Onneksi saksalaisisännät olivat onnistuneet järjestämään meille hetkeksi oman pöydän. Itse tapahtumassa tuli vietettyä vain puoli tuntia. Enempää ei ehkä olisi kestänytkään.

Hotellien hinnat olivat kyllä pompsahtaneet. Muilla reissuilla käyttämäni hotellin huoneen hinta oli pompsahtanut 100e/yö -hinnasta kolminkertaiseksi juurikin festien ajaksi.

Loppukaneettina voisin sanoa, että onneksi Oktoberfest tuli nähtyä juurikin tällaisella tavalla. En edes vahingossa harkitse sinne menoa turistina.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itsehän olin Münchenissä työmatkalla tänä syksynä juurikin Oktoberfestin aikaan. Itse en havainnut itse keskustassa (Marienplatzin ympäristö) tai S-bahnilla kulkiessa oikeastaan mitään eroa muihin reissuihin nähden, mitä nyt kansallispukuisia naisia tuli vastaan silloin tällöin. Itse huvialue olikin sitten melkoinen ja ihan täyteen ängetty. Olutteltat olivat kyllä älyttömät.

Hotellien hinnat olivat kyllä pompsahtaneet. Muilla reissuilla käyttämäni hotellin huoneen hinta oli pompsahtanut 100e/yö -hinnasta kolminkertaiseksi juurikin festien ajaksi.

Kokemuksenahan Oktoberfest on ihan jees, jos tykkää sen tyyppisestä "biletyksestä". Meininikihän siellä iltaisin on vähän niinkuin Linnanmäelle/Särkänniemeen olisi laitettu toistakymmentä isohkoa oluttelttaa ja olisi uusivuosi, vappu ja juhannus yht´aikaa ja Suomi olisi juuri voittanut olympiakultaa jääkiekossa sekä jalkapallon maailmanmestaruuden. Lisäksi örvellys hoidettaisiin enemmän tai vähemmän tyylikkästi ja perinteitä noudattaen.

Oktoberfestillä sinänsä on ihan hauskaa (edellyttäää on pöytävarausta ja sopivaa seuraa), mutta muuten kaupunki ei ole parhaimmillaan silloin; turistien kasvaneen märän kyllä huomaa kaupungillakin selvästi, ts. paikassa kuin paikassa on ruuhkaa. Oktoberfest myös sotkee ylimääräisillä junillaan S-bahnojen ja U-bahnojen aikataulut, mistä seuraa ärsyttävää myöhästelyä. No, mielipiteeseeni vaikuttaa myös työpaikan sijainti Wiesen vieressä, eli töistä lähtiessä ärsyttää taistella asemalle vastavirtaan festeille menijöiden seassa.

Oktoberfest vaikuttaa myös nostavasti ravintola- ja lentohintoihin.
 

scholl

Jäsen
En pidä Oktoberfestistä hirveästi sen turismin takia. Mikään ei vituta yhtä paljon kuin se, että samassa pöydässä on jotain italialaisia tai japanilaisia kameroiden kanssa ja joilla ei ole mitään käsitystä hauskanpidosta.

Sen sijaan vastaavia bileitä on muuallakin. Monessa paikassa on Dult, jossa on teltta ja vain paikallisia. Niissä on tullut oltua muutamia kertoja. Kerran olin pääsiäisen tienoilla sunnuntaina Abensbergissä. Se on lähellä Kelheimia. Joku Roland oli kuskina ja heitti meidät sinne. Minä ja yksi espanjalainen kundi ja pari baijerilaista mimmiä. Se oli luostaripanimo ja niiden juhlat sitten. Dulttyyppinen sekin. Kaikilla taisi olla Lederhosenit. Mentiin samaan pöytään kuin missä oli jotain jengiä Nürnbergistä. Ekana otettiin hellesit ja seuraavat Maßit olivat sitten dunklesia, kun se joku Nürnbergin äijä sanoi, että ottakaa pojat sitä niin se vastaa pizzaa, eikä tule nälkä. Se oli hauska sunnuntai. Letkeää menoa ja semikeitotusta. Siellä oli varmaan jostain 14 vuotiaasta alkaen jengi Lederhoseneissa ja Dirndleissä, otti muutaman Maßin ja piti hauskaa. Hyvää musaa etc.

Tänään oli muuten kauppalehdessä juttua siitä baijerilaistyyppisestä mestasta, mikä aukeaa vuoden alkupuolella Erottajalla. Sieltä saa kuulemma Hachsea. Ei ole sitäkään tullut syötyä nyt syyskuun lopun Oktoberfest-ajan jälkeen. Toivottavasti eivät muuten pilaa ko. paikkaa millään Koffilla tai Hartwallilla. Saisi olla niin, että siellä olisi pelkästään jonkun baijerilaispanimon tuotteita. Ainakin Paulaneria tuodaan Suomeen maahan, joten saisivat tehdä esim. heidän kanssa diilin.
 

scholl

Jäsen
Schollin Münchenin vuosista on ilmeisesti jo aikaa. Nykyään Neuschwansteinissa on aina paljon turisteja. En suosittele, vaikka linna sinänsä komea onkin. Komeampia maisemiakin löytyy vaikkapa Königseen tienoilta Berchtesgadenista.

Paljon ja paljon. Kesällä joudut venaamaan joku viisikin tuntia. Talvella se on paljon kohtuullisempaa ja pitää muistaa, että aika moni turisti menee englanninkieliselle kierrokselle, joten kestää enemmän.
Muuten ei lisättävää; München on näemmä kaupunki, jossa Schollkin viihtyy, vaikka täältä löytyykin takakireitten katolisten lisäksi ties mitä retalejengiä

Takakireät ovat kyllä mielestäni protestantteja. Ajoin kerran prätkälläni jossa oli Regensburgin kilvet pohjoiseen Travemündeä kohti niin Würzburgin kohdalla tankatessa tankstellen äijä katsoi kilpeä ja sanoi, että älä mee pohjosemmaksi, että vittumaista jengiä ja niinhän se on. Harva on maailmassa vittumaisempaa kuin protestanttisuus. E-Saksan katolilaiset osaavat nauttia elämästä. Se on ihan eriasia. Tai no schwaabit on pihejä, mutta baijerilaiset ainakin nauttivat.

Retalejengiä on Baijerissa ja Münchenissä paljon vähemmän kuin muualla Saksassa. Kun vertaa esim. Hbf ympäristöjä niin yleensä Pohjois-Saksassa ne ovat järkyttävää seutua. Baijerissa ei. Ei ole mitään sairasta touhua siellä ympäristössä. Joka toinen ei piikitä huumeita, eikä muutakaan hazardia samalla tavalla tapahdu (edit. tosin Rudolf Moshammer pokasi fägärin, joka murhasi hänet, nimenomaan Hbf:llä. Osa tosin ei ole siitä yhtään pahoillaan, ettei Moshammaria näy enää telkkarissa koko ajan Daisyn kanssa jossain kissanristiäsissä). Pitää myös muistaa esim. Mehmetin tapaus. Kaverihan karkotettiin Turkkiin, vaikka oli syntynyt Saksassa ja vaikka oli vain 14v. Baijerissa ei rikos kannata toisin kuin P-Saksan punavihreiden hinttareiden hallinnoimilla mestoilla.

Toki lauantaisin näkyy paljon turkkilaisia, jotka ajaa Audi Cabrioilla auto liian täynnä jengiä ja sterkat täysillä, mutta ei se niin paha asia ole. Ja italialaisista ei juuri ole harmia. Loistavia italialaisia ruokapaikkoja ympäri Freistaatia, joissa paikoitellen saattaa olla niin, että lähes kaikki muut asiakkaat ovat italiaanoja.

Sitä paitsi meillä on baijerilainen paavi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Suunnitelmissa olisi keväällä huhti- toukokuussa lähteä likan kanssa Espanjaan. Barcelona ja Madrid olisivat suunnitelmissa, matkan kesto olisi viikosta kymmeneen päivään.

Barcelonasta tässäkin ketjussa on kirjoiteltu paljon, mutta olisiko Madridista vinkkejä. Kokemuksia espanialaisesta junaverkostosta, vai millä liikuttaa itsensä kaupunkinen välillä?

Kaikki kommentit kummasta tahansa kaupungista otetaan mielenkiinnolla vastaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Barcelonasta tässäkin ketjussa on kirjoiteltu paljon, mutta olisiko Madridista vinkkejä. Kokemuksia espanialaisesta junaverkostosta, vai millä liikuttaa itsensä kaupunkinen välillä?

Ihan toimivilta vaikuttivat, kun kuljin viime kesänä Barcelona - Girona -välillä meno-paluun.

Sen verran vinkkiä, että jos Barcelonasta menette junalla Madridiin, kannattaa sitten varata aikaa junalippujen hankintaan. Asema on melkoinen kompleksi (Barcassa on ainakin kaksi asemaa, joista omat kokemukseni ovat siltä isommalta) ja oikean lippuluukun löytäminen vei hivenen enemmän aikaa kuin kuvittelimme.
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Caralho! Nyt loppu räntä ja loskakelit, ...tana. Huomenna lähtee lento Frankfurtin kautta São Pauloon, pelkkä menolippu. 21-31 näyttäisi olevan lähipäivien lämpötilat ja oluet on jo kylmäkaapissa huurtumassa. Samba. Futebol. Mmmmmm, muito bom.

Tchau!
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Barcelonasta tässäkin ketjussa on kirjoiteltu paljon, mutta olisiko Madridista vinkkejä. Kokemuksia espanialaisesta junaverkostosta, vai millä liikuttaa itsensä kaupunkinen välillä?

Sellaisia kokemuksia on junaverkostosta, että kannattaa mennä bussilla. Varsinkin hinnaltaan erittäin hyvä keino. Toki jos haluaa lentää, niin Barcelona-Madrid-väliä voi mennä Vuelingilla ( www.vueling.com) ja hintakaan ei päätä huimaa, kun ajoissa varaa ja lennot kulkevat mukavasti ajallaan.

Barcassa kannattaa käydä Montjuicilla ja Nou Campilla. Sitten vaan Ramblalta pois ja hyvään ravintolaan. Muut voivat kertoa omia paikkojaan. Madridissa olen ollut villinä poikamiehenä, joten en voi paljoakaan sieltä suositella.
 

Ponkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Sht
Pestiin Budapestiin

Juup eli kuun lopussa tilattu matka 5 päiväksi Unkariin Budapestiin. Tätä ketjua tullu kahlattua läpi ja olettaisin että halpaa olutta ja hyvää ruokaa tarjolla. Ilmeisen paljon myös historiasta kiinnostuneella massaturistille on nähtävää. Kertokaas siellä käyneet millanen baari/klubiskene siellä on? Alunperin oli tarkotus käydä joku dj-setti käydä katsastaa siellä mutta kohtuu hankalaa etsiä kun ei unkaria ymmärrä. Entä millanen sää siellä talvella on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös