Matkakohteenne

  • 2 462 134
  • 14 549

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitäisi keväällä (huhti- toukokuussa) vetää joku euroopan kaupunkiloma "pitkä vkl"-tyyliin. Mitäs suosittelette?

Riippuu tietenkin mitä haet. Tässä omia suosikeitani:

1. Praha:
- Oluessa maailman paras hinta/laatu -suhde
- Ruoka on halpaa ja hyvää
- Kiinnostavia nähtävyyksiä
- Mukavan boheemi ilmapiiri
- Haittapuolena turistien suuri määrä

2. Ljubljana
- Pikku-Prahaksi kutsuttu
- Upea keskusta
- Hinnat ilmeisesti vieläkin suhteellisen edulliset
- Englannilla pärjää erittäin hyvin
- Kaupunki yllättää positiivisesti siisteydellään
- Lyhyet etäisyydet muuallekin Slovenian kiinnostaviin kohteisiin

3. Vilna
- Massaturismi alkaa valitettavasti hiljalleen ryömiä Vilnaankin, silti vielä parempi paikka kuin esim. Riika
- Ruoka erittäin halpaa ravintoloissa
- Olut hyvää ja halpaa
- Euroopan suurin vanhakaupunki
- Silmänruokaa riittää, nimim. "Niska kipeä viiden päivän reissun jälkeen"
- Jotenkin viehättävä tunnelma
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
1. Praha:
- Haittapuolena turistien suuri määrä
Hyvät valinnat, samat kolme on omiakin suosikkeja mut oltiin viime vappuna just vaimon kanssa Prahassa ja ei kyllä mitenkään ylenpalttisesti turisteja joka puolella pyörinyt. Kun kerran huhti-toukokuussa eli juurikin samoihin aikoihin olet Veijari menossa ni ei tuo määrä nyt niin häiritsevän suuri ole.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joopati joo, viikonloppu vierähti Vilnassa. En oikein osannut odottaa reissulta mitään erityistä, vaikka tutustuin kohteeseen pääpiirteittäin. Tajuttomaksi kävelyksihän se meni, vanhaa kaupunkia edestakaisin ja välillä Neris-joen toiselle puolelle hotellille. Terapialomaksi tästä ei ollut, mutta sai siellä arjen hiukan väistymään mielestä, kun ruoka oli pääasiassa ihan hyvää ja muutama kiva ostos tarttui mukaan. Vanha kaupunki kannattaisi ehdottomasti sulkea autoilta edes muutamilta kohdin. Esim. Pilies kävelykaduksi, ja meininki olisi paljon parempi.

Arvelimme hiukan, ettei vuodenaika ole paras itä-eurooppalaisen kaupungin katsastamiseen, ja kieltämättä loska ja harmaus teki meiningistä ns. venäläisemmän kuin mitä luultavasti kesäisin voisi olla. Matkamme teema painottui kuitenkin enemmän ruokapuolelle kuin paikkojen bongailuun, joten kovin suurta mielipahaa ei aiheutunut. Toki katsastimme keskustan melko tarkkaan, mutta perinteiset tv-tornit yms. jäivät tällä kertaa pois. Keskustan katedraali oli varsin vaikuttava ilmestys, samoin KGB-museo puhutteli, suosittelen tutustumista ajatuksen kanssa.

Liettualainen ruoka oli edullista ja kokeilemisen arvoista. Maistettua tuli ainakin zeppeliinit, täytetyt letut jauhelihalla, perunaletut pekonilla, paahdettu leipä oluen kera ja pienet lihatäytteiset taikinanyytit juustokuorrutuksella ("dumplings" tjsp). Nuo jälkimmäiset olivat ylivoimainen suosikkini. Kuuluisat zeppeliinit sen sijaan eivät osuneet, taikinakuori oli aivan liian paksu ja mauton. Lisäksi muutamia paikallisia leivoksi maistoin ja varsin syötäviksi totesin. Hinnoista sen verran, että lituskiruoka ei maksanut muistaakseni kertaakaan yli 10 lt/annos, eli kolmen euron hujakoilla pyörittiin. Sen verran jaksan muistaa, että ensimmäiseksi maistamamme satsi (2 x liha-taikinanyytit, 2 x cokis ja yhdet ranskalaiset) maksoivat 28 litiä eli n. 8 euroa.

Ostoskeskus Europassa käväisimme maistamassa liettulaisten versiota pizzasta. Samalta näytti kuin Suomessakin, mutta uskaltaisin väittää, että maistui peräti paremmalta tuoreine sienineen yms. Pilies-kadun italialainen paikka tuli myös katsastettua ja elämäni ensimmäinen viinilasillinen testattua - pahaa oli - samoin kuin läheinen, myös italialainen, jäätelöbaari. Muhkea oli banaanivene, tosin ei mikään tajuttoman halpa, liki viisi euroa oli hintaa.

Ylivoimaisesti paras ruokaelämys oli kuitenkin argentiinalaisravintola El Gaucho Sañon tarjonta. Alkuun otimme erilaisilla lihalaaduilla täytettyjä uppopaistettuja taikinanyyttejä, joku argentiinalainen perinneruoka kai. Vaimo tilasi pekonikanaa, minä otin perinteisen pihvin. Safkat tarjoiltiin lankulta lohkoperunoilla, kaalihöystöllä ja kolmella erilaisella dipillä varusteltuina. Kaikkiaan hintaa tuli vedellä ja cokisella reilu 130 litiä eli ~40 euroa, hiukan enemmän kuin liettualaispaikoissa siis, mutta olipa vain hyvää. Suosittelen paikkaa varauksetta, vaikka hotellin yhteydessä sijaitsevana se on melko täynnä turisteja.

Ostospaikkana Vilna ei ole erityinen, ellei pidä meripihkasta. Vaimo löysi torilta pari kappaletta kevyitä neuleita/ponchoja, itse ostin Europasta kengät ja jonkun saksalaisen lafkan farkut, olikohan Colin's ketjun nimi. Hinnoiltaan tunnetut brändit eivät juuri Suomen vastaavista eronneet. Tuliaisiksi ja joululahjaksi mukaan tarttui kahvia, teetä ja suklaata. Kahvi- ja teekauppoja (Kava & Arbata) on aika paljon ja valikoima on laaja. Pavuista saa valita haluamansa paahtoasteen ja myyjä jauhaa pussiiin halutun määrän. Presto ja Gurman's ovat hyviä paikkoja tähän. Suklaapuodeista varukseton peukko Sokolado Namaille osoitteessa Traku 13; palvelu oli hyvää, samoin valikoima. Erilaisia eläin- ja satuhahmoja oli useita, vilahtipa hiukan lasten silmien ylettämättömissä itse kanki palloineen ja kama sutra suklaaversiona. En vienyt anopille. Kaupoissa osattiin yleensä ainakin muutama sana enkkua, nuoremmat polvet paremmin ja vanhemmat hiukan heikommin, yllättäen.

Kesällä Vilna on varmasti vierailun arvoinen kohde; ruokatarjonta on hyvää/edukasta ja ravintoloiden listoista päätellen samoin myös oluiden kohdalla. Itse en väkijuomia harrastele, joten en osaa tuota maistamaani olutta sen kummemmin analysoida. Alas se meni, mutta seuraavalla kerralla pitäydyin tutussa mineraalivedessä (joka tosin on tuolla kalliimpaa kuin olut). Talvikaupunkina Vilna ei erityisemmin loistanut, kun itä-eurooppalainen joulunalusmeininkikään ei kovaäänisine popituksineen meikäläiseen iske. Tuli sellainen fiilis, että Vilna on nyt nähty, mutta toisaalta voisin suoda mahdollisuuden myös kesäaikaan. Paljon kehutut liettualaisnaiset eivät säväyttäneet sen useammin kuin suomalaisetkaan, koska slaavilook ei ole kaikissa tapauksissa mieleeni. Itse asiassa teini-ikäisissä alkoi näkyä sitä samaa löllöä vyötäröllä kuin meilläkin, eli elintason nousu alkaa tehdä tehtäväänsä.

Kiitämme ruoan hinta-laatusuhdetta, näyttäviä rakennuksia ja kivoja pikku kahvipuoteja. Moitimme järkyttävää liikennettä, paikoittaista itä-eurooppalaista ränsistyneisyyttä ja kovaäänisiä venäläisliikemiehiä hotellissamme sekä hotellin sijaintia. Suosittelen majoituksen hankkimista keskeiseltä paikalta, ellei välttämättä halua tutustua itä-eurooppalaiseen taksi- ja liikennekulttuuriin lähemmin.
 
K

kiwipilot

Kumpi olisi ensikertalaiselle Japaninkävijälle parempi kohde; Osaka vai Nagoya? Finnair löi tiskiin loistavan pistetarjouksen: 75 000:lla Plus-pisteellä(+verot) em. kaupunkeihin. Tarkoitus olisi olla noin viikko reissussa ja mahd. tsekata muitakin kaupunkeja, joko junalla tai lentäen. Olisin kiitollinen jos Japaninmatkaajat antaisivat hieman omakohtaista vinkkiä yo. kaupungeista.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
osaka

Kumpi olisi ensikertalaiselle Japaninkävijälle parempi kohde; Osaka vai Nagoya?


Mene osakaan! ...minusta se on paljon mielenkiintoisempi kuin tokyo ja ruoka on todella hyvää. lisäksi kioto on tosi lähellä. Nagoya on kuin japanin "Pori" ja ei juuri mitään virikkeitä myöskään läheisillä alueilla . Osaka on paras kaupunki missä koskaan olen ollut.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Kumpi olisi ensikertalaiselle Japaninkävijälle parempi kohde; Osaka vai Nagoya? Finnair löi tiskiin loistavan pistetarjouksen: 75 000:lla Plus-pisteellä(+verot) em. kaupunkeihin. Tarkoitus olisi olla noin viikko reissussa ja mahd. tsekata muitakin kaupunkeja, joko junalla tai lentäen. Olisin kiitollinen jos Japaninmatkaajat antaisivat hieman omakohtaista vinkkiä yo. kaupungeista.

Junahommissa Japan Rail Pass maksaa itsensä takaisin jo pelkällä Tokio-Kioto-matkalla. Pitää ostaa etukäteen, Japanissa ei niitä myydä. Tämä siis jos junalla meinaat posotella.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kumpi olisi ensikertalaiselle Japaninkävijälle parempi kohde; Osaka vai Nagoya? Finnair löi tiskiin loistavan pistetarjouksen: 75 000:lla Plus-pisteellä(+verot) em. kaupunkeihin. Tarkoitus olisi olla noin viikko reissussa ja mahd. tsekata muitakin kaupunkeja, joko junalla tai lentäen. Olisin kiitollinen jos Japaninmatkaajat antaisivat hieman omakohtaista vinkkiä yo. kaupungeista.

Itse lennän Osakaan ensikertalaisena maaliskuussa, mutta majoitun kuitenkin melkein naapuriin, eli Kiotoon. Kioto on kaikkien kokeneiden Japani-kävijöiden ehdoton suosikki, ja myös omien esiselvitysteni perusteella huomattavasti mielenkiintoisempi hienoine nähtävyyksineen.

Kansain alueelle saa myös sellaista juna/bussi-passia, joka maksaa reilut 20€ kahdelta, ja 30€ kolmelta päivältä. Passi ei käy JR:n juniin, mutta muihin yksityisratoihin kyllä. Kansain alueella sijaitsevat Kioton lisäksi myös Osaka, Kobe ja Nara, jotka ovat kaikki kiinnostavia kohteita.
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Mene osakaan! ...minusta se on paljon mielenkiintoisempi kuin tokyo ja ruoka on todella hyvää. lisäksi kioto on tosi lähellä. Nagoya on kuin japanin "Pori" ja ei juuri mitään virikkeitä myöskään läheisillä alueilla . Osaka on paras kaupunki missä koskaan olen ollut.

Toisaalta Nagoya on hyvässä paikassa suhteessa Osakaan ja Tokioon. Elikkäs jos hommaa RailPassin, niin Nagoyasta on näppärä pyrähtää esim. Tokioon parissa tunnissa. Itse en ole Nagoyassa käynyt, mutta tarkoituksena olisi käyttää jossain välissä Finnairin viikonloppu tarjousta hyväksi ja mennä 499 hintaan Nagoyaan, josta sitten Tokioon muutamaksi päiväksi. Kuukausi sitten olin viikon verran Tokiossa, joka on minusta aivan ykköspaikka. Tokion maine kalliina kaupunkina on aivan turhaa puhetta. Ulkona syöminen on varsin edullista ja "kupin" ottaminenkin halpaa, ellei juo valtavasti olutta, joka on suhteessa esim. paikalliseen lonkeroon chu-haihin verraten kallista, johtuen kovasta mallasverosta. Izakaya rafloista saa alle parilla tonnilla pullon (0,7) paikallista viinaa pöytään jos oikein janottaa. :-)

Muutenkin Tokio on varsin "hullu" paikka, jossa ei kuitenkaan tule ollenkaan ahdistunut olo edes aamu yhdeksän ruuhkassa. Paikalliset ottavat uskomattoman hienosti muut ihmiset huomioon. Joka paikassa on järjettömän siistiä ja eksyminen, joka on äärimmäisen todennäköistä, oikeasti jopa hauskaa. Paikalliset koettavat epätoivoisesti opastaa heti jos hieman vinkkaa olevansa hukassa. Epätoivoisesti sen takia, että keskimäärin heille voi puhua ihan yhtä hyvin härmään kuin englantia. He puhuvat kuitenkin ylleensä vain japania.

Metroihin kun tottuu, niin kulkeminen on äärimmäisen joustavaa. Tarvii vain rohkeasti syöksyä asemalla lippuautomaateille tutustumaan systeemiin. Tietty jos hommaa RailPassin, niin silloin on käytettävissä samalla lipulla mukava Yamanote line, joka kiertää noin tunnissa Tokion isoimmat keskukset. Linjan junia menee todella tiheään molempiin suuntiin.

NA
 
K

kiwipilot

Itse lennän Osakaan ensikertalaisena maaliskuussa, mutta majoitun kuitenkin melkein naapuriin, eli Kiotoon. Kioto on kaikkien kokeneiden Japani-kävijöiden ehdoton suosikki, ja myös omien esiselvitysteni perusteella huomattavasti mielenkiintoisempi hienoine nähtävyyksineen.

Kansain alueelle saa myös sellaista juna/bussi-passia, joka maksaa reilut 20€ kahdelta, ja 30€ kolmelta päivältä. Passi ei käy JR:n juniin, mutta muihin yksityisratoihin kyllä. Kansain alueella sijaitsevat Kioton lisäksi myös Osaka, Kobe ja Nara, jotka ovat kaikki kiinnostavia kohteita.

Mielenkiintoista, täytyypä tutkia Kioto-vaihtoehtoa tarkemmin. Sieltähän sitä voisi junailla ympärysmestoihin. Kiitokset myös juballe, ainakin Nagoya-vaihtoehto tipahtaa listalta pois.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kumpi olisi ensikertalaiselle Japaninkävijälle parempi kohde; Osaka vai Nagoya? Finnair löi tiskiin loistavan pistetarjouksen: 75 000:lla Plus-pisteellä(+verot) em. kaupunkeihin. Tarkoitus olisi olla noin viikko reissussa ja mahd. tsekata muitakin kaupunkeja, joko junalla tai lentäen. Olisin kiitollinen jos Japaninmatkaajat antaisivat hieman omakohtaista vinkkiä yo. kaupungeista.

Nagoyasta olen paahtanut vaan junalla nopeasti ohi mutta käsittääkseni kyseessä on teollisuuskaupunki, jossa Toyota pyörittää elämää. Osaka on Tokion tyyppinen pilvenpiirtäjä kompleksi. Kiotossa on näkemistä toki mutta se rajoittuu lähes ainoastaan temppeleihin, kun on kolme nähnyt niin rupeaa riittämään.

Japan rail passia suosittelen ehdottomasti. Ja Osakasta reissua Hiroshimaan, hiljentää raavaammankin miehen. Jos aikaa riittää niin Hakonessa kannattaa myös pysähtyä ja yöpyä oikein kunnon tasokkaassa Ryokanissa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kylläpä oli vaikeaa tämän talven matkanvalinnan kanssa, mutta nyt se on tilattu. Tammikuussa pitäisi matkustaa siis ensin kolmeksi yöksi Hongkongiin, sieltä sitten 12 yöksi Borneon saarelle Kota Kinabalulle ja paluumatkalla pitäisi lentää vielä yhdeksi yöksi Hongkongiin.

Kaikki mahdollinen Hongkongiin tai Kinabaluun liittyvä tieto olisi tervetullutta paikanpäällä olleilta. Ja ennen kaikkea kokemukset Hongkongin nähtävyyksistä, ostospaikoista ja ravintoloista kiehtoisivat ja tietenkin Kinabalusta tehtävät retekt kiinnostaisivat. Luontoretket viidakkoon kiinnostaisivat, jos vaikka sattuis törmäämään tähän: http://bubblare.fi/borneon_sarvikuono/

Tässä hotellit, niin helpottaa opastamista:
http://www.sino-hotels.com/The_Royal_Pacific_Hotel_and_Towers/en/About_this_Hotel/Location_Map.aspx
http://www.shangri-la.com/en/property/kotakinabalu/tanjungaruresort
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Kylläpä oli vaikeaa tämän talven matkanvalinnan kanssa, mutta nyt se on tilattu. Tammikuussa pitäisi matkustaa siis ensin kolmeksi yöksi Hongkongiin, sieltä sitten 12 yöksi Borneon saarelle Kota Kinabalulle ja paluumatkalla pitäisi lentää vielä yhdeksi yöksi Hongkongiin.

Miten/millä/mistä lennot? 3 päivän stoppi ei oletettavasti muuttanut lentojen hintaa?

E: Idiksenä siis olisi käydä Australia & Uusi-Seelanti, ja muutama tuollainen välistoppi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten/millä/mistä lennot? 3 päivän stoppi ei oletettavasti muuttanut lentojen hintaa?

Tämä on Finnairin suora lento Helsinki-Hong Kong. Ensin piti mennä mennä Kula Lumpuriin 3-4 yöksi, mutta sinne olisi pitänyt lentää Amsterdamin kautta ja viettää lentokentällä laatuaikaa 6-7 tuntia.

Kun sitten pistettiin kysely matkatoimistoihin niin matkatomisto Aventurasta tuli tieto, että Finnair tekee suoria lentoja Helsingistä Hongkongiin, josta myöskin pääsee kätevästi Borneolle. Olihan se muutaman satasen kalliimpi, mutta jää lentokentillä kököttäminen vähän pienemmäksi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Miten/millä/mistä lennot? 3 päivän stoppi ei oletettavasti muuttanut lentojen hintaa?

E: Idiksenä siis olisi käydä Australia & Uusi-Seelanti, ja muutama tuollainen välistoppi tehdä.
Ausseihin mennessä stoppi kannattaa tehdä mieluummin Singaporessa.
 
K

kiwipilot

Miten/millä/mistä lennot? 3 päivän stoppi ei oletettavasti muuttanut lentojen hintaa?

E: Idiksenä siis olisi käydä Australia & Uusi-Seelanti, ja muutama tuollainen välistoppi tehdä.

Yleensä lentoyhtiöt sallivat yhden ilmaisen stopin matkan varrella Australiaan ja Uuteen-Seelantiin lennettäessä. Itselläni ei koskaan ole tullut vastaan rajoituksia stop-over -öiden määrässä. BKK, SIN, HKG yms. suuret kaupungit ovat yleisimpiä stop-over -mestoja johtuen siitä että Aasian kautta Oseaniaan lentävät yhtiöt pysähtyvät yleisimmin yo. kaupugeissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yleensä lentoyhtiöt sallivat yhden ilmaisen stopin matkan varrella Australiaan ja Uuteen-Seelantiin lennettäessä. .

Allianssit myyvät monenlaisia yhdistelmälippuja, missä saa pysähtyä aika hyvin miten haluaa. Rajoituksiakin toki on, mutta hinnat ovat kilpailukykyisiä, vaikka stoppeja olisi. Sivustoilta löytyy luonnollisesti työkalut omatoimiseen reitin suunnitteluun.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suunnitteilla olisi reissu Saksaan. Kertokaahan Saksassa vierailleet että mikä olisi sellainen kiva ja kaunis (suur)kaupunki missä riittää näkemistä tarpeeksi, on ravintoloita ja ostosmahdollisuuksia? Berliiniä ei oteta mukaan koska Suomessa mainostetaan ja kerrotaan todella vähän Saksan muista kaupungeista lomamatkakohteena. Hampuri? München? Frankfurt?

Hampurissa en ole käynyt. Frankfurtissa olen ollut pari kertaa yön. Münchenissä taas kuluvana vuonna jo kolme kertaa. Müncheniä siis suosittelen.

Münchenin vanha kaupunki on erittäin tunnelmallinen ja ostoskeskuksia riittää. Baijerilainen ruoka on sen verran täyttävää, että jouluateria tuntuu dieettisapuskalta siihen verrattuna. Muutenkin Münchenistä on aika lyhyt matka vaikkapa Itävallan puolelle ja Alpeille.

Frankfurt on jotenkin tunteeton business-kaupunki, jossa ei ole oikeastaan muuta kuin pilvenpiirtäjiä ja pankkeja. Tai tuollainen kuva minulle tuli siitä noiden parin yöpymisen aikana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Frankfurt on jotenkin tunteeton business-kaupunki, jossa ei ole oikeastaan muuta kuin pilvenpiirtäjiä ja pankkeja. Tai tuollainen kuva minulle tuli siitä noiden parin yöpymisen aikana.
Kaveri oli pyörähtänyt Frankfurtissa viikonlopun, lyhyen ajan siis hänkin, mutta sain käsityksen, että modernin keskustan ulkopuolella olisi ihan viihtyisiä paikkoja, toreja yms, jossa hän tykkäsi istuskella bratwurstia mussuttaen.


München on mielikuvissani sellainen paikka, jossa tahtoisin vierailla. Kaikinpuolin viihtyisä, historiaa huokuva ja tunnelmallinen on se fiilis, mikä tuosta kaupungista tulee mieleeni, vaikka en ole siihen edes kovin syvällisesti tutustunut.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ärsyttää monesti se kun hyvät kaupungit jäävät pääkaupungin "varjoon". Ranskassa ja Saksassakin on varmasti useita hienoja näkemisen arvoisia kaupunkeja mutta kaiken huomion vie aina kliseiset Pariisi ja Berliini.

Berliini on tuosta matkakohdeimagosta huolimatta kaukana kliseisestä. Pariisiin ja Lontooseen verrattuna Berliini on suorastaan vaihtoehtoinen - monessakin mielessä. Kaupunkikuvaa leimaavat (lähi)historian erilaiset aikakaudet - se on ikäänkuin muodostunut omaksi arvokkaaksi kokonaisuudekseen kaiken sen paineen alla, mitä erinäköiset hirmuhallinnot ovat aikaansaaneet. Berliiniläisistä näkee sen selkeän vaihtoehtoisuuden. Hampuri ja München ovat hyvin tyypillisiä hienoja, mutta mielestäni tavallaan kliseisiä saksalaisia kaupunkeja: Berliini on paljon "rujompi", mutta siksi juuri niin kiehtova.

Jos minulta kysytään, saksalaisista kaupungeista Berliini avartaa 100% varmuudella kaikista eniten elämäntyylillisesti ja realistiskulttuurillisesti. Jos taas haluaa syödä bratwurstia ja juoda olutta Biergartenissa tai romantisoida kauniissa puistoissa, on München ykkösvaihtoehto. Molemmat ovat toki näkemisen arvoisia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaupunki on ehkä vilkas lentoliikennekeskus missä monet vaihtavat konetta mutta onko kaupungissa todella niin paljon nähtävää että riittää esimerkiksi 4 päiväksi ihmeteltävää.

Voisin sanoa, että kyllä siellä on. Ja jos on esimerkiksi neljä päivää maisemissa, voi yhtenä päivänä vaikka sitten halutessaan tehdä reissun jonnekin kaupungin ulkopuolelle.

Ja toisaalta, itse ainakin tykkään lomalla siitä, että ihan koko aikaa ei tarvitse juosta tukka putkella nähtävyydestä toiseen, vaan voi vaikka heittää hetkeksi parkkiin ja nauttia pari olutta tai katsella esimerkiksi Marienplatzilla esiintyviä katutaiteilijoita.

Itse olen viettänyt kaupungissa tänä vuonna omien laskujeni mukaan 13 päivää. Kaikki ovat tosin olleet työmatkapäiviä, eikä nähtävyyksiä ole ehtinyt tarkastella oikeastaan kuin iltaisin. Jotain on silti ehtinyt nähdä, mutta paljon on jäänyt seuraavillekin reissuille.

Jos noita Münchenin nähtävyyksiä mietit, niin ainakin äkkiseltään tulee mieleen seuraavia:
- Deutsches Museum
- Hofbräuhaus
- Vanhakaupunki useine kirkkoineen
- Olympiakylä
- Eläintarha
- Useat panimoravintolat
- Baijer Münchenin stadion
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja toisaalta, itse ainakin tykkään lomalla siitä, että ihan koko aikaa ei tarvitse juosta tukka putkella nähtävyydestä toiseen, vaan voi vaikka heittää hetkeksi parkkiin ja nauttia pari olutta tai katsella esimerkiksi Marienplatzilla esiintyviä katutaiteilijoita.

Näin juuri, syystä tai toisesta kovin monet eivät tunnu arvostavan. Itse käyn nähtävyyksiä joskus jopa omastakin mielestä vähän turhan nopealla tahdilla. "Nähty", rasti ruutuun ja seuraavaan paikkaan.

Tiedän, että kotimaassakin ehtii istua terassilla, mutta silti se nyt vain on enemmän rentouttavaa istua jossakin ja vain ihmetellä paikallista elämänmenoa. Ihmiset haluavat eri asioita. Jos minulla on vaihtoehtoina mennä lähiöön kävelylle ja paikalliseen tai katsastamaan joku kirkko, niin eipä tarvitse miettiä kumpaan menee.

En tiedä mitä turisti ajattelee, jos sattuu eksymään Leppävaaraan, Myyrmäkeen tai Espoon keskukseen. Tuommoisia paikkoja minä käyn, niistä löytää vaikka mitä.

Eikö teille koskaan tule tunnetta, että ihan kuin olisin tässä samassa kohdassa ydinkeskustaa nyt jo seitsemännen kerran tällä reissulla?

Saksassa olen ollut ainoastaan futis- ja kiekkoreissuilla, useammassa eri kaupungissa, mutta niissä nyt varsinkin jäi nähtävyydet katsomatta, joten paha mennä suosittelemaan mitään.

Lyypekki jäi kuitenkin jotenkin erikseen mieleen, jokineen ja kanavineen. Jotenkin tuntuisi, että siellä voisi olla järkeä käydä B-luokan reissulla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minäkin pidän kaupunkilomilla enemmän kahvikupin ääressä istumisesta ja jengin seuraamisesta kuin pelkkien nähtävyyksien läpijuoksemisesta. Ainakin se on rentouttavampaa. Paikallinen lähikauppa on toinen vakiojuttu, sieltä kun hakee väli- tai iltapalan, pääsee heti erilailla meninikiin mukaan. Julkinen liikenne on vähän sama juttu. Yksi hauskimpia kokemuksiani on ollut paikallisbussin kyyti Moselin vartta pitkin pikkukaupungista toiseen eräänä lauantai-iltana. Taustalla Mosel viiniviljelmineen, mutkainen pikkutie ja kanssamatkaajina siistejä keski-ikäisiä, nousuhumalaisia sakuja, jotka hoilasivat mitälie juomalauluja. Siinä oli kyllä tunnelmaa, täytyy myöntää.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
München

Syksyllä tuli käytyä ja mukava kaupunki oli kaikin puolin. Jos autoteollisuus kiinnostaa edes hieman, niin kannattaa olympiakylässä käydessään käydä BMW-welt -nimisessä autotalossa. Hienon näköinen rakennus, auki arkisinkin yömyöhään, ei maksa mitään ja löytyy hienoja autoja. Ei mikään museo, vaan ilmeisesti uusien autojen esittelypaikka.

Toisekseen lähimaastossa (paikallisjunalla parikymmentä minuuttia + 5min bussimatka) sijaitseva Dachaun keskitysleiri avasi omat silmäni näille natsihommille aika dramaattisella tavalla. Huoltorakennukseen sijoitettu näyttely kertomuksineen ja kuvineen kannattaa käydä katsastamassa jos ei ihan pienistä säikähdä. Tuonne kannattaa varata aikaa useampia tunteja.

Muuten tuossa sistiksen listassa oli kaikki tarvittava. Hofbräuhausissa oli ihan valtavasti porukkaa ainakin silloin kun itse kävin ja asiaa ei ainakaan helpottanut perinteinen japanilaisten turistien ryhmä joka paukahti paikalle samaan aikaan. Hiljaisempana aikana olisi varmaan ollut miellyttävämpi kokemus.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Jos noita Münchenin nähtävyyksiä mietit, niin ainakin äkkiseltään tulee mieleen seuraavia:
- Deutsches Museum
- Hofbräuhaus

Poimin sistiksen listasta omat suositukseni.
Hofbräuhaus pakollinen vierailupaikka. Hieno paikka jossa vierähtää helposti koko ilta. Turistihinnat eli sen saman kaljan, bratwurstin ja hapankaalisalaatin saat varmasti jostain halvemmalla. Hinnat kuitenkin edulliset suomen hintatasoon verrattuna.

Deutsches museum. Tähän kannattaa varata koko päivä. Siis aamupäivällä museoon ja huomaat että siellä vierähti koko päivä. Lisäksi toteat vielä että "monta paikkaa jäi näkemättä". Todella laajat näyttelyt eri aloilta.

Lisäksi jos aiot Muncheniin ennen joulua niin samalla alueella jossa järjestetään oktoberfest pidetään isot joulumarkkinat. Loistava manner-eurooppalainen tunnelma. Punssi ja glögit saa juoda oikeista mukeista eikä perisuomalaisista pahvimukeista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös