Mainos

Matkakohteenne

• 2 569 078
  • 14 917
K

Kiekkokatsoja

Missä matkakohteessa olette löytäneet hyviä vaellus/kävelykohteita? Lähinnä mua kiinnostaisi kauniit maisemat korkeuseroineen, ja meren, tai vesistön lähialueet. Vieläpä sellaiset, jossa itse kävelyn voisi rajoittaa maks. 10 kilometriin.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä matkakohteessa olette löytäneet hyviä vaellus/kävelykohteita? Lähinnä mua kiinnostaisi kauniit maisemat korkeuseroineen, ja meren, tai vesistön lähialueet. Vieläpä sellaiset, jossa itse kävelyn voisi rajoittaa maks. 10 kilometriin.
Montenegro ja Durmitorin luonnonpuisto. Meri nyt ei ole lähellä, mutta jylhää vuoristoista maisemaa löytyy, sekä maailman 2. syvin kanjoni.

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken

Norja, erityisesti Lofootit. Mallorcan pohjoisrannikon vuoristo Serra de Tramuntana on myös hyvä, erityisesti keväällä ja syksyllä kun ei ole tuskaisen kuuma.

Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
La spezia ja 5terre alue Italiassa. Ei Hc:immille haikkaajille, mutta kaunista luontoa ja vaellettavaa riittää. Alue koostuu 5 pikkukylästä jotka voi vaellella luonnon seassa lävitse välillä pysähtyen elpymässä jossakin toinen toistaan kauniimmassa kylässä. Reittejä löytyy monenlaisia eri vaikeusasteilla. Vahva suositus tälle alueelle. ITselle pärähti sillä viisiin, että kolmatta kertaa menossa käymään kyseisessä paikassa.

Keskikesällä miinusta turistien määrästä pikkukylissä jotka eivät tosin onneksi lähellekkään kaikki jaksa vaivautua luonnon helmaan vaan kulkevat julkisilla.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Dublinin lähellä on Howthin kalastajakylä, jonka lähistöllä on jonkinlaisia patikkareittejä. Tein itse tuonne vain pikaisen visiitin, ja siitäkin on jo yli kymmenen vuotta aikaa. Silloin oli myös aika synkkä keli. Kuljimme yhtä patikkapolkua ehkä pari kilometriä, minkä jälkeen käännyimme takaisin, etenkin kun meillä ei ollut mitään patikkavarusteita mukana. Maisemat olivat kyllä ihan komeat ja merelliset.

Itävallassa taitaa patikkareittejä olla aika monenkin alppikylän ja -kaupungin ympäristössä. Samaten muiden Alppimaiden. Slovenia on niin pieni maa, että siellä voi yhden päivän aikana kulkea kaupungista Alppikyliin, ja seuraavana päivänä merelle. Itse en noissa paikoissa ole patikoinut, mutta joskus olen tuotakin vaihtoehtoa harkinnut.

Ainoa ulkomaan reissu, jolla olen vaellusvarusteita pitänyt mukana, on ollut Chilen matka. Tuolloin olin mukana muutaman kilometrin retkellä Atacaman autiomaassa. Vaelluskengät tulivat tarpeeseen, vaikka kyllä ihmiset siellä ihan lenkkareillakin kulkivat. Eipä tuokaan varsinainen patikkaretki ollut, vaan kuljimme ainoastaan oppaan johdolla parkkipaikalta hyvälle näköalapaikalle odottamaan kuun nousua aavikon ylle. Ei siellä edes mitään virallista reittiä mennyt.

Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Chamonix Ranskassa ja Garda-järvi Italiassa tulevat maisemien puolesta ensin mieleen. Jos kaipaat tosiaan veden läheisyyttä, sitä ei Chamonix'ssa ole mutta Mont Blanc tekee maisemista hulppeat. Zell am See Itävallassa on järven rannalla ja kaunis paikka sekin. Kaikissa näissä paikoissa on pidempiä ja lyhyempiä patikkapolkuja ja polkujen alkuun pääsee joko kävellen tai jollain julkisella esim. laivalla, bussilla, kabiinilla.

Skotlannin ylämaalla Ullapoolin pikkukaupungin lähellä on hienoja, merellisiä vuorivaelluksia paikallisille grahameille, mutta näiden polkujen alkuun päästäksen pitää olla auto käytössä. Osa näistä on myös paljon pidempiä kuin 10 km.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pikaisesti päätin, että tuo reissu jää väliin. Yksin olisin matkustanut. Krakova muutama päivä, ja kokonaiskustannus olisi ollut n. 600e, niin mielummin myöhemmin viikon reissu kauemmas, tuplakustannuksella.
Mutta jonain vuonna tuollakin käyn.
Onhan tuo to-su ajalle itsekseen menijälle aika suolainen. No, ens kerralla sit vähän aiemmin liikkeellä.
Krakova on tuolla takaraivossa muukin kutkutellut, pitäis sinne joku päivä päästä. Tai siis vaan mennä. Aina on muka joku ”parempi” mesta.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kannattaa pojat mennä. Se on mukava paikka käydä! Ihan hyvää kebabiakin vääntävät ja zapiekanki on myös hyvää. Mukava arkkitehtuuri, historiallinen näyttämö ja lisää on naapurissa.
Älä sä siellä pojittele, eillei se ollut kehu.

No, mä olen viimeisen kymmenisen vuotta keskittynyt lähinnä kaukokohteisiin, kun nää Euroopan silloin kiinnostavat kohteet muka loppuivat. No, eivät loppuneet. Tältäkin palstalta olen saanut monta hyvää mestaa mihin mennä, mitä ei aiemmin vain tullut ajatelleeksi.

4

444

Chamonix Ranskassa ja Garda-järvi Italiassa tulevat maisemien puolesta ensin mieleen. Jos kaipaat tosiaan veden läheisyyttä, sitä ei Chamonix'ssa ole mutta Mont Blanc tekee maisemista hulppeat. Zell am See Itävallassa on järven rannalla ja kaunis paikka sekin. Kaikissa näissä paikoissa on pidempiä ja lyhyempiä patikkapolkuja ja polkujen alkuun pääsee joko kävellen tai jollain julkisella esim. laivalla, bussilla, kabiinilla.

Skotlannin ylämaalla Ullapoolin pikkukaupungin lähellä on hienoja, merellisiä vuorivaelluksia paikallisille grahameille, mutta näiden polkujen alkuun päästäksen pitää olla auto käytössä. Osa näistä on myös paljon pidempiä kuin 10 km.
Suatana, jäbä pölli mun Chamonix’n.
Mutta sille siis täältäkin peukku. Upeat maisemat eikä tarvitse kylältä lähteä kuin ööö.. ei edes pois, niin pääsee jo patikoimaan korkeuksiin. Itse tein niin, että menin toisena päivänä vain hiihtohissillä korkealle ylös ja tassuttelin sieltä kivikkoista polkua pitkin alas. On muuten kohtalaisen rankkaa tulla pitkälti toista kilometriä alaspäin 7 km matkalla.

Toinen suosittelun arvoinen paikka on Andorra. Keskellä Pyreneitä sijaitseva upea paratiisi. Ei aivan yhtä kompakti kuin Chamonix, mutta valinnanvaraa ja vuorta ja laaksoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Lennot Barcelonaan ja sieltä vuokra-autolla 3 h ajolla perille.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Skotlannin ylämaat kyllä loistava vaelluskohde, mutta ei siellä kyllä ilman autoa taida olla mitään 10km reittejä. Glasgowssa tapasin hollantilaisia, jotka olivat vaeltaneet Invernessistä Glasgowhun (joku 300km tms).

Mallorca on käsittääkseni suosittu vaelluskohde pahimman turistikauden ulkopuolella (koska kesällä olisikin liian kuuma vaeltaa). Hienoja reittejä siellä ainakin on sen verran mitä jotain oppaita katselin siellä käydessä.

Kaveri kehui myös Andorraa (kuten Ishmael tuossa yllä), en ole itse käynyt joten ei ole parempaa tietoa.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dublinin lähellä on Howthin kalastajakylä, jonka lähistöllä on jonkinlaisia patikkareittejä.
Irlannista löytyy luultavasti 456 parempaa paikkaa patikoida kuin Howth. Vaikka Cliffs of Moher tai Burren. Tai oikeastaan mikä tahansa reitti länsirannikolla.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Irlannista löytyy luultavasti 456 parempaa paikkaa patikoida kuin Howth. Vaikka Cliffs of Moher tai Burren. Tai oikeastaan mikä tahansa reitti länsirannikolla.

Totta tuokin. Itse en Galwayn ympäristössä käydessäni patikoinut, vaan kävin Moherin kallioilla vain bussiretkellä. Heitin tuon Howthin vain siksi, että se on Dublinista todella helposti ja nopeasti saavutettavissa oleva kohde. Jotenkin tulkitsin tuon alkuperäisen kysymyksen koskeneen nimenomaan tällaisia patikkakohteita, ja varsinaiset vaellusreitit kansallispuistoissa tai hieman kauempana oli jätetty pois.

Mutta yhtä kaikki, Irlannin länsirannikko on upeaa ja Galway on Dublinia miellyttävämpi kaupunki. Jos Irlannissa on vähänkin pidempään, kannattaa suunnata sinne.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Toinen suosittelun arvoinen paikka on Andorra. Keskellä Pyreneitä sijaitseva upea paratiisi. Ei aivan yhtä kompakti kuin Chamonix, mutta valinnanvaraa ja vuorta ja laaksoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Lennot Barcelonaan ja sieltä vuokra-autolla 3 h ajolla perille.
Soldeun kylä, joka on talvella hiihtokeskus, on hyvä paikka patikkakeskukseksi ja autolla pääsee pitkin Andorraa. Soldeuhun taitaa päästä Barcelonan lentokentältä bussillakin, jos haluaa välttää auton vuokraamista. Patikkamaisemat ovat hienoja, mutta itse kylä on aika perus, eikä samalla tavalla hieno kuin perinteiset alppikylät tai italian vuoriston pikkukaupungit. Ja merikin on kaukana.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Helvetti, tätä ketjua ei pitäisi lukea muulloin kuin loman lähestyessä. Iskee aina hirveä matkakuume kun toisten reissuja (menneitä tai tulevia) lueskelee. No ensi kuussa pitäisi mennä Tallinnaan, siinä tämän vuoden viimeinen "lomamatka" :(

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Helvetti, tätä ketjua ei pitäisi lukea muulloin kuin loman lähestyessä. Iskee aina hirveä matkakuume kun toisten reissuja (menneitä tai tulevia) lueskelee. No ensi kuussa pitäisi mennä Tallinnaan, siinä tämän vuoden viimeinen "lomamatka" :(
Olen huomannut ihan saman. Samaten kun telkkarista puskee TUIn mainos, jossa on jotenkin ärsyttävä musiikki, mutta kuitenkin sellainen, josta tulee aina mieleen, että nyt pitää päästä heti lomalle jonnekin. Onhan tässä jo kaksi reissua tiedossa (abianoksen kanssa Ukrainaan huhtikuun alussa ja tyttären leirikoulun valvojaksi Englantiin vuoden päästä), mutta hitto kun olisi enemmän rahaa niin kävisi kyllä jokaisessa täällä hehkutettavassa kohteessa heti.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ensi kesänä pitäisi lähteä pariksi viikoksi Budvaan. Mukana, aikuisten lisäksi, 7- ja 9-vuotiaat lapsukaiset. Onko paikkana ok, eikä mikään Bulgaria?

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensi kesänä pitäisi lähteä pariksi viikoksi Budvaan. Mukana, aikuisten lisäksi, 7- ja 9-vuotiaat lapsukaiset. Onko paikkana ok, eikä mikään Bulgaria?

Kesällä tuli tuolla käytyä. Kieltämättä tuo venäläisten Kanaria kuvaa paikkaa valitettavan hyvin. Luonnoltaan todella kaunista aluetta, mutta tuo venäläisten turistien määrä aiheuttaa tiettyjä ongelmia... Röökiä vedetään joka paikassa ja roskia eivät viitsi viedä roskikseen. Turistien rahastuksen ovat myös oppineet, parhaimmillaan bongasin kahden rantatuolin hinnaksi 30€/päivä. Ruokailu taas on edullista, eli kahden hengen illallisen viineineen sai hyvin 20-30 eurolla, vaikka ei missään varsinaisissa budjettiravintoloissa söisikään.

Mutta ei reissusta missään nimessä pelkästään negatiiviset mielikuvat jäänyt. Noita turistimassoja pääsee karkuun esim. läheiselle Sveti Nikolan saarelle (paikalliset kutsuvat Hawaijiksi). Edestakainen laivamatka Budvasta maksaa 4€ ja kestää 5-10min suuntaansa. Rantapäivät suosittelen ehdottomasti viettämään tuolla, itse kaupungin rangat ovat melkoisen tukossa.

Budvan vanhakaupunki on pieni, mutta paikkana oikein mukava. Eli tuolla kyllä päivän viettää kävellen. Muuten kaupungissa ei taas juuri tekemistä rannalla löhöämisen lisäksi ole. Eli kannattaa miettiä auton vuokraamista ja lähialueiden tutkimista. Bussillakin kyllä pääsee. Esim. läheinen Kotorin kaupunki jonka vanhakaupunki on Unescon maailmanperintökohde on ehdottomasti nähtävä. Suosittelen myös käymään päiväristeilyllä Kotorinlahdella, ihan uskomattoman kaunis paikka.

Summa summarum, aika hyvin tuo paikka on yritetty pilata, mutta ei siinä ihan vielä olla onnistuttu.

Jos tarviset lähempänä reissua kysellä esimerkiksi ravintolavinkkejä niin laittele ihmeessä viestiä.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suosittelen myös tuota lähistöllä olevaa Kotoria. Todella upea paikka ja paljon parempi fiilis siellä kuin Budvass.

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin myös Montenegrossa ja Budvassa noin 10 vuotta sitten. Oli jo silloin aika venäläisten kansoittama ja vissiin sitten mennyt siitäkin vielä pahemmaksi. Omalla autolla oltiin, joten Budvasta tehtiin iskuja joka puolelle ja se kyllä kannatti. Varsinkin rannikon tiet ovat upeita ajeltavia ja piti pysähtyä useampaan kertaan maisemia katselemaan. Kotor on todellakin näkemisen arvoinen. Meille sattui joku jenkkien törkyjahti samaan aikaan sinne satamaan ja sai siitä pari aika hienoa kuvaa taustoineen. Pystyi kotonakin sanomaan että on käyty ulkomailla...

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tuli käytyä niinkin eksoottisessa matkakohteessa kun Edmontonissa. Jotenkin sitä ajattelee, että on jokaisessa paikassa jotain kivaa katseltavaa ja ihmeteltävää, no täällä ei ole varsinkaan kun ei ollut urheilua tarjolla.

Downtown on ihan pelottavan rauhallinen paikka. Useimmat liikkeet menevät ruokakaupoista lähtien kiinni klo 18-19, joten ekana päivänä piti lähteä autolla Walmartiin kauppaan. Rogers Placessa oli Iron Maidenin keikka, jolloin paikalle oli sen 15 tuhatta ihmistä saapunut, silloin kylä tuntui hetken edes olevan elossa.

Edmonton on todella tasaista paikkaa, yhtä tasaista ja suoraa tietä. Joen ranta on hienoa paikkaa kävellä ja ihmetellä, mutta rannassa ollut kasvitieteellinen puutarhakin oli vielä remontissa.

Edmontonista 30 kilometriä länteen päin on Elk Island, missä voi käydä pällistelemässä biisoneita.

Kanadan dollarin takia ostokset olivat edullisempia mitä jenkkien tai EU:n puolella. Veroprosentti on vain 5% muusta kun ruoasta.

Jos Edmontonin keskusta oli rauhallinen mesta, oli pääsääntöisesti ihmiset menneet West Edmonton ostoskeskukseen. Siellä sitä ihmistä ja liikettä olikin tarjolla. Parkkipaikat löytyi vain ajelemalla edestakas täysiä rivejä, ihan mahdottomuus löytää parkkipaikkaa ruuhkaisimpaan aikaan. Tarjolla olisi ollut myös vesipuistoa yms. mutta näitä ei ollut tarve käydä kokeilemassa.

Edmontonista voi ajella Kalliovuorille noin 3-4 tunnin matkan, katsomaan Jasperin kansallispuistoa ja se olisikin ollut upea mesta. Sääli että jäi ensikertaan.

Toinen viikko vietettiin Lac La Biche nimisessä kylässä, 2,5 tuntia pohjoiseen Edmontonista. Täällä ei suuremmin jousiammunnan MM-kisojen takia ehtinyt mitään tekemään, mutta öisin oli tarjolla revontulia ja läheiset järvet olivat ihanan näköisiä kirkkaan veden takia.

4

444

Soldeun kylä, joka on talvella hiihtokeskus, on hyvä paikka patikkakeskukseksi ja autolla pääsee pitkin Andorraa. Soldeuhun taitaa päästä Barcelonan lentokentältä bussillakin, jos haluaa välttää auton vuokraamista. Patikkamaisemat ovat hienoja, mutta itse kylä on aika perus, eikä samalla tavalla hieno kuin perinteiset alppikylät tai italian vuoriston pikkukaupungit. Ja merikin on kaukana.
Andorra ei tosiaan ole kuin ehkä la Vellan ja Escaldes-Engordanyn osalta sellaista aluetta, jossa on mitään ulkoilua ihmeempää tarjolla. Ehkä myös El Pas de la Casa voisi mennä samaan sarjaan. Koko maata kuvaa hyvin ajatus, että turisteja ei laskettelukeskuksia ja ostos”paratiiseja” lukuun ottamatta juurikaan huomioida; kaikki on kovin pientä ja kotikutoista.
Kesällä majoituin itse pariin otteeseen El Tarterissa, talveksi on tarkoitus lähteä uudestaan. Barcelonan autoihin ei vain saa oikein talvirenkaita, joten pitää vähän miettiä, missä ajaa. Lumiketjut toki mukaan.
Itse väistin viime vuonna Budvan Tiranassa hostellin omistajan kanssa käymäni keskustelun pohjalta ja valitsin kohteeksi juurikin Kotorin. Jotenkin aivan käsittämätön paikka. Sellainen vinkki, että jos sinne ylös haluaa kävellä, niin kaupungin muurien sisäpuolelta sisäänpääsy on maksullinen. Mutta jos menee siitä ulkopuolelta (rannasta katsottuna ”vasemmalta”) lähtevää polkua pitkin, niin ei maksa mitään. Pienille tenaville nousu voi olla melko vaativa, mutta paljon hyviä pysähdyspaikkoja maisemien ihailuun on tarjolla.

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Kaveri "vaelsi" tuon Central Parkin läpi noin tasan vuosi sitten. 8km tuli kävelyä. Eli kyllä mahtuisi tuonne 10km raameihin.
Ja sielläkin voi eksyä, joitain vuosia sitten olimme New Yorkissa ja nousimme metrosta Central Parkin länsipuolella ja tarkoitus oli mennä itäpuolella olevaan taidemuseoon eli kävellä puiston läpi. Lähdimme kävelemään, seurasimme polkua ja kohta saavuimme kadulle, mutta olimme edelleen länsipuolella puistoa, miltei lähtöpisteessä. Siitä viisastuneina päätimme tarkkailla mm. auringon sijaintia ja kohta pääsimme puiston toiselle laidalle ja museoon.

JOL

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy