Mainos

Matkakohteenne

  • 2 567 879
  • 14 922
Suosikkijoukkue
KK
Tuli mieleen ajatus. Jos lähtisin "hippimatkailemaan" vanhalla autonromulla. Alas Viroon, Latviaan, Liettuaan ja kenties Puolaan asti.
Mitäs jos autonromu laukeaa, ja suostun että se jää sinne?
Tulisiko jälkikustannuksia autoon, ja Romunhoitoon?
Tietoja jollakulla?
Jos otat kilvet pois niin löytääkö edes tietoa, että auto olisi Suomesta? Itsekään en tiedä, mutta uskoisin, että minne auto jää on hyvin suuri merkitys asiaan. Tai mitenkähän saisiko sen myytyä tai jopa annettua jollekin esim lahjaksi.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Jos otat kilvet pois niin löytääkö edes tietoa, että auto olisi Suomesta?
Eiköhän se runkonumerosta selviä mistä auto on kotoisin. Toki runkonumeron voi tuhota. Yleensä se on auton rintapellin yläosassa. Joissain autoissa voi olla myös moottorissa..

Jos saat kinnerin kaupaksi niin ei kai siinä muuta tarvitse tehdä kuin ruuvata kilvet irti ja käydä Traficomin sivulla poistamassa auto rekisteristä. Tosin en tiedä haluavatko jonkun selvityksen kun ei ole romutustodistusta. Eiköhän tuo sieltä sivuilta selviä.
 
K

Kiekkokatsoja

Jos otat kilvet pois niin löytääkö edes tietoa, että auto olisi Suomesta? Itsekään en tiedä, mutta uskoisin, että minne auto jää on hyvin suuri merkitys asiaan. Tai mitenkähän saisiko sen myytyä tai jopa annettua jollekin esim lahjaksi.
Soitin trafille. Rek otteen myynti-ilmoituksen teko, jossa ostajan tiedot. Tai sitten romuttamon todistus.
Jotenkin en jaksa uskoa, että toimisi noin helpolla. Jotain laskua sieltä kuitenkin tulisi jälkikäteen.
Menisinköhän sittenkin julkisilla. Ensin Tallinasta Pärnuun, ja sitten Pärnuusta Riikaan. Onko kellään kokemusta julkisten matkavälineiden käytöstä tuollapäin? Varsinkin rajan ylityksestä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko kellään kokemusta julkisten matkavälineiden käytöstä tuollapäin? Varsinkin rajan ylityksestä.

Mistä ihmeen rajanylityksistä. Meillä täällä EU:ssa se menee niin päin, että on joskus vaikea huomata milloin maa vaihtuu. Juuri äskettäin Belgiasta Hollantiin siirtyessä näin komeat kyltit bussin ikkunasta, kun satuin olemaan hereilllä oikeaan aikaan. Luxemburgista Belgiaan mennessä en huomannut, vaikka haaveena oli se bongata. Tuo oli tosin junamatka ja ei siinä radan varressa ehkä sitten edes ole kylttejä.

Eurolines taitaa tuolla päin toimia ja FlixBuskin on levittäynyt ties minne. Kokeile rome2rio.com ja siellä saattavat osata kertoa. Ja sitten ihan amerikkalaiseen hakuyhtiöön kaupunkien nimiä ja joku bus tickets siihen.

Jonkunlainen henkilökortti kuitenkin mukaan, erään kerran Puolasta Saksaan mennessä yhtäkkiä bussikuski kuulutti, että nyt pysähdytään ja tässä on ratsia. Se ei selvinnyt mitähän olisi tapahtunut, jos ei olisi ollut mukana,

Miniläppäriaikaan oli mukava matkustaa bussilla ympäri Viroa, kun wi-fi toimi kuin junan vessa. Busseissa on usein huonommat vessat.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Soitin trafille. Rek otteen myynti-ilmoituksen teko, jossa ostajan tiedot. Tai sitten romuttamon todistus.
Jotenkin en jaksa uskoa, että toimisi noin helpolla. Jotain laskua sieltä kuitenkin tulisi jälkikäteen.
Menisinköhän sittenkin julkisilla. Ensin Tallinasta Pärnuun, ja sitten Pärnuusta Riikaan. Onko kellään kokemusta julkisten matkavälineiden käytöstä tuollapäin? Varsinkin rajan ylityksestä.
Juuri viime viikon perjantaina lähdettiin autolla ajelemaan Vilnaan päin. Auto mallia helvetin huono ja ajatuksena oli jos se leviää niin hävitetään sinne, ajateltiin viedä romuttamolle tai sitten korjata jos halvaksi tulee. No matkat sujui oikein mukavasti ja oltiin 2 päivää Riiassa ja 2 Vilnassa. Vilna näistä ehdottomasti parempi näin omasta mielestäni. Auto päästi välillä outoja ääniä ja puskuri hädin tuskin pysyi kasassa. Pari kertaa ihmeteltiin, että mistä tuokin meteli tulee ja todettiin, että kun revitään tuo osa puskurista irti nii ääni lakkaa. Muuten tuo Via Baltica on kyllä melkoisen tylsä pätkä ja tuntui puolet huoltoasemista olevan Nesteen asemia. Isossa osassa oli Hesburgeritkin vielä. Kiva reissu kaiken kaikkiaan ja parasta oli ajelut sähköpotkulaudoilla. Kivasti näki kaupunkia ja ei tarvinnut helteessä tallustella.
 
K

Kiekkokatsoja

@pernaveikko .
Tarkoitin lähinnä julkisten, kuten bussin kulkemista rajojen yli. Eli onkohan vuoroja, jotka jatkavat kaupungista toiseen, rajan yli?

@Tikiti .
Pitikö siellä tosiaan olla mukana autossa sammutin, heijastinliivit ym, niinkuin autoliiton sivulla lukee?
Muuta tarvittavaa mukaan, verrattuna Suomen matkailuun?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
@pernaveikko .
Tarkoitin lähinnä julkisten, kuten bussin kulkemista rajojen yli. Eli onkohan vuoroja, jotka jatkavat kaupungista toiseen, rajan yli?

Siis nimenomaan on vaikka kuinka paljon. Ne ovat kaupunkeja minne ihmiset liikkuu eikä siinä ne maarajat vaikuta.

Esimerkiksi Keski-Euroopassa on hyvin tavallista asua jossain maassa ja sitten käydä töissä toisessa maassa, kun se on siinä vieressä.
 
K

Kiekkokatsoja

Siis nimenomaan on vaikka kuinka paljon. Ne ovat kaupunkeja minne ihmiset liikkuu eikä siinä ne maarajat vaikuta.

Esimerkiksi Keski-Euroopassa on hyvin tavallista asua jossain maassa ja sitten käydä töissä toisessa maassa, kun se on siinä vieressä.
Okei. Katos tyhmä kysyy, jotta oppisi. Tai paremminkin kokematon alalla. Minä siis.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Okei. Katos tyhmä kysyy, jotta oppisi. Tai paremminkin kokematon alalla. Minä siis.

Niin siis, niin se menee, että matkailukin on taito. Se on taito mikä on mahdollista ja jopa helppoa oppia, mutta erinäisiä taitoja siihen tarvitsee kuin vaikka ikkunanpesuun mikä näyttää helpolta ennen kuin sen osaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Niin siis, niin se menee, että matkailukin on taito. Se on taito mikä on mahdollista ja jopa helppoa oppia, mutta erinäisiä taitoja siihen tarvitsee kuin vaikka ikkunanpesuun mikä näyttää helpolta ennen kuin sen osaa.
Jep. Tai sitten voi vain matkustaa selvittämättä ennakkoon mitään. Enemmän sattuu ja tapahtuu siten, mutta sekin on valinta, minkä osa ihmisistä tekee.

No kohta on siirryttävä kotimaan "matkakohteestani" seuraavaan paikkaan. Tavarat jo pakattuna. Matka-aikaa vajaat 3h vain.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jep. Tai sitten voi vain matkustaa selvittämättä ennakkoon mitään. Enemmän sattuu ja tapahtuu siten, mutta sekin on valinta, minkä osa ihmisistä tekee.

Totta kai tämä on yksi hyvä keino. Menee vain bussiasemalle huomatakseen tuo haluttu auto lähteekin vasta neljän tunnin päästä. Sitten terassille.

Maailmassa on tosin maita missä ei ole ollenkaan yksiselitteistä mistähän se bussi juuri tuonne lähtee. Jos on yhtään vähemmän kehittynyt maa, niin se on vain pakko uskoa paikallisia kyllä se tästä tulee. Eikä aina edes tule.

Baltiassa kaikki toimii loistavasti.
 
Suosikkijoukkue
KK
Soitin trafille. Rek otteen myynti-ilmoituksen teko, jossa ostajan tiedot. Tai sitten romuttamon todistus.
Jotenkin en jaksa uskoa, että toimisi noin helpolla. Jotain laskua sieltä kuitenkin tulisi jälkikäteen.
Menisinköhän sittenkin julkisilla. Ensin Tallinasta Pärnuun, ja sitten Pärnuusta Riikaan. Onko kellään kokemusta julkisten matkavälineiden käytöstä tuollapäin? Varsinkin rajan ylityksestä.
Ite ajattelin samaa suuntaa tosin liftaten. Elokuuss olisi lähtö Albaniaan päin ja siitä itään. Riikan kautta varmaan itsekin Kaakkois-Eurooppaan matkalla. Itse mietin noita julkisia, mutta voisiko sitä päästä esim rekan kyydissä?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mistä ihmeen rajanylityksistä. Meillä täällä EU:ssa se menee niin päin, että on joskus vaikea huomata milloin maa vaihtuu. Juuri äskettäin Belgiasta Hollantiin siirtyessä näin komeat kyltit bussin ikkunasta, kun satuin olemaan hereilllä oikeaan aikaan. Luxemburgista Belgiaan mennessä en huomannut, vaikka haaveena oli se bongata. Tuo oli tosin junamatka ja ei siinä radan varressa ehkä sitten edes ole kylttejä.

11 v sitten menin junalla Wienistä Budapestiin ja rajanylityksen huomasi ainoastaan siitä, että puhelimeen tuli tekstari puheluhinnoista Unkarissa.

En huomannut, mistä rajoista tuossa keskustelitte, mutta Viron ja Latvian rajalla on Valga/Valka rajakaupunki (mistä löytyy myös alkoholiliike, jossa suomalaiset käyvät täyttämänsä pakunsa halvalla viinalla), jossa käsittääkseni valtion rajoja tuskin huomaa. Latvian ja Liettuan välissä rajakaupungit Skaistkalne ja Germaniskis, jotka erottaa joki.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tai vaihtoehtoisesti huomaa, että päivän ainoa bussivuoro meni vartti sitten.

Näinkin voi käydä ja nämä pienet epäonnistumiset on juuri koko matkailun suola. Albaniassa tuli mersukuski sanomaan näin sinut tässä jo aikaisemmin ihmettelemässä, oletko matkalla Tiranaan. Kylläpäs olin ja parin tunnin matka taittui mukavasti kielitaitoisen kanssa rupatellessa ja kymmenen euroa sovittiin. Ja siitäkin rahasta hän maksoi kahvit pysähdyspaikalla.

Siitä voi toisaalta miettiä mikähän se olikaan kahvikupin hinta niiden maassa. Ei ainakaan jotain 3,50e niin kuin siellä jossain ABC:lla.
 

NYC Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Onko Moskova tuttu? Elokuussa olisi parin paivan stopover ihan lomatarkoituksella ja ennen en ole kyseissa kylassa kaynyt joten kaikki hyvat vinkit otetaan vastaan kiitollisena! Olen vaimon kanssa liikkeella joten jatetaan ne ihan rasvaisimmat paikat valiin mutta jos on omia hyvia kokemuksia mukavista ravintoloista ja baareista seka muita hyvia kohteita niin jakakaa kiitos. Kremlin on tarkoitus kayda kiertamassa ainakin ja Mariinsky teatteria harkitsen myos. Kiitos.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
@Tikiti .
Pitikö siellä tosiaan olla mukana autossa sammutin, heijastinliivit ym, niinkuin autoliiton sivulla lukee?
Muuta tarvittavaa mukaan, verrattuna Suomen matkailuun?

Meillä oli kaikki nuo, mutta en usko että niitä kukaan kyselee. Kiilat taisi maksaa 5e pari motonetissä, vaahtosammutin ja liivit lainattiin. Muuten pärjää ihan hyvin perus varustuksella, kuten tunkki, vararengas, jesaria rulla yms. Ainut puute meillä oli "varustuksessa" että kaveri tajusi satamassa ollessamme passinsa menneen vanhaksi. Siitäkin kyllä selvittiin, kun ei ne kaikilta niitä ikinä kysy.

Koko matkan aikana ei ollut muuten ärsyttävämpää pätkää kuin tuo reilu 10km Tallinnan keskustasta Riikaan päin. Liikennevaloja oli monen kilometrin matkalla n.100m välein. Latviassa ja Liettuassa on todella leveät tien penkereet joilla ihmiset ajaa sitten puolittain, jotta ohittamaan pääsee samalla kaistalla.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näinkin voi käydä ja nämä pienet epäonnistumiset on juuri koko matkailun suola. Albaniassa tuli mersukuski sanomaan näin sinut tässä jo aikaisemmin ihmettelemässä, oletko matkalla Tiranaan.

Pakko kysyä, tapahtuiko tämä Shkodrassa? Meinaan itseltä ja nyk. vaimolta tuli 10 v sitten siellä paikallinen äijä kysymään, mihin ollaan matkalla, kun yritettiin selvitellä, mistä lähtisi bussi takaisin Montenegron puolelle Ulcinjiin. Annoin äijälle loput lekit, arviolta vajaa 10 euroa, ja eikun matkaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Okei. Katos tyhmä kysyy, jotta oppisi. Tai paremminkin kokematon alalla. Minä siis.

Ihan hyvä, että kysyy jos askarruttaa. EU-maiden väliset rajanylitykset ovat vähän sama asia kun menisit bussilla Uudeltamaalta Pirkanmaalle.
Joku kyltti ehkä ikkunassa vilahtaa ja perillä paikalliset puhuvat vähän hassusti.


Sellainen pieni asia, mikä EU-maiden välillä voi vielä tökkiä on bussien tai junien ilmaiset wifi-yhteydet. Yleensä ne toimivat vain siinä maassa, mistä ko. yhtiö operoi. Tämäkään ei tosin enää juurikaan haittaa kun mobiilinetin käyttö EU:ssa nykyään kuuluu puhelinpakettiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pakko kysyä, tapahtuiko tämä Shkodrassa? Meinaan itseltä ja nyk. vaimolta tuli 10 v sitten siellä paikallinen äijä kysymään, mihin ollaan matkalla, kun yritettiin selvitellä, mistä lähtisi bussi takaisin Montenegron puolelle Ulcinjiin. Annoin äijälle loput lekit, arviolta vajaa 10 euroa, ja eikun matkaan.

Pogradec, tuossa Ohridin järven rannalla. Siitä pääsi hyvin kävellen ensin rajan yli nykyisen Pohjois-Makedonian alueelta. Annoin sitten kuskille viisi euroa ja pari pikkusikaria päästäkseeni pelipaikoille.

Kaikki aina puhuu niistä jostain Italian järvistä. Minkähän takia Ohrid ja Albania on niin pimennossa. Ei todellakaan sen takia tarvitse, että olisi jotain turvattomuutta, kun ei ole.

Albania on hidas valtio, mutta kannattaako lähteä, jos on koko ajan kiire johonkin. Ei se italialaisten käsien levittelykään ole sen onnellisempaa ollut.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pogradec, tuossa Ohridin järven rannalla. Siitä pääsi hyvin kävellen ensin rajan yli nykyisen Pohjois-Makedonian alueelta. Annoin sitten kuskille viisi euroa ja pari pikkusikaria päästäkseeni pelipaikoille.

Kaikki aina puhuu niistä jostain Italian järvistä. Minkähän takia Ohrid ja Albania on niin pimennossa. Ei todellakaan sen takia tarvitse, että olisi jotain turvattomuutta, kun ei ole.

Tuttu paikka, oltiin 7 v sitten Ohridissa, käytiin myös Pogradecissa, vedin päiväkännit. Ohrid-järvessä oli kyllä mahtavaa uida, kun ei ollut suolaista merivettä ja veden lämpötila tuolloin +26. Vuokrattiin usein polkuvene (n. 4 e tunti), mukaan pari kylmää bisseä, pussi sipsejä, poljettiin parin sadan metrin päähän rannasta ja siitä sitten hyppimään veteen.

EDIT. Tuossa vielä reissuvideo Makedoniasta.

Tuolloin siis Aurinkomatkojen valmismatkalla (käytiin myös kääntymässä Skopjessa ja Pristinassa). Sittemmin Makedonia poistui kohteista.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko Moskova tuttu? Elokuussa olisi parin paivan stopover ihan lomatarkoituksella ja ennen en ole kyseissa kylassa kaynyt joten kaikki hyvat vinkit otetaan vastaan kiitollisena! Olen vaimon kanssa liikkeella joten jatetaan ne ihan rasvaisimmat paikat valiin mutta jos on omia hyvia kokemuksia mukavista ravintoloista ja baareista seka muita hyvia kohteita niin jakakaa kiitos. Kremlin on tarkoitus kayda kiertamassa ainakin ja Mariinsky teatteria harkitsen myos. Kiitos.
Paikallisella torilla kannattaa käydä. Hyvä paikka tutustua paikalliseen elämään. Meininki on vähän toista kuin Kauppatorilla.

https://www.tripadvisor.fi/Attractions-g298484-Activities-c26-t207-Moscow_Central_Russia.html

Nähtävyysmielessä ja maisemien takia sitten tuolla:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sparrow_Hills
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Tuli mieleen ajatus. Jos lähtisin "hippimatkailemaan" vanhalla autonromulla. Alas Viroon, Latviaan, Liettuaan ja kenties Puolaan asti.
Mitäs jos autonromu laukeaa, ja suostun että se jää sinne?
Tulisiko jälkikustannuksia autoon, ja Romunhoitoon?
Tietoja jollakulla?
Muistaakseni Latelan juntit ajoivat jonkun vanhan romun Albaniaan.
Ainakin pääsivät autosta eroon, mutten muista sen tarkemmin. Ehkä google auttaa.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@NYC Man Venäjällä on hyvä osata ihan sana pari venäjäksi, auttaa todella paljon. Jos ei kommunikaatiossa, niin tilanne ainakin lähtee paremmalla jalalla liikkeelle.
Saksalaiset sotavangit ovat rakentaneet sinne hienon metron upeine asemieneen, kannattaa tutustua.
Lomonosovin yliopiston museo on sen Stalinin hampaan tornissa, kannattaa käydä jos se on auki yleisölle. Vähän on matkaa, mutta ko. rakennus oli aikanaan maailman suurin rakennus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös