Mainos

Matkakohteenne

  • 2 569 625
  • 14 917

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Summa summarum:

Kv-ketjulta sopiva kokoluokka tassuun ja mahdollisimman pienet omavastuut. Lisäksi vielä ulkopuoliselta yhtiöltä ylimääräinen vakuutus, jolla omavastuu nollaksi?

Eikun joko tai. Jos suoraan ottaa ja pieni/nollaomavastuu, ei enää lisävakuutuksia tarvitse. Esim. Sixtillä näkee suoraan hinnan nollaomavastuulle varatessa, monella pitää tiskillä vääntää ja se on syvältä. Yleisesti muiden vakuutukset halvempia kuin tiskillä tarjotut. Jenkeissä varsinkin kovia kauppamiehiä/-naisia autoa noudettaessa, siinä on hyvä olla jo tietoinen mikä turva on ettei mene halpaan.

Nyt muutin juuri omaani, lentoyhtiön kautta menin vuokraamaan niin lähti melkein 70€ pois hinnasta, muistelin että nuo diilit ei kaksisia ole mutta näköjään tilanne on muuttunut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitoksia näistä, pitää orientoitua asiaan vielä ihan kunnolla. Kuluja nyt tulee joka tapauksessa, mutta tietenkin sitä mahdollisimman paineettomasti sekä edullisesti liikkuisi. Vähän myöhässä heräsin tuohon vuokra-autoiluun, kun reissu lähestyy kovaa vauhtia, mutta sitä jotenkin funtsi asiat vanhan kaavan kautta, kun hyvin erilaisissa maastoissa olen julkisilla pärjännyt.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kannattaa sitten muistaa ne taksitkin ja muut kyydit. Tämä viesti on kirjoitettu Uberin takapenkiltä. Omavastuu on se nolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, uberin katsoinkin jo, mutta hinta nousee vielä kovemmaksi ainakin arvion mukaan. Sitä en tiedä, kuinka paljon noissa arvioissa on ilmaa todellisiin hintoihin nähden.
 
Ei tuota vuokrausta kannata jännittää. Varmaan parisenkymmentä ulkomaan vuokrauskertaa takana, eikä ikinä ole ollut erityisiä ongelmia/huijausyrityksiä. Yleensä en ole ottanut mitään extravakuutuksiakaan. Ensi kesän reissulla näyttäisi olevan joku AutoEuropen omavastuunpoistovakuutus, kun sen sai about kympillä.

Liikennekulttuuri on esim. Etelä-Euroopassa täkäläistä huimasti edellä. Kaikesta huomaa, että siellä on ollut ihmisiä ja liikennettä hieman pidempään kuin täällä. @sampio ajeli jossain Sveitsissä/Ranskassa, jota nyt ei ainakaan kannata jännittää. Muistaakseni Sveitsissä oli rangaistuksen uhalla pakko pysähtyä, jos ihminen on pyrkimässä suojatielle?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Liikennekulttuuri on esim. Etelä-Euroopassa täkäläistä huimasti edellä. Kaikesta huomaa, että siellä on ollut ihmisiä ja liikennettä hieman pidempään kuin täällä. @sampio ajeli jossain Sveitsissä/Ranskassa, jota nyt ei ainakaan kannata jännittää. Muistaakseni Sveitsissä oli rangaistuksen uhalla pakko pysähtyä, jos ihminen on pyrkimässä suojatielle?
+Pohjois-Italia.

Joo, eiköhän tuo lopulta suju. Olen tosiaan julkisia suosinut, koska tykkään mieluummin ottaa stressin siinä vaiheessa, kun edessä on Google Maps ja kahvikuppi kuin ratti ja tuntematon kaupunki, ja jättää ajamiset muille. Suomessakin tekisin mielelläni saman, ellei perheen kanssa omalla autolla olisi niin paljon halvempi liikkua kuin julkisilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomessakin tekisin mielelläni saman, ellei perheen kanssa omalla autolla olisi niin paljon halvempi liikkua kuin julkisilla.

Uudelle hallitukselle avattiin näköjään juuri ketju. Tämä on asia mikä pitäisi jotenkin saada hoidettua. Julkisen liikenteen pitäisi aina olla halvempaa, mutta niin ei tosiaan ainakaan Suomessa ole.

Paitsi silloin, kun nuori VR:n blondi ei koskaan tullut myymään Kuopio - Helsinki välille lippua, vaikka sanoi tulevansa aivan kohta ja kipitti siitä pari kertaa ohikin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
+Pohjois-Italia.

Italiassa kannattaa kyllä nollata omavastuu. Siellä puskurit ovat työntämistä varten ja jos et halua stressata joka parkkauksen aikaan niin omavastuu vaan nollaan. Saksassa ja Pohjois-Euroopassa noin muuten en ole omavastuita koskaan nollannut mutta etelämmässä autoilukultuuri etenkin parkkipaikoilla on todella leväperäistä ja kolhut on aika hälläväliä touhua.
 

Outsider

Jäsen
Italiassa kannattaa kyllä nollata omavastuu. Siellä puskurit ovat työntämistä varten ja jos et halua stressata joka parkkauksen aikaan niin omavastuu vaan nollaan. Saksassa ja Pohjois-Euroopassa noin muuten en ole omavastuita koskaan nollannut mutta etelämmässä autoilukultuuri etenkin parkkipaikoilla on todella leväperäistä ja kolhut on aika hälläväliä touhua.

Ihan höpöhöpöä, että jossain pohjoisen Italian alppikylissä, minne käsittääkseni @sampio on suuntaamassa, olisi jotenkin merkittävästi erilaisempi autoilukulttuuri kuin naapurimaissa.

Muutenkaan en oikein ymmärrä ulkomailla ajamisen jännittämistä sivistysvaltioissa, mutta jokainen tavallaan. Tämän jälkeen varmaan seuraavalla kerralla napsahtaa, mutta sen verran monta vuokrausta on jo ilman mitään extra vakuutuksia takana, että säästyneillä rahoilla maksaa kyllä helposti paritkin omavastuut.
 
Muutenkaan en oikein ymmärrä ulkomailla ajamisen jännittämistä sivistysvaltioissa, mutta jokainen tavallaan. Tämän jälkeen varmaan seuraavalla kerralla napsahtaa, mutta sen verran monta vuokrausta on jo ilman mitään extra vakuutuksia takana, että säästyneillä rahoilla maksaa kyllä helposti paritkin omavastuut.

Näin.

Pohjois-Italia on toki kulttuuriltaan lähempänä Saksaa kuin jotain Napolia, myös liikenteen osalta. Yleisesti ottaen Etelä-Euroopan isommat kaupungit saattavat olla melko kuumottavia skootterihelvettejä, mutta kaasua painamalla ja rattia kääntämällä sielläkin pärjää. Ikkuna mielellään auki ja kättä pihalle, niin homma kyllä hoituu. Äänimerkkiäkin saa käyttää.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan höpöhöpöä, että jossain pohjoisen Italian alppikylissä, minne käsittääkseni @sampio on suuntaamassa, olisi jotenkin merkittävästi erilaisempi autoilukulttuuri kuin naapurimaissa.

Muutenkaan en oikein ymmärrä ulkomailla ajamisen jännittämistä sivistysvaltioissa, mutta jokainen tavallaan. Tämän jälkeen varmaan seuraavalla kerralla napsahtaa, mutta sen verran monta vuokrausta on jo ilman mitään extra vakuutuksia takana, että säästyneillä rahoilla maksaa kyllä helposti paritkin omavastuut.

Juuri näin.

Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa ym. autoilun turvallisuus ja sujuvuus ei ihan pohjoismaiselle tasolle yllä, mutta ihan hyvin se siellä onnistuu.



Autolla liikkuessa pääsee näkemään paljon enemmän kuin julkisilla, koska sillä pääsee myös kaupunkien ulkopuolelle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri näin.

Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa ym. autoilun turvallisuus ja sujuvuus ei ihan pohjoismaiselle tasolle yllä, mutta ihan hyvin se siellä onnistuu.



Autolla liikkuessa pääsee näkemään paljon enemmän kuin julkisilla, koska sillä pääsee myös kaupunkien ulkopuolelle.
Julkisilla pääsee myös kaupunkien ulkopuolelle, usko pois. Sitten paikasta x voi myös kävellä hetken matkaa kohteeseen, ellei jossain aivan inarissa aio vierailla. Mutta toki, autolla pääsee ilman aikatauluja ja voi pitää sen tauon kun tahtoo. Tästä on taidettu aiemminkin keskustella, joten annan olla.
---

Jotta juttu ei nyt täysin lähde lapasesta, niin en erityisemmin jännitä tai pelkää ulkomailla ajamista. Perheen kanssa reissatessa on kuitenkin aivan riittävästi muuttuvia tekijöitä, jolloin sen julkisten tuoman stressittömyyden ottaa mielellään vastaan. Lisäksi kun erityisemmin nauti ajamisesta, vaan se on mulle välttämätön paha, ja tykkään asemien tunnelmasta ja varsinkin junien tuomasta vapaudesta liikkua, ovat julkiset oma valintani useimmiten. Toki ääripäänsä tässäkin, enkä erityisemmin nauti täyteen tupatuista metroista tai junista työmatkalaisten seassa helteellä. Sitten taas ilmastoitu, hyvin varusteltu ja sopivan tyhjä juna on aivan optimaalinen tapa matkustaa.
 
Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa ym. autoilun turvallisuus ja sujuvuus ei ihan pohjoismaiselle tasolle yllä, mutta ihan hyvin se siellä onnistuu.

No kyllähän kaikenlainen joustavuus ja sujuvuus on ihan toista luokkaa kuin Suomessa. Kevyesti parempaan suuntaan siis. Ruotsissa toki paras kombo näitä kaikkia.

Tuota @sampion junamatkailua tekisi kyllä mieli kokeilla. Mukavuudenhalu sekä tunne riippumattomuudesta ja aikatauluttomuudesta vaan on vetänyt vuokra-auton rattiin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kyllähän kaikenlainen joustavuus ja sujuvuus on ihan toista luokkaa kuin Suomessa. Kevyesti parempaan suuntaan siis. Ruotsissa toki paras kombo näitä kaikkia.

Tuota @sampion junamatkailua tekisi kyllä mieli kokeilla. Mukavuudenhalu sekä tunne riippumattomuudesta ja aikatauluttomuudesta vaan on vetänyt vuokra-auton rattiin.

Eikä ole. Ihan hyvin liikenne sujuu ja joustaa Suomessakin. Erityisesti pääkaupunkiseudulla, tosin eipä Suomessa missään muualla mitään ruuhkia olekaan. Samat liikenteen ongelmat täälläkin ovat kuin Etelä-Euroopassa (ylinopeus, alkoholi).


Niin ja @sampio ei todellakaan ollut tarkoitus vähätellä julkisen liikenteen mahdollisuuksia. Omista reissuistani 90% on tehty täysin julkisilla, mutta toisinaan sitä vain kaipaa auton tuomaa vapautta. Toki noita Alppiteitä voisi polkea vaikka fillarillakin jos vain jaksaisi ensin treenata itsensä sellaiseen kuntoon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuota @sampion junamatkailua tekisi kyllä mieli kokeilla. Mukavuudenhalu sekä tunne riippumattomuudesta ja aikatauluttomuudesta vaan on vetänyt vuokra-auton rattiin.

Se harmittaa, kun Interrail jäi tekemättä. Tai onhan jotain aikuislippujakin tietenkin nykyään. Mutta noin muuten käytän paljon junaa ja ensi kuussa on taas Euroopan junia tulossa. Se on vain aivan loistavaa ja ehdottomasti kannattaa pitää vaihtoehtona. Ne ei vain tosiaan aina ole kovinkaan tyhjiä, vaikka kulkevat aikataulussa ja ovat muutenkin kunnollisia.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se harmittaa, kun Interrail jäi tekemättä. Tai onhan jotain aikuislippujakin tietenkin nykyään. Mutta noin muuten käytän paljon junaa ja ensi kuussa on taas Euroopan junia tulossa. Se on vain aivan loistavaa ja ehdottomasti kannattaa pitää vaihtoehtona. Ne ei vain tosiaan aina ole kovinkaan tyhjiä, vaikka kulkevat aikataulussa ja ovat muutenkin kunnollisia.

Juna on toki matkustusmuodoista mukavin. Ei yhtä ahdas kuin dösä tai peltipurkki ja junalla useimmiten pääsee suoraan kaupungin ytimeen. Käsittääkseni Interrailin suosio on kuitenkin laskenut syynä halpabussi ja -lentoyhtiöiden nousu.
Junan ongelma on sen hinta. Toki halpoja yhteyksiä ja tarjouslippuja ym löytyy jos niitä osaa etsiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Junailu ei sovi kaikille, ja onhan se usein harmittavan tyyristä ainakin läntisen Euroopan puolella, mutta jos sopivan vuoron löytää eikä poikkeamia reitiltä ole, on se aivan helmi tapa matkustaa. Korotukset ykkösluokkaan voi saada euroilla, oma ennätykseni viiden euron lisämaksu, johon kuului lounge tarjoiluineen sekä oma penkkirivi junassa. Enpä nähnyt mieltä jättää käyttämättä, eikä harmittanut, kun junasta poistuessani näin, miten tiiviisti karjalalippikset olivat matkustaneet koko kuuden tunnin setin. Tunsin paremmuutta!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onhan autoilu ok, jos pysyttelee tiettyjen ongelmakaupunkien (ainakin Lontoo, Bryssel, Pariisi, Rooma, Praha) ulkopuolella. Jos ei ruuhkat, niin ainakin pysäköinti vie aivan liian paljon aikaa ja vaivaa. Lisäksi vielä varkaiden uhka. Jos eivät vie koko autoa niin lyövät lasit paskaksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Junan ongelma on sen hinta. Toki halpoja yhteyksiä ja tarjouslippuja ym löytyy jos niitä osaa etsiä.

Tämähän se on. En ole vielä tarkkaa tutkimusta tehnyt ja pitää aktivoitua, kunhan saa karjalalippiksen pois päästä ja mestaruusjuhlat pakettiin. Jotain 50 euroakin tuolla luki muutaman tunnin siivusta. Siihen vielä pubivaunun hinnat päälle, niin tulee kenties autoa ikävä. Tai ei autoa, mutta äitiä.

Päärautatieasemat tosiaan on yleensä keskustassa, mutta ei niin aina ole. Pari ohivetoa on tullut, kun ei vain tajunnut tarkistaa. Eli samalla tavalla, jos vaikka Helsingissä pitäisi jäädä Pasilassa pois.

Tunsin paremmuutta!

Tunisiassa tyttö ei tyrkyttänyt, mutta sanoi älä tonne kakkosluokkaan lähre ja montaa kolikkoa ei paremmuuden tunne maksanut.

Kyllä noita kannattaa tutkia, koska vaikka lisähinta voi olla prosentuaalisesti kova, niin se ei noin muuten aina ole.
 
Viimeksi muokattu:

Hikisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Noniin, syyskuun lopulla Portugaliin 1,5 viikoksi. Lento Lissaboniin ja siitä suoraan aluksi neljäksi päiväksi Portoon. Loppureissu sitten Lissabonissa. Mitäs vinkkejä nuihin kaupunkeihin? Nähtävyydet, käymisen arvoiset paikat, ruokailu, pubit? Lissabon - Porto - Lissabon väli varmaankin kätevin matkustella junalla, ei näyttänyt olevan kuin vähän vajaa 3 tuntia suuntaansa ja liputkaan ei kovin hintavia.

Sitten myös tarkoitus käydä Primeira Ligaa katsomassa mikäli sattuisi osumaan ottelu kohdilleen. Mites nuihin liput ja millon lienee tulee otteluohjelma? Onko käyttäjällä @pernaveikko tietoa tämän sarjan osalta?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sitten myös tarkoitus käydä Primeira Ligaa katsomassa mikäli sattuisi osumaan ottelu kohdilleen. Mites nuihin liput ja millon lienee tulee otteluohjelma? Onko käyttäjällä @pernaveikko tietoa tämän sarjan osalta?

En tiedä milloin julkaisevat, mutta Portolla on iso stadikka eikä mene täyteen tavallisessa pelissä. Ja tosiaan muistutuksena, että monet liigat siirtelevät pelejä sitten lähempänä. Eli, jos siihen pamahtaa se lauantai-ilta, niin se voi muuttua vielä. Benficalla on vielä isompi eikä sekään mene kokonaan.

Joskus on käynyt niinkin, että on tuulettanut jeee osui vain huomatakseen myöhemmin no ei sitten mennäkään.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Juuri näin.

Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa ym. autoilun turvallisuus ja sujuvuus ei ihan pohjoismaiselle tasolle yllä, mutta ihan hyvin se siellä onnistuu.

Kyllä autoilija kulttuurieroja huomaa ja riskit voivat joissain paikoissa olla isompia kuin toisissa, mutta allekirjoitan tämän kyllä. Olen ajanut niin miljoonakaupungeissa kuin maanteillä ympäri Eurooppaa (mm. Saksa, Benelux-maat, Italia, Kroatia, Unkari, Bosnia, Puola, Baltian maat jne.) ihan omalla autolla ja vaikka joissain paikoissa on säikäyttäviäkin tilanteita ollut (pahimpana ehkä Liettua), niin ihan suomalaiselle sopiva liikennelogiikka toimii kaikkialla. Paitsi muualla tietenkin annetaan tietä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Noniin, syyskuun lopulla Portugaliin 1,5 viikoksi. Lento Lissaboniin ja siitä suoraan aluksi neljäksi päiväksi Portoon. Loppureissu sitten Lissabonissa. Mitäs vinkkejä nuihin kaupunkeihin? Nähtävyydet, käymisen arvoiset paikat, ruokailu, pubit? Lissabon - Porto - Lissabon väli varmaankin kätevin matkustella junalla, ei näyttänyt olevan kuin vähän vajaa 3 tuntia suuntaansa ja liputkaan ei kovin hintavia.

Sitten myös tarkoitus käydä Primeira Ligaa katsomassa mikäli sattuisi osumaan ottelu kohdilleen. Mites nuihin liput ja millon lienee tulee otteluohjelma? Onko käyttäjällä @pernaveikko tietoa tämän sarjan osalta?

@hammer lynx muistikuvani mukaan tietää Lissabonista ja Portosta yhtä sun toista.

Itse tykkäsin Lissabonissa käydä kukkulan päällä olevalla linnoitusalueella, josta oli komeat maisemat yli kaupungin ja joelle. Mukavia visiittikohteita (joskin vähän turistisia) ovat Sintra ja Cascais, joihin pääsee hyvin junalla.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kanadassa oli mukava vuokrata auto, kun käytännössä ainoa vakuutusvaihtoehto oli täyden nollan omavastuu, no questions asked. Ihmettelin tätä ääneen ja vielä vitsillä heitin, että voin siis palauttaa auton vaikka ajamalla sen liikkeen seinästä läpi. Kuulemma onnistuu.

Espanjassa taas oli valtava selvittely eri vakuutuksien välillä ja lopulta Hertziltä löysin (mielestäni) sellaisen, jossa ei ole omavastuuta. Mutta kyllä niitä pieniä printtejä piti lukea 3-4 tuntia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Espanjassa taas oli valtava selvittely eri vakuutuksien välillä ja lopulta Hertziltä löysin (mielestäni) sellaisen, jossa ei ole omavastuuta. Mutta kyllä niitä pieniä printtejä piti lukea 3-4 tuntia.

Tämähän ei kuulosta yhtään pahalta. Ottaa alkuun yhden junan ja käyttää sen siirtymäajan ehtojen lukemiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös