Onneksi vastapainoksi Wizz Air ilmoitti avaavansa Turusta heinäkuussa reitin Makedonian Skopjeen. Onko jollain tuntumaa tähän kaupunkiin? Alkoi kiinnostamaan. On kuitenkin pääkaupunki ja kaikkea.
Kävin 2012. "Klassista Itä-Eurooppaa" henkivä betoninen kaupunki, jota koristeltu mauttomilla patsailla ym. Vanhassa kaupungissa moskeijoita ja minareetteja. Suosittelen muuten käymään Matka-kanjonilla. Googlaa paljonko jengi maksanut taksikuskille (itse en enää muista), niin et maksa liikaa.
Skopje kiinnostaa itseänikin, ja tämä lentoreitin avautuminen on hieno uutinen. Balkan on huikeaa aluetta, ainakin sen perusteella, mitä olen itse nähnyt. 2005 Interrail-reissulla pikapysähdys Zagrebissa, sieltä rannikolle Pulaan muutamaksi päiväksi, ja sieltä Ljubljanaan. 2010 tuli tehtyä reissu akselilla Belgrad - Sarajevo - Mostar. 2013 oli taas vuorossa lyhyt turistimatka Dubrovnikiin. Makedonia on siis vielä näkemättä, kuten Montenegrokin.
Itse käynyt 2008-2012 Sloveniassa, Kroatiassa, Bosniassa, Serbiassa, Montenegrossa, Makedoniassa, Kosovossa ja Albaniassa. Kaupungeista nähtynä Ljubljana, Postojna, Rijeka, Split, Dubrovnik, Sarajevo, Mostar, Belgrad, Budva, Kotor, Herceg-Novi, Ulcinj, Skopje, Ohrid, Struga, Pristina, Tirana, Shkodra, Pogrodica.
Tässä reissuvideo Makedoniasta vuodelta 2012 ja
tässä Montenegrosta 2016.
Sarajevo oli noista kohteista ehdoton suosikkini. Belgrad taas ei niin napannut, mikä saattoi toki johtua siitä, että nuo osuivat samalle reissulle, jolloin kontrasti vaikutti mahdollisesti suuremmalta kuin todellisuudessa oli...
Itse tykkäsin myös hirveästi Bosniasta ja Sarajevosta, joka ehkä jopa suosikkikaupunki Balkanilta. Toisaalta pidin myös Belgradista, vaikka kaupunki onkin iso eikä hirveästi ehtinyt nähdä kahden päivän aikana.
Mulla ois tarkotus kesällä käväistä Sarajevossa muutaman päivän reissu. Onko mitään vinkkiä antaa missä kannattaa käydä? Itseäni kiinnostaa kaupungin sotaisa lähimenneisyys ja naisystävääni kiinnostaa arkkitehtuuri ja kulttuurielämä noin yleensä.
Eipä tule mitään erityistä mieleen, itse lähinnä "hengailin", istuskelin terdeillä ja juttelin paikallisten kanssa. Basaarialue on eksoottinen ja Sarajevossa on erikoista, kun voi nähdä ympärillään samaan aikaan ortodoksikirkon, moskeijan ja synagogan. Asfaltista kannattaa spottailla "Sarajevon ruusuja" eli kohtia, joissa kranaatin jälkiin on laitettu punaista täyteainetta kohdissa, joissa ihmisiä kuollut piirityksen aikana. EDIT. Joo ja tosiaan se silta, jolla Frans Ferdinand murhattiin ensimmäisen maailmansodan alkamisen kynnyksellä.
Jos jollain on vinkkejä Pristinaan niin niitä otan vastaan
Ei tule Pristinastakaan mitään erityistä mieleen, mutta suosittelen majoituspaikaksi Swiss Diamond Hotelia, joka on uskomattomin hotelli, missä olen ikinä yöpynyt. Spa-osasto very nice. Hotelli on Bulevardi Nënë Terezan päässä ja tuon kävelykadun varrella on terasseja ja jengiä käveli paljon kesällä.
Tässä video kesältä 2012. Itse kun olin tuolla, niin "oppaana" oli tuttu, joka nykyään on sattumoisin Kosovon parlamentissa, hän vei illalla radalle, oli hyvä meininki, tosin ei mitään mielikuvia, missäpäin kaupunkia liikuttiin. Bill Clintonin patsas on muuten ehkä yksi hauska "nähtävyys".