Matkakohteenne

  • 2 419 197
  • 14 410

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ostin eilen virikeostoksena keväällä Örnsköldsvikissä pidettäviin 18-vuotiaiden MM-kisoihin liput itselleni ja nuoremmalle pojalleni välieräpeleihin, pronssipeliin ja loppuotteluun. Numeroimattomat liput olivat halpoja. Maksoivat meiltä kahdelta yhteensä vain 120 euroa. Kaupungin kunnolliset keskustahotellit olivat eilen lähes loppuunmyytjä. Trivagon kautta taisin saada lähes viimeisen keskustahotellin vapaan huoneen.

Helmikuussa menen molempien poikieni kanssa New Yorkiin. Ohjelmassa on kaksi Devilsin peliä sekä yksi Islandersin ja Brooklyn Netsin peli. Muuten kierrellään siellä, minne pojat haluavat mennä. Olen muutaman kerran käynyt kaupungissa eikä se ole mikään suosikkini. New York näyttää elokuvissa paljon kiehtovammalta kuin todellisuudessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen muutaman kerran käynyt kaupungissa eikä se ole mikään suosikkini. New York näyttää elokuvissa paljon kiehtovammalta kuin todellisuudessa.

Todettakoon tähän, että France 24:lla oli juuri raportti millainen Pariisi oikeasti on tavallisille asukkaille. Aivan helvetillinen roskaläävä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
90 -luvulla tulin kerran New Yorkiin Bogotasta. Tuo oli siihen aikaan suosittu kokaiinin salakuljetusreitti. New Yorkin tullissa minua alkoi jututtaa pitkätukkainen poliisi (tulkintani mukaan selvittääkseen mahdollisen hermostuneisuuteni ja pitääkö siksi tehdä tarkempaa minun tutkimistani). Mies katsoi passiani ja totesi, että suomalainen kitaristi Jukka Tolonen on hänen suosikkejaan ja hänellä Tolosen levyjä kuten myös Tasavallan Presidentin (tuon nimen ääntämisessä miehellä oli ymmärrettäviä ongelmia), jonka kitaristina Tolonen oli soittanut. Tuosta saimme hyvän keskustelun aikaiseksi, kun olin aikoinaan kuullut livenä niin Tolosta kuin Pressaakin.
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Ensi viikolla lähtö reiluksi pariksi viikoksi Los Angelesiin ja San Franciscoon. Olisiko vinkkejä antaa auton vuokrauksen suhteen eli mitä kannattaa ottaa huomioon?

Ja mahtaakohan Pacific Coast Highway olla vieläkään niin ajettavassa kunnossa, että sitä pitkin kannattaa lähteä L.A.:sta ylöspäin menemään?
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ensi viikolla lähtö reiluksi pariksi viikoksi Los Angelesiin ja San Franciscoon. Olisiko vinkkejä antaa auton vuokrauksen suhteen eli mitä kannattaa ottaa huomioon?

Ja mahtaakohan Pacific Coast Highway olla vieläkään niin ajettavassa kunnossa, että sitä pitkin kannattaa lähteä L.A.:sta ylöspäin menemään?

Ei siinä mun mielestä suurempia huomioitavia asioita ole. Jokin vain mikä on itselle parhain ja välttelee tuplavakuutuksien ottoa. Sen verran huomasin omasta vuokrauksesta, ettei auton vakuutukset kata hiekkateillä ajoa. Eli jos on tarkoitus rällätä aavikolla autolla niin kannattaa vakuutusehdot lukea tarkasti.

Olen käsityksessä, että tuo Pacific Coast Highway toimii kyllä nyt. Oman reissun aikaan keväällä oli vielä poikki. Muistaakseni jossain elokuussa avasivat sen.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Madeira yllätti erittäin positiivisesti matkakohteena.

-Varsinkin näin pimeän talven aikaan matkustaessa kelit tuntuivat todella miellyttäviltä. Joka päivä sellaiset +20 lämmintä eikä yölläkään käyty kuin +15 lukemissa.
-Luonto on aivan pirun upea ja koko saari on täynnä huikeita patikointireittejä.
-Ei kännissä örveltäviä turisteja ainakaan haitaksi asti.
-Funchal oli siisti kaupunki toimien hyvänä tukikohtana päiväpatikkaretkille. Ravintolatarjonta vähintäänkin kelvollinen. Yön yli kestänyt joulukarnevaali oli myös sangen mielenkiintoinen tapahtuma.

Mikään ranta-/bilekohdehan saari ei ole, mutta suosittelen varsinkin jos patikointi upeissa maisemissa sekä miellyttävässä ilmastossa houkuttelee.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hitto tätä touhua taas. Booking.comista otin perushuoneen ja varaukseen ilmestyi linkki haluatko upgraden. No, hintaa 35 eurosenttiä ja nyt on sitten Junior Suite with Balcony. Suuntana Georgia ja Armenia, muuten toki apartmentti, mutta tuolla ollaan ensimmäinen yö.

Pieni pakko on olla tietyssä yöjunassa ja ykkösluokkaan on päästävä, niin taidan turvautua ostamaan matkatoimistosta kusetushintaisen lipun. Toisaalta paikallisethan nimenomaan eivät sellaisia käytä eli varmaankin vielä edellisenä päivänä saisi asemalta, mutta eipä ole mitään tietoa kuinka monta niitä edes junassa on.

Päivän mietelause:

"Armenia itself is a place to drink, with no prohibition against drinking in public."
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Ensi viikolla lähtö reiluksi pariksi viikoksi Los Angelesiin ja San Franciscoon. Olisiko vinkkejä antaa auton vuokrauksen suhteen eli mitä kannattaa ottaa huomioon?
Kaikki perusvakuutukset varmaan, mutta ei mitään supplemental ja sen sellaisia, jos ei tarvitse. CDW/LDW kannattanee ottaa, jollei omasta takaa ole mitään vakuutuksia. Ja sanoa, että palauttaa auton täyteen tankattuna. Ja tietenkin varmistaa, että on "unlimited mileage" mikä niissä melkein aina on (paitsi joskus 1990-luvulla Enterprisellä ei ollut, siitä asti en ole pitänyt tuosta yhtiöstä).

Ja mahtaakohan Pacific Coast Highway olla vieläkään niin ajettavassa kunnossa, että sitä pitkin kannattaa lähteä L.A.:sta ylöspäin menemään?
Tosiaan kuten yllä todettiin, reitin pitäisi olla auki, mutta kannattaa yrittää seurata säätiedotuksia. Mutavyöryt ovat kai edelleen mahdollisia, ja jos sää on pilvis-sumuinen tai vesisateinen, niin ei siellä taida mitään nähdä. Aurinkoisella ja kirkkaalla ilmalla kuitenkin ehdottomasti suositeltava reitti, mutta aikaa kannattaa varata koko päiväksi tai jos meinaa pysähdellä matkan varrella, niin sitten pariksi päiväksi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.

Onneksi vastapainoksi Wizz Air ilmoitti avaavansa Turusta heinäkuussa reitin Makedonian Skopjeen. Onko jollain tuntumaa tähän kaupunkiin? Alkoi kiinnostamaan. On kuitenkin pääkaupunki ja kaikkea.

Wizz Airilla on nyt Turusta reitit Kaunasiin, Gdanskiin, toukokuusta alkaen Lontooseen (Luton) ja kesällä sekä Krakovaan että Skopjeen. Panostus on ollut viime aikoina kova, viime vuonna ei ennen marraskuuta ollut kuin Gdanskin reitti.

Loistavia uutisia, pääsee nopeasti ja suoraan moneen mainioon paikkaan lentäen! Air Balticilla pääsee lisäksi Riian kautta lähes kaikkialle Eurooppaan.

Toivottavasti ei Finavia rankaise mafiahenkisesti Turun kenttää siitä, että kansainvälisiä lentoja on nyt näin paljon ja aiheuta ongelmia. Finavianhan suuntaus on keskittää Vantaalle lähes kaikki ulkomaanlennot vaikka tähän ei olisi mitään tarvetta tai syytä.

Hipit pitäkööt ilmastohuolimessunsa jos huvittaa ja menköön Keski-Eurooppaan vaikka soutaen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onneksi vastapainoksi Wizz Air ilmoitti avaavansa Turusta heinäkuussa reitin Makedonian Skopjeen. Onko jollain tuntumaa tähän kaupunkiin? Alkoi kiinnostamaan. On kuitenkin pääkaupunki ja kaikkea.

Tavallista iloista Itä-Eurooppaa, rauhallista ja turvallista eikä kusetusta.

Kaupunkia on remontoitu todella paljon ja se on oikein miellyttävä paikka, mutta alkoholin myynti kaupoissa ja kioskeilla loppuu klo 18.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tavallista iloista Itä-Eurooppaa, rauhallista ja turvallista eikä kusetusta.

Kaupunkia on remontoitu todella paljon ja se on oikein miellyttävä paikka, mutta alkoholin myynti kaupoissa ja kioskeilla loppuu klo 18.

Hyvä tietää tuo kusetuskin, joissain maissa ja kaupungeissa sitäkin esiintyy muita enemmän. Omat kokemukseni esim. Liettuan Vilnasta ovat negatiivisemmat kuin muista Baltian maista tai Puolasta ja Unkarista, joten aina ei näistä tiedä. Vilnasta jäi tosiaan vähän nihkeämpi maku kuin monesta muusta paikasta, ihmeellistä kusettajaa ja kikkailijaa jo heti lentokentältä alkaen.

Käytännöllisimmät liikkumismetodit myös kiinnostavat. Oletan, että keskustaa on paras tutkailla jalan, mutta lentokenttä taisi olla jossain kauempana?

Ei haittaa, vaikka eivät myisi alkoholia ollenkaan missään, kunhan myyvät riittävästi kylmiä kolajuomia. RC-cola olisi bonusta, peruskokiskin käy (kunhan ei tarvitse Coke Lightia juoda, kamalaa light-kolaa). Eksoottiset variaatiotkin kuten tshekkiläinen "kommarikola" eli kofeiini-siirappijuoma Kofola ovat aina vaihtelua, vaikka Kofola onkin aika karun makuista tottumattomalle.

Minulla on myös vanhanaikainen tapa lähetellä postikortteja, joskus ihan vain itsellenikin. Se on erikoista, että monessa Euroopan maassa postimerkkien myynti on omituista salatiedettä eikä merkkejä saa ostaa samassa yhteydessä kuin postikortteja. Merkit täytyy lunastaa postikonttoreista joita saa lähteä etsiskelemään erikseen ja niistäkin myynti on välillä hankalaa. Suomessa on tottunut siihen, että merkkejä saa joka kaupan tiskiltä, ja onneksi tämä käytäntö on sentään osassa eurooppalaisia maita.

Taitavat olla postikortit katoavaa kansanperinnettä, mutta minä ainakin arvostan enemmän käsin kirjoitettua postikorttia jossa on leimat ja kaikki, siihen on nähty enemmän vaivaa kuin johonkin random-kuvaviestiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hyvä tietää tuo kusetuskin, joissain maissa ja kaupungeissa sitäkin esiintyy muita enemmän. Omat kokemukseni esim. Liettuan Vilnasta ovat negatiivisemmat kuin muista Baltian maista tai Puolasta ja Unkarista, joten aina ei näistä tiedä.

Käytännöllisimmät liikkumismetodit myös kiinnostavat. Oletan, että keskustaa on paras tutkailla jalan, mutta lentokenttä taisi olla jossain kauempana?

Minulla on myös vanhanaikainen tapa lähetellä postikortteja, joskus ihan vain itsellenikin. Se on erikoista, että monessa Euroopan maassa postimerkkien myynti on omituista salatiedettä eikä merkkejä saa ostaa samassa yhteydessä kuin postikortteja.

No siis, eihän näistä ihan aina tiedä ja perustarkkana pitää olla. Maita voi vain kategorisoida melko helposti kusetuksen määrän mukaan. Kyllä nuo laittavat mittarin pyytämättä päälle. Ja jos joku nyt sattuu "unohtamaan", niin sitten muistuttaa kuskia asiasta. Ainahan joku saattaa ehdottaa hinnan tuonne olevan tämä. Ei ole.

Skopjessa pääsee kävellen helposti. Lentokenttä ei varsinaisesti ole mahdottoman kaukana, mutta jonkun verran sillä voi olla mainetta, koska aikaisemmin ei yksinkertaisesti ollut mitään julkista liikennettä sieltä. Ei vain ollut vaan nykyään on.

Olen harmillisesti lopettanut postikorttien lähettämisen. Pitäisi taas aktivoitua sillä saralla, mutta tosiaan niiden postimerkkien hankinta ei ole aina helppoa. Vielä, kun se jäisi siihen vaan yritäpä sen jälkeen löytää postilaatikko. On aivan uskomatonta kuinka niitäkään ei vain ole missään. Jos sattumalta sellaisen jostain metsästää, niin se on monissa maissa sen näköinen, että eihän tuosta voi mikään mennä perille. Sitten kuitenkin joskus parin viikon päästä kortit saapuvat. Tai ei tietenkään aina.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skopje kiinnostaa itseänikin, ja tämä lentoreitin avautuminen on hieno uutinen. Balkan on huikeaa aluetta, ainakin sen perusteella, mitä olen itse nähnyt. 2005 Interrail-reissulla pikapysähdys Zagrebissa, sieltä rannikolle Pulaan muutamaksi päiväksi, ja sieltä Ljubljanaan. 2010 tuli tehtyä reissu akselilla Belgrad - Sarajevo - Mostar. 2013 oli taas vuorossa lyhyt turistimatka Dubrovnikiin. Makedonia on siis vielä näkemättä, kuten Montenegrokin.

Sarajevo oli noista kohteista ehdoton suosikkini. Belgrad taas ei niin napannut, mikä saattoi toki johtua siitä, että nuo osuivat samalle reissulle, jolloin kontrasti vaikutti mahdollisesti suuremmalta kuin todellisuudessa oli...

Mitä olen tuosta Skopjesta lukenut, niin olen saanut sellaisen mielikuvan, että tuossa olisi ehkä hieman Sarajevon ja toisaalta myös Belgradin piirteitä, mutta kaupunki olisi kuitenkin varsin omaleimainen. No, vaikea tuo on sanoa, ellei kokeile itse. Toki muiden mielipiteitä on aina kiva lukea.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Sarajevo oli noista kohteista ehdoton suosikkini.
Mulla ois tarkotus kesällä käväistä Sarajevossa muutaman päivän reissu. Onko mitään vinkkiä antaa missä kannattaa käydä? Itseäni kiinnostaa kaupungin sotaisa lähimenneisyys ja naisystävääni kiinnostaa arkkitehtuuri ja kulttuurielämä noin yleensä.

Jos jotain tulee mieleen niin olisi erittäin kiitollinen.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Onko jollain tuntumaa tähän kaupunkiin? Alkoi kiinnostamaan. On kuitenkin pääkaupunki ja kaikkea.

Minulla on, mutta se on vuodelta 2000 ja vain noin 4 tunnin verran, mutta ehkä kesäkuun viimeisen viikon jälkeen on uusi tuntuma kaupunkiin, kun ehkä menen kaveriporukan kanssa käväisemään myös tuolla, kun naapurimaahan menemme ja todennäköisesti ainakin muutama haluaa myös Makedonian puolella käydä muistelemassa vanhoja.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
kun naapurimaahan menemme ja todennäköisesti ainakin muutama haluaa myös Makedonian puolella käydä muistelemassa vanhoja.

Ette kai vain mene Albanian rantoja pilaamaan. Tai tuskin siihen enää teidän panosta tarvitaan. Kyllä ne on ihan itsekin keksineet rakentaa turistihotelleja täyteen ennen niin mukavasta ja hiljaisesta paikasta.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ette kai vain mene Albanian rantoja pilaamaan. Tai tuskin siihen enää teidän panosta tarvitaan. Kyllä ne on ihan itsekin keksineet rakentaa turistihotelleja täyteen ennen niin mukavasta ja hiljaisesta paikasta.

Emme ole, menemme Kosovoon muistelemaan 20 vuoden takaisia muisteloita ja katselemaan miten paikat ovat muuttuneet tuossa 20 vuodessa.

Jos jollain on vinkkejä Pristinaan niin niitä otan vastaan sillä kyseinen kaupunki on meille tuntemattomampi, siinä hieman etelämpänä olevat pikkukylät ovat tutumpia. Jos jollain on tietoa paikallisista puhelinliittymistä ja varsinkin pre-paid liittymistä ja datapaketeista sillä viikon verran siellä ollaan ja suomalaista liittymää siellä ei kannata käyttää kuin wlan-verkossa sillä ainakin Elisalla maksaa datankäyttöä tuolla 9,90€ / mega joten sillä hinnalla ei dataa käytetä. Toki löytyy 19.90 € hintaan reissunetti lisäpalvelu jolla saa 1gt dataa käyttöön niin se on vaihtoehto, mutta olisi mukava tietää millaisia vaihtoehtoja löytyy paikanpäältä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Emme ole, menemme Kosovoon muistelemaan 20 vuoden takaisia muisteloita ja katselemaan miten paikat ovat muuttuneet tuossa 20 vuodessa.

Eli siis rauhanturvaajaporukkaa. Pristinaan pääsee todella helposti, tarjontaa on. Silloin, kun olin, niin monen monituista UN-autoa siellä oli.

Vaikka se olisi miten klise, niin paikalliset olivat ystävällisiä. Toivottavasti humalaiset sotilaat ei ole sekoillut mitään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla ois tarkotus kesällä käväistä Sarajevossa muutaman päivän reissu. Onko mitään vinkkiä antaa missä kannattaa käydä? Itseäni kiinnostaa kaupungin sotaisa lähimenneisyys ja naisystävääni kiinnostaa arkkitehtuuri ja kulttuurielämä noin yleensä.

Jos jotain tulee mieleen niin olisi erittäin kiitollinen.

Me löysimme tuolloin retken, joka piti sisällään tunnelimuseon (sisällissodan aikaisen piirityksen aikana kaivettu huoltoreitti), lähistöllä sijainneen on aikoinaan rakentaneen sillan, sekä kaksi ympäröivillä kukkuloilla sijaitsevaa vanhaa "linnoitusta" (oikeammin ehkä muureja), joilta oli upeat näkymät kaupunkiin. Parasta tuossa oli kuitenkin opas, piirityksen aikaan 7-vuotias poika. Hän kertoili erinomaisella englannillaan mielenkiintoisesti elämästä tuohon aikaan. Meitä oli kolmen hengen porukka, ja teimme retken hänen autollaan. Mainitaan vielä selvyydeksi, että kyse ei ollut mistään kommunistiaikakauden tuotteesta, vaan Suomenkin mittakaavassa paremman väen kulkuneuvosta. Hintaa tuolle reissulle tuli yhteensä vain muutaman kympin, eli ei ollut edes kallista.

En muista enää, että mitä kautta tuon löysin. Joku varaussivusto kuitenkin... Sama kaveri tuskin enää tekee noita, mutta vastaavia kierroksia löytää varmasti muita. Tuo tunnelimuseo on nimenomaan se kohde, nuo muut ovat vain bonusta.

Muuten teimme omatoimisen päiväretken Mostariin, mitä suosittelen ehdottomasti. Sarajevon museotarjonnasta suosittelen ainakin tätä: Muzej Sarajeva

Tuo oli muistaakseni varsin pieni museo, mutta siellä kerrottiin ensimmäisen maailmansodan syttymiseen johtaneista asioista hyvin, ja olipa siellä ase, jolla Sarajevon laukaukset väitettiin ammutun.

Arkkitehtuurisesti kaupunki on kiva sekoitus itää ja länttä. Etenkin vanha keskusta basaareineen on viihtyisä. Ruoka on hyvää ja kahvilat kivoja. Paikallisista ruoista eräänlainen kebab, eli cecapici (tms.), on hyvä valinta. Bosnialainen kahvi (sama kuin turkkilainen) ja baklava-jälkiruoka ovat huikeita.

Kaunis, kiehtova ja edullinen kaupunki ainakin 2010. Toivottavasti ei ole mennyt täysin pilalle tuon jälkeen. Tuskin on.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla ois tarkotus kesällä käväistä Sarajevossa muutaman päivän reissu. Onko mitään vinkkiä antaa missä kannattaa käydä? Itseäni kiinnostaa kaupungin sotaisa lähimenneisyys ja naisystävääni kiinnostaa arkkitehtuuri ja kulttuurielämä noin yleensä.

Jos jotain tulee mieleen niin olisi erittäin kiitollinen.

Kävin itse viime vuonna Balkanilla ja Sarajevo oli minunkin suosikkikohde sielläpäin.

Reissun mielenkiintoisin anti oli erään hostellin järjestämä päiväkierros, jossa paikallinen reilu nelikymppinen heppu ajelutti pientä ryhmää ympäriinsä (Tunnel of Hope, Olympialaisten kelkkailurata, joku tarkka-ampujamaja, hautausmaa yms) päivän ajan.
Kyseessä oli joku tyyppi joka teki näitä keikkoja eräälle hostellille. Hinta oli erittäin asiallinen, muistaakseni joitakin kymppejä.

Retken parasta antia olivat tuon äijän tarinat sodasta. Ei mitään väsynyttä paatosta siitä kuinka taisteltiin ylivoimaista vihollista vastaan lässyn lässyn lää, vaan arkisia juttuja siitä kuinka kaupunkilaiset selvisivät Sarajevon piirityksestä. Tarjosi myös viinaa, mutta ei itse juonut, vaikka oli kuskina.

Ylhäältä kelkkarännin läheltä kaupungin näkee kirkkaalla säällä hyvin. Tietyllä tavalla pysäyttäviä ovat myös lukuisat hautausmaat sekä luodinreiät rakennuksissa.

edit. heh...samaan aikaan @Sistis kertoo lähes samanlaisista kokemuksista
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onneksi vastapainoksi Wizz Air ilmoitti avaavansa Turusta heinäkuussa reitin Makedonian Skopjeen. Onko jollain tuntumaa tähän kaupunkiin? Alkoi kiinnostamaan. On kuitenkin pääkaupunki ja kaikkea.

Kävin 2012. "Klassista Itä-Eurooppaa" henkivä betoninen kaupunki, jota koristeltu mauttomilla patsailla ym. Vanhassa kaupungissa moskeijoita ja minareetteja. Suosittelen muuten käymään Matka-kanjonilla. Googlaa paljonko jengi maksanut taksikuskille (itse en enää muista), niin et maksa liikaa.

Skopje kiinnostaa itseänikin, ja tämä lentoreitin avautuminen on hieno uutinen. Balkan on huikeaa aluetta, ainakin sen perusteella, mitä olen itse nähnyt. 2005 Interrail-reissulla pikapysähdys Zagrebissa, sieltä rannikolle Pulaan muutamaksi päiväksi, ja sieltä Ljubljanaan. 2010 tuli tehtyä reissu akselilla Belgrad - Sarajevo - Mostar. 2013 oli taas vuorossa lyhyt turistimatka Dubrovnikiin. Makedonia on siis vielä näkemättä, kuten Montenegrokin.

Itse käynyt 2008-2012 Sloveniassa, Kroatiassa, Bosniassa, Serbiassa, Montenegrossa, Makedoniassa, Kosovossa ja Albaniassa. Kaupungeista nähtynä Ljubljana, Postojna, Rijeka, Split, Dubrovnik, Sarajevo, Mostar, Belgrad, Budva, Kotor, Herceg-Novi, Ulcinj, Skopje, Ohrid, Struga, Pristina, Tirana, Shkodra, Pogrodica. Tässä reissuvideo Makedoniasta vuodelta 2012 ja tässä Montenegrosta 2016.

Sarajevo oli noista kohteista ehdoton suosikkini. Belgrad taas ei niin napannut, mikä saattoi toki johtua siitä, että nuo osuivat samalle reissulle, jolloin kontrasti vaikutti mahdollisesti suuremmalta kuin todellisuudessa oli...

Itse tykkäsin myös hirveästi Bosniasta ja Sarajevosta, joka ehkä jopa suosikkikaupunki Balkanilta. Toisaalta pidin myös Belgradista, vaikka kaupunki onkin iso eikä hirveästi ehtinyt nähdä kahden päivän aikana.

Mulla ois tarkotus kesällä käväistä Sarajevossa muutaman päivän reissu. Onko mitään vinkkiä antaa missä kannattaa käydä? Itseäni kiinnostaa kaupungin sotaisa lähimenneisyys ja naisystävääni kiinnostaa arkkitehtuuri ja kulttuurielämä noin yleensä.

Eipä tule mitään erityistä mieleen, itse lähinnä "hengailin", istuskelin terdeillä ja juttelin paikallisten kanssa. Basaarialue on eksoottinen ja Sarajevossa on erikoista, kun voi nähdä ympärillään samaan aikaan ortodoksikirkon, moskeijan ja synagogan. Asfaltista kannattaa spottailla "Sarajevon ruusuja" eli kohtia, joissa kranaatin jälkiin on laitettu punaista täyteainetta kohdissa, joissa ihmisiä kuollut piirityksen aikana. EDIT. Joo ja tosiaan se silta, jolla Frans Ferdinand murhattiin ensimmäisen maailmansodan alkamisen kynnyksellä.

Jos jollain on vinkkejä Pristinaan niin niitä otan vastaan

Ei tule Pristinastakaan mitään erityistä mieleen, mutta suosittelen majoituspaikaksi Swiss Diamond Hotelia, joka on uskomattomin hotelli, missä olen ikinä yöpynyt. Spa-osasto very nice. Hotelli on Bulevardi Nënë Terezan päässä ja tuon kävelykadun varrella on terasseja ja jengiä käveli paljon kesällä. Tässä video kesältä 2012. Itse kun olin tuolla, niin "oppaana" oli tuttu, joka nykyään on sattumoisin Kosovon parlamentissa, hän vei illalla radalle, oli hyvä meininki, tosin ei mitään mielikuvia, missäpäin kaupunkia liikuttiin. Bill Clintonin patsas on muuten ehkä yksi hauska "nähtävyys".
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Thaikkuihin tekis mieli, ihan vaan lojumaan lämpimään, messutarjouksilla => mihin kannattaa suunnata kun hakusessa on nk. aikuiseen makuun oleva alue & paikka?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta pidin myös Belgradista, vaikka kaupunki onkin iso eikä hirveästi ehtinyt nähdä kahden päivän aikana.

Belgradissa itseäni jotenkin ärsytti sellainen huononlainen rappio. Kaupunki tuntui jotenkin ikävällä tavalla rähjäiseltä ja likaiselta. Hyvääkin siellä oli. Kalemegdanin linnoitusalue ja sieltä löytynyt sotamuseo olivat hienoja kohteita. Belgradin eläintarha on taas suurimmat vitutukset aikaan saanut kohde ikinä. Ylpeilevät vielä sillä, että heillä on pieneen kokoon suhteutettuna erittäin laaja eläinvalikoima. Missään en ole nähnyt niin ahtaasti asuvia eläimiä. Sääliksi kävi. No, omaa vikaa kun meni tuonne.

Basaarialue on eksoottinen ja Sarajevossa on erikoista, kun voi nähdä ympärillään samaan aikaan ortodoksikirkon, moskeijan ja synagogan. Asfaltista kannattaa spottailla "Sarajevon ruusuja" eli kohtia, joissa kranaatin jälkiin on laitettu punaista täyteainetta kohdissa, joissa ihmisiä kuollut piirityksen aikana. EDIT. Joo ja tosiaan se silta, jolla Frans Ferdinand murhattiin ensimmäisen maailmansodan alkamisen kynnyksellä.

Sarajevossa tosiaan nuo uskonnot värittävät kuvaa tehokkaasti. Itse olin kaupungissa vieläpä Ramadanin aikaan, mutta tuolla ollaan niin maallistuneita, että ei se näkynyt muuten kuin siinä, että aina pimeän tultua kaupungin ylle ammuttiin merkiksi erittäin järeä ilotulite. Yhtenä iltana olimme seuraamassa tuon ilotulitteen laukaisua laukaisupaikalla viiniä juoden. Samaa tekivät monet muslimitkin. Vastaan tuli myös paitoja, joissa luki: "I am muslim, so what!".

Sellaista olin huomaavinani, että muslimit tuntuivat pitävän ruokapaikkoja ja kristityt baareja. Muslimit eivät myyneet alkoholia ja kristityt taas eivät ruokaa. No, ei hätää, usein oli sekä ruoka- että kaljapaikka vierekkäin. Heillä oli yhteinen lista, ja kalja tai ruoka haettiin naapuriravintolasta. Kaikki hoitui samalla laskulla. Kerran eräällä terassilla istuimme ensin pöydässä, mihin ei saanut tilata alkoholia. Siirryimme sitten saman terassin toisen puolen pöytään, ja sinne sai olutta. Ilmeisesti se oli kristityllä vyöhykkeellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös