Matkakohteenne

  • 2 439 056
  • 14 481

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä olen kesäaikaan tehnyt viikon-parin Eurooppa-reissuni pelkillä käsimatkatavaroilla, koska en vain ymmärrä, miksi pitäisi ottaa ruumaan mitään ja maksaa siitä. Kesäisin vaatteet eivät vie paljoa tilaa ja pesuloita löytyy ympäriinsä. Lisäksi reissusta tulee ostettua aina jokin rätti. Aika isokin reppu menee sinne penkin alle, vaikka olisi loppumatkasta jo aika pinkeänä tuliaisista.

Viikonloppureissut talvella menee yhtälailla käsimatkatavaroilla, mukaan kalsarit, sukkapari ja aluspaita per päivä sekä päällispaitoja hiukan tarpeen mukaan. Yleensä samoilla housuilla ja yksillä kengillä pärjää. Nyt Oktoberfesteille piti ottaa kaverin suosituksesta myös vaihtohousut ja -paita, ja kaatuihan siellä naapurilta tuopillinen suoraan syliin.

Uskoisin selviäväni isolla repulla viikon reissun kesäaikaan missä vain, tuliaisineen. Talvivaatteet, spessukamat tai -tuliaiset sitten erikseen, eikö mulla mitään periaatetta ole ruumakamojen suhteen. Vielä en vain tiedä, miksi maksaisin odottelusta laukkuhihnalla, ellei se ole erikseen tarpeen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ostaa kohdemaasta viskipullon marketista ja säästää yli laukkumaksun verran, jos ostaisi taxfreestä. Te voitte ihan rauhassa mun puolesta matkustaa yksillä kalsareilla, mutta kyllä mä otan mukaan myös siistejä vaatteita (ruumaan) ja kameralaukun (ping @pernaveikko ) käsimatkatavaroihin pakattuna, mikä tarkoittaa sitä, että se on repussa ja reppuun en rupea taittelemaan niitä siistimpiä paitoja. Siihen reppuun tulee kameran lisäksi pikkutabletti, ekirja, vastamelukuulokkeet ja varavirta. Kaikki muu menee ruumaan ja ilomielin maksan siitä. Ihan älytöntä minusta tinkiä tavaroistaan nuukuuden takia. Hirveä vaiva pesulan tai pesukoneen metsästyksen kanssa. Lämpimissä maissa hikoilee vähintään yhden paidan per päivä. Ei kyse ole mistään survivalista, vaan ihan omista preferensseistä. Mullakin on joka kerta matkaan lähtiessä tavoite ostaa vähintään yksi paita per reissu. Tarjonta on vaan niin skeidaa, ettei viitsi feikeistä maksaa edes sitä 10 €. Ei ole pakko olla merkkitavaraa, mutta laadun erottaa tunnustelemalla. Mieluummin jätän ostamatta paskaa kuin ostan väkisin vain siksi, etten ole viitsinyt miettiä asioita ihan loppuun asti lähtiessä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hirveä vaiva pesulan tai pesukoneen metsästyksen kanssa.

Tämänkin voi nähdä monella tavalla, on oikein hyviä muistoja pesuloista ja pääsee näkemään jotain paikallista kulttuuria. Joku toinen menee jonnekin museoon.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämänkin voi nähdä monella tavalla, on oikein hyviä muistoja pesuloista ja pääsee näkemään jotain paikallista kulttuuria. Joku toinen menee jonnekin museoon.
En ole mikään museohirmu, mutta jos mun pitää valita pesulan tai museon välillä, valitsen museon.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ehkä jollekin lyhyelle viikonloppumatkalle (max 3 yötä) voin ottaa kabilaukun mukaan. Laitan isomman laukun mielellään ruumaan yksinkertaisesti siksi, että en halua kävellä koko aika samoissa vaatteissa. Haluan, että mulla on riittävästä vaihteluvaraa fiiliksen mukaan ja ainakin yhdet varakengät. Johan naisilla on alusvaatteitakin tuplat päällä ja meikkipussilla kokoa enemmäin kuin miehillä.

Reissaaminen repputyyliin ei ole enää mun juttuni ja ryppyiset vaatteet kaupunkilomalla ovat turnout. Safariteltta tai vuoristomaja ovat sitten erikseen, mutta niin ovat vermeetkin.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tämänkin voi nähdä monella tavalla, on oikein hyviä muistoja pesuloista ja pääsee näkemään jotain paikallista kulttuuria. Joku toinen menee jonnekin museoon.
Olen myös reissuillani tavannut pesula-taikurin. Olin Pohjois-Thaimaassa ja otin puhtaat pyykit pesulasta matkalla lentokentälle. Vasta Koh Changilla huomasin, että mun BlackHorset olikin taiottu Tommy Hilfigereiksi. No ei ollut muitakaan kalsareita, niin eikun käyttöön. Menin mä pääosan intistäkin firman kalsareille, tuskin niitäkään oli varta vasten mulle räätälöity, epäilen niilläkin olleen edellisen käyttäjän. Hyvä kauppa, pesu maksoi alle euron ja kalsonkien upgadeus samalla.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Näin työmatkalla ei oikein pärjää pelkällä kabiinilaukulla. Otan läppärilaukun koneeseen mukaan, siellä on läppäri, työpapereita, kuulokkeet. kirja jne. Ruumaan menee pari-kolme firman kauluspaitaa, puku, pukukengät jne jne.

Lomareissut on hiukan samalla kaavalla. Otamme rouvan kanssa kumpikin yhden sopivan kokoisen kassin koneeseen, joka menee vaikka penkin alle. Loput kamat ruumaan. Jos myöhästyvät niin molemmilla sen verran hyvät matkavakuutukset, että ei kun kauppaan.

Mutta tähänkin sopii sama kuin moneen muuhunkin. Eli kukin taaplaa tyylillään. Mutta näillä liki viikottaisilla työlennoilla ihmettelen tuota helvetinmoista kabiiniin otettavien kassien määrää ja niiden kanssa taistelua. En tajua, mikseivät lentoyhtiöt ota tiukempaa linjaa niiden kanssa. Tuollaisen 100-paikkaisen koneen matkustajien kassien kanssa menee järjestään niin paljon aikaa että lennot lähtevät sen vartin myöhässä.

Sen vartin kun ottaa pois 50 minuutin vaihtoajasta+ ylimääräisen ihmettelyn laskeutumisissa kun ollaan myöhässä -> tulee kiirus jatkolennolle....
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suosin myös ruumalaukkua, pitää melkeinpä olla joku yhden yön visiitti jonnekin turhaan mestaan jotta en ota ruumalaukkua messiin. No okei, ehkä parikin yötä menisi käsimatkatavaroilla, mutta 3 yötä olis jo ruumalaukun arvoinen reissu. Ruumaan menevää laukkua ei tarvii raijailla pitkin lentokenttiä ja tunkea niitä otsa hiessä sinne ylähyllyille joilla ei välttämättä ookaan tilaa omalla kohdalla vaan sitten ne viedään jonnekin taaemmas koneeseen ja kauhee hulabaloo on sitten hakea se jättikapsäkki sieltä 10 riviä taaempaa kun kone on laskeutunut. Toki usein meen kyllä ekojen joukossa koneeseen muutenkin, joten silloin sinne kyllä mahtuisi isommatkin käsimatkatavaralaukut, mutta tykkään mennä kentillä kevyemmällä varustuksella. Sit ei tarvii miettiä yhtään mitä sinne ruumalaukkuun heittelee, ihan sama minkä kokosia purkkeja ja puteleita siellä on ja kohteesta voi ostaa mitä huvittaa eikä kelata että en mä tätä nyt kyllä voi kun ei sitä voi paluulennolla koneeseen ottaa. Ja vaatteitakin tykkään ottaa liian paljon messiin jottei sit tarvii mitään helvetin pesuloita lähteä metsästämään jos vaikkapa töpeksii parina päivänä vaatteensa johonkin ketsuppiin eikä oo riittävästi vaihtovaatetta mukana.

Se pelko toki on että sitten se laukku ei tulekaan perille samaan aikaan kuin sinä, mutta matkavakuutuksesta saa niillä harvoilla kerroilla käydä sitten ilmaseksi hakemassa tuoreet parranajo- ja hammaspesuvehkeet sekä vaatetusta. Takas tullessa taas ei oo niin väliäkään jos laukku tulee päivän päästä, ainoastaan mahdollisten tuliaisten antaminen jää myöhemmäksi, mutta mitä väliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan älytöntä minusta tinkiä tavaroistaan nuukuuden takia.
Toisaalta aivan yhtä älytöntä maksaa ylimääräistä, jos tietää pärjäävänsä vähemmällä. Eli kuten yllä todettiin, kukin tavallaan. Mulle ei ole mikään periaate jättää ruumakamoja ottamatta, vaan tietenkin ne tarvittaessa otan mukaani, toistaiseksi vain olen todellakin pärjännyt esim. pariviikkoisen Keski-Eurooppaa sahatessani isolla repulla. Islannin toukokuussa sen sijaan oli käyttöä jokaiselle vaatekerralle, jonka ruumalaukkuun olin pakannut. Menneenä viikonloppuna Oktoberfesteillä oli mukana nimenomaan kauluspaitoja, ja ihan kivasti ne sinne pienempäänkin reppuun farkkujen ja alusvaatteiden kanssa sai taiteltua ja siistinä pidettyä. Ehkä vain osaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän laukku ruumassa on niin kätevä olla olemassa, ettei jaksa muutaman euron lisämaksua yhtään asian suhteen puntaroida. Ei sitten tarvitse mitään dödöjä/hammastahnoja/yms mihinkään minigrip pusseihin hoidella turvatarkistusten takia. Tai kun kohteesta löytää jotain mielenkiintoista olutta, viiniä tai viskiä, niin ei muuta kun matkalaukkuun ja tuliaiset kotiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei sitten tarvitse mitään dödöjä/hammastahnoja/yms mihinkään minigrip pusseihin hoidella turvatarkistusten takia.

Näitäkin voi ostella siitä kaljakaupasta sitten. Aika lailla samat tuotteet on eri paikoissa tai vähintään vastaavia.

Onhan se vähän kenties tyhmää heittää ne sitten huoneen roskikseen, mutta yhtä lailla tyhmää edestakaisin kannella.

Hammastahna taitaa aika harvoin olla niin mielenkiintoista ja kuuluisaa, että olisi erikseen tärkeää sitä ostaa kotiin hyllyille vieraiden nähtäväksi. Bossin dödöä tuli joskus ruotsinlaivalta ostettua ja kerran oli leviksen farkutkin.

Miksi muuten niille naureskellaan mitkä vie ruisleipää Kanarialle ja omat kahvit, mutta samaan aikaan viedään omia hygieniatuotteita.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi muuten niille naureskellaan mitkä vie ruisleipää Kanarialle ja omat kahvit, mutta samaan aikaan viedään omia hygieniatuotteita.
Eikö se nyt ole itsestään selvää että ihminen peseytyy päivittäin ja muutenkin pitää hygienistaan huolen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikö se nyt ole itsestään selvää että ihminen peseytyy päivittäin ja muutenkin pitää hygienistaan huolen.

Ja ulkomaalaisesta kaupastako ei siihen tarvittavia tuotteita saa. Oikeasti ihmiset käy suihkussa myös Suomen ulkopuolella.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja ulkomaalaisesta kaupastako ei siihen tarvittavia tuotteita saa. Oikeasti ihmiset käy suihkussa myös Suomen ulkopuolella.
Varmasti saa. Minulla on ulkomailla vaan paljon parempaa tekemistä kuin ostaa hammastahnaa
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Varmasti saa. Minulla on ulkomailla vaan paljon parempaa tekemistä kuin ostaa hammastahnaa

Enpä ole missään maassa käynyt missä ei tulisi ruokakaupassa vierailtua. Ehkä jotkut sitten tekee niinkin, kun niillä on parempaa tekemistä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä ole missään maassa käynyt missä ei tulisi ruokakaupassa vierailtua. Ehkä jotkut sitten tekee niinkin, kun niillä on parempaa tekemistä.
Mielikuva toveri @pernaveikko :n ainoasta oikeasta tavasta matkustaa, on muodostunut seuraavanlaiseksi:

- matka kohteeseen ryan airilla (tai muulla halvalla karjavaunulla)
- ensimmäinen tehtävä: etsi valuutanvaihtopiste (kohteessa se on halvempaa kuin kotimaassa)
- toinen tehtävä: etsi majoitus (ei välttämätttä ole siiinä osoitteessa, mistä sen edullisen majoituksen on varannut)
- kolmas tehtävä: etsi ruokakauppa, saadaksesi hammastahnan ja kaljaa (valitettavasti kauppa on kiinni koska jumalan mielestä siinä maassa sinä päivänä kaupankäynti on syntiä)
- neljäs tehtävä: etsi paikallinen Kannelmäki ja sieltä paikallinen Kannel pub (varmista ettei luottokortti käy maksuvälineenä, silloin se on hyvä mesta)
...
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan kumpikin varmasti toimii, hammastahnan ostaminen kohdemaasta tai sen ottaminen mukaan kotoa. Itse suosin muistaessani kotoa ottamista. Jos unohtuu niin sitten ostan. Ei tää niin vaikeeta ole.

Ja voi sen hammastahnan ja dödön turvatarkastuksenkin läpi viedä, siellä on niitä pusseja saatavilla kentällä yleensä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja voi sen hammastahnan ja dödön turvatarkastuksenkin läpi viedä, siellä on niitä pusseja saatavilla kentällä yleensä
Pointti oli nimenomaan se että tämä on ihan turhaa säätämistä muiden rasittavien lentokenttäproseduurien tapaan. Muutama euro siitä että kamat on heittänyt ruumalaukkuun, ei edes tarvitse sen kummemmin miettiä mitä voi ottaa mukaan ja mitä ei.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Eipä ole kohta 10v tullut laitettua laukkua ruumaan. Yksi syy tähän on, että liikun kohdepaikoissa julkisilla (juna/metro/ratikka/bussi) niin ei todellakaan viitsi isoa laukkua änkeä näihin, jossain on ollut tiukkaa reppu+lentolaukku yhdistelmälläkin.
 
K

kiwipilot

Kukin tavallaan ja reissun pituuden mukaan. Esim. seuraavalle, 8 yön Skotlannin roadtripille (kaksi aikuista ja kolme lasta) lähtee mukaan kolme lentolaukkua sekä neljä reppua. Niillä selvitään mainiosti. Jostain Primarkista sitten tarvittaessa täydennykset alkkari/sukkaosastolle. Toki sitten pidemmille reissuille mukaan rinkka tai pari. Esim. kevättalven Qatar-Thaimaa-Australia -setille riittää samalle porukalle kaksi rinkkaa, kolme lentolaukkua sekä pari reppua. Matkalaukut eivät ole kulkeneet mukana enää vuosiin vaan em. komboilla ollaan menty.

Onkohan kellään kokemusta Cotopaxin repuista? Vaikuttaisi aika toimivalta systeemiltä ja ollaan kahden vaiheilla ostamisen kanssa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mielikuva toveri @pernaveikko :n ainoasta oikeasta tavasta matkustaa, on muodostunut seuraavanlaiseksi:

- matka kohteeseen ryan airilla (tai muulla halvalla karjavaunulla)
- ensimmäinen tehtävä: etsi valuutanvaihtopiste (kohteessa se on halvempaa kuin kotimaassa)
- toinen tehtävä: etsi majoitus (ei välttämätttä ole siiinä osoitteessa, mistä sen edullisen majoituksen on varannut)
- kolmas tehtävä: etsi ruokakauppa, saadaksesi hammastahnan ja kaljaa (valitettavasti kauppa on kiinni koska jumalan mielestä siinä maassa sinä päivänä kaupankäynti on syntiä)
- neljäs tehtävä: etsi paikallinen Kannelmäki ja sieltä paikallinen Kannel pub (varmista ettei luottokortti käy maksuvälineenä, silloin se on hyvä mesta)
...

Ihan hyvä listaus, jotenkin noin, mutta aika harvoin tulee valuuttaa vaihdettua. Automaateissa on aika normaalit hinnat eikä pahempia kusetuksia ja kannattaa tosiaan ne lentokenttien vedätykset tarkistaa. Esimerkiksi Puolan złotyn oikea hinta euroon on siinä 4,25 tienoilla ja lentokentällä lukee 3,50 ja jopa vähemmänkin.

Se on sitten kokonaan eri asia toimiiko se kortti juuri siinä automaatissa ja jos ei, niin sitten kilpailijalle. Hostelleja en tosin enää oikeastaan käytä, koska siellä on vain liian nuorta hippiä älyluureineen ja snaptsätteineen.

Aavistuksen vitutti Makedoniassa, kun automaatti arpoo ruudulle "insufficient funds", vaikka tilillä oli rahaa. Tämä on vain tätä ja vasta vuosikymmeniä on digitalisoitu.

Onko joku muuten käynyt Skopjen täysin uudistetussa zoossa. Kuvien perusteella ovat siinä tehneet hyvän onnistumisen. Se oli todella ahdistava paikka ennen.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielikuva toveri @pernaveikko :n ainoasta oikeasta tavasta matkustaa, on muodostunut seuraavanlaiseksi:

- matka kohteeseen ryan airilla (tai muulla halvalla karjavaunulla)
- ensimmäinen tehtävä: etsi valuutanvaihtopiste (kohteessa se on halvempaa kuin kotimaassa)
- toinen tehtävä: etsi majoitus (ei välttämätttä ole siiinä osoitteessa, mistä sen edullisen majoituksen on varannut)
- kolmas tehtävä: etsi ruokakauppa, saadaksesi hammastahnan ja kaljaa (valitettavasti kauppa on kiinni koska jumalan mielestä siinä maassa sinä päivänä kaupankäynti on syntiä)
- neljäs tehtävä: etsi paikallinen Kannelmäki ja sieltä paikallinen Kannel pub (varmista ettei luottokortti käy maksuvälineenä, silloin se on hyvä mesta)
...

Nää on näitä, voi matkustaa vaikeesti ja vähän halvemmalla, tai sitten helpommin ja vähän kalliimmalla. Ja sitten on vielä makuasia sekin mikä kellekin on vaikeeta ja mikä ihan normitouhua. Minulle esim. tuo listan mukainen matkustelu kuulostaa rasittavan hankalalta, mutta pernaveikolle tuo voi olla ihan rutiinia ja jopa mukavaa touhua. Mielenkiintoista on kyllä lueskella miten eri tyylillä ja ajatuksilla ihmiset matkojaan tekevät.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nää on näitä, voi matkustaa vaikeesti ja vähän halvemmalla, tai sitten helpommin ja vähän kalliimmalla.
Tai sitten tilanteen mukaan - pitkä vkl ilman ruumalaukkuu mahdollistaa ihan normaalin vaatevaraston nopeammalla poistamisella kentältä sekä lipusta riippuen ihan hyvän säästön kaljarahoissa. Esim. mun reppureissuillani jonkun ison ruumalaukun roudaaminen mukana olisi todella epäkäytännöllistä. Jos taas pitää yhtä tukikohtaa ja tarvitsee mukanaan erinäisiä harrastustarvikkeita, on varmaankin ihan järkevää ottaa iso laukku ruumaan.

Ei kai tää niin vaikeaa ole, mutta tapellaan paremman puutteessa vaikka tästä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eiköhän se ole ihan sanomatta selvää (ei näköjään ole), että erilaisille reissuille tarvitaan erilainen määrä kamaa mukaan. On sitä itse kukin tehnyt pitkiä viikonloppuja pelkillä käsimatkatavaroilla. Mutta en silti lähde rummuttamaan sitä ainoana oikeana matkustustyylinä. Valinta tehdään tarvittaessa vaikka muutama päivä ennen lähtöä, kun sen ruumalaukun voi kirjata vielä loppumetreillä mukaan halutessaan. Tai jos tietää jo vuotta ennen, että kamaa on riittävästi mukana joka tapauksessa ja ruksaa sen jo valmiiksi lippuun. Miksi kaikki pitää aina kärjistää? Ymmärrän yhden huomautuksen asiasta, mutta joku tekee tästä elämää suuremman asian useamman toiston voimin.

Matkailu on muutakin kuin baarikierros, futismatsi tai pitkä viikonloppu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos taas pitää yhtä tukikohtaa ja tarvitsee mukanaan erinäisiä harrastustarvikkeita, on varmaankin ihan järkevää ottaa iso laukku ruumaan.

Ei kai tää niin vaikeaa ole, mutta tapellaan paremman puutteessa vaikka tästä.

Harrastustarvikkeiden raahaamista en oikein ymmärrä. Olen itsekin ollut turnauksissa ulkomailla minne mennään pelaamaan ja sitten sieltä tullaan pois jonkun hävityn pleijarimatsin jälkeen. Silloin se vaatii tarvikkeita.

Miksi niitä muuten kannetaan, kai sitä lomalla voi olla hetken lomalla myös harrastuksesta.

Toisessa ketjussa oli puhetta muuttamisesta ja kuinka se on raskasta ja hankalaa. Silti muutetaan koko ajan, kun pitää olla kaikki tutut tavarat mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös