Matkakohteenne

  • 2 434 888
  • 14 465

zone55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole ihan saletti onko sopiva ketju tälle, mutta:

Oltiin to-pe Nizzan päässä jumissa lentokentällä kun Norwegianin kone oli 18h myöhässä teknisen vian takia. Kaikin puolin aikamoinen farssi oli olematon tiedotuspolitiikka ja muut hyvitykset (eväät, vedet ja hotellijärjestelyt lähinnä).

Nyt päästy kotiin, joten: onko jollakin kokemuksia noista lakisääteisten korvausten hakemisesta Norwegianilta? Oon ymmärtänyt, että kohtuu veemäinen ja hidas prosessi, mutta saako ne kuitenkin joskus?

Pakko tosta nyt kuitenkin olisi jotain saada kun joutuu takseja kentälle edes takaisin itse makselemaan.

On olemassa firmoja jotka hakevat korvaukset puolestasi. Aina olen saanut enemmän kuin olen itse ajatellut. Ottavat vähän välistä mutta kannattaa. Täällä ei varmaan saa mainostaa mutta pienellä selvityksellä pääset pitkälle. Tärkeintä on että et itse ota yhteyttä ensin, vaan annat heidän hoitaa kaiken.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Kiitti paljon vinkistä. Otetaan tää listalle.

Vuodenajasta ja matkan kestosta ei ollut mainintaa, mutta jos Engelberg ei ole liian kaukana, niin siinä tapauksessa samalta etäisyydeltä löytyy myös Bodensee, jos sieltä löytyisi jotain kiinnostavaa. Itse olin siellä juuri viisi päivää, joten luulisi ainakin päiväretkelle löytyvän tekemistä. Toki patikoiminen on aina parempi vaihtoehto, mutta oman loman loppuun joutui valitettavasti sisällyttämään muutakin.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ex-tyttöystävä kutsui kylään Souliin. Ilmeisesti Itaewon on se vilkkain alue baarien ja ravintoloiden suhteen?
 

Fordél

Jäsen
Vuodenajasta ja matkan kestosta ei ollut mainintaa, mutta jos Engelberg ei ole liian kaukana, niin siinä tapauksessa samalta etäisyydeltä löytyy myös Bodensee, jos sieltä löytyisi jotain kiinnostavaa. Itse olin siellä juuri viisi päivää, joten luulisi ainakin päiväretkelle löytyvän tekemistä. Toki patikoiminen on aina parempi vaihtoehto, mutta oman loman loppuun joutui valitettavasti sisällyttämään muutakin.

Kiitti, hyvä vinkki tämäkin. Bodenseellä on pitänyt joskus käydäkin eikä tullut ajatelleeksikaan, että se on näin lähellä Zürichiä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ex-tyttöystävä kutsui kylään Souliin. Ilmeisesti Itaewon on se vilkkain alue baarien ja ravintoloiden suhteen?

Ei vaan Hongdae. Tai vaihtoehtoisesti Gangnam, joka tosin on sitten hieman varakkaampi alue.

Itaewonissa sijaitsee amerikkalaisten sotilastukikohta ja alueen ravintolat, baarit ym ovat vahvasti länsimaalaisia. Erään uudenvuoden vietin tuolla jossain neekeriräppiluolassa ja uudenvuoden countdownin jälkeen puhkesi joukkotappelu. Toki sieltä löytyy myös homokukkula ja ählämikortteli.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ei vaan Hongdae. Tai vaihtoehtoisesti Gangnam, joka tosin on sitten hieman varakkaampi alue.

Itaewonissa sijaitsee amerikkalaisten sotilastukikohta ja alueen ravintolat, baarit ym ovat vahvasti länsimaalaisia. Erään uudenvuoden vietin tuolla jossain neekeriräppiluolassa ja uudenvuoden countdownin jälkeen puhkesi joukkotappelu. Toki sieltä löytyy myös homokukkula ja ählämikortteli.
Ok. Entä mistä löytyvät maksulliset naiset?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitti paljon vinkistä. Otetaan tää listalle.

Työkaveri oli naisystävänsä kanssa Engelbergissä parisen viikkoa sitten, ja kehui kovasti. Mitä kahvitauolla näin kuvia, niin oli kyllä komeat maisemat. Täältä siis myös välillinen suositus.

Zürichissä olin 2005 muutaman tunnin. Kiva keskusta hengailla, mutta törkeän kallis... Tuskin on muuttunut.
 
Lokakuussa eka Japanin työreissu. Pari päivää jossain resortissa Fukuokassa. Näköjään noin 1,5 miljoonan asukkaan kaupunki. Onko palstalaisilla kokeusta kyseisestä kaupungista ja vinkkejä?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
On olemassa firmoja jotka hakevat korvaukset puolestasi. Aina olen saanut enemmän kuin olen itse ajatellut. Ottavat vähän välistä mutta kannattaa. Täällä ei varmaan saa mainostaa mutta pienellä selvityksellä pääset pitkälle. Tärkeintä on että et itse ota yhteyttä ensin, vaan annat heidän hoitaa kaiken.
Ei kannata ulkoistaa. Simppeli prosessi, mutta toisinaan hidas, kun lentoyhtiöt yrittävät vedota ties mihin tekosyihin välttyäkseen maksamasta.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
En ole ihan saletti onko sopiva ketju tälle, mutta:

Oltiin to-pe Nizzan päässä jumissa lentokentällä kun Norwegianin kone oli 18h myöhässä teknisen vian takia. Kaikin puolin aikamoinen farssi oli olematon tiedotuspolitiikka ja muut hyvitykset (eväät, vedet ja hotellijärjestelyt lähinnä).

Nyt päästy kotiin, joten: onko jollakin kokemuksia noista lakisääteisten korvausten hakemisesta Norwegianilta? Oon ymmärtänyt, että kohtuu veemäinen ja hidas prosessi, mutta saako ne kuitenkin joskus?

Pakko tosta nyt kuitenkin olisi jotain saada kun joutuu takseja kentälle edes takaisin itse makselemaan.

Helppoa hommaa. Pistät vain jonkun yhteydenottolomakkeen kautta lennon tiedot, myöhästymisen syyn ja keston sekä korvausvaateen. Muista vain mainita, että kysessä oli tekninen vika. Meillä ensimmäisen myöhästyneen lennon kapteeni sanoi heidän lähteneen teknisen vian takia myöhässä aikaisemmasta paikasta ja vetosin sitten siihen korvaushakemuksessa. Vetoat tuossa korvausvaateen kohdassa sitten johonkin näistä: Lennon viivästymisestä voi vaatia huolenpitoa ja pitkästä viivästyksestä vakiokorvausta

Norwegianille joutui vääntämään korvaushakemuksen englanniksi, mutta se nyt tuskin on mikään ongelma. Ensimmäisessa vastauksessa pahoittelivat tapahtunutta ja pyysivät tilitiedot korvausta varten. Toisessa vastauksessa kiittivät tilitiedoista ja ilmoittivat, että korvauksissa menee about pari viikkoa. Koko hommassa taisi mennä 6-8 viikkoa ensimmäisestä viestistäni, eikä kukaan päässyt vetämään välistä mitään ja maksimikorvaukset Norwegian maksoi mukisematta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ensi vuoden kesälle on tarkoitus alkaa funtsia reissua ranskankieliseen osastoon Euroopaa ja tarkemmin ottaen Alpeille. Käytännössä siis itse Ranska ja lisäksi Italia sekä Sveitsi, ehkä myös Lichtenstein reitin varrelle sattuessa, ja pois varmaankin Etelä-Saksan kautta. Alpit kuitenkin pääkohteena. Kielialue lähinnä siksi, että tytär aloitti juuri sen opinnot, ja jo jonkin aikaa on ollut puhetta, että saa päättää 15-vuotismatkan tietyin rajauksin itse. No, hän innostui sen verran viime kesän Berchtesgadenin kuvistani, että haluaa vuorille.

Ajatukset ovat tässä vaiheessa vielä aika hajanaiset, mutta mikäli joku haluaa jotain eeppisiä maisemia ja muita nähtävyyksiä noilta em. alueilta vinkkailla, otan ihan mielelläni vastaan. Tuo edellä ollut Engelberg esimerkiksi alkoi vaikuttaa mielenkiintoiselta, Chamoix on tuttu muuten vain, sitten tietysti tuo Kaakkois-Saksa, jossa kävin itse kesällä, ja jonne voisi olla ihan kiva lopetella matka Kotkanpesään nousemalla. Seurassa siis tuolloin 11- ja 15-vuotiaat muksut sekä vaimo, eikä mitään hc-vaeltajia olla, mutta sen verran hyväkuntoisia, että esim. vajaaseen pariin kilsaan nousun tuonne Kotkanpesään uskaltaisin helposti lähteä tekemään heidän kanssaan. Päiväreissuja kuitenkin, ja varmaan aikalailla 50-50 kaupunkeja sekä kyliä nähtävyyksineen, rafloineen ja shoppailuineen.

Tuosta kolkasta kun puhutaan, menee rahaa väkisinkin. Se ei ole suoranainen uhka, mutta kai itse kukin jättää maksamatta ylimääräistä, joten niitäkin vinkkejä saa antaa. Olen vain itse huomannut, että hiukan penkomalla ja kyselemällä kuitenkin saattaa erilaisilla paikallisbusseilla sun muilla viritelmillä säästää aina sen seuraavan kahvipaussin verran budjetissa, köysihissillä pääseekin ilmaiseksi, kun ottaa hotellilta pantillisen bussikortin tai vastaavasti ykkösluokkaan päivitys maksaakin vain femman ja siinä saa sitten loikoilla vähän mukavammin ilmaisten eväiden kera. No, näitä nyt voi olla vähän vaikea muistella, mutta kysytään silti. Ja pointti nyt kuitenkin noissa kohteissa, ei näissä jälkimmäisissä kuriositeeteissa, koska se säästetty parikymppiä jossain bussilipuissa menee helposti moninkertaisesti shoppailuun tai iskän kaljoihin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Sveitsissä Engelbergin lisäksi erityisen komeita maisemia ja hienoja patikoita on Grindelwaldissa (Jungfrau) ja Zermattissa (Matterhorn). Sveitsissä liikkumiseen kannattaa funtsia Swiss Pass -junapassia, esim. Zermattiin ei autolla saa ajaa. Ja Sveitsi on sitten kallis. Chamonix on kyllä hieno mesta ja Chamonix'n laaksossa liikkuminen on helppoa paikallisjunalla ja -busseilla, jotka suhaavat edes takaisin laakson kylistä toiseen, plussaa lisäksi sille, että matka Geneven lentokentältä on lyhyt. Ja Chamonix'stahan pääsee Mont Blanc -tunnelia pitkin helposti Italian puolelle.

Jos haluat pyöriä reissulla Sveitsissä/Ranskassa/Italiassa ja Etelä-Saksan kautta pois, niin teillä menee kyllä turhaa aikaa matkustamisessa Sveitsistä Itävallan läpi Berchtesgadeniin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla meni 5 minuuttia kirjoittaa British airwaysille korvauspyyntö ja sillä sai 600 euroa. Ihan hyvin mielestäni:

1. Avaa tietokone.
2. Googlaa ja kopioi kyseisen EU-säädöksen nimi.
3. Lähetä lentoyhtiölle lennon tunnus, ajankohta, oma nimi, tilinumero, liitä EU-säädöksen nimi ja vaadi säädöksen mukaista korvausta
4. Sulje tietokone

Voihan tuohon käyttää jotain palvelua, mutta saman verran menee aikaa siihen kun omat tiedot lähettää jollekin välimiehelle. Toki EU-säädöksen nimeä ei tarvitse googlata ja copypastettaa.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mulla meni 5 minuuttia kirjoittaa British airwaysille korvauspyyntö ja sillä sai 600 euroa. Ihan hyvin mielestäni:

1. Avaa tietokone.
2. Googlaa ja kopioi kyseisen EU-säädöksen nimi.
3. Lähetä lentoyhtiölle lennon tunnus, ajankohta, oma nimi, tilinumero, liitä EU-säädöksen nimi ja vaadi säädöksen mukaista korvausta
4. Sulje tietokone

Voihan tuohon käyttää jotain palvelua, mutta saman verran menee aikaa siihen kun omat tiedot lähettää jollekin välimiehelle. Toki EU-säädöksen nimeä ei tarvitse googlata ja copypastettaa.
Juuri näin. 5 minuuttia ja 150€ säästetty(airhelp ottaa 25% korvaussummasta). Mukava tuntipalkka. Jos tuntipalkka on yli 1800€/h, ei kannata vaivautua. Muuten ihan jees tili 5 minuutin paperityöllä.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
koska se säästetty parikymppiä jossain bussilipuissa menee helposti moninkertaisesti shoppailuun tai iskän kaljoihin.
Jos kerran matkan stara on 15-v tyttö, niin oma suunnitelma olisi Genevestä lähtö, sieltä sitten Aostan laakson kautta Milanon pohjoispuolitse. Pohjois-Italia sen vuoksi, että siellä on outlet-myymälöitä, joissa tyttäresi saa aikansa kulumaan varmasti, täynnä huippumerkkejä aikas huokeasti. Sitten vaikka Luganon kautta Sveitsiin. Aostan alue yksi omista suosikeista Alpeilla.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ajatukset ovat tässä vaiheessa vielä aika hajanaiset, mutta mikäli joku haluaa jotain eeppisiä maisemia ja muita nähtävyyksiä noilta em. alueilta vinkkailla, otan ihan mielelläni vastaan
Tee niinkuin minä ole tehnyt monta kertaa. Koneella Geneveen, sieltä bussilla Annecyyn ja sieltä junalla Sveitsin kautta, Geneve -järven ympäri pohjois-Italiaan. Annecy on sijainniltaan hienossa paikassa ja muutenkin yksi Ranskan viihtyisimmistä vanhoista kaupungeista. Päivämatkoja bussilla tai vuokra-autolla voi tehdä huikeissa maisemissa. Oma autokaan ei ole huono vaihtoehto sielläpäin. Annecy järvi on yksi euroopan puhtaimmista järvistä. Sen rannaalla kelpaa kieltäkin opiskella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
ehkä myös Lichtenstein reitin varrelle sattuessa

Olen vain itse huomannut, että hiukan penkomalla ja kyselemällä kuitenkin saattaa erilaisilla paikallisbusseilla sun muilla viritelmillä säästää aina sen seuraavan kahvipaussin verran budjetissa

Järjestät, hyvä mies, retken niin, että Vaduz (ja Schaan) osuu kohdalle. Ei ole mitään järkeä jättää maapistettä ottamatta, kun juurikin esimerkiksi tuonne pääsee aivan todella hyvin julkisilla.

Eihän tuolla nyt oikeasti ole mitään tekemistä, mutta se on sitten eri asia onko se pointti jollekin, minulle ei ole. Mukavia kyliä kaiken kaikkiaan ja normaalit palvelut on luonnollisesti saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vaduzissa ei tosiaan ole kyllä mitään erityistä, mutta korttihan sieltä aina kannattaa jollekin lähettää. Lie koko lailla tosin ainoa Euroopan pääkaupunki, jonka äärimmäisessä keskustassa haisee lehmänpaska, kun pellot tulevat ihan torin viereen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset jo tässä vaiheessa vinkeistä kaikille! Kohde on siis suurin piirtein hahmoteltu, mutta muutoin kaikki auki. Tuo Geneve voisi olla optimaalinen paikka lentää ja Liechtenstein tosiaan napataan listoille, jos nyt ei ihan hankalaksi mene hommat. Matkan pituus riippuu lähinnä vaimon lomasta, meillä muilla kuitenkin kesälomaa pukkaa suunniteltuun aikaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitokset jo tässä vaiheessa vinkeistä kaikille! Kohde on siis suurin piirtein hahmoteltu, mutta muutoin kaikki auki. Tuo Geneve voisi olla optimaalinen paikka lentää ja Liechtenstein tosiaan napataan listoille, jos nyt ei ihan hankalaksi mene hommat. Matkan pituus riippuu lähinnä vaimon lomasta, meillä muilla kuitenkin kesälomaa pukkaa suunniteltuun aikaan.

Joskus muinoin (2005) tein muutaman tunnin visiitin Liechtensteiniin. Ei siellä tosiaan mitään erityistä nähtävää ole, mutta uusi maa kuitenkin. Muistaakseni kävelimme katsomaan ruhtinaan linnaa (pihalta, hän ei ottanut meitä vastaan), kävimme viinitilalla kaupungin keskustassa, haimme leimat passiin ja söimme makkarasalaatit komeissa maisemissa.

Lähistöllä Itävallassa sijaitsee Bregenzin kaupunki, joka oli pari päivää tukikohtamme. Kiva pieni kaupunki Boden-järven rannalla. Kaupungin luona oli reilun kilometrin korkuinen "kukkula", jonne pääsi köysiradalla. Huipulta oli komeat näkymät järvelle. Lisäksi siellä oli pieni eläinpuisto, joka järjesti lintujen lentonäytöksiä. Näkymät olivat kuitenkin se suurin syy mennä tuonne.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lie koko lailla tosin ainoa Euroopan pääkaupunki, jonka äärimmäisessä keskustassa haisee lehmänpaska, kun pellot tulevat ihan torin viereen.

Tämä on erittäin hyvä huomio ja lienee totta. Toisessa saman kokoluokan eurooppalaisessa pääkaupungissa ei viljellä maata vaan raiskataan lapsia, mutta siitä ei kai hajua niin synny.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Miten tässä näin kävi? Helsinki- Istanbul- Bangkok- Trat- Bkk- Chiang Mai- Mae Hon Son- BKK- Surat Thani- BKK- Istambul- HKI. Eli kolmen viikon lomaan 11 lentoa. No se johtuu siitä, että Thaimaassa saa käytännössä lentää lähes aina Bangkokin jomman kumman kentän kautta, kun on menossa jonnekin. Nytkin suunnitelma on puolijärkevä: 6 pv Koh Chang, 6 pv Mae Hong Son ja 6 päivää Koh Phangan. Yksi "ylimääräinen" yöpyminen tulee Surat Thanissa. Olisi tietty yksikin rantakohde riittänyt, mutta sekä Koh Changilla ja Koh Phanganilla on tuttuja mestoja ja ehkä naamojakin.

Lennot Bangkokiin ostin viime perjantaina, lähtö ens viikon torstaina ja hintalappu 421€. Majoitus 3* & 4* hotelleissa, keskimäärin 20€/vrk. Vähän halvemmallakin olisi halutessaan päässyt.
Alunperin katselin "etelänmatkaa", mutta niin samoissa hinnoissa liikku reissu Thaimaahan, niin oäädyin sitten sihen. Taas.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Eilen kotiuduttu kolmen päivän pikapyrähdykseltä Berliinistä. Viides reissu tuonne ja taas löytyi uutta tekemistä ja kokemista - lähinnä syömisen muodossa. Palstan vinkkien perusteella testattiin Monsiour Vuong, Anna Blumen brunssi sekä Shiso Burger. Kaikille varaukseton peukku: erittäin hyvää ja kohtuuhintaista sapuskaa omassa genressään. Toki myös Mustafan dönerit käytiin jonottelemassa; oli taas parasta mitä vajaalla neljällä eurolla pystyy suuhunsa laittamaan. Tällä kertaa jonottaminen kesti reilun tunnin. Oman lisänsä ruokailuihin toi aivan järjetön määrä lentäviä vittupäitä eli ampiaisia. Yhtään pistoa ei tällä kertaa kohdalle osunut. Onneksi illasta hieman helpotti ja pystyi rauhassa ulkonakin syömään. Mukava reissu taas kerran hienossa kaupungissa - ilman muksuja tällä kertaa. Pakko taas kerran kehua Berliinin aivan loistavaa julkista liikennettä: 7€ päiväkortilla kelpaa ajella. Lennot ja 4* hotelli kahdelta 250€ joten hintalaatusuhde tuossakin kohdillaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös