Ensi vuoden kesälle on tarkoitus alkaa funtsia reissua ranskankieliseen osastoon Euroopaa ja tarkemmin ottaen Alpeille. Käytännössä siis itse Ranska ja lisäksi Italia sekä Sveitsi, ehkä myös Lichtenstein reitin varrelle sattuessa, ja pois varmaankin Etelä-Saksan kautta. Alpit kuitenkin pääkohteena. Kielialue lähinnä siksi, että tytär aloitti juuri sen opinnot, ja jo jonkin aikaa on ollut puhetta, että saa päättää 15-vuotismatkan tietyin rajauksin itse. No, hän innostui sen verran viime kesän Berchtesgadenin kuvistani, että haluaa vuorille.
Ajatukset ovat tässä vaiheessa vielä aika hajanaiset, mutta mikäli joku haluaa jotain eeppisiä maisemia ja muita nähtävyyksiä noilta em. alueilta vinkkailla, otan ihan mielelläni vastaan. Tuo edellä ollut Engelberg esimerkiksi alkoi vaikuttaa mielenkiintoiselta, Chamoix on tuttu muuten vain, sitten tietysti tuo Kaakkois-Saksa, jossa kävin itse kesällä, ja jonne voisi olla ihan kiva lopetella matka Kotkanpesään nousemalla. Seurassa siis tuolloin 11- ja 15-vuotiaat muksut sekä vaimo, eikä mitään hc-vaeltajia olla, mutta sen verran hyväkuntoisia, että esim. vajaaseen pariin kilsaan nousun tuonne Kotkanpesään uskaltaisin helposti lähteä tekemään heidän kanssaan. Päiväreissuja kuitenkin, ja varmaan aikalailla 50-50 kaupunkeja sekä kyliä nähtävyyksineen, rafloineen ja shoppailuineen.
Tuosta kolkasta kun puhutaan, menee rahaa väkisinkin. Se ei ole suoranainen uhka, mutta kai itse kukin jättää maksamatta ylimääräistä, joten niitäkin vinkkejä saa antaa. Olen vain itse huomannut, että hiukan penkomalla ja kyselemällä kuitenkin saattaa erilaisilla paikallisbusseilla sun muilla viritelmillä säästää aina sen seuraavan kahvipaussin verran budjetissa, köysihissillä pääseekin ilmaiseksi, kun ottaa hotellilta pantillisen bussikortin tai vastaavasti ykkösluokkaan päivitys maksaakin vain femman ja siinä saa sitten loikoilla vähän mukavammin ilmaisten eväiden kera. No, näitä nyt voi olla vähän vaikea muistella, mutta kysytään silti. Ja pointti nyt kuitenkin noissa kohteissa, ei näissä jälkimmäisissä kuriositeeteissa, koska se säästetty parikymppiä jossain bussilipuissa menee helposti moninkertaisesti shoppailuun tai iskän kaljoihin.