Kellään kokemuksia Balkanilla matkustamisesta? Elokuun lopusta syyskuun alkuun olen sielläpäin liikkumassa. Aloitan seikkalun Ljubljanasta, josta jatkan Kroatian kautta Bosnia ja Herzekovinaan. Lopuksi sitten Dubrovnikiin, josta sitten lennän takaisin Helsinkiin. Missä voisi käydä Kroatian puolella? Zagreb ainakin pääkaupunkina luultavasti käymisen arvoinen, mutta suoraan sanottuna pienemmät paikat kiinnostavat enemmän. Bosnia ja Herzokovinassa viivyn varmasti useamman päivän ajan Sarajevossa, mutta muissakin kohteissa olisi kiva käydä. Niin ja Sloveniastakin saa heittää vinkkejä, Ljubljana vaikuttaa mukavalta paikalta ainakin.
Ensiksi onnittelut hienosta kohdevalinnasta. Kolmesti olen Balkanilla pyörinyt, ja kyllä se on hienoa seutua. Vuonna 2005 (eli kauan sitten) Interrail-reissullani tulin junalla Budapestistä Zagrebiin, mistä jatkoin välittömästi bussilla rannikolle Pulan kaupunkiin. Sieltä sitten muutamaa päivää myöhemmin menin junalla pariksi yöksi Ljubljanaan. Vuonna 2010 tein reilun viikon reissun välillä Belgrad - Sarajevo - Belgrad. 2013 olin muutaman päivän Dubrovnikissa.
Noiden reissujen osalta heittäisin muutaman ajatuksen. Sloveniassa en ehtinyt kierrellä, mutta myöhemmin tutkin reissumahdollisuuksia sinne. Käsitykseni on, että Ljubljanasta pystyy tekemään hyvin päiväretkiä eri kohteisiin, kuten Bled- ja Bohinj-järvet (jälkimmäisen kirjoitusasusta en ole aivan varma) tai Postojnan luolat. Slovenian Alpit ovat myös suosittu kohde. Niin, ja Ljubljana on kiva kaupunki.
Pula oli ihan kiva paikka. Roomalainen amfiteatteri ja riemukaari olivat tunnetut nähtävyydet. Muutenkin ihan kiva kaupunki, jossa tuolloin ei vielä turismia niin paljoa ollut. Nyt tilanne voi olla jo toinen.
Sarajevo on huikea paikka! Ehdottomasti yksi parhaista kaupungeista, joissa olen käynyt. Kiintoisa historia, useamman kulttuurin kohtaaminen, edullinen hintataso, komeat maisemat... näitä riittää. Sarajevosta kannattaa tehdä retki Mostariin. Se lienee hyvin matkan varrella kun menet Dubrovnikiin.
Dubrovnik on komea kaupunki, mutta valitettavasti kaamea turistirysä. Sieltä kannattaa tehdä retkiä lähiseudulle. Itse kävin läheisellä Korculan saarella. Eipä siellä ihmeempää ollut, mutta merimaisemat olivat upeita. Ympäröivää maaseutua on kehuttu kovasti.
Balkanilla liikkuminen on yllättävän hidasta. Kartalla lyhyeltä vaikuttava matka voi viedä yllättävän kauan. Kannattaa suunnitella riittävän väljä reissu, ettei koko aika mene vain siirtymisiin.
Sanoisinko, että Ljubljana - Zagreb tai joku muu - Sarajevo - Dubrovnik, joista kaikissa muutama päivä, on hyvä pohja. Päiväretkiä sitten johonkin lähiympäristön kohteeseen kiinnostuksen mukaan.
Itse en ole ollut Rijekassa, mutta tuota kaupunkia on joku kehunut. Siinä voisi olla vaihtoehto Zagrebille.