@sampio: kesäkuu ei ole kovimman turistiryysiksen aika Alpeilla mutta Salzburg on sen verran paha turistirysä, että siellä on porukkaa ympäri vuoden kesän ollessa luonnollisesti suosituinta aikaa. Ihan hieno paikka, mutta itse en ole siellä koskaan viihtynyt muutamaa tuntia pidempään juuri tungoksen vuoksi. Uskoisin, että sieltä ei välttämättä löydä kovin halpaa majoitusta paitsi pienen junamatkan päästä kaupungista, sen verran paljon japanilaisia siellä tuli vastaan jo kymmenen vuotta sitten. Mielestäni Salzburg on parempi kohde päivävierailulle.
Ensinnäkin kiitokset vastauksesta! Sitten itse asiaan, eli vähän tällainen mielikuva mulla on paikasta, mutta ilmeisen näyttävä kuitenkin ja reitin varrella, joten tulee tuolla ainakin käytyä. Tosiaan sitten kokonaan eri asia, kannattaako jäädä yöksi. Ehkä hilaan itseni jonnekin syrjemmäksi, josta käyn retkeni tekemässä ja säästän samalla majoituksessa.
Prahasta edullista majoitusta löytyy, jos menet keskustan ja turistialueiden ulkopuolelle (Zizkov, Smichov). En tiedä, oletko ollut Prahassa aiemmin, mutta et tee paikalle oikeutta jos vietät siellä vain päivän.
Syksyllä kävin siellä, ja juu, eihän mikään paikka ole lopulta vain pysähdyksen arvoinen. Prahaan tulee mentyä varmasti uudelleen ihan ajan kanssa, vaikkei se mua aivan totaalisesti lumonnutkaa. Jätti kuitenkin hyvän maun. Tällä reissulla kuitenkin vain piipahdan aikataulun vuoksi, mutta käyn kuitenkin, kun muutama mesta jäi syksyllä käymättä.
Itse asiassa tuo on muutenkin aika hurja reitti viikossa vedettäväksi vaikka olisikin yösiirtymisiä. Se on yhtä lailla raskasta koko ajan.
Juu, viime kesänä vedin liki päivä per siirtymä tahdilla kuusi päivää, joten tiedän suurin piirtein, mihin olen lähdössä. Nyt ei ihan niin kova tahti olisi, vaikka kyllä varmaan kelpaa lepäillä loppupäivät vaimon kanssa Berliinissä. Vaan itse tykkään tällaisesta, vaikka ymmärrän oikein hyvin, ettei kaikki sellaiselle syty. Ehkä tässä on jotain nuoruudesta puuttuneiden interrail-matkojen paikkailua, mutta aivan sama: teen sitä, mikä tuntuu hyvältä nyt ja etenen hitaammin joskus myöhemmin. Rannoilla en ole koskaan jaksanut löhöillä ja toisaalta kunnollinen tutustuminen vie aina aikaa, siksi kai Berliiniinkin kerta toisensa jälkeen palaan. Mieluummin siis vilaisen jotkut paikat pikaisesti, koska niihin saattaa jäädä koukkuun, jos antaa liikaa siimaa.
Siinä mielessä samaa mieltä, mutta mukava paikka, kunhan jättää sillan ja aukion väliin.
Onhan ne paikkoina näyttäviä käydä kerran katsomassa. Kyllä mua puhutteli satojen vuosien takainen kelloseppätaito, vaikka siinä ympärillä kännisiä brittejä ja sarjatulella kuvaavia kiinalaisia olikin. Ja siinä aukion kulmalla on piilossa toisessa kerroksessa partiopoikain kahvila, josta sai halvan tuopin olutta. Mutta kun on kerran nähty, en minäkään enää niihin aikaani tuhlaisi, vaan painelisin hiukan syrjemmälle, kuten ajattelin kesällä tehdä.