Matkakohteenne

• 2 565 009
  • 14 915

Da-Capo

Jäsen
Tämän kesän matkakohteeksi valikoituu todennäköisesti Rooma. Ja Jatkoajassa riittää varmasti Roomassa käyneitä henkilöitä, joten mistä päin Roomaa kannattaisi katsoa hotellia?

Kerran Roomassa käyneenä, jos nyt saisin valita hotellin sijainnin, eikä rahasta kiinni, ottaisin mahdollisimman läheltä Pantheonia. Mukavaa aluetta ja viehätyin erityisesti Pantheonin aukiosta. Ensikertalaisena hotellin löytyminen Terminin läheltä oli kuitenkin hyvä ratkaisu siinä mielessä, että oli helppo operoida julkisilla/kävellen lentokentältä hotellille ja takaisin.

Pari vuotta sitten oltiin Roomassa ja sain täältä vihjeen hommata Rome Passin joka oikeuttaa metron käyttöön ja sillä pääsi lisäksi jonon ohi Colosseumiin ja hintaan kuului myös parin muun nähtävyden sisäänpääsymaksut. Tuo kyseinen passi kannattaa ilman muuta hommata.(itse olisin maksanut summan pelkästä colosseumin jonon oituksesta). Sitä en tosin tiedä onko tuo jo jokaisella turistilla ja etu näin ollen pienempi. Hotelli meillä oli vatikaanin vieressä ja lähellä oli myös metropysäkki. Metro on todella helppo ja nopea käyttää eli ei hotellin ole pakko olla ytimessä kunhan metroasema on vieressä.

Colosseumille ei itsellä tarvinnut jonottaa käytännössä yhtään, kun meni paikalle aamusta heti kun aukesi, oliko klo 9. Metro on kyllä suurkaupunkien ehdoton hyötyväline, joskin Roomassa taisin selvitä muutamalla yksittäisellä lipulla, sen verran paljon halusi tallustella jalkaisin. Ja hotellin sijainti tässäkin toki ratkaiseva.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Good point, mutta joskus rahaa tarvitsee jo etukäteen turistiviisumin maksamiseksi maahan. En lähtisi luottamaan siihen, että kentällä toimii ATM tai sitä ylipäätään on. Kyllä näissä tapauksissa vaihtaisin vähän valuuttaa jo Suomessa.

Aika harvassa on maat missä ei käteinen USD kelpaisi ja eurotkin ovat monille tuttuja. Kurkistelin kursseja juuri tuossa Helsingissä ja mietin vain kuinka ne kehtaa. Aivan naurettavaa.

Puolan zlotysta annettiin 3,86, kun taas lapsikin tietää oikean kurssin olevan 4,25 ihan laillisesta vaihtotoimistosta.

Riippumatta mitä joku ylivarovainen suomalainen sanoo, niin älkää vaihtako rahaa Suomessa ennen lähtöä. Siinä ei yksiselitteisesti ole järkeä ja kukaan ei voi muuta väittää. Käteistä tarvitsee kyllä, mutta sen ei tarvitse eikä pidä olla paikallisessa valuutassa ennen lähtöä.

Sitäpaitsi monen taksikuskinkin ilme kirkastuu, jos sille maksetaan voimarahalla eikä paikallisilla monopoliseteleillä.

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Olen lähdössä vajaan 2 viikon päästä Los Angelesiin ja nopsasti aloin kanssa googlailemaan esimerkiksi Losin kentällä olevien vaihtopisteiden kurssia. Joko vain en osaa tai vaihtoehtoisesti todellakin ero 2000 dollarin hinnaksi on Suomessa 1800 luokkaa, Losissa 1600 luokkaa. Kymppejä nyt en enää muista, mutta ero oli 150 euron tietämissä. Huh, Ehkäpä tosiaan vain maltan ja otan noin 300 dollaria Suomesta ja loput ehdin Losista etsimään.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikö 'muricassa käy kortti? Itse en useimmiten vaihda rahaa ulkomailla ollenkaan ennen kuin on korttioptiot tsekattu. Jopa (siinä itsenäisessä, ei Ameriikan) Georgiassa oli hyvin iisiä elää käytännössä pelkällä luottokortilla.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikö 'muricassa käy kortti? Itse en useimmiten vaihda rahaa ulkomailla ollenkaan ennen kuin on korttioptiot tsekattu. Jopa (siinä itsenäisessä, ei Ameriikan) Georgiassa oli hyvin iisiä elää käytännössä pelkällä luottokortilla.

Visa Electron ei käy. Sehän ei ole ollenkaan selvää, että murikassa kävisi, vaikka sivistysmaissa sama kortti on tulta ja tuppuraa.

julle-jr

Jäsen
Riippumatta mitä joku ylivarovainen suomalainen sanoo, niin älkää vaihtako rahaa Suomessa ennen lähtöä. Siinä ei yksiselitteisesti ole järkeä ja kukaan ei voi muuta väittää.
Aina vaihdan HEL:n valuutanvaihtopisteessä jonkin verran jos menen Euro-alueen ulkopuolelle. Valuutanvaihtokulu laitetaan matkalaskuun. Ei työmatkalla niin väliä ole tuollaisilla, kunhan kaikki sujuu mahdollisimman helposti, ilman yhtään ylimääräistä vitutusta.

Vapaa-aikaa nyt ei tietenkään nykymaailmassa tuhlata matkusteluun ainakaan kauas. Nythän on Wikipediat ja muut joiden kautta voi tutustua niihin muihin, meitä huonompiin, kulttuureihin jos nyt sellainen muka oikeasti jotain kiinnostaa. No tietenkin Some-päivitykset jää tekemättä mutta sen kanssa voi elää.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Aika harvassa on maat missä ei käteinen USD kelpaisi ja eurotkin ovat monille tuttuja. Kurkistelin kursseja juuri tuossa Helsingissä ja mietin vain kuinka ne kehtaa. Aivan naurettavaa.

Riippumatta mitä joku ylivarovainen suomalainen sanoo, niin älkää vaihtako rahaa Suomessa ennen lähtöä. Siinä ei yksiselitteisesti ole järkeä ja kukaan ei voi muuta väittää. Käteistä tarvitsee kyllä, mutta sen ei tarvitse eikä pidä olla paikallisessa valuutassa ennen lähtöä.
En tiedä missä matkaat eikä kiinnostakaan, mutta itse olen menossa talvella kohteeseen, jossa maahantulo maksetaan paikallisella valuutalla, käteisellä. Siinä eivät paljoa USD:t tai Eurot lohduta.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En tiedä missä matkaat eikä kiinnostakaan, mutta itse olen menossa talvella kohteeseen, jossa maahantulo maksetaan paikallisella valuutalla, käteisellä. Siinä eivät paljoa USD:t tai Eurot lohduta.

En tiedä mihin olet matkalla eikä kiinnostakaan. Oletko koskaan tutustunut korruptioon, Wikipedia kertoo varmaan lisää.

Aivan varmasti ei jää maahan pääsemättä sen takia, että ei ole Suomessa mennyt matkatoimiston vedätykseen.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä, että tuli seurattua tätä keskustelua kun olen kesällä Japaniin menossa. Näytti Tokion lentokentällä säästävän 100 000 jenistä noin 40 euroa (838eur vs 880eur).

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En tiedä mihin olet matkalla eikä kiinnostakaan. Oletko koskaan tutustunut korruptioon, Wikipedia kertoo varmaan lisää.

Aivan varmasti ei jää maahan pääsemättä sen takia, että ei ole Suomessa mennyt matkatoimiston vedätykseen.
Mihin matkatoimiston vedätykseen ja miten korruptio tähän liittyy?

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mihin matkatoimiston vedätykseen ja miten korruptio tähän liittyy?

Siten, että mihinkään maahan ei jää pääsemättä, jos lentokoneessa miettii ei helvetti on vain väärää paperirahaa taskut täynnä.

Tietenkin se on helpompaa, jos on sitä oikeaa niiden leikkirahaa, mutta maahanpääsyn kriteeri se ei ole. Tai sitten maksaa vain eikä edes odota vaihtorahoja.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos löytyy tilejä eri valuutoilla, niin niiden välisiin rahasiirtoihin on olemassa mainio väline nimeltä Transferwise. Selvästi halvin ja helpoin tapa vaihtaa rahaa.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pari vuotta sitten oltiin Roomassa ja sain täältä vihjeen hommata Rome Passin joka oikeuttaa metron käyttöön ja sillä pääsi lisäksi jonon ohi Colosseumiin ja hintaan kuului myös parin muun nähtävyden sisäänpääsymaksut.
Rome Pass kannattaa tosiaan hankkia, jos käy edes muutamassa nähtävyydessä ja ajaa julkisilla. Julkisista kulkuneuvoista silti varoittaisin, että Ruuhka-aika kirjoitetaan isolla kirjaimella Roomassa. Arkisin aamulla yhdeksän pintaan ja iltapäivällä klo 17-18 populaa on aivan älyttömästi. Kun on pari kertaa viettänyt puoli tuntia vaunussa naama vieraan ihmisen kainalossa, alkaa vapaaehtoisesti ajoittaa kulkemisiaan ennen tai jälkeen ruuhkan...

Turistin on helppo lähteä liikkeelle vähän aamuruuhkan jälkeen, ja palata hotellille "välikuolemaan" iltapäivällä tai viettää koko päivä kaupungilla iltaan saakka.

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Edellistä kommentoijaa ei kiinnostanut, mutta mulla heräsi kieltämättä mielenkiinto. Eli jos vain suinkin viitsit, niin kerro toki, mihin olet matkustamassa? En siis väitä, että olisit väärässä, mutta aika harvinaisia tällaiset maat kuitenkin lienevät, semminkin jos paikallisvaluutta on sellainen, jota saa Suomessa jossain vaihdettua.

Itse olen maksanut viisumin maahantulon yhteydessä esimerkiksi Tadžikistanissa, joka on kuitenkin jo melkoisen eksoottinen ja byrokraattinen valtio viisumin myöntämistä edeltävine kutsukirjehässäköineen, mutta kyllä tuollakin USD kelpasi silti oikein hyvin. Kuten myös taksissa lentokentältä keskustaan, missä sitten saikin jo vaihdettua jopa euroseteleitä kelpo kurssilla paikallisiin somoneihin.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mites hyvin joku parin päivän reissu lähiseuduille voisi onnistua sillä periaatteella, että menisi aamulla norkoilemaan lentokentälle ja katsoisi, mitä tarjolla on? Reunaehtona se, ettei siis hirveää hintaa saisi olla ja paikan pitäisi olla muutaman tunnin lentomatkan päässä. Sattuu vain olemaan kesällä tovi, jolloin lapset ovat mummolassa ja vaimo töissä, enkä viitsisi kotona kökkiä koko aikaa. Vai kannattaisiko vain ottaa nyt alle kahden sadan lento+hotelli parille yölle jonnekin Gdanskiin? Lyhyesti siis, kuinka hyviä tarjouksia koneen täyttöihin voi saada vai saako ollenkaan?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mahdollisesti, mulla ei ole mitään hajua asiasta, minkä vuoksi kiihkoissani riensin tänne kysymään.

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Eikö noi lentoaseman halvat äkkilähdöt ollut joskus 80-luvulla tai jotain.

Mahdollisesti, mulla ei ole mitään hajua asiasta, minkä vuoksi kiihkoissani riensin tänne kysymään.

Sama periaate on ainakin itsellä toiminut, mutta bookkerien avulla. Esim tänään hakukoneella hakuun onko lähipäivien lähdöillä jotain halpaa, Helsingistä ihan hyvin välillä tarjolla. Minnekkään lentokentälle en lähtisi tosiaan tänäpäivänä enää ihmettelemään. Paras mitä aikanaan saatiin neljän päivän varoitusajalla oli lennot ja hotla Kreikkaan viikoksi 200 per lärvi, ihan toki vain kolmen tähden ja jonkun pakettimatkan kylkeen oli meidät buukattu iloisten suomalaisten kanssa samaan hotelliin ja koneeseen, mutta eipä tuo haitannut kun ohjelma sai suunnitella kuitenkin ihan itse.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
@Kampitus
Kiitän. Käytännössä siis kentältä ei sen kummoisempia tärppejä ole odotettavissa, vaan voin elellä netin varassa ihan huoletta.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole kentällä (Suomessa) moisia, Saksa lienee lähin josta voit noita löytää. Netistä kannattaa toki katsella.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo netistähän löytyy sivustoja, mihin on koottu äkkilähtöjä ja muitakin tarjouksia. En ole hirveästi seurannut. Joissakin äkkilähdöissä tarvitsee kaksi lähtijää että saa siihen hintaan, tai siis jos hotellikin kuuluu pakettiin. Toi Gdansk on kanssa ihan kiva ja muutkin vastaavat kaupungit, varsinkin kesällä ja jos halvalla pääsee. Tammikuussa kävin viimeksi tuolla.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Täältä voi löytyä vastaus. Tiedossa matka Yhdysvaltoihin ja siellä pitäisi vuokrata auto 2-3 viikoksi. Onko tuolla mitä säädöksiä missä osavaltioissa vuokra-autolla saa ajaa? Ainakin joillain vuokrafirmoilla on listoja "hyväksytyistä osavaltioista". Esimerkiksi Kansas loistaa poissaolollaan tietyissä firmoissa ja se on yksi oleellisia paikkoja matkalla. Kuka noita lopulta valvoo missä ajaa? Sixtiltä saisin auton työkuvioiden kautta ylivoimaisesti halvimmalla hinnalla. Tietullikaistoille aiomme ottaa oikeudet, jotta ei tarvitse pahemmin odotella.

Ilmeisesti matkavakuutus korvaa vahinkoja aika hyvin, joten ihan kaikkia auton lisävakuutuksia ei kannata ottaa? Ainakaan tuota henkilökohtaista vakuutusta, mitä jokainen vuokrapulju tyrkyttää.

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Syksyllä matkakohteena on Kiova ja sieltä päiväretki Tsernobyliin. Onko palstalaisia siellä käynynnä eli onkos jotain hyviä vinkkejä matkalle? Lennot ja hotelli ja retki on jo varattu mutta vinkkejä Kiovaan ja Prypjatiin olisi kiva kuulla.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syksyllä matkakohteena on Kiova ja sieltä päiväretki Tsernobyliin. Onko palstalaisia siellä käynynnä eli onkos jotain hyviä vinkkejä matkalle? Lennot ja hotelli ja retki on jo varattu mutta vinkkejä Kiovaan ja Prypjatiin olisi kiva kuulla.

Tästä samasta ketjusta löytyy kun käytät hakutoimintoa...

Mutta mitä Pripjatiin tulee, ei siellä paljon vinkit toimi kun se on se reissu, minkä olette ostaneet ja sen mukainen kierto. Pysäyttävä paikka toki. Kiovassa on paljon kaikenlaista, suosittelen ainakin Suuren Isänmaallisen sodan ja Afganistanin sodan museoita (sen kaikkialle näkyvän patsaan jalustassa) ja luolaluostaria siinä kulmalla. Taiteilijakaupunginosat toki myös hienot jne. Varmaan ei Tripadvisorin peruslistausta seuraamalla kovin huonoon ajaudu.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy