Mikkelissä tuo Vilee oli kyllä hyvä paikka, tosin itse en ole siellä käynyt kuin kerran. Kenkävero on myös hieno paikka, kai hiukan tuon Tertin tyylinen. Käsitöitä, ruokaa ja maisemia.
Tuurissa voisi
@ernestipotsi esitellä suomalaista junttikulttuuria, taitaa kuitenkin matkalle osua. Jos Jämsänkoskelta Kuopioon ajelette pienen lenkin kautta, niin Etelä-Konneveden tuore kansallispuisto on hyvällä kelillä hieno jumppa, sellainen parin tunnin maisemalenkki, jos makkarat paistelee laavulla. Me kuljimme tuon vaille kolmeen tuntiin lasten kanssa makkaranpaistoineen, tosin nuotio kyti valmiina edellisen jäljiltä. Ei mikään keskieurooppa tai lappi, mutta hienot ovat maisemat parhailta katselupaikoilta ja lisäksi kallionleikkaukset ovat paikoin niin jyrkkiä, että voipi istuskella reunalla jalat tyhjänpäällä. Kansallispuiston vaelluslenkin alkupäässä on kesäaikaan aukioleva leirikeskus/juhlapaikka, jossa voisi kuvitella olevan suihkumahdollisuus. Me kävimme siellä kahvilla.
Mun mielestäni noilla kyläkulmilla on parasta ajella hissunkissun ja pysähdellä makkaranpaistoon, uimaan tai vaikka mato-ongelle, kun siltä tuntuu. Nuohan ovat monesti ulkkareille niitä ihmeellisiä juttuja, kun jokamiehenoikeudet toimivat ja luonto on puhdasta jne. Museoita Suomi on täynnä, varsinkin jos arvostaa arjen historiaa, eikä tartte olla mitään eiffeleitä tai colosseumeja pelkästään. Ja vaikka ette historiasta perustaisikaan, niin suosittelisin ajamaan Jämsankoskelta pienen kierron kautta Petäjävedelle ja tsekkaamaan sen puukirkon. Hieno miljöö ja rakennus itsessäänkin, siinä sitten eväät naamariin jossain hollilla, jos säät sallii.
Jyväskylässä on hyviä lounaspaikkoja varmasti useita, mutta miljöönä Toivolan Vanha Piha on sellainen, ettei joka paikassa vastaan tule. Pikkupuoteja löytyy käsitöihin liittyen ja lounaskahvilassa on kevyt lounas alle kympillä. Ainakin mun käyntikerrallani sapuska oli laadukasta lähiruokaa, mm. kuhachevicheä, uusia perunoita, savumuikkuja, salaatteja ja uunikasviksia.
Tässä muutama juttu, laitetaan lisää paremmalla ajalla.