Delhistä vinkit kiinnostaa todella paljon, kun sinne varmastikin lennettäisiin ja siellä olis tarkoitus kierrellä ja ottaa kunnolla se kulttuurishokki vastaan.
Juu, voihan tuo Delhi alkuun melkoinen kulttuurishokki olla, mutta toisaalta pidin jostain kummallisesta syystä tuosta kaaoksesta. Esim. Delhin liikenne on jo itsessään kokemisen arvoinen asia. Aina kun tuolla on käynyt, niin yksi kohokohdista on ollut
näillä mopotakseilla pahimmassa ruuhkassa suhaaminen. Kun tuollaisella painaa neljä tai viisi päällä ja liikennevaloissa jalaton pikkulapsi pärähtää ruuhkan keskeltä rullalaudalla viereen kerjäämään lanttia, niin tajuaa olevansa aika kaukana Suomesta. Noiden mopojen ja taksien kanssa kannattaa olla tiukkana, koska joka mutkassa koetetaan ukottaa, jos vain mahdollista eli hinnat ja matkojen kestot selviksi ennen kuin mööpeliin astutaan. Perinteisiä kusetuksia ovat pakkovieminen todella tylsiin turistikauppoihin samoja puukippoja ja mattoja katsomaan sekä se, että koko remmille sovittu hinta muuttuukin perille päästyä per henkilö-muotoon. Tiukkanaan vaan noiden kanssa ja jos ei meno miellytä, niin kävelee vain pois tilanteesta, koska uusia kyytejä riittää. Yksi ihan kova maininta on se, että kertoo ettei ole ensimmäistä kertaa Intiassa, jolloin kohtelu muuttuu yleensä täysin. Hyväksi vaihtoehdoksi ollaan aiemmilla reissuilla huomattu taksien tai mopojen palkkaaminen koko päiväksi, jolloin voi rauhassa vierailla eri paikoissa ja kyyti odottaa sitten portilla.
Kohteista voisi suositelle mm. vanhaa Delhiä ylipäätään. Parhaiten noihin pikkukujiin tutustuu
pyörän selästä. Tähän voi helposti yhdistää myös vierailun
Red Fortissa, jonka edustalta noita pyöräkierrosten tarjoajia riittää. Tuon mahdollisen mopolla liikkumisen lisäksi kannattaa ehdottomasti myös hyödyntää Delhin
modernia metroa. Siisti ja halpa tapa liikkua nopeasti pitkiäkin matkoja, jotka voisivat muutoin viedä pitkiäkin aikoja ruuhkassa. Ylipäätään jos kärsii jonkinlaisista hengityselinsairauksista, niin Delhin liikenne voi olla aika kova pala, koska ilma on ajoittain
todella huonoa. En edes osannut kuvitella tuota, mutta ensimmäinen kerta, kun illalla hotellissa niisti pikimustaa räkää päivän päätteeksi avasi viimeistään silmiä. Samassa sarjassa, jos jatketaan, niin
Yamuna-joen rantamilla käyminen on ns. kokemus sekin ja avaa ehkä mieltä ympäristön kunnioittamisesta. Siellä ovat lehmät, koirat, siat ja muut eläimet kylpemässä sulassa sovussa pyykkärien, uivien pikkupoikien ja ohi lipuvien kalmojen kanssa.
Muita ihan nähtäviä paikkoja on myös
India gate, josta voi kävellä pitkää ruohobulevardia pitkin esim.
Intian kansallismuseoon, jossa on todella vanhaa esineistöä näytillä. India gaten alue on mukavan vehreää muuhun Delhiin verrattuna ja tässä genressä kannatta tsekata myös
Lodhi garden, joka on kuin astuisi toiseen maailmaan kaiken roskan ja kiireen keskeltä. Todella mukava mesta, mutta kannattaa välttää sunnuntaita, jolloin paikalliset valtaavat sen. Lodhi Gardenin lähellä on myös 1700-luvulla rakennettu
Jantar Mantar-observatorio.
Ostoksia jos miettii, niin ensimmäisenä mieleen tulee pyöreä
Connaught Place, josta löytyy käytännössä mitä tahansa. Myös
Karol Baghn kauppa-alue on ihan mielenkiintoista seutua pyörähtää.
Hieman vähemmän maallisista mestoista käymisen arvoisia ovat bahai-uskonnon
Lotus-temppeli ja vanhasta Delhistä löytyvä
Jama Masjid-moskeija. Myös
Qutub minar-minareettitorni on ihan näkemisen arvoinen.
Ylipäätään Delhissä on ehkä parasta se niin totaalisen erilainen kokemus kaoottisuudesta, joka kuitenkin jollain merkillisellä tavalla toimii. Delhin lähistöltä tsekkaisin toki myös Agran ja Taj Mahalin, vaikka tuntuu pomminvarmasti turistirysältä Delhin jälkeen. Delhiä en myöskään koskaan ole kokenut mitenkään turvattomana paikkana, vaikka onkin nyt näiden raiskaustouhujen takia ollut otsikoissa. Tosin Intia on ihan fyysisesti varsin pimeä maa auringon laskettua eli hieman tuota iltaista liikkumista kannattaa miettiä alueesta riippuen.
Kiitoksi myös muuten hammer lynx:lle ja Alamummolle hyvistä Köpis-vinkeistä.
Edit: Junalla liikkumisestakin on pääasiassa ihan positiivisia kokemuksia, kunhan varautuu siihen, että aikataulut ovat lähinnä suuntaa antavia ja ottaa touhun kokemusten kannalta. Kerran esim. yöjuna Lucknow-Agra-välillä taittoi 6,5 tunnin matkaansa pyöreästi 24 tuntia, koska
yöllä oli ollut sumua. Myös yöjunan odottaminen jossain ei-turistipaikkakunnalla on mielenkiintoista, kun ympärillä saattaa toljottaa se 50-100 ihmistä katse naulittuna sinuun. Tilanne ei ole uhkaava, mutta aavistuksen erikoinen.
Varsinkin päiväjunat ovat siistejä ja muutoin ihan vertailukelpoisia VR:n vastaaviin paitsi, että ilmastointi toimii ja vähänkään pidemmillä matkoilla (> 3h) lipun hintaan sisältyy ateria ja tee. Ylipäätään tuo junailu on varsin edullinen ja helppo tapa liikkua tuossa maassa. Yöjunat menevät sitten hieman enemmän sille kokemusosastolle, mutta toisaalta ei kai tuonne kannatta ihan kermaperseen ylipäätään edes tunkea.