Haave Uuden Seelannin reissusta on alkanut realisoitumaan eli kaikki siellä reissanneet antakaa hyviä vinkkejä mielenkiintoisista paikoista ja tavoista matkustaa saarella. Eli missä tilanteissa kannattaa käyttää bussia/junaa/lentokonetta/autoa. Meitä kiinnostavat molemmat saaret ja luontoelämykset. Patikalle olisi tarkoitus mennä, joten jos jollakulla on kokemusta Millford tai Routeburn trackistä tai Tongarirosta niin kertokaahan. Samoin mikä mahtaa olla vähäsateisinta ajanjaksoa Uuden Seelannin keväässä/kesässä/syksyssä ja koska on pahin turismin high season?
Jos aikaa riittää, niin varmaan joku stop over olisi fiksu. Onkohan Singapore paras vaihtoehto siihen?
Hienon (parhaan) kohteen olet valinnut, onnittelut siitä!
Ideaali reissun kestohan tuonne on vähintäänkin se kuukausi; tuossa ajassa ehtii koluta molemmat saaret ja tsekkailla kaikki parhaat mestat. Jos itse olisin menossa niin ottaisin menon Aucklandiin ja paluun Queenstownista/Christchurchista tai toisinpäin ja välin ajaisin autolla.
Paras - ja halvin - ajankohta matkustaa NZ:ään on omien kokemusten perusteella maalis-huhtikuu eli paikallinen syksy; kelit ovat siedettäviä, massat hävinneet ja hinnat ovat alhaalla.
Eli, auto alle Christchurchista mikä on maanjäristystuhoista huolimatta hyvä tukikohta jos haluaa tehdä päiväreissuja esim. pohjoiseen Kaikouraan/Hanmer Springsiin tai läheiselle Banksin niemimaalle. Jahka CHC:n alue on koluttu, kannattaa auton keula suunnata etelään kohti Queenstownia McKenzie basinin (Järvet Tekapo ja Pukaki sekä Mt. Cook) kautta. Queenstownista reissu Milford Soundiin jonka jälkeen Wanakan kautta länsirannikolle (Jäätiköt ja sademetsät). Länsirannikon jälkeen kannattaa tsekata Nelson ja ennekaikkea Abel Tasmanin kansallispuisto sekä Pictonin tienoo. Pictonista lähtee myös Interislander lautta Pohjois-Saaren Wellingtoniin. Wellingtoniin riittänee pari päivää ja ainakin ilmainen (!) Te Papa -kansallismuseo on käymisen arvoinen.
Pohjois-Saarelta itselläni ei ole niin paljon kokemusta kuin eteläiseltä, mutta ainakin Tongariro, Lake Taupo, Rotorua, Coromandel ja Bay of Islands kannattaa tsekata. Aucklandiin riittää pari päivää. Muutenkaan Uudessa-Seelannissa ei hirveästi kannata aikaansa kolmeen suurimpaan kaupunkiin tuhlata vaan suunnata maaseudulle. Itse olen ehkä hieman jäävi arvioimaan saaria johtuen puolentoista vuoden asumisesta Etelä-Saarella, mutta kyllähän South Island pesee pohjoisen 100-0. Onhan pohjoinenkin todella hieno paikka mutta tuolla entisellä "kotisaarellani" vaan on sitä jotain (Alpit, länsipuolen sademetsät, jäätiköt ja vuoristojärvet.), pl. Christchurch joka nykyään on valitettavan onneton kaupunki koko ennen niin viehättävän keskustan ollessa käytännössä ns. red zonea.
Säästä sen verran, että pääsääntöisesti länsirannikot ovat sateisia ja itäpuolet kuivia johtuen Föhn -tuulesta.
Ja kannattaa harkita stopoveria molempiin suuntiin; itse olen kerran lentänyt Helsingistä kolmella vaihdolla Christchurchiin ilman stopoveria enkä todellakaan voi suositella suoraan lentämistä. Hyviä kaupunkeja ovat mainitsemasi Singapore, Honkkari tai vaikkapa Tokio/Osaka. Itse ollaan tehty stopit Bangkokissa, Tokiossa ja Singaporessa. Kannattaa myös miettiä Air NZ:n vaihtoehtoa jossa paluu ei olisikaan samaa reittiä vaan esim. Losin tai Friscon kautta. Firmalla on joskus em. ajalle hyviä tarjouksia; neljä vuotta takaperin ostettiin RTW-lippu FRA-NRT-CHC-SFO-FRA mikä taisi kustantaa 1200€.