Matkakohteenne

  • 2 470 065
  • 14 592

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Juu kävin Pattayalla pari viikkoa. Kovaa menoa poikamiehille. Kovat on jälkipoltteet. Ensi vuonna uudestaan.

Olin Pattayalla poikamiesvuosina vuoden verran töissä. Siellä kyllä onnistuu työn ja vapaa-ajan yhdistäminen hyvin.

Onko kenelläkään kokemuksia Bacolodista ja/tai Dumaguetesta Filippiineillä?
Loppuvuodesta olisi taas tarkoitus matkustaa Filppareille ja hakusessa on mukava kaupunkikohde, josta löytyy yöelämää ja joku rantakin olisi hyvä lähistöltä löytyä.
Cebusta reissu alkaa, mutta sieltä olisi tarkoitus jatkaa jonnekin. Boracay oli viime reissulla loistopaikka (ei tarvitse enää mennä Thaimaassa yhdellekään saarelle), mutta siellä on talvella liikaa porukkaa.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eli Aegean Airlines:n lento Kreikasta saapuu Helsinkiin 11.45. Siitä jatkoyhteys Ouluun Finnairin koneella lähtisi 12.40. Onko oletettavissa, että tuohon Oulun koneeseen ehtii ja siirtyykö laukut automaattisesti tms? Mitä muuta huomioitavaa? Jos varman päälle haluaa pelata, niin seuraava järkevä lento lähtisi vasta n. 7h myöhemin. Ei houkuttele parin pienen lapsen kanssa tuommonen odottelu.

Tässä jo ehdin miettiä että ei kai Aegean lennä Helsinkiin, mutta sitten luin maininnan valmismatkasta... Lentoliikenteessähän perussääntö on, että kunhan kaikki lennot on samalla lipulla ja vaihtoaika on vähintään kyseisen kentän minimivaihtoaika (Helsingissä taitaa olla 40min) niin tavarat lähtöselvitetään perille asti ja lentoyhtiö vastaa jatkoyhteydestä. Sen sijaan jos/kun lennot on erillisillä lipuilla, on matkatavaroista huolehdittava itse ja myös tehtävä lähtöselvitys jatkolennolle itse. Huomaathan myös, että tämä 1. lentoyhtiö (tässä tapauksessa Aegean) vastaa ainoastaan siitä, että he hoitavat teidät tavalla tai toisella Helsinkiin. Jos tuo lento on myöhässä, eivät he korvaa mitään jos ette ehdikään itse varaamallenne jatkolennolle.

Tässä tapauksessa teidän pitäisi siis kysyä tuolta matkanjärjestäjältä, onko heidän kautta mahdollista ostaa nämä liityntälennot. Jos sen sijaan varaatte ne itse, en kyllä missään nimessä varaisi noin pikaista jatkoa. Sanoisin että minimivaihtoaika erillisillä lipuilla on sen kolmisen tuntia, jolloin on pieni pelivara jos ensimmäinen lento on myöhässä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Maksoivatko varttuneet leidit hyvin?

Ei tällä pärställä (eikä letkukaan ole kuin Vanhalla Lenilla) pärjännyt niissä hommissa. Jouduin raatamaan baarimanagerina...
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Saakelisti kiitoksia SamSpadelle ja axelle Meksikon vinkeistä. Kuulostaa kyllä mukavilta mestoilta. Eiköhän tuolla pari viikkoa saa hyvinkin kulumaan. Kohtuu hyviä kelejä näyttää siellä päin tällä hetkellä olevan.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha

Suuret kiitokset Lättykiekolle ja muille vinkeistä. Hotelli tosiaan jo on kokoajalle, mutta ei toki estä poikkeamista pariksi päiväksi muualle. Ja tuo Losissa käynti on vielä alkutekijöissä, mutta houkuttelisi kovasti.

Ja tuo Utah kuulostaa myöskin mukavalta. Ja näemmä näyttää Taavi Kuparikenttäkin esiintyvän reissun aikana, joten joutunee katsastamaan tuonkin shown. Hieman jo polttelee :)
 

pleimeiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
tps
Väärin meni. Schengen-alueella noin kuin kuvasit, mutta Pohjoismaiden välillä on passivapaus, joka on valtiosopimuksella sovittu 59 vuotta sitten. Ajokortti riittää tämän sopimuksen perusteella näiden maiden sisällä ja välillä - vaikkei sinänsä virallinen henkilöllisyystodistus olekaan. Koskee vain Pohjoismaiden kansalaisia Pohjoismaiden sisällä liikkuessa.

Ok. Eli ajokortti riittää molemmille valtioille, tässä tapauksessa. Riittääköhän se tolle Norweigianille lähtöselvityksessä vai ovatko niin tarkkoja että vaativat virallisen henkilöllisyystodistuksen?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ok. Eli ajokortti riittää molemmille valtioille, tässä tapauksessa. Riittääköhän se tolle Norweigianille lähtöselvityksessä vai ovatko niin tarkkoja että vaativat virallisen henkilöllisyystodistuksen?

Passi mukaan. Aina. Ajokortti riittää usein, mutta kukaan ei pysty takaamaan, että se riittää aina. Liikkuessasi Suomen rajojen ulkopuolella, sinun tulee olla aina valmis todistamaan henkilöllisyytesi. Ajokortti ei riitä aina, vaan joskus vaaditaan henkilöllisyystodistus. Ajokortti EI ole henkilöllisyystodistus.

Muutama kuukausi sitten Puolassa eivät hyväksyneet ajokorttiani lentokentällä, joten piti kaivaa passi esiin laukusta. Pari kuukautta sitten samalla tiskillä ajokortti kelpasi. Joten riippuu aina vähän myös virkailijastakin.
 

pleimeiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
tps
Passi mukaan. Aina. Ajokortti riittää usein, mutta kukaan ei pysty takaamaan, että se riittää aina. Liikkuessasi Suomen rajojen ulkopuolella, sinun tulee olla aina valmis todistamaan henkilöllisyytesi. Ajokortti ei riitä aina, vaan joskus vaaditaan henkilöllisyystodistus. Ajokortti EI ole henkilöllisyystodistus.

Muutama kuukausi sitten Puolassa eivät hyväksyneet ajokorttiani lentokentällä, joten piti kaivaa passi esiin laukusta. Pari kuukautta sitten samalla tiskillä ajokortti kelpasi. Joten riippuu aina vähän myös virkailijastakin.

Joo sitten täytyy vaan hommata passi tai henkilökortti. Sen takia just kyselinkin et jos ei oo välttämätön niin en viiti ruotsin reissun takia hommata!
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Ok. Eli ajokortti riittää molemmille valtioille, tässä tapauksessa. Riittääköhän se tolle Norweigianille lähtöselvityksessä vai ovatko niin tarkkoja että vaativat virallisen henkilöllisyystodistuksen?

Virallisesti siis ajokortti ei ole henkilötodistus. Eli jos se hekilökortti tai passi on olemassa, niin fölyyn, turha kaivaa verta nenästään.

Väittäisin, että silloin, kun sattuu shengen alueellakin (tai pohjoismaissa) lentokentällä kauempaakin tulevan väen sekaan ja siis tarkastukseen, syystä mistä hyvänsä, niin helpompaa on, kun matkassa on validi matkustusasiakirja, on se oikeasti välttämättä tarpeen eli ei.

Riittääkö ajokortti vai ei? Ei tuohon kai ole ihan varmaa vastausta, riippunee...

Olen niin ruma ja vaarallisen näköinen, että en yrittäisi ilman passia/henkilökorttia edes Ruåtsiin. Tai sitten olen niin pantavan näköinen ruåtsalaisten tulliMIESTEN mielestä. Kumihanskaan olen joutunut tosin tustustumaan vain Den-Swe -rajalla joskus teinivuosina.

t. hanu
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä en meinannut päästä Ruotsiin edes passin kanssa viime helmikuussa. Minulla oli paluumatkalla rapakon takaa koneen vaihto Arlandassa. Passi oli voimassa vielä viisi kuukautta. Rajavartija alkoi mussuttaa siitä jostain selittämättömästä syystä. Päästi sitten kuitenkin lopulta maahan.

En vieläkään ole ymmärtänyt, miksi sain mussutusta osakseni. Rajavartija ei oikein halunnut puhua englantia, eikä toinen kotimainenkaan auttanut mitään. Jo ruostuneella ruotsintaidollani kyselin, että "Jag vet, men vad är problem med det?", mutta rajavartija vain osoitti vain vihaisen näköisenä passin voimassaolopäivää, ja hoki: "Hey hey hey".

Tarkennettakoon, että passini oli viiden vuoden passi, eikä ulkonäköni ole muuttunut merkittävästi tuona aikana. Amerikkaankaan matkustamisessa ei tuota joissain maissa olevaa kuuden kuukauden sääntöä passin voimassaolon suhteen ole. Vielä vähemmän sitä on Schengen-alueelle tultaessa...

En vieläkään ymmärrä, mistä oli kyse. Yrittikö hän sitten huomauttaa, että passi on kohta syytä uusia... tai eikö hän katsonut kansallisuuttani. Joka tapauksessa kyseessä oli erittäin omituinen tilanne...
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Tässä jo ehdin miettiä että ei kai Aegean lennä Helsinkiin, mutta sitten luin maininnan valmismatkasta... Lentoliikenteessähän perussääntö on, että kunhan kaikki lennot on samalla lipulla ja vaihtoaika on vähintään kyseisen kentän minimivaihtoaika (Helsingissä taitaa olla 40min) niin tavarat lähtöselvitetään perille asti ja lentoyhtiö vastaa jatkoyhteydestä. Sen sijaan jos/kun lennot on erillisillä lipuilla, on matkatavaroista huolehdittava itse ja myös tehtävä lähtöselvitys jatkolennolle itse. Huomaathan myös, että tämä 1. lentoyhtiö (tässä tapauksessa Aegean) vastaa ainoastaan siitä, että he hoitavat teidät tavalla tai toisella Helsinkiin. Jos tuo lento on myöhässä, eivät he korvaa mitään jos ette ehdikään itse varaamallenne jatkolennolle.

Tässä tapauksessa teidän pitäisi siis kysyä tuolta matkanjärjestäjältä, onko heidän kautta mahdollista ostaa nämä liityntälennot. Jos sen sijaan varaatte ne itse, en kyllä missään nimessä varaisi noin pikaista jatkoa. Sanoisin että minimivaihtoaika erillisillä lipuilla on sen kolmisen tuntia, jolloin on pieni pelivara jos ensimmäinen lento on myöhässä.

Kiitoksia vastauksesta! Näin hieman ounastelinkin, että ei tuommosta uskalla ostaa. Noh vaihtoehdoksi jää sitten odottelu.

Mielellään olisi myös kasaillut matkan itse, mutta nuo valmismatkat vaan tahtoo tulla halvemmiksi. Pelkät lennot Kreikan saarille on todella kalliita verrattuna matkapaketin hintaan. Esim. tuo katselemani matka Kosille Helsingistä maksaa 1620€ ja pelkät lennot 1360€. Siinä on hankala etsiä itse majoituksia, joilla homman hoitaisi halvemmin.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Muutama kuukausi sitten Puolassa eivät hyväksyneet ajokorttiani lentokentällä, joten piti kaivaa passi esiin laukusta. Pari kuukautta sitten samalla tiskillä ajokortti kelpasi. Joten riippuu aina vähän myös virkailijastakin.

Ajokortti ei ole henkilökortti tai henkilötodistus. Lisäksi Suomen ja Puolan välillä ei ole vastaavaa passivapaussopimusta kuin Pohjoismaissa. Toisin sanoen, tietenkään ajokortti ei käynyt Puolassa! Schengen-maissa hyväksytään vain henkilökortti tai passi. Ajokortti ei ole henkilökortti! Se on aina sitten toinen asia jos joku katsoo asiaa sormien läpi...
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mielellään olisi myös kasaillut matkan itse, mutta nuo valmismatkat vaan tahtoo tulla halvemmiksi. Pelkät lennot Kreikan saarille on todella kalliita verrattuna matkapaketin hintaan. Esim. tuo katselemani matka Kosille Helsingistä maksaa 1620€ ja pelkät lennot 1360€. Siinä on hankala etsiä itse majoituksia, joilla homman hoitaisi halvemmin.

Kieltämättä Kreikan saarille on aika kallista lentää. Vain harva reittilentoyhtiö tarjoaa saarille suoria yhteyksiä Kreikan ulkopuolelta. Useimmiten on lennettävä Ateenaan ja jatkettava sieltä Olympicilla tai Aegeanilla. Kun tarjontaa on vähän, ovat hinnatkin luonnollisesti varsin korkeita.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kieltämättä Kreikan saarille on aika kallista lentää. Vain harva reittilentoyhtiö tarjoaa saarille suoria yhteyksiä Kreikan ulkopuolelta. Useimmiten on lennettävä Ateenaan ja jatkettava sieltä Olympicilla tai Aegeanilla. Kun tarjontaa on vähän, ovat hinnatkin luonnollisesti varsin korkeita.

Siis mitä vit.?
En huomannut katsoa mitä aikaa matka koskee mutta esim Norwegian lentää kesällä Hesasta (Tukholman kautta) Kosille, Kreetalle ja Santorinille sekä Korfulle. Kesä-heinäkuun vaihteessa parin viikon mittainen reissu Kosille näyttäisi maksavan noin 450€
Suoralento Hki-Korfu-Hki näytti maksavan noin 250€
Tässä reittikartta:
Route Map - Norwegian.com


Kaveri lentää joka kesä Kreikkaan ja varaa itse hotellit. Ei ole koskaan maksanut yli 500€ menopaluusta, yleensä jossain 3-400€ hujakoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Kaunoluistin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kieltämättä Kreikan saarille on aika kallista lentää. Vain harva reittilentoyhtiö tarjoaa saarille suoria yhteyksiä Kreikan ulkopuolelta. Useimmiten on lennettävä Ateenaan ja jatkettava sieltä Olympicilla tai Aegeanilla. Kun tarjontaa on vähän, ovat hinnatkin luonnollisesti varsin korkeita.

Kreikassahan saarille on mukavinta mennä Pireuksesta lähtevillä lukuisilla laiva- ja katamaraaniyhteyksillä. Tarjonta on todella kattava ja hinnat kohtuulliset ja varsinkin nopeat katamaraanit vie aika sukkelaan eri satamiin ja myös ei niin tunnettuihin saariin. Ateenan lentokentältä vielä junayhteys Pireukseen.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Siis mitä vit.?
En huomannut katsoa mitä aikaa matka koskee mutta esim Norwegian lentää kesällä Hesasta (Tukholman kautta) Kosille, Kreetalle ja Santorinille sekä Korfulle. Kesä-heinäkuun vaihteessa parin viikon mittainen reissu Kosille näyttäisi maksavan noin 450€
Suoralento Hki-Korfu-Hki näytti maksavan noin 250€
Tässä reittikartta:
Route Map - Norwegian.com


Kaveri lentää joka kesä Kreikkaan ja varaa itse hotellit. Ei ole koskaan maksanut yli 500€ menopaluusta, yleensä jossain 3-400€ hujakoilla.

Matkani koskee toukokuuta, en tainnut mainita tuota alkuperäisessä viestissäni. Olen pelkkiä lentojankin kaivellut melko tavalla ja halvempaa olisi matkustaa myöhemmin kesällä, mutta semmoisi helteitä en kaipaa. Muutenkin huhti-toukokuu sopii hyvin. Ja tosiaan menopaluu pyörii tuossa >400 hinnoissa, jolloin siitä tulee nopeasti meidän porukalle juuri tuo ~1300 hinta. Myöskään Ateenaan en ole löytänyt merkittävästi halvempia lentoja Helsingistä tuolle ajanjaksolle. Myös lennon pituudella ja vaihtojen määrällä on väliä, sillä lapset ovat pieniä (3v ja 0v).

Kreikassahan saarille on mukavinta mennä Pireuksesta lähtevillä lukuisilla laiva- ja katamaraaniyhteyksillä. Tarjonta on todella kattava ja hinnat kohtuulliset ja varsinkin nopeat katamaraanit vie aika sukkelaan eri satamiin ja myös ei niin tunnettuihin saariin. Ateenan lentokentältä vielä junayhteys Pireukseen.

Tätä olen myös miettinyt, mutta kaivamiseni jälkeen muistelin (toivottavasti muistan pahasti yläkanttiin...), että Helsinki-Ateena lento maksoi meille n. 1000€ (istumapaikat ja tavarat lisää hintaa Norwegianilla). Onko hajua paljonko katamaraanilla maksaa huristella saarille? Tai parempi, onko linkkiä josta itse katsastaa?

Edit: Näköjään Helsinki - Ateena 27.4. - 18.5. ilman tavaroita ja paikkalippuja maksaa meille 700,9€. Siihen roinat ja paikat päälle, niin taitaa tulla jotain 100€ päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Kaunoluistin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohon Kreikan laivojen linkkiin niin en nyt muista ihan tarkkaan, mitä kautta me laivaliput otettiin ja printattiin.
Mutta hakusanoilla Greece tai Greek Ferries alkaa kyllä aukeamaan eri yhtiöiden sivuja. Pientä vaivaa se saattaa vaatia löytää oma ja hintamiellyttävä reitti.
 
K

kiwipilot

Edit: Näköjään Helsinki - Ateena 27.4. - 18.5. ilman tavaroita ja paikkalippuja maksaa meille 700,9€. Siihen roinat ja paikat päälle, niin taitaa tulla jotain 100€ päälle.

Viikolla kun aikaistat, niin saat Blue1 (meno, suora), Lufthansa (paluu, yksi vaihto FRA, matka-aika 5h50min) hintaan 717€ kaikilla herkuilla (paikat ja laukut ruumaan). Ja tämä momondo.comista.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Haave Uuden Seelannin reissusta on alkanut realisoitumaan eli kaikki siellä reissanneet antakaa hyviä vinkkejä mielenkiintoisista paikoista ja tavoista matkustaa saarella. Eli missä tilanteissa kannattaa käyttää bussia/junaa/lentokonetta/autoa. Meitä kiinnostavat molemmat saaret ja luontoelämykset. Patikalle olisi tarkoitus mennä, joten jos jollakulla on kokemusta Millford tai Routeburn trackistä tai Tongarirosta niin kertokaahan. Samoin mikä mahtaa olla vähäsateisinta ajanjaksoa Uuden Seelannin keväässä/kesässä/syksyssä ja koska on pahin turismin high season?

Jos aikaa riittää, niin varmaan joku stop over olisi fiksu. Onkohan Singapore paras vaihtoehto siihen?
 
K

kiwipilot

Haave Uuden Seelannin reissusta on alkanut realisoitumaan eli kaikki siellä reissanneet antakaa hyviä vinkkejä mielenkiintoisista paikoista ja tavoista matkustaa saarella. Eli missä tilanteissa kannattaa käyttää bussia/junaa/lentokonetta/autoa. Meitä kiinnostavat molemmat saaret ja luontoelämykset. Patikalle olisi tarkoitus mennä, joten jos jollakulla on kokemusta Millford tai Routeburn trackistä tai Tongarirosta niin kertokaahan. Samoin mikä mahtaa olla vähäsateisinta ajanjaksoa Uuden Seelannin keväässä/kesässä/syksyssä ja koska on pahin turismin high season?

Jos aikaa riittää, niin varmaan joku stop over olisi fiksu. Onkohan Singapore paras vaihtoehto siihen?

Hienon (parhaan) kohteen olet valinnut, onnittelut siitä!

Ideaali reissun kestohan tuonne on vähintäänkin se kuukausi; tuossa ajassa ehtii koluta molemmat saaret ja tsekkailla kaikki parhaat mestat. Jos itse olisin menossa niin ottaisin menon Aucklandiin ja paluun Queenstownista/Christchurchista tai toisinpäin ja välin ajaisin autolla.

Paras - ja halvin - ajankohta matkustaa NZ:ään on omien kokemusten perusteella maalis-huhtikuu eli paikallinen syksy; kelit ovat siedettäviä, massat hävinneet ja hinnat ovat alhaalla.

Eli, auto alle Christchurchista mikä on maanjäristystuhoista huolimatta hyvä tukikohta jos haluaa tehdä päiväreissuja esim. pohjoiseen Kaikouraan/Hanmer Springsiin tai läheiselle Banksin niemimaalle. Jahka CHC:n alue on koluttu, kannattaa auton keula suunnata etelään kohti Queenstownia McKenzie basinin (Järvet Tekapo ja Pukaki sekä Mt. Cook) kautta. Queenstownista reissu Milford Soundiin jonka jälkeen Wanakan kautta länsirannikolle (Jäätiköt ja sademetsät). Länsirannikon jälkeen kannattaa tsekata Nelson ja ennekaikkea Abel Tasmanin kansallispuisto sekä Pictonin tienoo. Pictonista lähtee myös Interislander lautta Pohjois-Saaren Wellingtoniin. Wellingtoniin riittänee pari päivää ja ainakin ilmainen (!) Te Papa -kansallismuseo on käymisen arvoinen.

Pohjois-Saarelta itselläni ei ole niin paljon kokemusta kuin eteläiseltä, mutta ainakin Tongariro, Lake Taupo, Rotorua, Coromandel ja Bay of Islands kannattaa tsekata. Aucklandiin riittää pari päivää. Muutenkaan Uudessa-Seelannissa ei hirveästi kannata aikaansa kolmeen suurimpaan kaupunkiin tuhlata vaan suunnata maaseudulle. Itse olen ehkä hieman jäävi arvioimaan saaria johtuen puolentoista vuoden asumisesta Etelä-Saarella, mutta kyllähän South Island pesee pohjoisen 100-0. Onhan pohjoinenkin todella hieno paikka mutta tuolla entisellä "kotisaarellani" vaan on sitä jotain (Alpit, länsipuolen sademetsät, jäätiköt ja vuoristojärvet.), pl. Christchurch joka nykyään on valitettavan onneton kaupunki koko ennen niin viehättävän keskustan ollessa käytännössä ns. red zonea.

Säästä sen verran, että pääsääntöisesti länsirannikot ovat sateisia ja itäpuolet kuivia johtuen Föhn -tuulesta.

Ja kannattaa harkita stopoveria molempiin suuntiin; itse olen kerran lentänyt Helsingistä kolmella vaihdolla Christchurchiin ilman stopoveria enkä todellakaan voi suositella suoraan lentämistä. Hyviä kaupunkeja ovat mainitsemasi Singapore, Honkkari tai vaikkapa Tokio/Osaka. Itse ollaan tehty stopit Bangkokissa, Tokiossa ja Singaporessa. Kannattaa myös miettiä Air NZ:n vaihtoehtoa jossa paluu ei olisikaan samaa reittiä vaan esim. Losin tai Friscon kautta. Firmalla on joskus em. ajalle hyviä tarjouksia; neljä vuotta takaperin ostettiin RTW-lippu FRA-NRT-CHC-SFO-FRA mikä taisi kustantaa 1200€.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Viikolla kun aikaistat, niin saat Blue1 (meno, suora), Lufthansa (paluu, yksi vaihto FRA, matka-aika 5h50min) hintaan 717€ kaikilla herkuilla (paikat ja laukut ruumaan). Ja tämä momondo.comista.

Jahas, tuommosen matkan löysin nyt minäkin tuolla hakukoneella. Ei ollenkaan pahan hintainen. Oikeastaan ainoa, mikä tässä enää mietityttää, on noiden lauttojen aikataulut Piraeuksesta saarille. Noita aikatauluja kun ei ole saatavilla vielä. http://www.danae.gr/greek-ferry-guide.asp?cmp=Naxos#Ferry_schedules sivun mukaan vuosi on jaettu neljään aikataulujaksoon ja aikataulut tulevat näkyviksi vasta muutamaa viikkoa ennen jakson alkua. Eiköhän tämä kuitenkin tästä. Kiitoksia kovasti kaikille auttaneille!
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olimme Uudessa-Seelannissa vuosi sitten kaksi viikkoa ja tuli oltua hiukan liian vähän. Aivan uskomattoman hieno maa! Luonto on todella upea, varsinkin Etelä-Saarella.

En olisi uskonu että kahden saaren ero on niinkin suuri,mutta näin vaan on. Meillä oli auto molemmilla saarilla ja liikenteen kanssa pärjäsi hyvin. Ensimmäinen vartti meni totutteluun ja ensimmäisen liikenneympyrän jälkeen homma oli pihvi.

Etelä-Saarella oli Kaikoura itselle hieno paikka. Siellä kannattaa käydä valaita tiiraamassa, samalla näkee hylkeitä ja eri lintuja mm komeita albatrosseja. Meri on Kaikouran edustalla metka, vähän matkan päässä rannasta on tuollaiset 1000 metriävettä paatin alla ja hiukan ulompana reilu puolet lisää. Kun pohja vielä nousee suht jyrkästi kohti rantaa, niin siellä on kaskeloteille hyvät apajat.

Niitä nähtiin pari kappaletta. Mutta reissun kruunasi kun olimme lähdössä kohti rantaa, niin paikalle nousi sinivalas pintaan. Kieltämättä melkoinen näky kun sen kokoinen meren elävä tulee veneen lähelle.

Christchurch oli myös mielenkiintoinen paikka, vaikka keskusta on todellakin monin paikoin sortumavaaran takia suljettu. Mutta liikkeet ja kahvilat jne on siirretty paikalle rakennettuun konteista tehtyyn pikku keskustaan. Todella mielenkiintoinen kohde.

Saarten välin lensimme mennen-tullen ja Air New Zealandilla on halpoja lentoja tyrkyllä netissä,kunhan ostaa riittävän ajoissa. Reilu tunnin lento kunnon koneilla ja rennossa ilmapiirissä, not bad.

Pohjoisessa kannattaa käydä Rotorualla ihmettelemässä tuliperäistä aluetta. Siellä on maankuori todella ohut ja erilaiset kaasut sun muut pääsevät värjäämään maaperää ja vesiä kaikissa sateenkaaren väreissä.

Itsellä piti monessa paikassa silmään kahviloissa ja ruokapaikoissa kohtuu heikko palvelun taso, varsinkin Aucklandissa. Paljon Kauko-Idän veijareita matalapalkkaisissa töissä, suht kehno englannin taito ja aika nuiva palveluasenne. Mutta toki pikkeuksiakin löytyy. Ja positiivista juuri Aucklandissa on eri tyyppisten ruokapaikkojen kirjo, syötävää löytyy kaikille.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Dubai

Orastavissa suunnitelmissa olisi matka Dubaihin. Kiinnostaisi tietää mitä siellä pitäisi ottaa huomioon autoa vuokratessa, pärjääkö suomalaisella ajokortilla yms.? Olen myös yrittänyt onkia hintoja vähän normaalia parempien autojen, en tarkoita kuitenkaan mitään superautoja, vuokrahintoja ilman tulosta, onko palstalaisilla tieto mitä kaksipaikkaisen sporttisen avoauton päivätaksa mahtaisi olla? Tai toisinpäin että millaisen auton saisi päiväksin 500 eurolla? Muutenkin kokemukset Dubaista kiinnostavat.
 

huskis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, HC Boners
Tulipa käytyä Teneriffalla. No, oli siellä aurinkoa, siitä plussaa. Ja eläkeläisiä ja lisää eläkeläisiä.

Seuraava kohde on Budapest, olen siellä muutaman yön joskus ollut, joten pakolliset nähtävyydet on nähty. Mutta oliskohan siellä mitään erikoista? Patsaspuistoon olisi nyt tarkoitus mennä, mutta onkohan se näkemisen arvoinen?

Ja elokuussa sitten Berliiniin, oltiin siellä viime vuonna olutfesteillä ja nyt taas uudestaan. Saa nähä, että onko Lapin Kulta edelleen ainoa suomalainen merkki. Olihan se sillain kiva juoda yksi kalja niiden oluiden välissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös