Matkakohteenne

  • 2 460 370
  • 14 547

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
se kyllä kuulostaa huolestuttavalta jos paikalliset naiset ovat karvaisia, pitääkö minun nyt iskeä siellä turistinaisia :D, Haniaan ollaan menossa, kiitos vastauksistasi in any case.

Tarpeeksi viinaa koneeseen, niin pieni kreikkalainen aluskasvillisuus ei haittaa kulttuuriin tutustumista. Sitten kotiin palattuasi voit kehua kavereillesi käyneesi viidakossa. Jos et pidä viiksekkäistä naisista, niin kannattaa varautua myös paperipussilla. Paperipussi päähän (vaikka omaan) niin kalapuikot ei tapa kiimaa.

Kyproksella käyneiltä vinkkejä, onko saarella mitään näkemisen arvoista? Huomenna lähtö viikon lomalle Paphosiin. Kannattaako esim käydä turkkilaisten puolella vai pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja pötkötellä vain altaan reunalla mojitolasi kourassa?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kannattaako esim käydä turkkilaisten puolella vai pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja pötkötellä vain altaan reunalla mojitolasi kourassa?

Ehdottomasti tulee viettää koko aika altaalla, mielellään tilaten välillä pizzaa tai ranskalaisia perunoita ja nakkeja allasbaarista syötäväksi. Eiköhän ne karvaiset paikalliset naisetkin ilmaannu sinne turistikylän altaalle ennen pitkää.

Kyproksellahan riittää paljon nähtävää ja koettavaa jo alkaen maisemista. Lukuisia merkittäviä historiallisia nähtävyyksiä löytyy ainakin Pafokselta ja muualtakin. Googlella löytyy kaikkea. En tiedä onko Turkkilaiseen osaan edes vapaata kulkua, ainakaan siellä ei ole mitään erityistä nähtävää ja muutenkin koko aluetta on syytä boikotoida.
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Kyproksella käyneiltä vinkkejä, onko saarella mitään näkemisen arvoista? Huomenna lähtö viikon lomalle Paphosiin. Kannattaako esim käydä turkkilaisten puolella vai pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja pötkötellä vain altaan reunalla mojitolasi kourassa?

Ehdottomasti tulee viettää koko aika altaalla, mielellään tilaten välillä pizzaa tai ranskalaisia perunoita ja nakkeja allasbaarista syötäväksi. Eiköhän ne karvaiset paikalliset naisetkin ilmaannu sinne turistikylän altaalle ennen pitkää.

Kyproksellahan riittää paljon nähtävää ja koettavaa jo alkaen maisemista. Lukuisia merkittäviä historiallisia nähtävyyksiä löytyy ainakin Pafokselta ja muualtakin. Googlella löytyy kaikkea. En tiedä onko Turkkilaiseen osaan edes vapaata kulkua, ainakaan siellä ei ole mitään erityistä nähtävää ja muutenkin koko aluetta on syytä boikotoida.

Laitetaan tähän nyt hieman eriävä mielipide. Itse pidin turkkilaisesta osasta todella paljon. Ystävällisiä, sydämellisiä ihmisiä jotka yrittivät sillä vähäiselläkin englannilla auttaa minkä pystyivät. Ainut ongelma siellä (kuten eteläpuolellakin) on julkisen liikenteen vaikeus, eli sitä ei varsinaisesti ole. Lisäksi pohjoisessa ei ole kuin noin kaksi autovuokraamoa ja liki kaikki autot ovat koko ajan varattuja.

Mutta Pafoksesta en tiedä niin suuresti, en tehnyt siellä muuta kuin poikkesin kerran. Sen sijaan Troödoksen vuoristoa voin suositella päiväretkeksi. Ottakaa auto vuokralle, ajelkaa hienoilla vuoristoteillä, syökää hyvää kleftikoa ja nauttikaa maisemista. Samalla reissulla voi poiketa sitten vaikka Limassolissa tai Nikosiassa jos haluaa.

Jos haluat lisää vinkkejä, niin laita viestiä. Avokki asui tuolla sen reilun puoli vuotta (ja ei, ei ollut turistioppaana) ja itsekin tuli sitten oltua sille se pari kuukautta (Nikosiassa asusteltiin).
 

Jeffrey

Jäsen
Kreetalle kahdeksi viikkoo tulevana lauantaina, lupaan teille että eka viikon aikana en hotellin altaalta liikahda kun kauppaa ja syömään (nukkuun tietysti). Toisella viikolla vuokrataan varmaan auto ja lähtään Haniaa kauemmaksi katteleen. Kertokaapa sielläpäin käyneet perheelliselle pakolliset käyntipaikat.

Tuolla aikaisemmin jo Gerania kommentoinkin. Geranissa ei oikeastaan mitään kuin muutama hotelli ja muutama ravintola sekä kioski/kauppa. Toisaalta tuntui siltä, että Kreetan kaksiviikkoisen parhaat ravintolat löytyi juuri tosta Geranista. Muutama oikein mukava perheravintola.

Geranissa hyvät rannat alueen yleiseen tasoon nähden. Melko nopeastihan nuo tuolla syvenee, joten jos lapsia mukana niin kannattaa huomioida. Mitään virtauksia tuolla ei kuitenkaan kummemmin ollut.

Paikallinen Mythos olut maistui ainakin allekirjoittaneelle varsin mainiosti. Puolen litran vaasille taisi hintaa olla alta euron kaupassa. Siitä vain hotellin jääkaappi täyteen.

Paikoista:

Elafonissi: Jonkun ihme äyriäisen pinkiksi värjäämä laguuni. Paljon ihmisiä, mutta niin tuolla on kaikkialla. Oikein mahtava paikka, ja lapset tykkää satavarmasti. Tuolla muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vesi todella matalaa. Samalla matkalla voi ajaa Paleahoran kaupunkiiin joka on mukava pieni kylä. Jos nyt yhtään muistan oikein niin Elafonissiin Geranista ajoi reilun tunnin vaikka välillä pysähtyi ihailemaan maisemia. Paleahora tossa vieressä ja sieltä takaisin Geraniin kulkikin isohko uusi ja valaistu tie.

Kournasjärvi: Kreetan ainoa järvi. Joka oikeastaan on tuollainen vuorten valuma-allas. Jotenkin tunnelmallinen paikka. En tiedä johtuiko vuoridiggailusta yms, mutta itse dikkasin. Tuolla sitten perus vesitoimintaa polkuveneilyä yms. Kirkasta ja matalaa vettä, tosin tehtyä rantaa lukuun ottamatta ihan pohjaton, kuten valuma-altaat ovat. Jos siis uimataidottomia lapsia niin tähän kannattaa kiinnittää huomiota. Tuon tehdyn rannan ja syvän osan välillä taisi tosin kulkea ihan joku aita? Selvästi ns. puolipäivä juttu.

Kreetalla on helppo ja mukava liikkua autolla. Ja löytyy paljon ihmeteltävää. Oikeastaan kaikissa kaupungeissa löytyy jotakin. Me tehtiin siten, että aamupäiväksi mentiin jollekkin rannalle yms. ja illaksi sen lähettyville uuteen kylään.

Ei oikeastaan muuta kun välttäkää hienon näköisiä keskeisellä paikalla olevia ravintoloita. Niissä yleinsä korkea hinta, huono ruoka/palvelu ja huijatuksi tulon riski kasvaa. Mitä enemmän näyttää siltä, että jotain ravintolaa pyörittää perhe/pariskunta niin sinne samantien.

Tuohon Plataniakseen ei kannata raahautua ellei halua vesiurheiluhommia skootteriajelua yms. Muutama hyvä ravintola siitä kuitenkin myös löytyy. Ja varsinkin lapsille saattaa olla mukava paikka kun siellä tapahtuu enemmän. Toisaalta nimenomaan tapahtuu enemmän ja esim rannat ovat selkeästi huonompia kuin Geranissa.

Hyvän paikan ootte valinnut ja etenkin hinta-laatu -suhteeltaan ihan top paikkoja missä itse on tullut oltua. Syökää Gyros-Pitoja!
 

julle-jr

Jäsen
Ehdottomasti tulee viettää koko aika altaalla, mielellään tilaten välillä pizzaa tai ranskalaisia perunoita ja nakkeja allasbaarista syötäväksi. Eiköhän ne karvaiset paikalliset naisetkin ilmaannu sinne turistikylän altaalle ennen pitkää.
Ei tuokaan itse asiassa niin huono vaihtoehto lomanviettoon olisi. Minusta sellainen etelänloma (etelällä tarkoitan tässä näitä Kreikkaa, Turkkia, Espanjan lomakohteita jne.) on optimaalinen, että löhöää altaalla tai rannalla ja sitten välillä käy lenkillä tai kuntosalilla, että ei tule aivan saamaton olo. Mua ainakaan ei kiinnosta pahemmin mikään kivikasojen katselu. Historiasta olen sinänsä kiinnostunut, mutta en tunne mitään tarvetta nähdä omin silmin jotain raunioita. Ennemmin vaikkapa luen altaalla historiankirjoja.

Ja jos nakit ja pitsa maistuvat omaan suuhun parhaalta ruoalta, niin silloin niitä kannattaa syödä. En näe itseisarvona jotain skorpionien syömistä, siis jos ne eivät omasta mielestä maistu hyviltä. Kaikkea hyvänmakuista kannattaa toki syödä, tietenkin, mutta ei kannata syödä mitään mistä ei pidä. Kaikki napsahtaa kuitenkin vyötärölle, joten ei kannata pulskistua pahanmakuisella ruoalla.

Ehkä tosin on niin, että minun unelmalomani vietetään muualla kuin etelässä. Vaeltaminen alpeilla, kalastaminen lapissa tai Norjassa, rauhallinen mökkiviikko suomalaisessa järvimaisemassa tai veneily saaristossa ovat aika lähellä mun suosikkilomaa. Eksoottisissa maissa tulee käytyä ja vietettyä aikaa työn puolesta vähintäänkin riittävästi ja olen kurkkua myöten täynnä erikoisuuksia. Lomalla pyrinkin välttämään tarpeetonta eksotiikkaa, kaoottisuutta ja melua, asioiden yleistä toimimattomuutta, epämiellyttävää hikoilua sekä kaikkea mahdollista ylimääräistä vaivaa viimeiseen asti. Tässä valossa viikko altaan ja mojiton parissa ei välttämättä olisi yhtään hullumpi, jos esimerkiksi vaimo haluaisi etelään lähteä.
 
Viimeksi muokattu:

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Ehdottomasti tulee viettää koko aika altaalla, mielellään tilaten välillä pizzaa tai ranskalaisia perunoita ja nakkeja allasbaarista syötäväksi. Eiköhän ne karvaiset paikalliset naisetkin ilmaannu sinne turistikylän altaalle ennen pitkää.
Majoitus on luonnollisesti hommattu vuokraamalla oma huvila, jossa yksityinen allas. Matkaa lähimpiin turistikyliin on joitain kilometrejä, joten paikalliset taksit tulevat tutuimmaksi kuin ne paikalliset daamit. Tässä tilanteessa täytyy pyytää omaa ruovaa naamioitumaan paikalliseksi ja jättämään epilaattori kotiin.

Kyproksellahan riittää paljon nähtävää ja koettavaa jo alkaen maisemista. Lukuisia merkittäviä historiallisia nähtävyyksiä löytyy ainakin Pafokselta ja muualtakin. Googlella löytyy kaikkea.
Toki googlella ja tripadvisorilla on tullut pintapuolisesti tutustuttua kohteeseen. Aika ristiriitaista tietoa on tarjolla. Monien mielestä Pafoksen rauniot eivät ole hintaansa nähden tutustumisen arvoinen. Siksi kysyinkin jatkislaisien omakohtaisia kokemuksia ja suosituksia. Autoa tuskin jaksamme vuokrata ja lähteä vasuriliikenteeseen ajelemaan mikäli, jotain järisyttävän hyvää kohdetta kukaan ei osaa suositella. Lisäksi seurueemme koko (7 aikuista) asettaa jo rajoituksia, joten ainut järkevä vaihtoehto on pikkubussi. Sen sijaan jokin päivä- tai puolipäiväristeily , mahdollisuus snorklaukseen, voisi puhutella paljon enemmän. Näistä vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tässä tilanteessa täytyy pyytää omaa ruovaa naamioitumaan paikalliseksi ja jättämään epilaattori kotiin.

Ai sorry, sekoitin teikäläisen toiseen joka samaan aikaan kyseli Kyproksesta ja tiedusteli myös millaisia naisia siellä on (kuulemma karvaisia, omakohtaisia kokemuksia ei ole).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja jos nakit ja pitsa maistuvat omaan suuhun parhaalta ruoalta, niin silloin niitä kannattaa syödä. En näe itseisarvona jotain skorpionien syömistä, siis jos ne eivät omasta mielestä maistu hyviltä. Kaikkea hyvänmakuista kannattaa toki syödä, tietenkin, mutta ei kannata syödä mitään mistä ei pidä. Kaikki napsahtaa kuitenkin vyötärölle, joten ei kannata pulskistua pahanmakuisella ruoalla.
Mun mielestä tiettyihin maisemiin matkustaessa kannattaa tutustua myös paikalliseen ruokakulttuuriin, vaikka ennakkoluulot olisivat kuinka vahvat. Puhun nyt tuosta normaalista ruuasta, en mistään extremestä. Kannattaa ottaa hiukan etukäteen selvää, mikä on tyypillistä paikallista murkinaa ja hakeutua paikkoihin, jossa sitä tarjotaan. Olen paasannut tästä ennenkin ja varmaan paasaan uudelleenkin.

Tai sitten voi tehdä homman Monty Pythonin malliin. Eric Idlen synkkä yksinpuhelu alkaa jostain 2:30 paikkeilla. Jos siis marssii keskustan ruuhkaisimpaan turistirysään ja ottaa leivietyn possunleikkeen ranskalaisilla, kun "se on tuttu ja turvallinen", niin minusta voi yhtä hyvin jäädä kotiin ja syödä Rossossa.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Toki googlella ja tripadvisorilla on tullut pintapuolisesti tutustuttua kohteeseen. Aika ristiriitaista tietoa on tarjolla. Monien mielestä Pafoksen rauniot eivät ole hintaansa nähden tutustumisen arvoinen. Siksi kysyinkin jatkislaisien omakohtaisia kokemuksia ja suosituksia. Autoa tuskin jaksamme vuokrata ja lähteä vasuriliikenteeseen ajelemaan mikäli, jotain järisyttävän hyvää kohdetta kukaan ei osaa suositella. Lisäksi seurueemme koko (7 aikuista) asettaa jo rajoituksia, joten ainut järkevä vaihtoehto on pikkubussi. Sen sijaan jokin päivä- tai puolipäiväristeily , mahdollisuus snorklaukseen, voisi puhutella paljon enemmän. Näistä vinkkejä otetaan mielellään vastaan.

Me käytiin jollain bussireissulla noilla raunioilla ja oli mielestäni ihan mukava. En ole mikään superaktiivinen matkaaja, mutta oli se silti ihan mukavaa vaihtelua viettää yksi päivä katsoen niitä kivikasoja. Eli suosittelen kyllä noiden käymistä.

Tuommoisella risteilylläkin tuli käytyä ja ihan jees oli sekin. Käytännössä istuskeltiin kannella ja välillä pysähdyttiin uimaan ja sukeltelemaan. Paatti kävi myös niin lähellä "aavekaupunkia", kuin lupa oli. Snorklaus nyt oli aikamoinen pyrähdys, eli käytännössä varusteet päälle ja kaveri upottaa veteen hetkeksi. Ihan hauska oli kokeilla, mutta ei kannata suuria silti odottaa. Sitä en muista, että oliko kyseessä päivä- vai puolipäiväristeily.
 

julle-jr

Jäsen
Mun mielestä tiettyihin maisemiin matkustaessa kannattaa tutustua myös paikalliseen ruokakulttuuriin, vaikka ennakkoluulot olisivat kuinka vahvat. Puhun nyt tuosta normaalista ruuasta, en mistään extremestä. Kannattaa ottaa hiukan etukäteen selvää, mikä on tyypillistä paikallista murkinaa ja hakeutua paikkoihin, jossa sitä tarjotaan. Olen paasannut tästä ennenkin ja varmaan paasaan uudelleenkin.
No, näin se minustakin on. Kyllä tutustua kannattaa, koska muuten ei voi tietää onko pitsa tai nakit paras vaihtoehto. Mutta jos jostakin ei pidä, niin sitten ei. Ei ole kauaakaan kun Kiinassa sain lautaselle todella erikoisenmakuista käärmeenlihaa. En tykännyt mausta enkä suutuntumasta, söin kyllä kun oli nälkä, mutta olisin maksanut suomalaisen karvakäden pitsasta ja cokiksesta helposti 100 €. Periaatteessa olen siis myös sitä mieltä, että kannattaa syödä sitä mikä on hyvää, paikallisuus ei ole itseisarvo.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Töiden loputtua heinäkuun alkupuoliskolla lähdetään kaverin kanssa interrailaamaan Keski- ja Kaakkois-Eurooppaan. Reissun olis tarkotus kestää hieman reipas kuukausi. Lennetään ensiksi Varsovaan, josta Auschwitzin kautta mennään Prahaan, josta Bratislavaan/Wieniin ja sieltä Budapestiin. Sieltä olisi tarkoitus siirtyä sitten Balkanille ja käydä ainakin Belgradissa, Sarajevossa ja ehkä Mostarissa. Kroatian (Zagrebin) kautta sitten Sloveniaan, josta ehkä Venetsiaan ja sieltä lento takaisin Suomeen. Mietinnässä on Budapestin jälkeen Sofia ja Bukarest (koska osuvat aika hyvin maantieteellisesti kohdilleen), mutta tarinat heikosta rautatieverkostosta (=menee hitosti aikaa) pistää epäilyttään tuon reitin järkevyyttä.

Onko siis kukaan koskaan tehnyt vastaavanlaista reissua tai edes käynyt noilla mainituilla seuduilla? Jos on, niin olisi mukava, jos saisi hieman suosituksia tarkemmin ja ihan käytännön neuvojakin, koska ei olla kaverin kanssa kovin kokeneita reppureissaajia Euroopan mantereella.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Tarpeeksi viinaa koneeseen, niin pieni kreikkalainen aluskasvillisuus ei haittaa kulttuuriin tutustumista. Sitten kotiin palattuasi voit kehua kavereillesi käyneesi viidakossa. Jos et pidä viiksekkäistä naisista, niin kannattaa varautua myös paperipussilla. Paperipussi päähän (vaikka omaan) niin kalapuikot ei tapa kiimaa.

Tuli jotenkin tästä mieleen eräs muodon vuoksi-sarjan jakso ja Christianin,eh, touhut erään naisen kanssa mutta ei siitä sen enempää. Muistan kun olin kerran Timo Kojon kanssa samaan aikaan lentokoneessa, Kojo joi kunnolla viinaa lennon aikana ja simahti miehekkäästi loppumatkan aikana, oli se aika koominen näky.

Ai sorry, sekoitin teikäläisen toiseen joka samaan aikaan kyseli Kyproksesta ja tiedusteli myös millaisia naisia siellä on (kuulemma karvaisia, omakohtaisia kokemuksia ei ole).

äh, ei niitä minun leukailuja tarvitse noin vakavasti ottaa, kyse oli siis Kreetasta eika Kyproksesta.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Viime viikolla kohteena oli Pariisi ja kontrastina sille muutama päivä Brestin lähellä pienessä idyllisessä kylässä Atlantin rannalla. Pakko sanoa, että pikku kylä oli enemmän minun makuuni. Pariisi oli jollain lailla jopa vastenmielinen paikka. Toki erittäin merkittävä kaupunki muuten ja paljon nähtävää, mutta silti ei iskenyt meikäläiseen kunnolla.

Huomenna aamulla heti sitten Varsovaan. Tämä reissu on ns. A-luokan reissu. Sinne on luvattu n. 25-30 astetta lämmintä ja aurinkoa. Yötkin on lämpimiä, jos ei hotellille ihan heti alkuillasta halua mennä. Ihan helvetin hyvä fiilis. Varsovaan ei lähdetä katsomaan ainuttakaan nähtävyyttä ja mitään ohjelmaa ei ole. Jalkapalloa lähdetään katsomaan Varsovan ulkopuolella jos siltä tuntuu.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Olen ajattelemassa vaimon kanssa lähteä retkelle Riikaan. Onkos muilla kokemuksia kyseisestä kaupungista?
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Olen ajattelemassa vaimon kanssa lähteä retkelle Riikaan. Onkos muilla kokemuksia kyseisestä kaupungista?
Hieno kaupunki 1-3 päivän lomailuun. Ei siellä oikein pidemmäksi aikaa riitä tekemistä. Hintataso ruoan ja juomat suhteen hintataso on about samaa kuin Tallinnassa.

Aika monesti turistit sahaavat Vanhankaupungin ja Zeppelin-hallien väliä (välissä pääkatu 13. Janvāra iela ja Stockmann).

Zeppelin-hallit ovat kuin aikamatka Tallinnan entiselle Mustamäen torille. Siellä ei oikein muuta kuin Venäjää puhuta, mutta hyviä löytöjä voi tehdä halvalla.

Vanhakaupunki on taas idyllinen. Pieniä kahviloita, ravintoloita ja erilaisia myymälöitä on vieri vieressä.

Kesällä reissuun kannattaa yhdistää käynti kylpyläkaupunki Jurmalassa, jossa on myös hienot hiekkarannat (15km keskustasta) ja syksystä alkaen sitten ehdottomasti katsomaan Dinamo Riian kotiottelua.
 

Rocco

Jäsen
Olen ajattelemassa vaimon kanssa lähteä retkelle Riikaan. Onkos muilla kokemuksia kyseisestä kaupungista?

Ehdottomasti reissu Jurmalaan. Todella idyllinen, paikoitellen valitettavasti ränsistynyt pikkukaupunki. Paikkahan taisi olla ennen NL:n hajoamista NL:n sotilasjuntan ja poliitikkojen paratiisi, eli ei ihme että kaupunki on todella upea parhaassa loistossaan. Hiekkarannat on lähes etelän veroisia, ja Majorin kaupunginosan keskusta on kuin mistä tahansa etelän pikku rivieralta.
 

Drivedog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Hongat, Lädit
Onko siis kukaan koskaan tehnyt vastaavanlaista reissua tai edes käynyt noilla mainituilla seuduilla?

Minä kävin 2007 reilaamassa noilla seuduilla. Lensin Prahaan, josta matka jatkui junalla Bratislava-Budapest-Ljubljana-Split-Adrianmeren yli laivalla Anconaan-Roma-Genova-Nizza- lento Suomeen. Tuo teidän reitti kuullostaa mielestäni mielenkiintoisemmalta, varsinkin tuo Balkan vs. Italia/Ranska.

Pari asiaa/vinkkiä tuli mieleen: jos menettä Wieniin, sieltä pääsee Tonavaa pitkin vesibussilla Bratislavaan. Se oli ihan hieno keissi (tämä oli kylläkin eri reissulta) eikä maksanut montaa kymppiä. Kesto taisi olla pari tuntia.

Ljubljanasta en tienny yhtään mitään etukäteen, eikä mikään muu matkakohde ole ikinä yllättänyt minua yhtä positiivisesti. Sinne siis ehdottomasti!

Mun mielestä tuo Belgrad-Sarajevo-Mostar kuullostaa realistiselta, Bukarestiin ja Sofiaan ehtiminen ehkä hieman optimistiselta. Tietenkään reittiä ei tarvitse lyödä lukkoon etukäteen, ja voitte varmasti katsoa fiiliksen mukaan tien päällä. Mä tykkäsin tuosta Split-Ancona laivamatkasta paljon, ja ehdottaisin esim tällaista vaihtoehtoa Budapestista eteenpäin: tuo mainitsemasi Belgrad-Sarajevo-Mostar, josta Kroatian puolelle Ploceen, jossa vaihto Splitiin vievään bussiin (käsittääkseni tällä välillä ei ole junarataa). Sieltä laivalla siis Anconaan, reililipulla sai hyvät alennukset laivasta. Italiassa junat ovat nopeampia kuin Balkanilla, joten sieltä suhauttaa nopeasti Venetsiaan. Siellä en ole käynyt, mutta kuullut paljon positiivista. Sieltä ei ole kuin muutaman tunnin junamatka Ljubljanaan, josta mm. Finnair lentää suoraan Stadiin.

Ainoa käytännön vinkki mikä tulee mieleen, on että noissa Balkanin maissa viha naapuria kohtaa voi olla todella syvä. Ei mitään Fin-Swe meininkiä. Siitä ei kuitenkaan ole hirveän kauaa, kun he olivat täydessä sodassa. Eli ei kannata huudella Sarajevossa pubissa, kuinka kivaa ja upeaa teillä oli edellisenä iltana Serbiassa.

Hyvä reissu teillä on varmasti tulossa, pikku kateuden aiheutit!!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Lavis

Jäsen
Saako yli 18-vuotiaan seurassa matkustaa esim. 17-vuotias? Kuvitellaan nyt, että olisivat vaikka tyttö -ja poikaystävä tai kaverukset. Ja kuvitellaan matkan pituudeksi viikko ja matkakohde esim. Bulgaria.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Dissonanssille:
olen muutaman junareissun tehnyt Puolassa. Junat olleet ihan OK ainakin, kun olen aina ottanut I luokan paikan joka tulee yleensä 6 hengen hytistä. Matkaseura voi olla mielenkiintoista, tosin kielimuuri joskus haittaa. Puolan rataverkko on kohtuu hyvässä kunnossa ja junat suht hyvin aikataulussa.

Kuulutukset junissa on puolaksi, eli kannattaa seurata asemien nimiä.

Keväällä2010 tein hiukan laajemman junareissun,kiitos tuhkapilven. Silloin reissasin Puolasta Tsekin kautta Budapestiin. Siellä junan vaihto ja makuuvaunussa Bukarestiin. Lisäkis pari Romanian sisäistä reissua. Takaisin Budapestin kautta Wieniin ja sillai.

Nuo makuuvaunureissut Budapest-Bukarest olivat mielenkiintoiset. Juna ja miehistö romanialaisia ja vain käteinen kelpasi ravintelivaunussa. Niistäkin parhaiten forintit ja leit.... Matkan piti kestää noin 11 tuntia, mutta kummallakin reissulla meni 13-14 tuntia. Kiitos Romanian puolen huonon radan ja ratatöiden. Mutta passintarkastus Romaniaan/Romaniasta sujui hyvin junassa. Ystävällisesti herättivät siinä kahden aikaan aamuyöstä :)

Kuten olen aiemminkin kirjoitttanut, Auschwitz on kokemisen arvoinen paikka. Kannattaa poiketa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko siis kukaan koskaan tehnyt vastaavanlaista reissua tai edes käynyt noilla mainituilla seuduilla? Jos on, niin olisi mukava, jos saisi hieman suosituksia tarkemmin ja ihan käytännön neuvojakin, koska ei olla kaverin kanssa kovin kokeneita reppureissaajia Euroopan mantereella.

Budapestista taitaa päästä melko kätevästi Belgradiin? Sieltä lähtisin etenemään seuraavaa reittiä: Belgrad - Sarajevo - Mostar - Dubrovnik - Split(?) - Pula - Ljubljana - Venetsia. Zagrebin jättäisin ehkä väliin, koska vastaavia sisämaakaupunkeja teillä on tulossa eteen useampia, ja toisaalta Kroatian rannikko on täynnä melkoisen hienoja paikkoja. En tosin ole varma, joutuuko Splitin ja Pulan siirron tekemään Zagrebin kautta. Voi hyvinkin olla.

Mutta asiaan... Balkan on upeaa seutua. Olen ollut siellä kahdesti. Ensin omalla interrail-reissullani syksyllä 2005, jolloin painatin Budapestista junalla Zagrebiin. Sitten siitä vedettiin edelleen bussilla Pulaan, koska sinne ei ainakaan tuolloin päässyt Zagrebista junalla. Kroatian rataverkko kun on vähän hajanainen, johtuen siitä, että se on rakennettu kauan ennen maan itsenäistymistä. Anyway, Pula oli varsin kiva kaupunki, josta löytyy mm. roomalaisaikaisia raunioita, kuten varsin hyvin säilynyt amfiteatteri. Mini-Colosseum. Pulasta jatkoin sitten junalla Ljubljanaan. Matka oli varsinainen elämys. Mentiin aika lailla hienoissa vuoristomaisemissa. Junaa vaihdettiin kerran keskellä ei-mitään. Juna vaan pysähtyi johonkin pienelle seisakkeelle hieman ennen Slovenian rajaa. Sitten toinen juna tulikin toisesta suunnasta ja otti meidät kyytiin. Ljubljana oli ihan kiva kaupunki, mutta harmikseni en ehtinyt viettää siellä kahta yötä pidempään.

Toisen reissuni tuonne tein syksyllä 2010. Silloin lensin Belgradiin, josta parin yön jälkeen jatkoin Sarajevoon. Sieltä tein päiväreissun myös Mostariin. Sitten palasin samaa reittiä takaisin Belgradiin ja lensin kotiin. Sarajevo on mahtava kaupunki. Melko paljon on tullut reissattua, ja silti lasken tuon cityn kärkeen vierailukohteistani. Näissä viesteissäni olen kertonut enemmän tuosta matkasta:

Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Matkakohteenne?
Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Matkakohteenne?

Tiivistettynä noiden aiempien viestieni sisällöstä: Belgradissa kannattaa käyttää yksi päivä tuolla Kalemegdanin linnoituksella käyskentelyyn. Samalla kannattaa tsekata tuo sotamuseo. Sarajevossa taas tunnelimuseo on ehdoton. Kannattaa kokeilla etsiä netistä vähän vastaavanlaista kierrosta, mitä me teimme.

Balkanilla kannattaa usein suosia bussia, koska ne ovat usein nopeampia ja kehittyneempiä kuin junat.

Praha on myös kiva kaupunki. Bratislavassa ei välttämättä kannata paria yötä pidempään viettää, koska kaupunki on aika äkkiä nähty, eikä välttämättä tarjoa mitään erityisempää Prahan jälkeen. Tuolla välillä kannattaa tehdä pysähdys Kutna Horan kaupungissa ja tsekata paikallinen luukirkko. Minulta tuo jäi väliin, kun kirkko oli remontissa silloin kun liikuin noilla kulmilla. Aiheesta lisää esim. Wikitravelissa: Kutná Hora - Wikitravel

Wienissä olen ollut vain muutaman tunnin verran, mutta sen perusteella kaupunki oli vähän pettymys. Noh, se ei vielä todista mitään. Budapestiin olen tehnyt pari reissua, ja tykkäsin kyllä kaupungista. Tässä omia vinkkejäni tästä ketjusta: Matkakohteenne? - Sivu 126 - Jatkoajan keskustelupalsta

Yleisvinkkinä: kannattaa vakavasti miettiä, otatteko interrail-korttia tuolle reissulle. Se maksaa aika paljon, ja Itä-Euroopassa junat ovat taas varsin halpoja. Esim. meno-paluu Budapest-Bratislava -välillä maksoi pari vuotta sitten vain 15€. Bratislava-Wien -meno-paluu taas 9€. Belgradin ja Sarajevon välistä hintaa en muista, mutta olisiko se ollut noin 25€... Kannattanee ainakin vähän tutkia eri maiden rautateiden sivuja ja vertailla hintoja.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Turku - Tukholma - Turku jommalla kummalla laivayhtiöllä. Nuo aikatauluthan ovat aivan mahdottomat. Aamukuuden jälkeen oltaisi jo perillä ja tavarat pitää ottaa mukaan, koska on laivan vaihto.

Tietenkään mitään ongelmaa ei olisi, jos ei olisi lapsia mukana. Nyt kuitenkin jostain ihmeellisestä syystä olisi.

Käyttääkö joku tuota reittiä ja aikataulua päiväristeilyyn? Mitä ihmettä Tukholmassa voi tehdä pari tuntia ennen kuin mikään aukeaa ja mihin tavarat jätetään? Oluen lipittäminen kun ei siis ole vaihtoehto. Menemättä jättäminen tosin sen sijaan on, jos ei tästä kerran mitään tule. Helsingistä lähteminen taas jättäisi liikaa aikaa laivalle (no joo, lapset tykkäisivät) ja liian vähän aikaa perillä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos nuo paatit on todella jo kuuden jälkeen Tukholmassa, niin silloinhan jää nelisen tuntia joutokäyntiä. Suurin osa kaupoista, kuppiloista jne aukeaa kymmeneltä, ellen ihan väärin muista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos nuo paatit on todella jo kuuden jälkeen Tukholmassa, niin silloinhan jää nelisen tuntia joutokäyntiä. Suurin osa kaupoista, kuppiloista jne aukeaa kymmeneltä, ellen ihan väärin muista.

Ovat kyllä, mutta aamupalaa siellä näköjään saa vielä noihin aikoihin eli moneltako sieltä laivasta pitää oikeasti poistua?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä sieltä samantien poistutaan. Tuo aamupalan aika on niillekin jotka risteilevät ja palaavat samalla paatilla takaisin. Eihän noi paatit ole tuolla Turun reitillä kun maks pari tuntia satamassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös