Matkakohteenne

  • 2 477 635
  • 14 617

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Syyskuussa olisi edessä taas matka Filippiineille (ja Thaimaahan). Nyt kaivataan hotellivinkkejä Leyten saarelle (tarkemmin Taclobaniin ja BayBayhin). Onko joku käynyt kyseisissä kaupungeissa?
Itselläkin suunta ensi viikolla taas Filippiineille mutta Leyte jää tälläkin kertaa kyllä väliin. Jää ensi reissulle kierrettävää sitten ainakin Bohol ja Leyte joten heitäppä matkarapoa kun tulet takaisin. Näytti Luzonillakin olevan hienoja paikkoja varsinkin kaakkoisosissa joten sinnekin joskus.

Jos tähän nyt pistäisi jotain omia mietteitä maasta ja tulevasta reissusta.

Viime vuoden toukokuussa tuli oltua neljä viikkoa Visayasin saaristossa akselilla Cebu -Malapascua Island -Bantayan Island -Negros - Panay - Boracay ja viihdyttyä loistavasti. Voitti meidän matkaporukan mielipiteissä esim. Thaimaan selvästi. Joka paikasta löytyy hienoja saaria ilman suuria turistimassoja (poikkeuksena Boracay missä jonkun verran länsimaalaisia, mutta varsinkin etelä-korealaisia ja japanilaisia) ja täysin autiosaariakin (esim. Calanggaman (kuva FB:stä) jos sellaista kaipaa. Palvelu kuitenkin pelaa ihan nätisti ja paikallisten kanssa tulee todella hyvin toimeen lähes kaikkien puhuessa yhtä hyvää englantia kuin normaali lukion käynyt suomalainen. Sinänsä ihme kyllä kun esim. isohkossa Iloilo Cityssä ei tullut muutaman päivän aikana vastaan yhtään länsimaalaista. Lisäksi maa on mukava sekoitus aasialaista, polynesialaista, espanjalaista ja jenkkikulttuuria.

Ensi viikolla suunta olisi neljäksi päiväksi Manilaan, josta Palawanille ja Mindoroon. Lake Taal olisi ollut myös suunnitelmissa mutta viime aikojen tulivuoren elonmerkkien takia jää ehkä väliin. Kattoo nyt miltä paikanpäällä sitten näyttää. Matkan päätteeksi viime vuoden tapaan neljäksi päiväksi Hong Kongiin (johon tuli viime vuodeksi tämän palstan Tumba17:lta loistavat matkavinkit, thanks).

Tällä kertaa Finskin suorat lennot Hong Kongiin maksoi 559e (menopaluu) ja Aasian/Filippiinien sisäisiä lentoja tullut ostettua muutamilla kympeillä (airlinespromo.comista bongaamaan päivittäin tulevia tarjouksia). Viime vuonna tuli Mondosta luettua artikkeli (linkki Mondon sivuille) joka herätti tuon Palawanin kiinnostuksen. Internetistä bongattujen kuvien perusteella näyttää todella hienolta, nyt vaan peukut pystyyn että typhooneja ei mestoille tulisi. Sadekausi kuitenkin kun on jo alkanut ja kesäkuun aikanakin neljä typhoonia/trooppista myrskyä oli Filippiinien kulmilla liikkunut.

Kiva nähdä myös tuo Manilan kaaos. Vaikka ilmeisesti liian iso ja tunkkainen kaupunki missä liikenne ei toimi niin eiköhän siellä sen muutaman päivän katsele menoa kun tietää että seuraavaksi suunta on paratiisisaarille.

Mutta edelleen matkavinkkejä otetaan vastaan jos löytyy tuollapäin reissanneita. Esim. resortit/hotellit Manilaa lukuunottamatta valitsematta kun ajateltiin paikanpäällä sitten ottaa parhaimmalta vaikuttavat tarjoukset.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Reilu viikon päästä oli lähtö Thaimaahan. Rupesin miettimään, että miten kannattaisi toimia paikallisen valuutan kanssa (baht). Eli kannattaako (ja ehtiikö vielä) vaihtaa bahteja täällä pankissa jo valmiiksi reissua varten? Entäs lentokentällä?
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ensi viikolla suunta olisi neljäksi päiväksi Manilaan, josta Palawanille ja Mindoroon.
Kiva nähdä myös tuo Manilan kaaos. Vaikka ilmeisesti liian iso ja tunkkainen kaupunki missä liikenne ei toimi niin eiköhän siellä sen muutaman päivän katsele menoa kun tietää että seuraavaksi suunta on paratiisisaarille.

Oltiin viime kesänä Mindorolla Puerto Galeran White Beachillä vajaan viikon. Hieno ranta, mutta ei paljoa tekemistä. Sabangissa käytiin vain päiväretkellä. Siellä olisi enemmän yöelämää, mutta ei kunnon rantaa. Saaren eteläosa on vielä kiertämättä. Manilassa en viihdy, vaikka vaimon sieltä löysinkin. Liikenne ja yleeensäkin ruuhkat esim. ostareilla on liikaa meikäläiselle. Viimeksikin matka Ermitasta Quezon Cityyn kesti yhteistaksilla melkein kaksi tuntia ja oli sentään sunnuntai.
Luzonin pohjoisosaa ja etenkin Mountain Provincea voin suositella. Kierrettiin vuosi sitten erään saksalaisen matkanjärjestäjän pikkubussilla Baquio (jonne vielä joskus toivottavasti rakennan oman pesän, uskomattoman hieno paikka ja hyvä ilmasto), Banaue (riisiterassit), Sagada (luolavaellus).

Reilu viikon päästä oli lähtö Thaimaahan. Rupesin miettimään, että miten kannattaisi toimia paikallisen valuutan kanssa (baht). Eli kannattaako (ja ehtiikö vielä) vaihtaa bahteja täällä pankissa jo valmiiksi reissua varten? Entäs lentokentällä?

Jos lennät Suvarnabhumille, niin vaihda jonkun verran rahaa kentällä passintarkastuksen jälkeen, laukkuja odotellessa. Siinä on yleensä ollut ihan hyvä kurssi, toisin kuin terminaalin puolella. En ole koskaan vaihtanut Suomessa, koska ainakin meikäläisen pankki ottaa palkkion ja kurssihyöty kuivuu siihen.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Reilu viikon päästä oli lähtö Thaimaahan. Rupesin miettimään, että miten kannattaisi toimia paikallisen valuutan kanssa (baht). Eli kannattaako (ja ehtiikö vielä) vaihtaa bahteja täällä pankissa jo valmiiksi reissua varten? Entäs lentokentällä?

Meillä puoli vuotta sitten oli Forexista viime hetkillä haetut taskuraha-Bahtit ensimetrien välttämättömiä kuluja varten. Kohde oli Phuket.
Lopun reissun rahat vaihdettiin paikan päällä hyvällä kurssilla. Euro tekee vahvana valuuttana hyvin kauppansa siellä päin.
Lentokentällä rahanvaihtoja en ole tainnut harrastaa paria pakkokertaa lukuun ottamatta jossain päin maailmaa. Kurssit ei taida kenttäpisteissä olla missään kovinkaan edullisia.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Paljonko Yömakkaralla maksaa tätä nykyä Sitä sun tätä? Vieläkö Super-Mario laskee Hämptonin torin nurkilla autoja? Kannattaako sinne Tiger Sushiin oikeasti mennä Kaapstadtin tarjonnan jälkeen? Veden lämpötila Apparalla?

Olisko ollut jonkun verran, kun pari ostin tuossa vähän aikaa sitten. Eipä muuten ole näkynyt pieneen hetkeen. Tilaa siellä ainakin on näyttänyt olevan aina, kun olen kulkenut ohi. Että varmaankin kannattaa. Ja on siellä lämpötila.

Niin ja omat juomat kannattaa.

Että silleen...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
USA ja passi

Onko kokemuksia matkustamista passilla joka on voimassa alle 3kk matkan jälkeen? Olen menossa USA:han elokuun lopussa (paluu elokuun 30. tai 31. päivä) ja passini on voimassa 19.10.2011 asti.

Ulkoministeriö sanoo seuraavaa: passin on oltava voimassa koko matkan ajan (suositellaan kuitenkin passin olevan voimassa vähintään 3 kk matkan jälkeen).

Tuleekohan tuosta ongelmia vaikka pykälien mukaan vielä tuolla vanhalla passilla pääsee?
 
K

kiwipilot

Onko kokemuksia matkustamista passilla joka on voimassa alle 3kk matkan jälkeen? Olen menossa USA:han elokuun lopussa (paluu elokuun 30. tai 31. päivä) ja passini on voimassa 19.10.2011 asti.

Ulkoministeriö sanoo seuraavaa: passin on oltava voimassa koko matkan ajan (suositellaan kuitenkin passin olevan voimassa vähintään 3 kk matkan jälkeen).

Tuleekohan tuosta ongelmia vaikka pykälien mukaan vielä tuolla vanhalla passilla pääsee?

Itse hakisin uuden passin; viisikybää turhien kuumotusten välttämiseksi US Immigrationissa ei ole paha nakki; eli kyllä en lähtisi tuollaisella passilla reissuun.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kenelläkään kokemusta ajoreissusta baltian maiden läpi puolaan?

Teoriassa, ehkä saattaa olla suunnitelmissa jonkinmoinen ajoreissu ja leirintäalueilla majailu ensi kesänä. Siitä sitten vähän riippuen loman pituudesta katsoo sitten meneekä tshekkeihin, slovakiaan tai jopa romaniaan asti. Lyhyimmillään kuitenkin saksan kautta kotiin laivalla.
 

Outsider

Jäsen
Onko kokemuksia matkustamista passilla joka on voimassa alle 3kk matkan jälkeen? Olen menossa USA:han elokuun lopussa (paluu elokuun 30. tai 31. päivä) ja passini on voimassa 19.10.2011 asti.

Ulkoministeriö sanoo seuraavaa: passin on oltava voimassa koko matkan ajan (suositellaan kuitenkin passin olevan voimassa vähintään 3 kk matkan jälkeen).

Tuleekohan tuosta ongelmia vaikka pykälien mukaan vielä tuolla vanhalla passilla pääsee?

Olin maaliskuun alussa USA:ssa passilla joka meni toukokuun lopussa vanhaksi, eikä ollut mitään ongelmia. Vaikka se reilu 50€ ei maailmaa kaadakaan, niin en mä ainakaan halua turhasta maksella varsinkaan nyt, kun passikin on voimassa vaan 5 vuotta kerrallaan.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Onko kenelläkään kokemusta ajoreissusta baltian maiden läpi puolaan?
On kokemusta ja aika tuorettakin, kun huhtikuun lopulla tuosta tuli ajeltua läpi. Mitä haluaisit tietää?

Noin lyhyesti sanoisin, että Baltian maiden läpi ajelussa ei ole oikeastaan mitään sen erikoisempaa. Ehkä keskeisin pointti Suomessa liikkumiseen verrattuna on se, että nopeusrajoituksia kannattaa noudattaa tunnollisesti, sillä ratsioita on todella paljon. Via Baltica (joka lienee ainoa järkevä reitti Baltian maiden halki Puolaan) on nykyiseltä kunnoltaan pääosin aivan länsimaista tasoa, ja lisäksi liikennemäärät ovat Riian ympäristöä ja Liettuan eteläosia lukuun ottamatta varsin vähäisiä. Kaikkiaan leppoisaa ja helppoa ajelua siis.

Puola onkin sitten täysin toista maata. Ainakin maan itä- ja pohjoisosissa suuri osa valtateistäkin on aivan järkyttävää paskaa: kapeita, mutkaisia ja kuoppaisia. Tähän vielä päälle maan melko reipas ja säännöistä piittaamaton ajokulttuuri, niin eksoottisia kokemuksia on luvassa. Mutta kyllä sieltäkin selviää lopulta pois kun pitää maltin mukana, ja näkeehän autolla liikkuessa kuitenkin aina paljon sellaista, mikä jäisi muuten piiloon.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko kenelläkään kokemusta ajoreissusta baltian maiden läpi puolaan?

Teoriassa, ehkä saattaa olla suunnitelmissa jonkinmoinen ajoreissu ja leirintäalueilla majailu ensi kesänä. Siitä sitten vähän riippuen loman pituudesta katsoo sitten meneekä tshekkeihin, slovakiaan tai jopa romaniaan asti. Lyhyimmillään kuitenkin saksan kautta kotiin laivalla.

Aika samanlainen reissu on tullut tehtyä, Puolasta Slovakian ja Itävallan kautta Saksaan ja sieltä sitten kotiin.

Via Baltica on nykyään kuten jo edellä todettiin, varsin hyvässä kunnossa. Vieläkin hurjia ohituksia siellä tapahtuu ajoittain, mutta (pahan) maineensa veroinen tie ei ole. Extramaininta täytyy antaa rekoille, jotka vilauttavat takana ajavalle vilkkua, jos vastaan ei ole tulossa ketään ja on hyvää aikaa ohittaa. Erittäin hienoa toimintaa, oppisivatpa Suomessakin.

Liettuassa tiet alkavat sitten muuttua ja Puolassa ne ovatkin jo huonossa kunnossa. Ainoastaan suurimpia teitä, jotka vievät isoihin kaupunkeihin, voi verrata Suomen vastaaviin. Sellaiset perusmaantiet ovat suureksi osaksi aivan järkyttävässä kunnossa ja matkabudjettiin onkin hyvä jättää ilmaa auton jousituksen uusimisen verran. ;) No ei nyt oikeasti, kyllä sieltä hengissä selviää, kun pitää järjen mukana ja ei tee aikataulutuksia liian tiukasti. Ja Puolasta vielä sen verran, että kiinnosti historia tai ei, on Auschwitz must see kohde. Pistää isompaa ja pienempää ihmistä ajattelemaan asioita, ja arvostamaan ihmisten koettelemuksia 40-luvulla. Ihan oikeasti, kannattaa käydä!

Slovakia oli meillä todellinen läpiajomaa, jossa taisimme pysähtyä kerran syömässä, mutta muuten paahdoimme vain täysiä läpi Itävaltaan, eli mitään kauhean selkeää kuvaa ei siitä jäänyt. Liikenteen kannalta parannusaskel Puolaan verrattuna. Itävalta on hieno paikka ja liikenne sujuu, mutta jos ette sinne ole suuntaamassa, niin ei siitä sen enempää. Ja Saksan liikenne... turha edes sanoa, tiedät jo.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Osaisiko porukka neuvoa hyvää ja suht halpaa hotellia Bratislavasta pariksi päiväksi, tuonne European Trophy pelejä on tarkoitus mennä katsomaan, ja uskon Bratislavan olevan halvempi paikka kuin Wien. Lennot hoituu kyllä, mutta enää vain tuo majoituspuoli hieman kysymysmerkki. Joten neuvoja ja apuja otetaan mielellään vastaan.
 

ipaz

Jäsen
No niin ja taas kohta mennään. Tällä kertaa autolla Ruotsin ja Tanskan kautta Keski-Eurooppaan. Oikeastaan mitään kunnon suuntimaa ei olla kaverin kanssa pohdittu, mitä nyt Hollanissa vanhat opiskelukaupungit pitää käydä tsekkaamassa. Muuten mennään sinne, minne mieli vie ja auton nokka näyttää. Pari viikkoa olis aikaa polttaa löpöä Autobahneilla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tosiaan rue des Bouchersin (Grand Placen viereinen "sisäänheittäjäkatu") ravintoloihin ei kannata vaivautua - ainoana poikkeuksena ehkä Chez Leon, jos sitä moules fritesiä eli simpukoita ja ranskiksia haluaa. Järjellisiä, tuoreita simpukoita vaan ei kesäaikaan oikein saa.
Samaa mieltä. Chez Leon on oikein suositeltava paikka, jos Brysselin keskikaupungilta pitäisi nopeasti yhtä ravintolaa ehdottaa. Simpukoita jengi menee tuonne kai tavallisimmin syömään. Muistan lukeneeni, että vuoden aikana Chez Leonissa syödään vajaat 400 tonnia simpukoita, eli keskimäärin noin tonnin verran per päivä. Saa sieltä tietysti muutakin. Keitot ovat Chez Leonissa oikein hyviä, ja Brysselissä on aina hyvä veto valita juustolla höystetty sipulikeitto. Samoin jänis, jos pupu ylipäätään uppoaa. Chez Leonin listalla onkin jänistä kriekissä valmistettuna, jota jäniksen lihaan mieltyneelle voi suositella.

Olutrafloista suosittelen La Mort Subitea, hieno paikka ja monelle suomalaisellekin tuttu.
Sijaintikin on kätevä. Erityisesti talvella La Mort Subite on oikein hyvä valinta. Kesällä paikassa ärsyttää ulkoterassin olematon koko, tai sekin vähä käytössä oleva ulkotila on jalkakäytävällä. Sivukadun ilta-aurinkoon mukavasti avautuvat pöydät ovat suosittuja ja käytännössä koko ajan varattuja.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Osaisiko porukka neuvoa hyvää ja suht halpaa hotellia Bratislavasta pariksi päiväksi, tuonne European Trophy pelejä on tarkoitus mennä katsomaan, ja uskon Bratislavan olevan halvempi paikka kuin Wien. Lennot hoituu kyllä, mutta enää vain tuo majoituspuoli hieman kysymysmerkki. Joten neuvoja ja apuja otetaan mielellään vastaan.

Tsekkaappas täältä vaihtoehtoja. Eli tuolta pitäisi löytyä helposti suht edullinen hotelli. Bratislava on halvempi kuin Wien. Ja olut yms. muut tärkeät asiat myös sopivissa hinnoissa.

Jos jotain muuta kysyttävää niin pistä vaan viestiä, tullut ko. kaupungissa vietettyä tämän vuoden puolella muutama viikko +löytyy paikallisia tuttuja.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Sijaintikin on kätevä. Erityisesti talvella La Mort Subite on oikein hyvä valinta. Kesällä paikassa ärsyttää ulkoterassin olematon koko, tai sekin vähä käytössä oleva ulkotila on jalkakäytävällä. Sivukadun ilta-aurinkoon mukavasti avautuvat pöydät ovat suosittuja ja käytännössä koko ajan varattuja.

Delirium Cafe siinä Chez Leonin kulmilla on myös oikein mesta paikka, toki ehkä astetta rujompi kuin jenkkituristien Äkkikuolema. Olutvalikoiman pitäisi ainakin riittää pariksi päiväksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Delirium Cafe siinä Chez Leonin kulmilla on myös oikein mesta paikka, toki ehkä astetta rujompi kuin jenkkituristien Äkkikuolema. Olutvalikoiman pitäisi ainakin riittää pariksi päiväksi.
Kas, kävin tuolla ihan äskettäin. Nautiskelin muistaakseni Kwakin. Oli mesta kyllä.

Toisaalta tuossa Grand-Placen seutuvilla on pienellä säteellä kohtuullisen monta kilpailukykyistä oluenmaistelupaikkaa, jotka ovat varsinaisia keitaita suomalaisiin olosuhteisiin tottuneille. Belgiassa tietysti jo keskitasoisen ruokakaupan olutvalikoima inspiroi suomalaisen oluenystävän mieltä kummasti.

Sitten on tietysti nämä oluiden erikoiskaupat Brysselissä, joiden olemassaolo pitää todeta erikseen. Grand-Placen seudulla niitä on useampikin, mm. Beer Planet. Lisäksi EU-parlamentin naapurissa oleva Beer Mania on hyvä paikka tsekata todella iso valikoima, sekä oluita että laseja. Belgialaiset ovatkin tarkkoja sen suhteen että paikalliset oluet tarjoillaan juuri niille tarkoitetuista laseista. Kun Belgiassa on erilaisia oluita satamäärin, niin erilaisten dedikoitujen olutlasien määrää voi vain arvailla. Suurimman osan kanssa pärjännee ainakin kotioloissa noin puolella tusinalla erilaisella juoma-astiatyypillä tekemättä juuri millekään juomalle suoranaista majesteettirikosta. Kodin lasivarastoon riittää useimpia belgioluita varten sarjat Duvel-tyyppisiä tulppaanilaseja, isot ja pienet vehnäolutlasit, isot ja pienet laakeat maljat trappisteja yms. varten, kuohuviinilasit tai vastaavan malliset lambiceja varten, ja jos tilaa riittää niin ehkä Kwak-lasit vahvoja kwak-tyyppisiä oluita varten. Näitä kaikkia saa helposti tai ainakin kohtalaisen helposti myös Suomesta, mutta Bryssel on kaikkiaan oiva paikka silmäillä olutlaseja ja ehkä täydentää omaa astiavalikoimaa samalla.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Kokemuksia vuosien varrelta Puolan liikennekulttuurista

Tässä viimeisten 4,5 vuoden aikana on tullut ajettua työn puolesta Puolassa muutama tuhat kilometriä eri vuodenaikoina ja eri puolella Puolaa. Skandinaaviseen liikenteeseen tottuneelle Puolan liikenne ja käyttäytyminen siellä on ensimmäisellä ajokerrallla iso shokki.

Tieverkosto on pääosin kaksikaistaista perusmaantietä, mutkaista ja paikoitellen huonoa, paikoitellen todella surkeaa. V 2012 jalkapallon EM-kisojen takia on muutamia uusia moottoriteitä valmistunut viimeisen reilun puolen vuoden aikana ja osa on enempi vähempi kesken. Keskeneräisyys johtuu urakkakilpailuista, joissa osan voittivat kiinalaiset yritykset liki puolella hinnalla saksalaisiin ja itävaltalaisiin nähden.

Nyt kevään aikana on paikallisissa lehdissä ollut paljon tarinaa näistä työmaista. Kiinalaiset on heitetty hiiteen, koska aikataulut pettivät, työnlaatu surkeaa, vaativat lisää rahaa vedoten esim viime talveen. No talvi oli Puolassa tavallista ankarampi, mutta silti. Nyt Keski-Euroopalaiset yrittävät minkä voivat.

Nopeusrajoitukset taajamissa yleensä 50 , klo 23-05 60. Taajamien ulkopuolella 90, 100 valtateillä joissa yksi kaista suuntaansa tai 110 kaksiajorataisilla valtateillä. Moottoriteillä 130 tai 140. Osa moottoriteistä maksullisia, maksu henkilöautoilla tyypillisesti luokkaa 15-20 PLN eli 3,75-4€. Voi suorittaa kassalle käteisellä,myös euroilla tai yleisillä luottokorteilla.

Poliisi valvoo nopeuksia melko tiiviisti, jos jäät kiinni tutkaan ja olet ulkomaalainen voi ollaa että selviää nuhteilla. Toisaalta itse olen kerran joutunut maksamaan 200 PLN, eli n 50€, pikasakkona. Virallinen kuitti tuli samalla. Paikalliset kolleegani eivät kehoita tarjoamaan poliisille lahjusta, jos käy huonosti pääsee selittämään paikalliselle tuomarille.

Peltipoliiseja on pirusti ja niissä yllättävän paljon kameroita. Vielä toistaiseksi sakkoa ei peritä Suomesta. Mutta Puolassakin on aloitettu neuvottelut mm Suomen kanssa sakkojen perimisestä toisesta maasta.

Autossa oltava pakollisina varusteina palonsammutin ja varoituskolmio. Itse pidän aina mukana huomioliiviäkin, ehdoton jos joutuu pimeässä/hämärässä pysähtyyn tien laitaan. Promilleraja 0,2.

Itse ajaminen on välillä ihan leppoisaa jollain maalaistiellä, jossa olen ajellut tasaista 100:sta ilman kanssa-autoilijoita. Toisaalta Puolassa on paljon ruuhkaisia teitä ja helkutisti raskasta liikennettä. Ja kun rekkoja on Puolan lisäksi ympäri Itä- ja Etelä-Eurooppaa on menokin joskus mielenkiintoista.

EI kannata säikähtää, jos ajaa sataa ja ohitat rekkaa. Vastaan tulee rekka jota lähtee paikallinen liikemies tai muu "kiireinen" ohittamaan. Siinä rekat väistävät kiltisti pientareelle ja hetken on neljä rinnan. Tähänkin tottuu. Mutta teiden varsilla on paljon erilaisia muistoristejä jne kuolonkolarien merkkinä.

Jos mahdollista kannattaa välttää suurempia kaupunkeja eli Varsovaa ( aivan sumppu), Gdanskia, Krakovaa, Katowicea, Wroclawia. Toisaalta Varsovaa lukuunottamatta kaupungeissa on paljon nähtävää. Jos on tarvetta ajaa niihin, kannattaa mennä klo 7.00-9.30 ja 14.30-18.00 ulkopuolella. Välillä noina ruuhka-aikoina liieknne on todella rasittavaa. Eri tietyöt sekoittavat vielä lisää.

Kannattaa ottaa mukaan navigaattori mahdollisimman tuoreella päivityksellä. Silti joutuu välillä tilanteeseen, ettei osoitetta niin vain löydykkään. Silloin paras keino on pysäyttää joku jalankulkija ja kysyä neuvoja. Kohtuu hyvin pärjää englannilla, Wroclawin ja Szczezin:in alueella myös saksalla. Itse kuljen aina myös karttakirja mukana, koska siitä voi paikallisen kanssa etsiä oikeaa suuntaa.

Nopeuksista vielä, jos itse ajan 100:n alueella 115-120 niin usein tullaan perään roikkumaan ja kohta mennään ohi tuollaista 130-150. Moottoriteillä puolalaiset ovat surkeita. Liian moni on ihan ulalla kuinka siellä pitäisi ajaa. Jos ohitat hitaampia ja edelläsi on kaveri joka ajaa 130 alueella 130 niin voi olla että ajat pari kilometriä perässä vaikka kuinka vilkutat valoja. Samalla taakse on tullut nippu autoja, jotka ajavat tilaa saatuaan helposti 150-170 tunnissa.

Mutta silti tykkään liikkua Puolassa autolla, koska siinä näkee paljon varsinkin maaseudulla ja pikkuteillä. Ja välillä se pikkutie on nopeampi kuin valtatie, koska liikennettä on vähemmän. Toisaalta kuoppia ja pomppuja kolme kertaa enemmän.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia! Aika kattavaa tekstiä Via Baltican ja varsinkin Puolan pätkän liikenteestä, no ehkä Baltiassa ei ihmeitä tapahdu.

Onko kokemusta siitä, miten hyvä leirintäaluetilanne on itä-euroopassa? Toinen mikä askarruttaa on turvallisuus. Toki liikenne on aina oma riskinsä, mutta minkälaista on automurrot ym. omaisuusrikokset? Eli onko riskinä, että saa itkeä parkkipaikalla kun auto on kadonnut. Toki normaali estotoimenpiteet pitää olla kunnossa, eli kaikki arvokas poissa näkyvistä ja rattilukko kiinni.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Praha

No niin, maanantaina matka Prahaan vajaaksi viikoksi. Ketjun olen selaillut läpi, mutta muutama kysymys, kun paljon Prahaa koskevia juttuja oli vuosien takaa.

Hotelli ehdotteli lentokenttäkuljetusta hintaan 23€ per suunta. Varmaan joku halvempikin tapa päästä keskustaan? Miten nuo minibussit kulkevät tänä päivänä? Ilmat näyttävät tämän hetkisen ennusteen mukaan suht sateiselta, joten vinkkejä kivoista sisäkohtesita inhimillisen matkan päässä keskustasta myös
kaivataan. Iltaa tekisi mieli istuskella (live)musiikkibaareissa/pubeissa, joten onko suosotuksia? Hyvät ja edulliset ruokapaikat saa myös kertoa! Ja toki kaikkea mielenkiintoista tämän päivän Prahasta, kiitos.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hotelli ehdotteli lentokenttäkuljetusta hintaan 23€ per suunta. Varmaan joku halvempikin tapa päästä keskustaan?

Jos vaan hotelli on lähellä metroasemaa niin bussi+metro yhdistelmä toimii hyvin eikä maksa paljoa, lentokentältä lähtee bussi kahdelle eri metrolinjalle joten oikein valitsemalla saattaa säästyä metron vaihdolta hotellin sijainnista riippuen.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Olisi tarkoitus lähteä elokuussa viikoksi Müncheniin. Suunnitelmissa on tietty perinteiset Hofbräuhausit jne.., sekä ehkä tehdä päiväretketket Neuschwansteiniin ja/tai Kotkanpesään. Löytyisikös muita suosituksia?
 

Fordél

Jäsen
Olisi tarkoitus lähteä elokuussa viikoksi Müncheniin. Suunnitelmissa on tietty perinteiset Hofbräuhausit jne.., sekä ehkä tehdä päiväretketket Neuschwansteiniin ja/tai Kotkanpesään. Löytyisikös muita suosituksia?

Itse tuli oltua kesäkuussa neljä päivää Münchenissä ja voin vilpittömästi todeta, että hyvän matkakohteen olet valinnut. Luvassa on siisti kaupunki hyvää palvelua, ruokaa & muita herkkuja, ostosmahdollisuuksia jne. Mainitsit tossa jo kolme hyvää kohdetta. Muista päiväretkikohteista voisi mainita Zell am seen tai Salzburgin, jonne voisi mennä samalla kun menee Kotkanpesään. Hyviä paikkoja molemmat. Junalla pääsee Münchenistä vaikka minne muuallekin.

Itse Mûnchenissä tuli pyörittyä lähinnä keskustassa ja sen tuntumassa. Sieltä voisin mainita yhtenä hyvänä kohteena Dallmayerin, jossa on tarjolla jos jonkinlaista herkkua. Vähän kuin Harrods Lontoossa. Keskustan ulkopuolelta tuli tsekattua Nymphenburgin linna (ihan ok kohde), Olympiastadion ja -puisto (hyvä kohde) sekä Englisher Garten (hyvä kohde). Yksi tapa tsekata Münchenin nähtävyydet on Hop on Hop off -bussi, jolla näkee kaupunkia ja sen nähtävyyksiä niin että voit hypätä kiertoajelubusseihin ja jäädä niistä pois aina kun haluat.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Olisi tarkoitus lähteä elokuussa viikoksi Müncheniin.

Uskallappaskin jättää BMW Welt ja BMW Museum käymättä! ;)

Junalla pääsee lentoasemalta keskustaan halvalla & helposti ja varsinkin jos ostaa joltain lentoasemalle tulevalta käytetyn lipun... hieno kaupunki ja hyvää olutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös