Sistis kirjoitti:
Itse olen käsittääkseni mennyt junalla tuon Bledin ohi, mutta ihan varma en ole. Ainakin kartan mukaan toinen Itävaltaan vievistä pääradoista menisi kaupungin ohi. Ja tuollaisen samantapaisen kirkon järven keskellä olen nähnyt. Maisemat tuolla ovat kyllä varmasti yhden maailman upeimmista, kuten tästä linkistä voi todeta:
http://www.eurosim2007.org/Slike/Bled.jpg
Ljubljanassa viimeksi tuli katsastettua linna, sillat ja kaupunginmuseo. Siinä ne nähtävyydet melkeinpä olivatkin. Ljubljanica-joen rannan katukahvilat olivat todella mukavia. Jos nyt sattuisi oikeasti hyvät säät, niin siinä voisi kitata kivasti muutaman tuopin Unionia.
Onko täällä Mariborin kävijöitä? Pallontallaajien foorumilla kaupunkia on kehuttu, mutta Jatkoajassa lienee ehkä hitusen enemmän samanhenkistä porukkaa (eli urheilun ja kaljan ystäviä).
Olen itse käynyt pari kertaa Sloveniassa ja ehdottomia näkemisen arvoisia paikkoja Ljubljanan lisäksi on Bledin kaupunki, joka on rakennettu vuorien ympäröimän järven rannalle. Bledissä vierailessa menee helposti koko päivä nähtävyyksien katsomiseen. Noin 1000 vuotta vanha linna vuoren rinteellä on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Linnasta on myös aivan upeat maisemat järven yli. Järven keskellä on myös pieni saari jolla sijaitsee upea kirkko. Saarelle pääsee rannalta lähteviltä pletnoilla. Kirkossa käydessä voi soittaa kirkon kelloa, jonka soittaminen tuo tarun mukaan hyvää onnea.
Aivan Bledin läheisyydessä (n.20km) sijaitsee myös Slovenian toinen järvi (Sloveniassa ei ole kuin nämä kaksi) Bohinj. Bohinj-järvi on myös upean näköinen paikka ja aivan järven läheisyydessä on myös yksi Euroopan suurimmista vesiputouksista. Bohinj järven vieressä sijaitsee myös Vogel niminen vuori, jonka päälle 1700 metrin korkeudelle pääsee gondola-hissillä.
Postojnan tippukiviluolat oli myös mielettömän upea kokemus. Luolat on Euroopan suurimmat ja luolastoa onkin yhteensä yli 20km verran. Lippujen hinnatkin oli vielä aika kohtuullisia sillä reilun tunnin opastettu kierto luolastossa maksoi opiskelijoilta muistaakseni 8-10 euroa.
Maribor on Slovenian toiseksi suurin kaupunki ja ainakin itse ihastuin kaupunkiin täysin. Vanha kaupunki on todella viihtyisä pienine kujineen ja kahviloineen. Maribor on myös tunnettua viini-aluetta jonka viinejä saa alueen ravintoloista todella edullisesti. Mariborin kupeessa sijaitsee myös Pohorje-vuori jonka huipulle pääsee myös hissillä. Pohorjella on mahdollisuus myös harrastaa joitain xtreme-lajeja kuten kiipeilyä, maastopyörällä ajoa rinnettä alas ym.
Kannattaa ehdottomasti käydä myös Slovenian turisti info sivuilla osoitteessa
http://www.slovenia.info/?home=0, jossa on runsaasti tietoa matkailusta Sloveniassa. Lisäksi samojen sivujen osoitteesta
http://www.slovenia.info/?_ctg_publication_ordering=0 voi tilata 3 esitettä kotiin ilmaiseksi. Esimerkiksi vihkonen jossa on lueteltu kaikki huoneistot ym ja niiden hinnastot.
Voin myös vastailla yksityisviestillä jos haluat tietää jostain enemmän, kun en nyt tähän ehdi enempää kirjoittamaan.