Kunnianhimoinen haave on että tempaisisi omalla autolla sinne, näkisi matkalla enemmän ja ei ole tullut isommin automatkailua harrastettua vaikka jonkin verran on tullut vuokra-autolla suhattua. Suunnitelmat ihan alkuvaiheessa ja kesän kuviot voi vielä muuttua mutta tuosta lähdetään. Lautalla Saksaan, siitä 300-400km päivässä kohti Italiaa. Mennessä Itävallan ja tullessa Sveitsin läpi.
Katsoppan myös Finnlinesilta Helsinki-Gdynia lauttamatkaa. Matka-aika ja aikataulut ajallisesti huomattavan paljon miellyttävämmät ja tuo Gdynia-Berliini väli on nykyään ihan ok tietä muutamaa pätkää lukuunottamatta. Ja Berliinistä kohti Nürnbergiä on suht ruuhkatonta ajoa. Toki Berliinin kehätie ja varsinkin Münchenin seutu on hidasta. Suosittelen ottamaan normikartan lisäksi mukaan ruuhkat tunnistavan ja kiertotietä ehdottavan navigaattorin. Ja missään nimessä ei lauantai-ajoa Saksassa isojen kaupunkien lähellä.
Mikäli menette kuitenkin suoraan Travemündeen, suosittelen lämpimästi suhaamaan illalla laivasta poistuessanne 100-200km eteenpäin. Siihen aikaan ei liikennettä ole ja hotellit ovat huomattavan paljon helvempia kuin rannkolla. Ja ei sitten Hampurin suuntaan, siellä saattaa juuttua moneksi tunniksi ruuhkaan, Berliiniin päin vaan.
Meillä kun on kaksi ajotaitoista aikuista ja auto, joka sujuvasti sulautuu 170-220km/h liikennevauhtiin kummankin käsittelyssä, niin ensimmäiset ajopäivät ovat olleet n.600-700km. Mukaan vaan paljon hyvää musiikkia, kolikoita huoltsikkavessoihin ja kaulaliinat ilmastointinuhaa vastaan. Tuo ajomäärä menee alle työpäivässä helposti taukoineen.
Missään nimessä ei kannata varata liikaa nähtävää yhdelle lomalle. Jos Toscana on päämäärä, kannattaa jättää Berliinin kebapit, Bambergin oluet ja Baijerin linnat seuraavalle käynnille. Pikkukaupungeissa on usein halvempaa majoitusta ja autopäivän peräpukamat saa kyllä venyteltyä vaikkei hiki hatussa paikallisissa nähtävyyksissä juokse.
Jos Sveitsi kiinnostaa, niin Schaffhausenissa kannattaa käydä Reinin putouksilla. Siitä pääsee myös hetkessä takaisin halvemman rahan maihin. Ja alpeilla kannattaa käydä kabiinilla jollakin jäätiköllä lounaalla, ihan vaikuttavissa maisemissa pääsee ottamaan lumisotaa kesällä. Tosin kesäkuussa aina sataa ja on sumuista. Nuo ovat tuollaisia "helppoja" pysähdyksiä ajomatkan varrella, joihin ei liikaa kulu aikaa. Isoissa kaupungeissa käydessä helposti kuluu aikaa keskustaan pääsemisessä ja parkkipaikkoihin menee rahaa majoituksen lisäksi. Ja jos vieraan maan ajokulttuuri on vieras, voivat isot kaupungit olla myös stressaavia. Tai ainakin, jos kartanlukeminen ei ole se autoilun vahvin puoli neuvojan paikalla istuvalle...
Olen aiemminkin kirjoitellut samoista aiheista. Mutta jos kaipaat lisävinkkejä, mielelläni niitä annan. Ainiin, yks juttu vielä - koira on todella helppo pitää mukana, jos sellainen kotoa löytyy.
-Maila