...Tavallaan varsin kaaottinenhan paikkahan tuo oli, mutta toisaalta nyt matkan jälkeen voi todeta "India changes you forever"-sanonnan pitäneen paikkansa. Tuonne on pakko päästä takaisin. Vuoden päästä toki sama työkeikka, mutta taitaa tuonne joutua lähtemään jo viimeistään keväällä ihan itsekseen.
Onko JA:ssa muita Intian matkailijoita? Kokemuksia?
On kyllä, ja itsellä on aika lailla vastakkaiset fiilikset Intiaa kohtaan kuin sinulla. Kaikista yli 70 maasta, missä olen elämäni aikana käynyt, (Pohjois)-Intia on aika lailla pahnan pohjimmaisena, minne uudestaan haluaisin palata, puhumattakaan sinne muuttamisesta työn perässä (sellaistakin mahdollisuutta jokunen vuosi sitten tarjottiin...)
Tiedän kyllä, että Intia jakaa aika tavalla ihmiset; toiset rakastuu ja me toiset... jotain muuta. Itse en diggaa hindulaisesta kulttuurista ja tarkoitan tällä nimenomaan sitä, miten hindulaisuus uskontona näkyy ja ohjaa kulttuuria ja yhteiskuntaa. Lisäksi en pidä siitä, että siellä tapaa aivan liian paljon arrogantteja ihmisiä, joiden kompetenssi on kuitenkin hyvin paljon perässä heidän ylimielisyydestään. Olen reissannut ja elänytkin paljon näissä köyhissä banaanivaltioissa, mutta missään köyhyys ei iske niin masentavana ja toivottomana silmille kuin Intiassa (tai no ehkä Bangladesh...). Tämän lisäksi inhoan niitä hajua, mitä Intia tarjoaa, ja nyt en puhu pelkästään paskan hajusta ja saasteista, vaan myös niistä saamarin suitsukkeista ym... Likaan ja yleiseen huijauskulttuurin en jaksa edes puuttua, kun sitä kohtaa myös monessa muussa maassa, mutta kyllähän Intia siinäkin suhteessa podiumille pääsee. Kaiken huipentumana varsinkin Delhi on über-tylsä mesta. Yöelämää ei juuri lainkaan, kun peri-intialaiseen tyyliin porukat painaa kotiin nukkumaan heti kasin jälkeen illalla. Delhin lentokenttäähän jo jokainen enemmän matkannut osaakin ilman erillistä varoitusta välttää... Kaiken huipuksi mulla sattui jokunen vuosi sitten olemaan hetken Intialainen pomo, johon tiivistyivät kaikki ne negatiiviset piirteet, mitä tuossa jo ehdinkin luetella. Samoin muuten mukava ex-kollega oli hairahtunut ottamaan vaimokseen Intialaisen harpun, joka on ehdottomasti TOP-3 joukossa kaikista luotaantyöntävimmistä ihmisistä, joita tähänastisen elämäni aikana olen tavannut, heh. Ja sokerina pohjalla, ainoa kerta elämäni aikana, kun minut on yritetty ryöstää tapahtui yllättäen Intiassa, Jaipurissa. Ai niin, olinhan minä toisen Intian reissuni jälkeen myös 5 päivää sairaalassa jonkun vatsapöpön vuoksi ja mun vatsani on vuosien saatossa kuitenkin kehittynyt muotoon; syö kettinkiä ja paskanna rautanauloja...
Valitettavasti töiden merkeissä olen tuolla joutunut muutamaan otteeseen käymään. Hindu-kulttuurista riittää muutenkin kokemuksia, koska olen sellaisessa elämästäni kaksi vuotta viettänyt, joten ihan turisti-kokemuspohjalta en puhu ja arvioi hindulaisuutta ja miten se näkyy yhteiskunnassa. Siitä riittäisi paljon enemmänkin juttua, muttei tähän ketjuun.
Intian puolustukseksi on sanottava, että etelässä (Goa, Kerala) en ole käynyt ja Bombay (Mumbai) on ainakin kuulopuheiden perusteella aika paljon Delhiä rennompi paikka. Turistirysä Goa nyt ei hirveän paljon kiinnosta, mutta sen olen kuullut monen kokeneen suulta, että kyseiset alueet poikkeavat hyvin paljon "intiasta"ja käsittääkseni ainakin Goalaiset eivät itsekään pidä itseään varsinaisesti Intialaisina.
Niin, että sellaista kokemusta itsellä... Maailma voi näyttäytyä niin erilaisin silmin... ja se ei ole multa tippaakaan pois, jos joku - kuten Cottonmouth - Intiaan ihastui! Ajattelin vain raapustaa omista -hiukan erilaisista - kokemuksista, kun kysyttiin ja aikaa sattui olemaan.