Ensi viikolla on tarkoituksena suunnistaa Lounais-Saksaan, Strasbourgiin ja Bodensee-järven maisemiin. Ottaisinkin kernaasti vinkkejä vastaan erityisesti Strasbourgin ja Bodensee-järven paikoista mihin kannattaisi mennä.
Auto on käytössä joten julkisiin kulkuneuvoihin ei sentään tarvitse tyytyä. Ideana on kuitenkin mennä edullisella budjetilla ja asua teltassa ainakin muutama yö. Alueen maaseudun viinitilat saavat kuitenkin jäädä sikseen, sillä itse olen enemmänkin olutmiehiä. Eli myös paikallisista oluista voi antaa tipsejä ja kokemuksia.
Strasbourg on hieman tylsähkö kaupunki, itse suuntaisin alas Route des Vins d'Alsace -reittiä pitkin riesling-maaseudulle lukuisiin kauniisiin kyliin (esim. Riquewihr) ja kaupungeista esim. Colmariin, vaikka viinit eivät kiinnostaisikaan. Colmar on mielestäni Alsace-alueen hienompia ja mielenkiintoisimpia kaupunkeja. Jos vanhat linnoitukset kiinnostavat niin Saksan ja Ranskan rajalla löytyy henkilökohtainen suosikkini - Neuf-Brisach. Nähtävyyksiä, historiaa ja kaunista luontoa tuolla riittää yllin kyllin. Saksan puolella Freiburg on mielestäni erinomainen ekokaupunki, siellä kannattaa tutustua Vauban-nimiseen alueseen (jos tälläinen äärimmäinen saksalainen ekoinfrastruktuuri kiinnostaa). Freiburgissa löytyy myös hyvä "biergarten" nimeltään Dreisam Ufercafe.
Telttailuun koko Etelä-Saksa ja Schwarzwald sopivat erinomaisesti, tuolta on vaan niin vaikeaa poimia suosikkeja, koska kaikkialla on niin siistiä! Ja jos oot Saksan puolella Bodenseellä, sieltä on pakko jatkaa Sveitsin Alppehin uskomattomiin postikorttimaisemiin. Sveitsissä vieläpä bensiini on halvempaa kuin Saksassa!