Viestin lähetti Boris
Rautakorpi toi mukaan aerobisen harjoittelun kilpailukaudellakin ja keskittyi raajojen liikeratojen aukipitämiseen.
JR on yliopistomiehiä. Hän varmasti tietää
teoriassa, miten kunto rakentuu kestävälle pohjalle.
Niin kuin urheilussa yleensäkin tavoitteena on luodan vankka pohjakunto (peruskunto), jonka päälle voidaan/yritetään rakentaa huippukunto kauden päätavoitteen kohdalle. Tämä ei ole kovin helppoa, sillä ihmiskeho toimii melko yksilöllisesti ja se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi muilla. Lähtökohtana on kuitenkin mielestäni vankan peruskunnon rakentaminen, joka onnistunee ainoastaan Boriksen mainitsemalla aerobisella ja pitkäkestoisella liikunnalla (esim. lenkkeily).
Tämä ei kuitenkaan riitä jääkiekkoilussa eikä muussakaan huippu-urheilussa. Se mitä valmentaja haluaa valmennuksessaan/pelisysteemissään painottaa on pitkälti makuasia, jossa vanhojen meriittien perusteella voidaan lukea jotain oppien käyttökelpoisuudesta (tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Lukko automaattisesti menestyisi samoin, kuin Tappara), mutta ei ole sattumaa, että Tappara mestaruusvuonnaan voitti PlayOff-jatkoajat lähes järjestään!
Ja se seikka, joka on minusta kaikkein tärkein on henkinen kunto! Itseluottamuksella ja oikeasti hyvällä Joukkuehengellä pärjää urheilussa pitkälle tai oikeammin sanottuna ilman näitä ei voi pärjätä!
Vielä TosiFanin esittämiin faktoihin kommenttina:
- Pitänevät suurelta osin paikkansa, en epäile.
- JR on kokoajan itse varonut sanomasta Lukon harjoittelevan muita kovemmin. Lukko harjoittelee ainoastaan yhtäpaljon, kuin muutkin.
- Mielestäni SM-liiga joukkueet harjoittelevat jo nyt aivan liikaa, luulisi
pitkä ja perään jääkiekon sujuvan vähemmälläkin harjoittelulla.
- Minä olisin pettynyt mikäli Markku Tähtinen olisi tyytyväinen peliaikaansa ja rooliinsa Joukkueessa. Markku on minun silmissä Suomen maajoukkuesentteri, jonka tulee pelata lähtökohtaisesti Joukkueensa ykkössentterinä. Markun taitotaso on kuitenkin sitä luokkaa, etten epäile etteikö Markku palaisi vähintään yv-sentteriksi.
- Vanha fakta: pelaaja/joukkue on tasan niin hyvä kuin edellinen vaihto/peli oli.