Hyppäsit erittäin innokkaasti myös Marjamäen kelkkaan. Nyt kannattaa aidosti miettiä seuravaa päävalmentajaa todella tarkkaan, eikä hyppiä milloin kenenkin kelkkaan. Kolme kertaa peräkkäin Kärpät on tehnyt heikon ratkaisun päävalmentaja suhteen. (Mannerin neljäs vuosi, Mikkola, Marjamäen jatko) Myllykoski tuskin haluaa tässä asiassa hutiloida.
No nyt puhutaan asiaa.
Jos katsoo nykyisiä Liigajoukkueiden sopimuksen alaisia valmentajia, niin tällä hetkellä muista joukkueista voisin ehkä kelpuuttaa itse Kärppiin seuraavat nimet: Grönborgin, Pennasen, Miettisen, Niemelän tai Salon. Näistä Grönborg, Pennanen ja Miettinen (siirtyi hänkin vasta TPS:ään täksi kaudeksi) ovat pois laskuista, ilmiselvistä syistä. Olli Salokin on vähän siinä ja siinä. Hyvät pudotuspelinäytöt, mutta heikommat runkosarjanäytöt luovat varjoa pohdintojen ylle, vaikka peli onkin pääosin ollut hänen KooKoo-aikanaan toisteista ja hyvä rakenteista. Ehkäpä seuraava steppi johonkin kärjen tuntumassa olevaan seuraan (Tommi Miettismäinen steppi) voisi olla se seuraava luonnollisempi askel Salolle?
Jäljelle ei tämän valossa jäisi, kuin Tommi Niemelä. Suuresti arvostamasi Olli Jokisen skippaisin itse. Jos tavoite on siis voittaa mestaruus. Ja mikään Jokisen näytöissä ei ole osoittanut, että tämä olisi se seuraava askel, pudotuspelinäytöt ovat olemattomat. Ehkä sama juttu kuin Salolla eli siirtyminen johonkin ylemmän keskikastin seuraan hakemaan nostetta uralleen tai sitten tulee vaihtoehtoisesti siirtymään rapakon taakse johonkin rooliin, koska OJ:n unelma on NHL jollain aikataululla. Itse en vain näe Jokista varteenotettava kandidaattina, osa epäilyksistäni toki liittyy muutenkin hänen peluuttamaansa osin "luontoäitimäisempään" jääkiekkoon, jonka toimivuus Liigan taktisissa pudotuspeleissä on ihan täysi mysteeri. KooKoon Salo miestä jo kylvettikin toissa keväänä ja antoi rajun oppitunnin tästä.
Tällä hetkellä ilman sopimusta olevia hyvän luokan valmentajia on muun muassa: K.Jalonen, kohta J.Jalonen, Pikkarainen, Kivi, Myrrä, Virta, Virtanen, Helminen, Manner. Näistä kelpuuttaisin kumman tahansa Jalosen, Pekka Virran ja itse kyllä myös lämpenen ajatukselle Jarno Pikkaraisesta. Virtanen, Helminen, Manner, Myrrä suoraan "no-go" -osastoon. Karri Kivi taasen...kokemukset suurseurasta uupuvat, vaikka on eittämättä kova valmentaja ja tehnyt myös viime vuosina Ässissä niillä resursseilla hyvää työtä. Kivi olisi vakavassa harkinnassa niin sanotusti, jos se hetki tulee, että Marjamäki päädytään nyt kesken kauden irtisanomaan, on jo vapaanakin tällä hetkellä. Myös se Pekka Virta on samoin (edelleenkin) vapaana...
Summasummarum: Nykyisistä sopimuksen alaisista valmentajista Tommi Niemelä on ainoa kenet kelpuuttaisin samantien ja on muutenkin (J.Jalosen ohella) oma kärkikandidaattini. Muut nimet listalla, jotka voisi kelpuuttaa ovat: Kari Jalonen, Pekka Virta ja Jarno Pikkarainen. Olli Salo ja Karri Kivi "jokerikortteina" taustalla harkinnassa, joita en (vielä) täysin sulkisi ulos pohdinnoista. Jukka Jalonen kuitenkaan ei vain ole realistinen nimi, joten hänet voi ruksia suurella todennäköisyydellä listalta pois, kuten todennäköisesti myös etunimikaimansa Kari Jalosen. --> Tämä rajaa entisestään listaa (realistisiin) TOP3-ehdokkaisiin: Niemelä, Virta & Pikkarainen.
Kärppien tulevaa päävalmentajavalintaa koskien, päätin itse avata pelin tällaisella pohdinnalla, kuka voisi olla se seuraava pitkän linjan valmentapalkkaus, joka Kärpät tästä "hannuaravirtamaisen" synkästä ajanjaksosta Kärpät taas johdattaa menestykseen. Toivottavasti en jotain kovin oleellista nimeä nyt unohtanut. Ulkomailta ei taida kovin varteenotettavia vaihtoehtoja löytyä, jos kärkinimet spekulaatioissa ovat luokkaa Petu Matikainen yms. ...? Kärppien seurajohto ja hallitus tuntien, tulee lopputulema kuitenkin olemaan joku Ville Mäntymaan ylentäminen tai U20-Leijonista "karaistuneempana" ja "kokeneempana" palaavan Lauri Mikkolan uudelleenpalkkaus. Tai sitten Mamba...
Edit. typot