Kovasti kajahtaneen oloinen hanke, ei voi muuta sanoa. Taiteellisessa mielessä en oikein ymmärrä jutun pointtia ja mielestäni tekijät ovat aika ääliöitä jos ovat todella luulleet ettei tästä kohua syntyisi.
Pitäydyn edelleen oletuksessani, että kohu on synnytetty tietoisesti ja tätä on laskelmoitu hyvinkin tarkkaan. Tekijöitä voi syyttää härskistä opportunismista, mutta siinä mielessä he eivät ole ääliöitä, että he eivät olisi tienneet Mannerheimin aiheuttavan kohua, päin vastoin.
Taiteellisessa mielessä itse teoksen sisällöllä ei ollut merkitystä, sen ovat YLE Draaman edustajat myöntäneet - tärkeintä oli "monikulttuurisuus", mikä sinänsä kertoo ihan tarpeeksi YLEstä ja sen edustajien tarkoitusperistä, jotka pyhittävät keinot.
Uuden Suomen jutussahan asiasta kerrottiin näin:
Tuotannon ja käsikirjoituksen siirtäminen Keniaan oli Ylen draamaosaston mukaan ”monikulttuurinen teko”. Tiedotustilaisuudessa Yle Draaman edustaja antoi ymmärtää, että monikansallinen tuotanto oli Mannerheim-elokuvassa Ylelle tärkeämpää kuin itse aihe.
Eli elokuvan aiheesta viis, kunhan vain päästiin Keniaan monikulttuurisissa merkeissä. Aika puhtaasti ideologisin perustein toteutettu hanke siis, jossa voidaan tuottaa yhden poliittis-elämänkatsomuksellisen aatteen mukaisia projekteja. Tärkeintä oli heilua Keniassa ja ns. mokuttaa, Mannerheim valikoitui aiheeksi varmastikin pitkälti sen takia, että se synnyttää kohun ja takaa lööpit ja julkisuuden. Mokutusfilmi Keniassa, jonka aiheena olisi ollut joku Matum Baba -niminen paikallinen sotalordi ei olisi kiinnostanut Suomessa juuri ketään, eikä siihen olisi välttämättä lyöty 150 000 euroa kylkeen dokumenttisarjan tekoa varten.
Tämä on kyllä siinä mielessä kultakimpale tekijöille, että mikä tahansa kritiikki Yle Draaman tarkoitusperistä ja alisteisuudesta yksittäiselle ideologialle tai mikä tahansa amatöörien pelleilyn kyseenalaistaminen voidaan leimata rasismiksi ja vedota siihen, että Suomi ei ole "kansakuntana valmis haasteeseen" yms. joutavaa sanahelinää.
Minun puolestani Mannerheim-produktioon voi kiinnittää kernaasti mustan näyttelijän, jos kyseessä on tasokas näyttelijä tasokkaassa produktiossa ja jos tarina esitetään alun perinkin täysfiktiivisenä seikkailufantasiana eikä edes osittain historiallisena. Samuel L. Jackson vain salaperäisen "The Marshallin" rooliin puhdistamaan "motherfucking Finland from motherfucking Soviets", niin siinä olisi jo kunnon kulttileffan ainekset. Mutta on käänteistä rasismia napata joku hedelmänpoimija Keniasta alta viikossa kyhätyn harrastelijaelokuvan päärooliin ja vääntää sitten rasismiksi kaikki mahdollinen projektin saama kyseenalaistus.