Mannerheim-elokuvat: Yle. Harlin ja Hollywood?

• 44 163
  • 336

Bully

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä keskustelu on levinnyt aika laajalle ja eri aihealueisiin:D Kyllähän tää neekerheim-leffa ärsyttää minua aika paljon koska tätä turhaa projektia rahoitettiin Ylen rahoilla => ihan kuin kiusatakseen suomalaisia veronmaksajia, jotka ovat jo kärsineet tarpeeksi paljon valtion taholta (vähennetään koko ajan suomalaisten etuuksia, sosiaaliturvia ja korotetaan veroja sekä pumpataan rahaa koko ajan ulkomaille kuten esim. pohjattomaan Kreikkaan) sekä työpaikat lähtevät koko ajan pois alta.
Mannerhein edustaa minulle isänmaalista arvoa muiden suomalaisten suurmiesten joukossa eli hänen ansiosta Suomi pysyy itsenäisenä. Niin, olen kyllä vahvasti isänmaallinen suomalainen mies ja erittäin ylpeä meidän Suomesta, sanokoon joku minua vaan skiniksi, rasistiksi, persuksi jne. Eipä tää tunnu kivalta, että Suomea otetaan pois suomalaisista.

Ehkäpä tällaisena hetkenä suomalaisten itsetunto ei enää kestä tällaista pelleilyä kaikenlaisten vastoinkäymisten jälkeen kun muistaakseni aikaisemmin leffa homo-mannerheimista ei herättänyt niin laajaa huomiota tai keskustelua ja voikohan se johtua siitä, että Suomessa oli silloin hyvä olla? Itse silloin en kiinnittänyt huomiota koko juttuun.

Fordél

Jäsen
Eipä tää tunnu kivalta, että Suomea otetaan pois suomalaisista.

Millä tavalla suomalaisista on otettu pois Suomea? Kuinka paljon vähemmän Suomea meissä nyt on? Suomen poistuminen meistä suomalaisista varmasti kasvaa ihan tajuttomasti sitten kun jengi vielä näkee tämän leffan. Olemmeko sen jälkeen enää ollenkaan suomalaisia?

Eipä tähän voi muuta sanoa kuin että aika heikoilla jäillä on meitin suomalaisuus jos siitä katoaa osa tällaisen asian takia. Jos itsetuntomme ja suomalaisuutemme olisi vahvaa, se kestää suomalaisuuden katsomisen eri näkökulmasta. Enemmän olisi tästä huolissani kuin siitä, että kenialaiset ovat omassa näkemyksessään Mannerheimin tarinassa nähneet asiat näin.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tilastojen mukaan kumma kyllä sosioekonominen asema periytyy hyvin vahvasti. Juristien lapsista tulee juristeja ja pitkäaikaistyöttömien lapsista pitkäaikaistyöttömiä. Rautaisia poikkeusyksilöitä eivät toki tilastolliset todennäköisyydet pidättele. Suomessahan on julkisuudessakin rohkaisevia esimerkkejä onnistuneista luokkaretkistä.

Itse asiassa Suomessa sosiaalinen liikkuvuus on kansainvälisestikin vertailtuna hyvin korkealla tasolla (korkeammalla esim. kuin Britanniassa ja USA:ssa), joten mihinkään rautaisiin poikkeusyksilöihin ei jäädä. Luonteva selitys tähän on tietysti hyvätasoisen koulutuksen maksuttomuus eli pelkkä lukupää riittää pitkälle. Toki perhetaustalla on hyvin suuri merkitys, mutta ainakaan kysymys ei jää irrelevantiksi, jos perheellä ei kuitenkaan olisi rahaa hyvään koulutukseen, on halua tai ei. Ja tietysti vielä runsaat sata vuotta sitten ylivoimainen enemmistö väestöstä oli köyhää alhaisoa, joten tässä mielessä lähes jokainen on sosiaalisen nousun kokeneesta suvusta peräisin...

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Muistetaan nyt edelleen, ettei Perussuomalaiset puolueena ole tuohon Marski-elokuvaan ottaneet mitään kantaa.

Kyllä se näin on, että näiden Marski-elokuvatekijoiden tulisi saada pussyriotmaisen parin vuoden tuomion, että oppivat olemaan halveeraamatta suomalaista identiteetiä.

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kyllä se näin on, että näiden Marski-elokuvatekijoiden tulisi saada pussyriotmaisen parin vuoden tuomion, että oppivat olemaan halveeraamatta suomalaista identiteetiä.

Niin, tämä onkin mielenkiintoinen pointti. Seuraavassa linkki Pussy Riotia koskevaan mielipiteeseen, josta löytyy linkki vielä syvällisempään pohdintaan:

Rotestoi Pussy Riotin tuomiota - äänestä Halla-Ahoa MikkoAhola

Linkki Uusi Suomi-blogiin.

Eli nämä Free Pussy Riot ja Telley Savalas fan club-porukat (suurimmalta osin ainakin) kyllä aidosti juhlivat Halla-ahon uskonrauhan rikkomus-tuomiota, mutta nyt ovat barrikaadeilla. Jumalauta, näillä lakeuksilla ei Allahia pilkata! Että kaksilla rattailla mennään taas ja vahvasti.

Itse poistaisin tämän uskonrauha rikkomuksen Suomen lakikirjasta, koska sitä ei tasa-arvoisesti tässä maassa toteuteta. Ja en hyväksy Pussy Riot tuomiota, jos sitä yrität vihjailla. Enkä kannata Putiniakaan, koska on palauttamassa Neuvostoliiton meiningin naapuriin ja se ei ole hyvä juttu se. Toisaalta vasurien kohkausta en ymmärrä, koska vanha kunnon sosialismi tekee vahvaa paluuta ja eikös tuo homoilukin ollut länsimaisen kapitalismin hapatuksen tuotosta ja osoitus heikkoudesta.

Minä en tiedä ketkä palkinnon saajista ovat Arhinmäen kavereita, mutta jos asia vaivaa, niin soita ihmeessä neuvottelevalle virkamiehelle.. .Jutusta käy myös aika selvästi ilmi että ihan Arhinmäen omalla päätöksellä ja ilman perusteluita ei ole päätöstä jaettu. Jos sinulla on parempaa tietoa, niin anna tulla.

Ei asia minua vaivaa. Monsp Records on minullekin tuottanut monia ilon hetkiä, sillä Notkea Rotta on yksi suosikkiartisteistani. Minusta on kuitenkin melko naiivia kuvitella, ettei kyseessä ole nimenomaan omien suosikkien jeesaaminen, kun Arhis on ilmoittanut suosikkiartisteistaan netissä mm. seuraavaa: "Monspin tallin räpäytys, etenkin Liisanpuisto ja Notkea Rotta."

Totta kai pitkä työhistoria ja tunnettu nimi avittavat apurahan saamista, mutta aivan pelkällä nimellä ei kukaan saa mitään... Mahdolliset jääviyskysymykset selvitetään kyllä tarkasti.

Itse olen netistä lukenut sellaisiakin huhupuheita, joiden mukaan paljon vaikuttaa se, kuka on kenenkin kaveri. Eivätköhän nuo taidepiirit Suomessa ole sen verran pienet, että väkisinkin on hyvä tuntea oikeita ihmisiä. Esim. teatterikorkeaan tuntuvat kummasti pääsevän näyttelijöiden sukulaiset. Jääviyskysymykset selvitettäneen yhtä tarkasti kuin kunnallispoliitikkojen päättäessa uuden ABC-aseman paikasta.

Eikä tämä mielestäni siis ole mikään ongelma, joka vaatisi korjausta, vaan ihan luonnollista ihmisten välistä toimintaa. Inhimillisessä kanssakäymisessä ei mitenkään voida päästä tilanteeseen, jossa pärstäkertoimella ja kontaktiverkostoilla ei olisi merkitystä.

Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eli nämä Free Pussy Riot ja Telley Savalas fan club-porukat (suurimmalta osin ainakin) kyllä aidosti juhlivat Halla-ahon uskonrauhan rikkomus-tuomiota, mutta nyt ovat barrikaadeilla. Jumalauta, näillä lakeuksilla ei Allahia pilkata! Että kaksilla rattailla mennään taas ja vahvasti.

Ehkä muusikko Halla-ahon tulisi aktivoitua, jotta hän pääsisi paremmin ilmaisemaan itseään ilman mitään kansanedustajan tai hallintovaliokunnan pj:n viran asettamaa moderointia.

Unohtamatta parasta vaihtoehtoa: nimimerkki Jatkoaikaan.

Ponnistaa Kulosaaren "karuilta" kaduilta on vähän sama kuin sanoisi, että sai huonot lähtökohdat elämään syntymällä suomenruotsalaiseen perheeseen Kauniaisiin.

Hetkinen. Et kai sinä nyt väitä, että kulttuuriministerimme katujätkäimago "kytät on sikoja" -asenteineen olisi jotenkin teennäinen ja päälleliimattu? Suorastaan pöyristyttävää panettelua tuollainen!

Luonteva selitys tähän on tietysti hyvätasoisen koulutuksen maksuttomuus eli pelkkä lukupää riittää pitkälle.

Siitä koulutuksen hyvätasoisuudesta voi olla montaa mieltä. Itse en ainakaan peruskoulussa ja lukiossa törmännyt mitenkään hyvätasoiseen koulutukseen.

Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Hetkinen. Et kai sinä nyt väitä, että kulttuuriministerimme katujätkäimago olisi jotenkin teennäinen ja päälleliimattu? Suorastaan pöyristyttävää panettelua tuollainen!

Puhumattakaan vasemmistoräpin äänitorvi Palefacesta. Länsimaisen kapitalismin päähänpotkima katujen kasvatti löysi kuitenkin tavan ilmaista itseään Iowassa, minne hän joutui muiden köyhien tapaan vaihto-oppilaaksi, joka on tunnettu kapitalismin kehittämä ihmisoikeusrikos vähä-osaisia vastaan.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minusta on kuitenkin melko naiivia kuvitella, ettei kyseessä ole nimenomaan omien suosikkien jeesaaminen, kun Arhis on ilmoittanut suosikkiartisteistaan netissä mm. seuraavaa: "Monspin tallin räpäytys, etenkin Liisanpuisto ja Notkea Rotta."

Kovin ollaan ohkaisella pohjalla edelleen mutta mitäpä siitä. Vaikea on tilanne kulttuuriministerillä jos ei saa julkisesti sanoa pitävänsä mistään, se kun on ensimmäisiä asioita joita virkaan astuttaessa tivataan. Edelleen, Suomi-palkinnon on päättänyt raati, ei Arhinmäki yksinään ja käsittääkseni palkituilla artisteilla on ihan ansionsa ilman Arhinmäkeäkin. Sitten olisin huolissani jos joku täysi nobody saisi palkinnon tuosta vain.

Itse olen netistä lukenut sellaisiakin huhupuheita, joiden mukaan paljon vaikuttaa se, kuka on kenenkin kaveri. Eivätköhän nuo taidepiirit Suomessa ole sen verran pienet, että väkisinkin on hyvä tuntea oikeita ihmisiä.

Piirit ovat pienet pienessä maassa ja huhuja liiikkuu tietenkin. Väittäisin kuitenkin ilmiön toimivan myös toisin päin eli jos joku suosii räikeästi jotakuta, tahriintuu maine piirien sisällä nopeasti. Jotkut taidekoulujen pääsykokeet ovat tietysti asia erikseen, siellä painaa ns. pärstäkerroin aika paljon. Väitän silti että puheet näyttelijöiden lapsista ovat osin katkerien paskajuttuja. Olen itse yhdessä pääsykoeraadisssa opiskelijajäsenenä istunut ja kun päälle tusinan verran henkilöitä tekee lopullisen päätöksen, niin siinä on mahdoton kenenkään ajaa puusilmäisesti mitään omaa suosikkia. Tai voi ajaa mutta ei se välttämättä tulosta tuota, ainakaan jos osaamista ei ole yhtään.

Näistä nyt voi tietysti vääntää loputtomiin enkä minä sitä kiellä etteikö mitään suosimista olisi koskaan ja missään tapahtunut. Sen olen tässä kuitenkin käsittääkseni jo todistanut että ihan "vallanpitäjien" tykkäämisten mukaan ei Suomessa taidetta rahoiteta vaan että taustalla on ihan oikea hallinto kuten kaikessa Suomen valtion harjoittamassa rahanjaossa.

Kovin ollaan ohkaisella pohjalla edelleen mutta mitäpä siitä.

No näinhän se onkin. Olin väärässä, anteeksi siitä. Päätökset on kuitenkin tehnyt raati, jossa ministerillä ei varmasti ole yhtään enempää sananvaltaa kuin rivijäsenellä. Ja jos keskustalaisen, Muhokselta kotoisin olevan kulttuuriministerin johtama raati palkitsisi pohjoispohjanmaalaisen kansantanhuryhmän, jota ministeri on kertonut fanittavansa, olisi silloinkin aika kaukaa haettua väittää, että palkitsemisella oli jotain tekemistä ministerin henk.koht. mieltymysten kanssa. Olisihan silläkin kansantanhuryhmällä varmasti "ansionsa ihan ilman ministeriäkin".

Vaikea on tilanne kulttuuriministerillä jos ei saa julkisesti sanoa pitävänsä mistään

Kuka täällä on ollut sitä mieltä, ettei kulttuuriministeri saa julkisesti kertoa suosikeistaan? Jos minä kirjoitan, että suuri osa Jatkoajan KalPa-faneista näyttäisi tulevan Kuopion suunnalta, vedätkö siitä johtopäätöksen, ettei KalPa-fani mielestäni saisi kertoa kotipaikkaansa?

Puhumattakaan vasemmistoräpin äänitorvi Palefacesta. Länsimaisen kapitalismin päähänpotkima katujen kasvatti löysi kuitenkin tavan ilmaista itseään Iowassa, minne hän joutui muiden köyhien tapaan vaihto-oppilaaksi, joka on tunnettu kapitalismin kehittämä ihmisoikeusrikos vähä-osaisia vastaan.

Eli ymmärsinkö oikein: on pakko olla köyhistä oloista lähtöisin jotta voi uskottavasti tuoda esiin heikko-osaisempien asiaa?

Ja samaan hengenvetoon on loogista ja uskottavaa pitää suomalaisuuden suurimpana symbolina ruotsalaissukuista Venäjän armeijan upseeria...

Eli ymmärsinkö oikein: on pakko olla köyhistä oloista lähtöisin jotta voi uskottavasti tuoda esiin heikko-osaisempien asiaa?

Uskottavuus on tietenkin katsojan silmässä ja kuulijan korvassa. Minulle henkilökohtaisesti Palefacen uskottavuus on pyöreä nolla, koska jätkällä on kamala tarve puhua köyhien elämästä, vaikkei tiedä siitä hölkäsen pöläystä. Aika hyvin tuon Palefacen harjoittaman luokkaturismin luonteen on kiteyttänyt tamperelainen Super-Salonen todetessaan "meihin ei voi liittyy, meiksi synnytään":
http://www.youtube.com/watch?v=_3gouXeSs2Q

Kuuntelen kyllä mielelläni räp-musiikkia silloin, kun artisti oikeasti tietääkin jotain siitä mistä puhuu. Esim. Notkea Rotta ja Julma-Henri ovat mainioita.

Joillekin Kallion ja Punavuoren pappa betalar -opiskelijoille Paleface voi toki olla hyvinkin uskottava heikko-osaisten mielenmaiseman tulkki, kun he eivät itsekään köyhyydestä mitään tiedä.

Ja samaan hengenvetoon on loogista ja uskottavaa pitää suomalaisuuden suurimpana symbolina ruotsalaissukuista Venäjän armeijan upseeria...

Minusta suurimpia suomalaisia ovat Väinö Linna ja Gösta Sundqvist, Mannerheim ei sillä listalla ole kovin korkealla.

Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
No näinhän se onkin. Olin väärässä, anteeksi siitä. Päätökset on kuitenkin tehnyt raati, jossa ministerillä ei varmasti ole yhtään enempää sananvaltaa kuin rivijäsenellä.

Olet väärässä mutta annan anteeksi. Raateihin tuskin olisi halukkaita jos ministerin tiedettäisiin käyttävän ylisuurta valtaa.

Kuka täällä on ollut sitä mieltä, ettei kulttuuriministeri saa julkisesti kertoa suosikeistaan?

Juurihan olet kitissyt Arhinmäen palkinneen kavereitaan kun on ilmoittanut pitävänsä monspin räppääjistä. Jos haluaa välttää kaikki jääviysepäilyt, ei pidä ilmoittaa julkisesti pitävänsä mistään. Yksinkertaista.

Juurihan olet kitissyt Arhinmäen palkinneen kavereitaan kun on ilmoittanut pitävänsä monspin räppääjistä.

En tietääkseni kitissyt, vaan totesin. Jos minulle annettaisiin valta päättää kymmenien tuhansien eurojen kohtalosta, pyrkisin kyllä ohjaamaan rahat kavereilleni, jos suinkin mahdollista. Niin tekisi myös kepulainen, kokoomuslainen, demari, vihreä tai persu ollessaan kulttuuriministerinä. Ihminen on ohjelmoitu siten.

Etuna tuossa on vielä se, että kun nämä päätökset ovat julkisia, tuollainen palkitsemispolitiikka tekee hyvää myös Arhiksen tulevalle vaalimenestykselle, koska moni miehen potentiaalisista äänestäjistäkin diggaa Monspin musasta.

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Hienosti Haggis muistaa vielä korostaa, miten Selinin Mannerheim-leffa olisi ollut "seriöösi, todellisuuteen perustuva filmi." Rohkenen epäillä.

Alusta asti mielestäni ihan hauska idea tämä neeperi-Mannerheim. Tyrmistymiset vain vahventavat mielipidettäni.

Ottomaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit forever ja muulloin HIFK
Kyllähän minuakin ketuttaisi jos minun sanomisiani käytettäisiin sellaisissa yhteyksissä missä en niitä haluaisi käytettävän. Ihmettelen jos ylen "filmialan erikoisosaajat" eivät ole asiasta mitään maininneet haastattelun yhteydessä!

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllähän minuakin ketuttaisi jos minun sanomisiani käytettäisiin sellaisissa yhteyksissä missä en niitä haluaisi käytettävän. Ihmettelen jos ylen "filmialan erikoisosaajat" eivät ole asiasta mitään maininneet haastattelun yhteydessä!

Toisaalta ottaen huomioon miten hyväuskoinen Gustav (a.k.a Marski yritti iskeä äitiäni) Hägglund on ollut mm WinCapitalle ja uskomalla Selinin tekevän seriöösi, todellisuuteen perustuva filmin, niin en myöskään ole yllättynyt että toinen menee ja antaa innolla haastattelua höpöhöpörahalla tehtävään elokuvaan ottamatta sen tarkemmin selvää mistä on kyse.

Toivottavasti tämä ei kerro mitään yleisempää suomalaisen kenraalikunnan arvostelukyvystä. Toisaalta sekään ei yllätä minua, että yhteiskunnallisesti merkittävässä asemassa olevat ihmiset harvemmin ovat niitä penaalin terävimpiä kyniä.

Viimeksi muokattu:

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ylen mukaan sankaruuteen liittyvä haastattelu tehtiin yli viikko Suomen Marsalkka –elokuvan tiedotustilaisuuden jälkeen.

- Oletimme Hägglundin kuulleen kohusta ja tietävän, millaisesta elokuvasta on kyse. Lähetimme hänelle myös linkkejä sivustoon, sisältöjohtaja Ville Vilén Ylestä kertoo.

- Haastattelijamme on toiminut journalistin ohjeiden mukaan ja kertonut haastateltaville, missä yhteydessä heidän tarinansa tulevat esiintymään.

Mannerheim projektin tekijät päätyivät jututtamaan Hägglundia, vaikka arvasivatkin perinteisen sotilasmaailman edustajan kritisoivan projektia.

- Haimme monipuolista näkökulmaa, Vilén perustelee.

Ylen Mannerheim-elokuva: Tgglundille - Ilta-Sanomat

Haggikselle tämä tuli YLLÄTYSWAUna...

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nopeasti paloivat paukut tästäkin tekemällä tehdystä skandaalista. Ei näyttänyt aihe enää kauheasti kiinnostavan eri nettilehtien lukijakommenteissakaan, kun uutisoitiin, että nyt se musta Mannerheim on saapumassa Suomeen. Halvan kusetuksen löyhkä on sen verran luotaantyöntävä, etteivät ihmiset jaksa niggaz-Marskeja pohtia loputtomiin. Ehkä parempikin niin, tämä katoaa varmaan vähitellen hiljaa taustalle ja unohtuu, kunnes joku 10 vuoden päästä tekee jonkun "muistatko mustan Marskin-retrokatsauksen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy