Itse asiassa laitetaan tähän vielä ping
@Proffa_20
Oletko nähnyt Gakpoa kuinka paljon? Itselläni rajoittuu alle kymmeneen peliin, plus highlightit ja maalikimarat. Jos jaksat ja kerkeät, näkemys olisi tervetullut!
Morjesta! Työkiireiden takia aika ja jaksaminen on ollut vähän kortilla, mutta vastataan nyt vähän viivellä, kun aikaa on taas enemmän. Gakpohan vasta allekirjoitti vuoden alussa uuden jatkon PSV:n kanssa tuonne kesään 2026 saakka ja huhuja taitaa olla moneen suuntaan ja mm. moni Valioliiga-seuraa on Gakposta kiinnostunut. Mutta on ilmeisesti myös enempimahdollista, että jatkaakin tämän kauden vielä PSV:ssä tai sitten pelaa alkukauden PSV:ssä ja siirtyy talven siirtoikkunassa muualle. Aikaahan tässä kesänkin ikkunassa toki vielä on.
Gakpo on kyllä noista hollantilaisista nuorista lupauksista pelaaja, josta ainakin itse olen eniten innoissani ja, jossa näen suurimman potentiaalin noista ihan maailman huipulle asti. Viime kaudella tapthui kyllä lopullinen läpimurto Eredivisien huipulle ja oli kyllä omasta mielestäni liigan parhaita ellei, jopa paras pelaaja. On osoittanut myös pärjäävänsä erinomaisesti jo Euroopan kentillä Eurooppa-liigassa sekä tietysti kovatasoissa Hollannin maajoukkuepeleissä, joita näitä suorituksia pidän kovemmassa arvossa, kuin Hollanin liigassa suorittamista.
Itse kyllä tykkään Gakpon pelistä todella paljon. Todella monipuolinen pelaaja, joka pystyy pelaamaan oikeastaan mitä tahansa paikka hyökkäyksessä (LW/CAM/RW/ST), joista itse näen Gakpon kuitenkin ehkä parhaiten soveltuvan tuohon vasemman laidan/kymppipaikan hybridiin, jossa pääsee käyttämään loistavaa visiotaan, pelisilmäänsä ja erinomaisia pelinrakentelutaitojaan sekä leikkaamaan keskelle hakemaan tuota parempaa oikeaa jalkaansa. Toki sopii myös piikkiin, koska on pitkä ja osaa viimeistellä monipuolisesti läheltä sekä kaukaa hyvällä laukausvalikoimallaan. Gakpolta näkee kyllä myös aika paljon tuollaisia highlight -tason suorituksia sekä maaleja, joita viimeistelee tarkoilla ja kierteisillä kudeilla myös hieman kauemmalta etäisyydeltä. Muistuttavat aika paljon tuollaisia arjenrobbenmaisia maaleja, kun välillä harhauttelee, leikkaa keskelle ja sitten lähtee tarkka ja kierteinen (tässä tapauksessa) oikean jalan kuti takanurkkaa kohden.
Myös yksi pääsysitä minkä takia itse tykkään tällaisista Gakpon ja esim. Gravenberchin kaltaisista kavereista, on se, että kaverit ovat tuollaisia todella pitkiä n. 190cm pitkiä hujoppeja, mutta molemmilla on aivan huikea pallokontrolli ja harhauttelevat sekä käsittelevät palloa, kuin olisivat parikymmentäsenttiä lyhyempiä. Niin sulavaa on Gakponkin harhauttelu ja liike pallon kanssa. Todella liukas liikkumaan ja vaikea mies on Gakpo merkata. Vaikuttavaa katsottavaa. Omaa myös vaaditun maltin hyökkäyspäässä ja pystyy pantaamaan valintaansa ja ratkaisuaan viime hetkeen asti, jos pelitilanne sen vaatii. Pitkänä kaverina pystyy myös toki pysymään pallossa kohtalaisen hyvin sekä pitämään vastustajan etäällä.
Vaikkakin omasta mielestäni kaksinkamppailupelaaminen ja tietynlainen fyysisyys on juurikin Gakpon heikkous. Omasta mielestäni on vain liian sukka ja pehmeä kamppailutilanteissa ja valitettavasti häviää palloja liian usein ja liian helposti. Etenkin kokoonsa nähden, mutta ihan ylipäätäänkin. Tämä voisi olla yksi kompastuskivi 'kohtuu' fyysisessä Valioliigassa. On liian heikko kamppailupelaamisessa (niin maassa, kuin ilmassa), jotta voisi vielä mielestäni olla ilta toisensa jälkeen merkittävän eron tekevä pelaaja, niinkin kovassa liigassa, kuin Valioliiga (etenkin jossain kärkipään seurassa). Olen toki nähnyt jotain kirjoituksia myös, jossa kehutaan Gakpon fyysisiä ominaisuuksia sekä kamppailupelaamista, mutta tämä on asia, josta ehkä itse olen aikalailla eri mieltä. Hollantiin se on riittänyt, mutta kovemmisa Europeleissä ja mm. Hollanin maajoukkueessa Gakpon kamppailupelaaminen on mielestäni ollut aika-ajoittain vajaata, joka asettaa sen takia sen ylle jonkinmoisen kysymysmerkin tällä hetkellä. Muilta ominaisuuksiltaan on kyllä jo nyt erinomaisella tasolla. Hollanin liiga alkaa kuitenkin olla nähty ja Erediviseissa on jo aika dominova pelaaja.
Mutta kyllä Gakpon vahvuudet ovat ehdottomasti pallollisessa pelissä ja hyökkäyspäässä. On kohtuu nopea kaveri ja omaa hyvän kiihtyvyyden, jolla pystyy kyllä irtautumaan puolustajista tehokkaasti. Liike (tuon huikean pallokontrollin kera) on myös sen verran hyvää, että pystyy kyllä pienessä tilassa kääntymään nopeasti ja ketterästi sekä kiihdyttämään äkkiä täyteen vauhtiin, jos pitää nopeasti iskeä vastaan tai toimia ahtaissa väleissä. Kaikkein vaikuttavinta Gakpon pelissä lienee kuitenkin loistava tekninen taitotaso ja pallokontrolli sekä monipuolinen harhautusvalikoima. Dominoi myös pelisilmällään ja taitavilla syötöillää Eredivisietä (viime kaudella mm. 2,6 avainsyöttöä ja 11 luotua hyvää maalipaikkaa, jotka olivat molemmat liigan TOP-5:sessa). Vaikka Gakpo on iso uhka laidalta, niin omasta mielestäni Gakpo voisi sopia myös aika hyvin myös tuohon kymppipaikalle.
Toki PSV:ssä onkin pelannut paljon tuota vasemman puolen hybridia ja pääsee siinä käyttämään hyvin hyvää pelinlukuaan sekä loistavaa sijoittumistaan, koska osaa sijoittua loistavasti vapaisiin pieniin tiloihin ja ylä- sekä alataskuihin. Omaa kymppipaikalle vaaditun loistavan pelisilmän sekä sijoittumisen, kyvyn tarjota linjoja murtavia ja puhkovia syöttöjä sekä parhaimmillaan on toki hyvä kamppailija ja pystyy tällä tavoin tukemaan muuta keskikenttää sekä toimimaan hyvänä linkkinä hyökkäyksen sekä kk:n välillä. Ei myöskään luista pahemmin omasta mielestäni puolustusvelvotteista, vaan omaa kohtalaisen työmoraalin ja vaaditun asenteen, jota myös tarvittaisiin tuohon enempi keskuspelaajaan rooliin. Toki puolustuspeli ominaisuuksiltaan ja taidoiltaan ei kyllä mielestäni ole kummoinen ja on aika kehno merkkaamisessa, taklaamisessa ja jo mainitussa kamppailupelissä
Voisi ominaisuuksiensa puolesta tuossa kentän keskellä sopia toki myös enempi hyökkäävämpään rooliin ja jopa kärkipelaajan/varakärjen rooliin, jossa on toki nuorella urallaan myös kohtuu paljon pelannutkin, joten kokemusta löytyy hyvin monelta eri pelipaikalta hyökkäyspäässä, joka tekee Gakposta varmasti myös entistä vaarallisemman ja monipuolisemman pelurin. Gakpo on kyllä loistava yhdistelmä nopeutta, ketteryyttä, erinomaista pelisilmää/pelinlukua, teknisyyttä, taitoa, huikeaa pallokontrollia, jotka ovat tehneet Gakposta todella vaikean puolustettavan jo ihan Eurokentillä ja maajoukkuepeleissä asti.
Gakpo osaa kyllä pelata myös kohtalaisesti oikealla laidalla, mutta on huomattavasti parempi vasemmalla puolella, joten tämän johdosta pohdin, että kuinka kipeästi ManU Gakpoa tarvitseekaan, kun vasemmalle laidalle on jo tarjolla entuudestaan Sancho, Rashford ja Elanga, mutta oikea laita kenties kaipaisia vahvistusta? Tähän oikean laidan tarpeeseen Gakpo ei kyllä kenties ole se paras ratkaisu, vaan prahaan Gakposta repii irti muussa roolissa. Ellei ideana ole sitten muovata Gakposta enempi jotain kärkipelaajaa, johon Gakpolla voisi olla myös aineksia, vaikka onkin enempi mielestäni sopivampi kymppipaikalle, jossa pääsee käyttämään paremmin hyödykseen huikeita pelinrakentelutaitojaan, jos se pelipaikka ManU:ssa siis löytyisi enempi kentän keskiosista.
Itse kyllä tykkään Gakposta ja kuten totesin, näen hänet itse tällä hetkellä kaikkein potentiaalisimpana hollantilaisnuorena, jolla on kyllä potentiaalia ihan maailman kärkeen asti ja hyvät eväät tehdä kovakin kansainvälinen ura, jossain huippuseurassa, ihan merkittävässä roolissa.